معصومه رامهرمزی در آیین رونمایی کتاب «رد پابرهنه‌ها» گفت: «موضوع مشترک تمامی فصل‌های کتاب، انگیزه جدی نویسنده و راوی کتاب برای انتقال فرهنگ معنویت و عاشورایی است.» احمد دهقان نیز اظهار کرد: می‌توان در خاطره‌نگاری مانند سردار حسام متنی به یادگار گذاشت که چراغ راه خاطره‌نویسان باشد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، آیین رونمایی از کتاب «رد پابرهنه‌ها» نوشته حمید حسام، سه‌شنبه چهارم خرداد 1395 با حضور این نویسنده، مرتضی نادری، معاون گردان تخریب لشکر 32 انصارالحسین (ع) در دوران دفاع مقدس و راوی کتاب، سردار گلعلی بابایی، معصومه رامهرمزی، احمد دهقان و مهدی محقق در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
یگانگی روح نویسنده و راوی
معصومه رامهرمزی در این برنامه به معرفی کوتاهی از این کتاب پرداخت و گفت: «رد پابرهنه‌ها» شامل 10 فصل است که موضوع مشترک تمامی این فصل‌ها انگیزه جدی نویسنده و راوی کتاب برای انتقال فرهنگ معنویت و عاشورایی است. آن‌ها از قشری بودند که بار اصلی جنگ بر دوش آنان بود و حتی زخم بر تن، جبهه‌ها را رها نمی‌کردند.
 
نویسنده «یکشنبه آخر» درباره ویژگی‌های مهم کتاب «رد پابرهنه‌ها» توضیح داد: روایتگر و نویسنده کتاب، رویکرد اعتقادی و عرفانی به موضوع جنگ تحمیلی داشتند که از آغاز تا پایان کتاب این رویکرد دیده می‌شود. همه جای کتاب با تأویل عاشورایی مواجه‌ایم. نویسنده و راوی کوشیده‌اند از جمعی صحبت کنند که شهید شده‌اند. راوی در همه روایت‌ها شهیدان را ناظر بر اعمال خود می‌بیند. حدود 500 صفحه از این کتاب متن است و باقی آن، تصاویری از همین شهیدان است.

وی آشنا شدن مخاطب با جزییات عملکرد یک تخریبچی را از دیگر ویژگی‌های این کتاب دانست و افزود: توانمندی دیگر «حسام» این بود که توانست موضوع تلخی را به شیوه‌ای بنویسد که مخاطب کمتر احساس خستگی و دلزدگی کند. همچنین، اتحاد و یگانگی بین نویسنده و راوی وجود دارد که کتاب «رد پابرهنه‌ها» را به نتیجه می‌رساند.
 
فصل مشترک تمام کتاب‌های «حسام»
سردار گلعلی بابایی نیز در سخنانی به سردار حسام برای بهترین شیوه بهره‌برداری‌اش از دوران بازنشستگی تبریک گفت و اظهار کرد: در حدود سه سال اخیر شاهد رونمایی چهار کتاب از سردار حسام بوده‌ایم. کتاب‌های «وقتی مهتاب گم شد»، «فقط غلام حسین (ع) باش»، «آب هرگز نمی‌میرد» و کتابی که با نام «رد پابرهنه‌ها» رونمایی می‌کنیم. در هر سه رونمایی قبلی، سردار همدانی نیز در میان ما حضور داشت.

وی با اشاره به توصیه رهبری مبنی بر دوری از اغراق و ضرورت رنگ‌آمیزی کردن زیبای خاطرات دوران دفاع مقدس، گفت: قلم «حسام» مصداق همین رنگ‌آمیزی زیباست. او خاطرات را همان‌گونه که رهبر توصیه داشتند، به شیوه رمان‌های جذاب و دلپذیر می‌نویسد.
 
مخلص‌ترین خاطره‌نگار جنگ
مهدی محقق نیز در این برنامه به ماجرای آشنایی خود با سردار حسام اشاره کرد و گفت: من در گفت‌وگوهایی که با زنده‌یاد امیرحسین فردی داشتم، با وی آشنا شدم. وی می‌گفت کتابی برای مطالعه پیش از انتشار در دست دارد که به برادر شهیدم می‌پرداخت. من تا زمان انتشار این کتاب که «راز نگین سرخ» نام دارد، «حسام» را از نزدیک ندیده بودم اما بارها از اطرافیانم در همدان سلام گرم او به من رسیده بود.

وی ادامه داد: وقتی این کتاب منتشر شد، در همدان بودم. «راز نگین سرخ» را خواندم و در هنگام بازگشت به تهران که برف زیادی باریده بود، برای عرض تبریک نزد وی رفتم. تا پیش از آن هیچ دیداری میان ما صورت نگرفته بود اما «حسام» من را به خاطر آشنایی که با بردارم داشت، به سرعت شناخت.

به گفته محقق، سردار حسام یکی از صادق‌ترین و مخلص‌ترین نویسندگان حوزه خاطرات دفاع مقدس در قالب رمان است و هر نویسنده حوزه دفاع مقدس آرزو دارد که روزی چون او باشد.
 
فقط برای اخلاص قلم نویسنده
احمد دهقان، دیگر سخنران این آیین بود. وی گفت: من امروز بی‌دعوت و فقط برای دست‌بوسی حمید حسام آمده‌ام. در این وانفسای ادبیات جنگ که ریل به یک سو می‌رود و واگن‌ها به سوی دیگر، شیوه خاطره‌نگاری حمید حسام نشان می‌دهد که می‌توان متنی به یادگار گذاشت که چراغ راه خاطره‌نویسان باشد. من فقط به خاطر اخلاص قلم و برای دست‌بوسی آمده‌ام.

قطره‌ای از محفوظات ذهنی یک رزمنده
مرتضی نادری، معاون گردان تخریب لشکر 32 انصارالحسین (ع) در دوران دفاع مقدس که راوی کتاب «رد پابرهنه‌هاست» نیز در این برنامه اظهار کرد: این کتاب فقط قطره‌ای از محفوظات ذهنی من به عنوان یکی از رزمندگان گردان تخریب است که به قلم حمید حسام نوشته شد.

وی با بیان این‌که «حسام» را در همدان به عنوان «چشم بیدار لشگر» لقب داده‌اند، افزود: زحمات حسام در این سال‌ها به این بود که فرمایشات رهبری را درباره ماندگار کردن خاطرات دفاع مقدس اجرا کند و من خداوند را برای داشتن توفیق عمل به این فرمایش رهبر، سپاسگزارم.
 
چه خبر از عملیات تازه «سردار حسام»؟!
حمید حسام، آخرین سخنران این برنامه نیز اظهار کرد: فصل مشترک آیین‌های رونمایی کتاب‌هایی که نوشته‌ام، حضور سردار همدانی بود. امروز او در کنار ما نیست اما روح بر اعمال ما ناظر است. سردار همدانی هر وقت من را می‌دید، می‌پرسید: از عملیات تازه چه خبر؟ او نوشتن کتاب خاطرات رزمندگان را به مثابه یک عملیات جدید می‌دید.

وی نوشتن کتاب را بهانه‌ای برای معرفی راویان و خدمات آن‌ها در جبهه‌ها دانست و تاکید کرد: بهتر است آیین‌هایی که برای کتاب‌هایی از این دست برگزار می‌شود، با هدف قدردانی و تجلیل از راوی کتاب برگزار شود. معتقدم کتاب‌ها بعدها جایگاه خود را در جامعه خواهند یافت. آن‌چه مهم است، قدردانی از راویان دفاع مقدس است.

نویسنده «سفر به روایت سرفه‌ها» ادامه داد: در مدت دو سال که با راوی کتاب معاشرت داشتم، احساس کردم که جنگ را فقط دیده‌ام و نچشیده‌ام. کار رزمندگان تخریب در آتش زیستن بود. آن‌ها کم سن و سال بودند اما کار تخصصی تخریب را انجام می‌دادند. من نگاه عاشورایی و معرفتی را به این کتاب تزریق نکرده‌ام و این نگاهی بود که راوی داشت. تمامی تصاویر این کتاب به کوشش راوی کتاب تهیه و شرح‌نگاری شده‌اند.

در پایان این برنامه با حضور سخنران‌ها از کتاب «رد پابرهنه‌ها» رونمایی شد و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با اهدای لوح سپاس، از مرتضی نادری، معاون گردان تخریب لشکر 32 انصارالحسین (ع) در دوران دفاع مقدس تجلیل کرد.
* ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس