کد خبر 580967
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

یک عضو هیئت ملی مذاکره کننده یمن تاکید کرد سازمان ملل و فرستاده ویژه آن قصد دارند توافقی را که ترسیم کرده‌اند به گروه‌های یمنی تحمیل کنند.

 به گزارش مشرق، "حمید رزق" عضو هیئت گفت‌وگو کننده انصار الله یمن در کویت با اشاره به کُندی روند مذاکرات و بی نتیجه بودن آن از تلاش سازمان ملل و طرف های بین المللی ناظر بر این گفتگوهای برای ترسید یک توافق خبر داد و گفت: متأسفانه اتفاق جدیدی در گفتگوها رخ نداده است و هیچ پیشرفتی در مسائل کلیدی نداشته‌ایم. برخی اظهار می‌کنند که ادامه یافتن گفتگوها به خودی خود نوعی دستاورد مثبت است، این افراد گمان می‌کنند که طی روزهای آینده در برخی موارد گفتگوها نتیجه بخش خواهند بود اما تاکنون هیچ اتفاقی مثبتی رخ نداده است.

تبادل لیست اسامی اسرای طرفین اندک دستاورد گفتگوها

وی در اشاره به اندک پیشرفت گفتگوها توضیح داد: در پرونده تبادل اسرا تنها پیشرفت گفتگوها رد و بدل کردن لیست‌هایی از اسامی اسرایی که در اختیار طرفین هستند بوده است اما پیشرفت دیگری حاصل نشده. گفتگو در خصوص تضمین‌هایی که طرفین در زمان دولت انتقالی می‌توانند به یکدیگر بدهند ادامه دارد، تضمین‌هایی در خصوص تشکیل دولت وفاق ملی و کمیته‌های نظارتی. قرار بر این است تا پس از تشکیل دولت انتقالی بر سر راه حل سیاسی دیگر به توافق رسیده و انتخابات سراسری برگزار شود.

سازمان ملل در تدارک تحمیل مفاد یک توافق به طرفین گفتگو

این عضو هیئت مذاکره کننده ملی یمن از تلاش سازمان ملل برای ترسیم یک توافق نهایی خبر داد و در توضیح آن گفت: کشورهای ناظر بر گفتگوها که شامل 5 کشور عضو دائم سازمان ملل، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، چین و چندین کشور دیگر که سفرای آنان در کویت حضور دارند، می‌شوند بر تداوم گفتگوها تاکید دارند و قرار است یادداشتی (حاوی طرحی برای رسیدن به توافق میان طرف ها یمنی درگیر) به سازمان ملل و شاید شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود، اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن تلاش خواهد کرد تا آن را به عنوان یک راه حل به طرف‌های گفتگو کننده تحمیل کند.

وی در ادامه گفت: گمان می‌کنم این اتفاق طی روزهای روی دهد، مشخص نیست که مضمون این پیشنهاد چه خواهد بود اما می دانیم سقف آن تشکیل یک دولت مشارکت ملی جدید خواهد بود و کمیته‌های امنیتی و نظامی مأموریت هماهنگی و تحویل گرفت سلاح‌ها را بر عهده خواهد گرفت، البته این موارد در صورتی اتفاق خواهند افتاد که در گفتگوها پیشرفتی حاصل شود.

حمید رزق بر کارشکنی طرف مقابل تاکید کرده و گفت: طرف‌مقابل ما همچنان به ادعای حکومت مشروع خود ادامه می‌دهد و از شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای متجاوز به یمن می‌خواهد که بازگشتش به قدرت در یمن را به دیگران تحمیل کنند، آنها گمان می‌کنند که مشروعیت دارند و می‌خواهند دولت خود را با زور و سلاح به صنعا بازگردانند.

او تاکید کرد: طرف مقابل لشگر کشی متجاوزان به یمن و بمباران نقاط مختلف توسط جنگنده‌های دشمن را فراموش می‌کنند، این مسئله بر امکان دست یابی به هرگونه توافق سایه افکنده است.

احتمال ادامه مذاکرات تا اواسط ماه رمضان

وی در خصوص زمانبندی گفتگوها گفت: به نظر من اگر گفتگوها طولانی شوند تا اواسط ماه رمضان ادامه خواهند یافت، باید طرف‌ها مختلف گفتگو کننده را به سوی رسیدن به توافق سوق داد اما نمی‌دانم توافقی که سازمان ملل با همکاری سفرای کشورهای ناظر بر گفتگوهای کویت در حال تدارک آن است مورد توافق دو طرف قرار خواهد گرفت یا نه.

این عضو هیئت مذاکره کننده ملی یمن در پایان گفت: هم اکنون طرحی برای توافق در حال ترسیم است و طرف‌های بین المللی قصد دارند این توافق پایان بخش گفتگوهای صلح کویت باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس