حکایت برخی تحلیلگران درباره انتخاب رئیس ‌مجلس خبرگان حکایت همان کسی است که لیوان را وارونه گرفته بود و می‌گفت «چرا سر لیوان بسته است؟! ... ته لیوان هم که سوراخ است»!

به گزارش مشرق، کیهان در ستون اخبار ویژه امروز خود نوشت:


BBC فارسی می‌خواست خباثت نکند تا این سیلی سنگین را نخورد

اصلی‌ترین تودهنی خورده «انتخاب انقلابی» خبرگان ملت، تلاش کرد با سلب مسئولیت از خود، ضربه بزرگ انتخابات هیئت رئیسه خبرگان را متوجه دیگران و مردم کند.

شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس بدون اشاره به ماه‌ها عملیات روانی و ترور شخصیت علیه آیت‌الله جنتی که با تودهنی بزرگ از سوی منتخبان ملت روبرو شد، نوشت: بسیاری از کاربران انتخاب آقای جنتی را دهن‌کجی به رأی دهندگان و مردم ایران دانسته‌اند. یکی از همان‌ها نوشته‌ که انتخاب جنتی مشت محکمی بود بر دهان مردم(!) یکی دیگر نوشته که این بدترین توهین به مردم بود...
این تحلیل در حالی است که منتخبان ملت با وجود 2 نامزد محترم دیگر و صرفاً برای زدن بر دهان انگلیس خبیث، به آیت‌الله انقلابی و مجاهدی رأی دادند که «خار چشم انگلیس است». در حقیقت به گردانندگان بی‌بی‌سی فارسی باید گفت، می‌خواستید آن خبط و خباثت و حماقت را مرتکب نمی‌شدید تا امروز از منتخبان ملت ایران تودهنی نخورید!

تلاش برای دو قطبی کردن جامعه و ایجاد اختلاف و سپس موج سواری و ماهیگیری در این فضا، از جمله راهبردهای استعماری رژیم انگلیس و رسانه‌های وابسته به آن است.

انتخاب منتخبان مردم واقعی است یا تحلیل‌های باسمه‌ای ورشکستگان سیاسی؟!

حکایت برخی تحلیلگران درباره انتخاب رئیس ‌مجلس خبرگان حکایت همان کسی است که لیوان را وارونه گرفته بود و می‌گفت «چرا سر لیوان بسته است؟! ... ته لیوان هم که سوراخ است»!

نمونه این وارونه‌نگری و تحلیل‌های باسمه‌ای سرمقاله روزنامه آرمان به قلم صادق زیبا‌کلام است. او می‌نویسد: «انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان پیام‌هایی به همراه داشت. اگر یک نگاه کلی به انتخابات مجلس خبرگان 7 اسفند داشته باشیم، صرف‌نظر از اینکه کدام جناح سیاسی حائز بیشترین یا کمترین تعداد آراء شده است، باید به این نکته توجه شود که انتخابات مجلس خبرگان نشان داد تعداد قابل توجهی از مردم کشور، تمایل به اعتدال و میانه‌روی دارند و از جریان‌ها و موضع‌گیری‌های رادیکال، استقبالی نمی‌کنند. انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز نمایانگر آن بود که برخی اعضای مجلس خبرگان به روشی غیر از کنش روزمره سیاسیون معتقدند. پربیراه نیست اگر ادعا شود فاصله بین خواست مردم با آنچه که برخی سیاسیون تشخیص می‌دهند، به وجود آمده است. گزینش فقهای محترم این سوال را به وجود می‌آورد که مجلس خبرگان، نسبت به توجه به نظرات مردم چقدر منطبق است؟ اقشار و طبقات تحصیل‌کرده، جوان و نسل‌های بعد از انقلاب، تمایلی به استمرار روش‌های گذشته ندارند».

وی می‌افزاید: به هر حال، انتخابات را چه برای مجلس خبرگان و چه برای مجلس شورای اسلامی و به هر شکلی که تعریف کنیم، از این واقعیت گریزی نیست که هر انتخاباتی، لاجرم باید منعکس‌کننده دیدگاه‌ها و تمایلات رای‌دهندگان باشد. از سوی دیگر، با وجود آنکه اعضای محترم مجلس خبرگان،  همواره تاکید داشته‌اند که به مسائل سیاسی، خطی و جناحی وارد نمی‌شوند اما در انتخابات هیئت رئیسه این پرسش را به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر مطرح کرد که آیا نمایندگان محترم مجلس خبرگان، جناحی و سیاسی رای داده‌اند؟!

لابد حق با برخی دوستان آقای زیباکلام است که به اعتبار آشفته‌گویی‌هایش به وی گفته‌اند در اتاقش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی را باید گل گرفت. کشف علمی هویت و جهت‌گیری رأی مردم نه با تحلیل‌های باسمه‌ای و آرمان مآبانه افراطیون بلکه به واسطه انتخاب منتخبان همین مردم امکانپذیر است. اینکه خواست مردم چیست با رأی دموکراتیک منتخبان آنها معلوم می‌شود و الا اینکه بگوییم مردم دنبال معتدل‌ها هستند نه تندروها، توضیح واضحات و البته مصادره به مطلوب خواست مردم است.

واقعیت این است که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی و جماعتی که قائل به ربط نیستند برای بازسازی روحیه شکست خورده محافل خود، بلافاصله پس از انتخابات ادعای پیروزی کردند و «سرکوچه ما آش می‌دهند» را با صدای بلند داستان‌سرایی و هم‌سرایی کردند. اگر ادعا می‌کردند در انتخابات پیروز شده‌اند پس حالا هم باید به انتخاب منتخبان ملت احترام بگذارند و اظهار خوشحالی کنند، اگر نه دقیقا معلوم می‌شود که هم شکست خورده‌اند و هم نقطه مقابل مردم هستند چرا که آیت‌الله جنتی با رأی 51 نفر از منتخبان ملت به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شده است.

بنابراین در یک جمله به این حضرات باید گفت لطفا از طرف مردم حرف نزنید و اگر می‌خواهید تحلیلی بکنید که دروغ  گل درشت در آن نباشد،... لطفا فقط لیوان تحلیل را درست به دست بگیرید!

یادآور می‌شود این دیدگاه قبل از تحلیل وارونه روزنامه اجاره‌ای آرمان از سوی برخی دیگر از نشریات زنجیره‌ای و رسانه‌های بیگانه منتشر شده است.

در عین حال برخی از نشریات زنجیره‌ای اذعان کرده‌اند که برخلاف لاف‌های دو، سه ماه اخیر، هویت مجلس خبرگان، همان هویت انقلابی سابق است. چنان که روزنامه آرمان اذعان کرد «مجلس خبرگان بر مدار سابق حرکت خواهد کرد» و شرق نوشت «ترکیب یک‌دست هیئت رئیسه خبرگان نشان‌دهنده غلبه جریان حامی آیت‌الله جنتی است».

روزنامه هفت صبح نیز اذعان کرد: «حالا معادلات و هیجانات حاصل از موفقیت لیست امید برای جبهه اصلاحات و اعتدال فرو می‌نشیند. حالا مشخص است که در مجلس خبرگان برتری قاطع با اصولگرایان است و در مجلس شورا به احتمال قریب به یقین عنوان ریاست مجلس هم به علی لاریجانی می‌رسد که به رغم دور شدن از طیف رادیکال اصولگرایان هنوز مختصات یک اصولگرای کلاسیک را حفظ کرده است».

عصر ایران: هاشمی به خاطر موضع 88 نزد علما و خبرگان مقبولیت ندارد

یک سایت شبه اصلاح‌طلب مدعی شد قصد هاشمی راه نیافتن مخالفان قدرتمند به مجلس خبرگان بود نه ریاست آن(!)

عصر ایران درباره ناکامی پروژه هاشمی در انتخابات هیئت رئیسه خبرگان می‌نویسد: مهم‌ترین هدف هاشمی نرسیدن برخی چهره‌های سیاسی به مجلس خبرگان بود. یعنی هاشمی برای خارج کردن نیروهای مخالفان قدرتمند خود از مخالفان معتدل استفاده کرد. تقریباً همه می‌دانستند که آیت‌الله موحدی کرمانی و یا دری نجف‌آبادی در مجلس آینده براساس استراتژی هاشمی حرکت نخواهند کرد اما برای آیت‌الله مهم این بود که آیات «یزدی- مصباح و جنتی» به مجلس خبرگان راه پیدا نکنند. بر همین اساس می‌توان گفت هدف هاشمی از مجلس خبرگان پنجم نه ریاست آن بلکه خارج کردن منتقدان اصلی‌اش از خبرگان بود. نامزد نشدن او به خوبی حکایت از این معنا دارد.

نویسنده در عین حال با اذعان به یک اتفاق مهم می‌نویسد: مسئله دومی که باید به آن اشاره کنیم این است که هاشمی و طرفدارانش باید قبول کنند که او دیگر مقبولیت سابق را در نزد حوزه‌های علمیه و علمای بلادی که به مجلس خبرگان راه پیدا کرده‌اند ندارند. در گذشته کسی در خبرگان توان رقابت با هاشمی را نداشته است اما حالا چه اتفاقی افتاده که خود هاشمی در دوره چهارم خبرگان به آیت‌الله یزدی رقابت را واگذار می‌کند و نامزد منتسب به او در مجلس پنجم به آیت‌الله جنتی می‌بازد. به نظر می‌رسد که روحانیون مجلس خبرگان به دلیل مواضع هاشمی بعد از سال 88 از او دلخور هستند و حتی بر این باور هستند که او دیگر آن انقلابی سابق نیست.
عصر ایران خاطرنشان کرد: هاشمی قبل از سال 88 در سال 86 توانست با کسب 41 رأی از مجلس چهارم در مقابل آیت‌الله جنتی که 34 رأی آورده بود، رئیس مجلس خبرگان شود. سال 87 نیز هاشمی با 51 رأی (در مقابل 26 رأی آیت‌الله یزدی) در ریاست مجلس خبرگان ابقا شد. مواضع هاشمی در این سال‌ها باعث شده است کسانی که هاشمی را یک مجتهد سیاسی تمام عیار می‌دانستند، از او فاصله بگیرند. قرار ندادن نام هاشمی در فهرست جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان پنجم به خوبی حکایت از این معنا دارد.

درباره بند اول تحلیل عصر ایران که برای خالی نبودن عریضه است، باید خاطرنشان کرد که اگر آیت‌الله یزدی در مجلس خبرگان پنجم 47 رأی داشت تعداد آرای آیت‌الله جنتی به 51 نفر افزایش یافته است و اگر مجلس خبرگان از حضور امثال حضرات آیات یزدی و مصباح محروم شده، اما به جای آن بزرگواران، نیروهای انقلابی بیشتری- خلاف امید و آرزوی انگلیس و آمریکا و برخی جریان‌های همسوی داخلی- به مجلس خبرگان راه یافته‌اند و خبرگان پنجم انقلابی‌تر شده است. در عین حال باید پرسید چرا برخی محافل درباره امثال آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح، خط انگلیس را دنباله‌روی می‌کنند؟!

جلایی‌پور: اصلاح‌طلبان در مجلس قادر به مبارزه با اصولگرایان نیستند

یکی از افراطیون مدعی اصلاحات می‌گوید ذوق‌زدگی چند ماه قبل اصلاح‌طلبان درباره انتخابات نگران‌کننده است و اصلاح‌طلبان مجلس در صورت تشکیل دوقطبی مقابل اصولگرایان قادر به مبارزه نیستند.

حمیدرضا جلایی‌پور با بیان اینکه ذوق‌زدگی برخی اصلاح‌طلبان نگران‌کننده است، به نشریه کارگزارانی «صدا» گفت: ما نباید از نتایج انتخابات مجلس برآورد بالا داشته باشیم، شرایط تغییری نکرده است. اگر واقعا شرایط تغییر کرده بود، می‌شد راهبرد را تغییر داد. تا قبل از انتخابات، شکاف نیروها بین عقلانیت و میانه‌روی با افراطی‌گری، مخالفان و موافقان برجام یا به تعبیری، حامیان و مخالفان دولت روحانی بود. الان، شرایط تغییری نکرده که بخواهیم این آرایش را عوض کنیم. وی می‌افزاید: لذا این سطحی است که اصلاح‌طلبان شکاف درون مجلس را پیرامون «اصولگرا/اصلاح‌طلب» تعریف کنند این رویکرد، نشان می‌دهد که این مجلس را نشناخته‌اند. مجلسی که شکل گرفته، فقط مجلس نهم نیست که در آن تندروها اکثریت داشتند؛ اما این مجلس، مجلس ششم  و حتی مجلس پنجم هم نیست. ما در مرحله‌ای هستیم که تازه باید این مجلس را کشف کنیم و این مجلس هم، خودش را پیدا کند، لذا اصلا نباید با فشار، انتظار زیادی بار این مجلس کرد.

جلایی‌پور گفت: اگر قرار باشد شکاف این مجلس بر روی «اصلاح‌طلب و اصولگرا»  تعریف شود؛ نیروهای سیاسی و مبارزان اردوگاه اصلاحات درون این مجلس چه کسانی خواهند بود؟ اصلاح‌طلبان چندان چهره مبارزی درون این مجلس ندارند. خیلی از نمایندگان این مجلس، احتیاط‌کار هستند و تازه وارد عرصه شده‌اند که چه بسا نیروهای ارزنده‌ای هم درون آنها وجود داشته باشند، اما هنوز آنها کشف نشده‌اند. بنابراین، در حالی که شرایط عوض نشده؛ تحلیل خود را عوض کرده‌اند، بدون آنکه دلایل آن را بیاورند، این ناشی از همان ذوق‌زدگی است.

ذوق‌زدگی رادیو اسرائيل از پیوند فائزه هاشمی با بهائیت

رادیو رژیم صهیونیستی رسما از اقدام فائزه هاشمی در ملاقات با یکی از سران بازداشتی شبکه بهائیت ستایش کرد.

این رادیو ابتدا از قول فرنوش رام دختر عماد رام (عضو شورای مقاومت وابسته به سازمان تروریستی منافقین) فاش کرد که عماد رام بهایی بوده است. این اذعان به نوبه خود پیوند عمیق بهائیت و منافقین را که از عوامل راه‌اندازی حرمت‌شکنی در روز عاشورای سال 88 بود، بیشتر آشکار می‌کند. برخی عناصر دستگیرشده در آن حرمت‌شکنی، بهایی یا عضو سازمان منافقین بودند اما میرحسین موسوی همانها را مردمان خداجو خطاب کرد.

رادیو اسرائیل از قول فرزند عضو مشترک منافقین و بهائیت می‌نویسد: فائزه رفسنجانی یکی از پنج فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، ظاهرا سال‌هاست که سنخیت چندانی با دیدگاه‌های پدرش ندارد و این را عملا نشان می‌دهد و کارهایی می‌کند که به مذاق بابایش هم خوش نمی‌آید. پدرش مدعی شده که فائزه بخاطر ملاقات با بانو کمال‌آبادی مرتکب اشتباه «گرانبار» شده که باید آن را جبران کند. رفسنجانی سالها سعی داشت که خودش را امیرکبیر نظام معرفی  کند. راستی از یاد نباید برد که این امیرکبیر بود که دستور تیرباران «باب»‌را داد و امیرکبیر بود که اول بار بها‌ءالله را به تبعید عراق فرستاد.

رادیو اسرائيل افزود: دختر رفسنجانی، هم در جواب پدر و هم در جواب دیگر حمله‌کنندگان بخاطر حضورش در خانه بانو کمال‌آبادی، گفته این تهاجمات «مهم نیست و به این نتیجه رسیده که باید هزینه داد.»

رادیو اسرائيل با اشاره به قرار گرفتن مقر بهائیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: بهاءالله به پیروان خود رهنمود داده بود در شهرهایی که هستند ساختمانی زیبا و شکیل بسازند تا نام خداوند در آن تقدیس شود. اسرائیل امروزی سپاسگزار است که بهائیان زیباترین ساختمان‌ها و امکانات و باغ خیره‌کننده و ساده بهائیت را در مرکز خود در حیفا درست کرده‌اند.

نمره مردودی برای دولتی که انگیزه‌ای برای بهره‌وری ندارد

کارنامه دولت در بهره‌وری قابل قبول نیست و امسال هیچ شرکتی نتوانست نشان بهره‌وری دریافت کند.

روزنامه شهروند در گزارشی ضمن تاکید بر بدتر شدن وضعیت بهره‌وری نوشت: 3348 شرکت ایرانی در یک رقابت ملی، برای تندیس ملی بهره‌وری نتوانستند نشان بهره‌وری ملی را اخذ کنند؛ این گزاره خبری بود که روز بین تعطیلی آغاز همین هفته در اتاق بازرگانی ایران مخابره شد. خبری که در جشنواره ملی بهره‌وری، مشخص کرد وضع بهره‌وری بغرنج‌تر از آن چیزی است که می‌دانیم.

این روزنامه از قول سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی می‌نویسد: دولت موظف شده که ظرف 3 ماه نسبت به اصلاح قوانین و حذف بخشنامه‌های زاید اقدام کند و محیط کسب و کار را بهبود ببخشد ولی از آن مدت یک سال گذشته و کارنامه دولت قابل دفاع نیست. این تکلیفی است که رئیس‌جمهوری بارها اعتقاد خود را به آن با تأیید قانون بهبود محیط کسب و کار نشان داده، ولی انگیزه کافی وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس