معلم کردستانی که تا دیروز برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند شهرت پیدا کرد، امروز جایزه بانوی برگزیده کارآفرین در کنفرانس «نقش زنان در اقتصاد مقاومتی و افق 1404» دانشگاه علامه طباطبایی تهران می‌گیرد.

به گزارش مشرق، بانوی فداکاری که همواره دست دانش آموزان نیازمند کمک را با مهر می‌فشارد و با فداکاری خود به آنان درس مهربانی می‌آموزد، اکنون با قامتی استوار گام در مسیری دیگر از خدمت‌رسانی به جامعه نهاده است.

بانوی خیّری که با کمک به کودکان بی‌بضاعت و بیمار نیازمند به مداوا، دستی فرشته‌گونه بر بال نیاز دانش‌آموزانش می‌کشید اکنون می‌خواهد طریق درست زندگی‌کردن و حرفه‌آموزی را به دانش‌آموزانش یاد بدهد.

حضور دانش‌آموزان و تمامی جوانان در جامعه دغدغه ذهنی اوست؛ اکنون او تنها معلمی فداکار نیست بلکه بسان مادری مهربان به فکر کار و حرفه دانش‌آموزان و دیگر جوانان بیجار گروس است.

پای سخنان و درد دل هایش که می نشینی  دغدغه کار و آینده  دانش آموزان و جوانان در کلامش هویدا است.

این بانوی بیجاری این بار می‌خواهد با اقدام و عمل در زمینه کارآفرینی و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری را به اثبات برساند که بانوان همپای مردان می‌توانند عهده‌دار مشاغل و حرفه‌های سخت باشند.

زنان ایرانی همواره ثابت کرده‌اند در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشته و جنسیت مانعی برای ورود به عرصه‌های مردانه نخواهد بود.

در کنفرانس «نقش زنان در اقتصاد مقاومتی و افق 1404» و تجلیل از بانوان موفق این عرصه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، بار دیگر از دیار گروس افتخاری دیگر برای کردستان فرهنگی، رقم خورد.

ثریا مطهرنیا معلم فداکار و مؤسس بنیاد خیریه مهرآفرین گروس به عنوان برگزیده این کنفرانس معرفی و برگ زرینی به شناسنامه هنری و فرهنگی بانوان کردستانی اضافه شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیجار به هشت سال گذشته دوران معلمی در روستاها اشاره کرد و گفت: بعد از اتمام سال تحصیلی، سه ماه تابستان که بیکار بودم مرا آزار می‌داد که تصمیم گرفتم تمام تلاش خود را برای بهره‌گیری از این فرصت به کار بگیرم.

استمرار موفقیت‌های یک بانوی بیجاری/از معلمی تا کارآفرینی

مطهرنیا گفت: برای پر کردن اوقات فراغت تابستان و کسب درآمد و علاقه به یادگیری حرفه‌ای که بتوان انجام داد به دنبال ایده و کاری برای شروع بودم و بعد از مدتی تحقیق کار جوراب‌بافی کامپیوتری مردانه را آغاز کردم.

وی در ادامه عنوان کرد: در بدو شروع کار، افرادی که به این حرفه آشنایی داشتند آن را کاری کاملا مردانه و بسیار سخت می‌دانستند و من را از انجام آن منع می‌کردند.

مطهرنیا بیان کرد: تا آن زمان هیچ زنی این کار را انجام نداده بود و من اولین زن ایرانی هستم که کار بافتن جوراب مردانه را آغاز کردم .

وی با ابراز گله‌مندی از نحوه اعطای وام‌های اشتغالزایی از سوی بانک‌ها، گفت: در زمان شروع کارم با فرماندار وقت و صندوق مهر رضا برای گرفتن وام اشتغالزایی مکاتبه کردم اما هیچ یک منتج به نتیجه‌ نشد.

این بانوی بیجاری ادامه داد: اکنون در زمینه اشتغالزایی و ایجاد شغل برای جوانان ادعاها و شعارهای بسیاری است اما زمانی که جوانان تحصیل‌کرده به دنبال دریافت تسهیلات برای ایجاد شغل برای خود هستند با انواع سخت‌گیری‌ها و موانع بانکی از جمله وثیقه و ضامن و سود بسیار بالای بانکی مواجه خواهند شد.

مطهرنیا ادامه داد: جوانان جویای کار بعد از گرفتن وام از بانک‌ها بلافاصله از ماه بعد باید قسط‌های بانکی را پرداخت کنند بدون اینکه کار آنها شروع شده باشد که به نظر من این گونه وام‌های اشتغالزایی بهتر است اقساط آن بعد از 2 سال پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: با تلاش بسیار بالاخره وامی تهیه و دستگاه کار جوراب‌بافی کامپیوتری مردانه را خریداری و کار خود را آغاز و جوراب‌های تولید شده را وارد بازار کردم.

مطهرنیا خواستار تلاش جوانان برای ایجاد شغل و اشتغالزایی بدون تفکر پشت میزنشینی شد و  افزود: معضل بزرگی که جامعه و قشر جوانان با آن دست به گریبان هستند پشت میزنشینی و چشم دوختن به امور اداری است در حالی که تا خود پی کار نباشند هیچ‌گاه حرفه و کاری سراغ آنان نخواهد آمد.

وی از کار خود بدون داشتن هیچ پشتوانه مالی سخن گفت و بیان کرد: قدرت ریسک‌پذیری و اعتماد به نفس بالایی دارم و اعتماد به نفس و تکیه به توانایی‌های خود از مواردی است که جوانان باید اولویت و سرلوحه فعالیت‌های خود برای انجام هر امر مهمی در زندگی قرار داده و به آن توجه داشته باشند.

این بانوی خیر بیجاری ادامه داد: بعد از ریشه‌یابی مشکلات خانواده دانش‌آموزان و کودکان بی‌بضاعت، به بیکاری پدران و رنجی که از این باب متحمل می‌شوند، رسیدم.

مطهرنیا به فعالیت‌های خود در عرصه تولید فرش بیجار و قدمت و ارزش آن اشاره کرد و گفت: خود مستقیما در این عرصه فعالیت ندارم اما با در اختیار گذاشتن دار قالی و فرش به بانوان ساکن در روستاها توانسته‌ام اقداماتی در این زمینه نیز انجام دهم.

وی با اشاره به اینکه فرش بیجار در حال از بین رفتن است و برای احیای آن باید اقدامی انجام داد گفت: متأسفانه تابلوفرش‌های دستباف اما کامپیوتری بازار فرش بیجار را به مخاطره انداخته است.

مطهرنیا ادامه داد: سرمایه‌ای برای احداث کارگاه تولیدی ندارم و بیشترین هدف من این است بانوان در منزل در کنار خانواده و کار منزل، اوقات فراغت خود را با بافت فرش بیجار پر کنند که در این صورت هیچ لطمه‌ای به زندگی خانوادگی آنها نیز وارد نخواهد شد.

این بانوی کارآفرین بیجاری در ادامه از انجام اقدامی بی‌نظیر در راستای تولید زعفران و یاددهی برای کاشت آن در سال گذشته در روستای چشمه کوره بیجار با کمک دانش‌آموزان مدرسه خود خبر داد.

مطهرنیا با بیان اینکه این اقدام بازتاب خوبی داشت و استقبال بسیاری از آن شد گفت: بیشترین هدف من از این اقدام یاد دادن کار عملی و حرفه‌آموزی در کنار درس خواندن به دانش‌آموزان بود.

وی ادامه داد: بعد از انجام کار تحقیقاتی و سنجش شرایط آب و هوایی منطقه تصمیم بر این شد تا 5 سال آینده نیز کار کاشت زعفران را هر چند در سطح کم ادامه دهم.

این بانوی برگزیده بیجاری گفت: بانوان دارای توانایی‌های بسیاری هستند و با اقداماتی اینچنین نشان خواهند داد شایسته‌سالاری نباید بر اساس تفکیک جنسیتی باشد.

این معلم فداکار و نام آشنای کردستان گفت: از لحاظ اشتغال بانوان؛ دولت باید سیاست‌هایی داشته باشد تا از ظرفیت‌های بانوان توانمند در بخش‌های تولید و توسعه استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس