اقتدار جمهوری اسلامی مرهون مقاومت مردم در دوران دفاع مقدس است

سردار «طاووسی» گفت: افتخار و اقتداری که امروز به سبب ایستادگی و مقاومت مردم و نیروهای مسلح در دفاع مقدس حاصل شده متعلق به آحاد مردم است.

به گزارش مشرق، نشست نقد و خوانش کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» به قلم سردار «احمدرضا طاووسی» از فرماندهان دفاع مقدس با حضور جمعی از نویسندگان دفاع مقدس در رواق کتاب حرم امام رضا (ع) برگزار شد.

سردار طاووسی در این نشست با اشاره اهمیت نگارش وقایع دوران دفاع مقدس اظهار داشت: جنگ و دفاع قدمتی به طول تاریخ بشریت دارد و این مطلب یک روال عادی و معمولی از ادوار گذشته تا به امروز است؛ منتهی برخی از نبردها مانند عاشورا که زمان آن نصف روز و تعداد اصحاب حق هم کمتر از ۱۰۰ نفر بودند؛ در مقایسه با سایر جنگ‌ها ماندگار شد.

وی تأکید کرد: دوران دفاع مقدس شرایطی مانند کربلا داشت چراکه ایران هشت سال در اوج نابرابری در مقابل دنیا جنگید؛ برای نمونه در برخی از عملیات‌ها وقتی‌که رزمندگان پیروز می‌شدند و از نیروهای بعثی به اسارت نیروهای ما درمی‌آمدند متوجه می‌شدیم که به‌غیراز نیروهای بعثی از کشورهای دیگر نیز در این نبرد حضور داشتند!

این فرمانده دفاع مقدس بابیان اینکه وقتی‌که برای نخستین بار عازم جبهه شدم حدود ۱۶ سال سن داشتم و فقط طی پنج روز آموزش نظامی را گذراندم، یادآور شد: از ابتدای حضورم در جبهه که مسئولیت یک دسته بر عهده من بود تا پایان دفاع مقدس مسئولیت‌های مختلفی را تجربه کرده و در عملیات‌هایی نظیر الی بیت‌المقدس و مرصاد حضور داشتم که در آن‌ها مجروح شدم اما تقدیر خداوند بر این بود که بمانم و خاطرات آن دوران را نقل کنم.

وی بابیان اینکه نحوه مدیریت جنگ نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت کرد، گفت: یک‌بار از یک عالم دینی پرسیدند که چرا باید همواره از عظمت عاشورا گفت؟ او در پاسخ به این سؤال جواب داد بدان خاطر است که واقعه‌ای مثل غدیر خم عظمتش کم‌رنگ شد و ما آن را فراموش کردیم و این فراموشی نباید درباره عاشورا تکرار شود؛ بر همین اساس اگر جمعی از رزمندگان دفاع مقدس نسبت به این دفاع همه‌جانبه احساس مسئولیت می‌کنند و خاطرات خود را به رشته تحریر درمی‌آورند بدان خاطر است که وقایع آن دوران فراموش نشود.

طاووسی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مردم در خلق حماسه دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: افتخار و اقتداری که امروز به سبب ایستادگی و مقاومت مردم و نیروهای مسلح در دفاع مقدس حاصل شده متعلق به آحاد مردم است؛ بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن دوران به‌عنوان گنجینه تمام‌نشدنی یاد می‌کنند.

این نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: من در کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» راوی شنیده‌ها نیستم بلکه شاهد رویدادها هستم چراکه از روز نخستین که در جبهه‌ها حضور داشتم تا پایان جنگ تحمیلی؛ رده‌های مختلف عملیاتی را تجربه کردم.

وی درباره نگارش کتاب روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر بیان داشت: با پایان یافتن دفاع مقدس، از سال ۱۳۶۹ اقدام به نگارش وقایع جنگ تحمیلی کردم و همه آن نوشته‌ها به‌مرورزمان جمع و نتیجه آن نگارش این کتاب شد. اگرچه من در این کتاب به‌عنوان فرمانده گردان راوی وقایع هستم اما عمده هدف من از نگارش کتاب انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه بوده است.

کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» و بیان ناگفته‌های جنگ

علی پیراسته پیشکسوت و راوی دفاع مقدس در این نشست بیان داشت: کتاب روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر، کتابی خود نوشت است و دیگر نوشت نیست. نویسنده در این کتاب یگانی را مورد نقد تندوتیزی قرار نداده است و نام تمام رزمندگان را به‌صورت جز به‌جز لیست بندی کرده که چنین اقدامی شایسته تقدیر است.

وی خاطرنشان کرد: نویسنده کتاب زمینه مذهبی خوب و قوی‌ دارد چراکه پدر ایشان از رزق حلال روزی خود را به دست می‌آورده و از آن انفاق می‌کرده است.

این پیشکسوت دفاع مقدس درباره استقامت راوی کتاب در دوران دفاع مقدس تأکید کرد: جراحت‌های طاووسی در جبهه‌ها مثال‌زدنی است. راوی کتاب و امثال او ده‌ها بار در جبهه مجروح می‌شدند اما باز با همان حال و جراحتی که داشتند وارد معرکه می‌شدند و عقب‌نشینی نمی‌کردند. من معتقد هستم رزمندگان در دوران دفاع مقدس سیستم‌های غیرارادی بدن خود را تبدیل به سیستم‌های ارادی کرده بودند!

پیراسته ادامه داد: کمتر کسی را دیده‌ام که از مظلومیت رزمندگان در عملیاتی مثل رمضان و یا در موقعیت‌هایی مثل چهارراه خندق و کرخه بگوید اما در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

وی در پایان صحبت خود درباره نحوه روایت رزمندگان از اتفاقات پیرامونی خود گفت: اگر در یک مکان خمپاره‌ای اصابت کند که در ۱۵ جهت مختلف افراد با حالات مختلفی حضور داشته باشند؛ در اینجا هرکس روایت خود را از آن اتفاق دارد و به‌عبارت‌دیگر ما با ۱۵ روایت از یک اتفاق مواجه می‌شویم.

حرم امام رضا (ع) کانون شهادت و مقاومت

سید علیرضا مهرداد نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری نیز در این نشست ادبی ابراز داشت: اتفاق حاضر در رواق کتاب یعنی پرداختن به مقوله کتاب به‌صورت تخصصی با محوریت دفاع مقدس آن‌هم با حضور کارشناسان این عرصه؛ لذا چنین کاری بسیار ارزشمند است که باید گسترش یابد.

وی با اشاره به جایگاه انقلابی شهر مشهد و به‌طور خاص حرم امام رضا (ع) در ایام دفاع مقدس و دوران کنونی گفت: چه در ایام دفاع مقدس که اقداماتی نظیر اعزام‌های رزمندگان، تشییع شهدا و جلب رضایت از سوی والدین برای رفتن به جبهه توسط شهدا و رزمندگان و چه امروز که مجاهدی مثل شهید محسن حججی برای دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) از امام هشتم طلب شهادت می‌کند؛ حرم امام رضا (ع) محوریت داشته و دارد و چه‌بهتر که اتفاقاتی نظیر نقد کتاب‌های دفاع مقدس هم در چنین مکان مقدسی رقم بخورد.

این پیشکسوت دفاع مقدس بابیان اینکه هنوز رزمندگان زیادی همچون سردار طاووسی هستند اما هنوز کتاب آن‌ها متأسفانه هنوز چاپ نشده است، گفت: پرداختن به وقایع دفاع مقدس از سوی رزمندگان و ارائه آن در قالب کتاب ازجمله کارهای برزمین مانده است چراکه کسی مثل راوی کتاب روطه جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر گنجینه‌ای است که در میان ما حضور دارد و ما می‌توانیم به‌راحتی از چنین گنجینه‌ای بهره‌مند شویم و اطلاعات دوران دفاع مقدس را از طریق او احصا کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری ضمن تقسیم‌بندی نویسندگان نظامی به سه دسته مختلف، یادآور شد: دسته اول نظامیانی هستند که نویسنده نیستند و به ادبیات تسلط ندارند، دسته دوم؛ نویسنده نظامی هستند که وقایع نظامی را می‌نویسند. این نویسندگان به ادبیات مسلط هستند اما به امور نظامی نه. معمولاً کارهایی که این دودسته انجام می‌دهند کارهای خوبی نمی‌شود. اما دسته سوم نویسندگانی هستند که هم به امور ادبی مسلط هستند و هم به امور نظامی و کارهای این دسته معمولاً کارهای خوبی است.

وی افزود: به نظر من کتاب روطه جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر در دسته سوم قرار دارد و آشنایی نویسنده با ادبیات باعث شده است که این اثر ارزشمند شود.

مهرداد بابیان اینکه کتاب روطه توأم است با روایتگری، خاطره‌گویی و کارنامه یگان نظامی راوی کتاب، تأکید کرد: ممکن است برخی کارشناسان نظامی این نوع التقاط نگارشی را نپسندند و مورد نقد قرار دهند اما این شیوه نگارش برای من گوارا بود. در این اثر ما شاهد یک نوع هنجارشکنی از سوی نویسنده هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس