وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: دستگاه‌ها از مداخله در صنعت دارو پرهیز کنند زیرا رانت دولتی مانع رقابت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری است.

به گزارش مشرق، سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید داروهای جدید، گفت: سیاست‌گذاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر روی بحث تولید دارو واردات و صادرات منطقی بوده و امیدواریم حمایت بیشتری انجام شود تا استعدادها و نخبگان این حوزه کشف و مورد حمایت قرار گیرند.
 
وی ادامه داد: صادرات دارو طی یکی دو سال اخیر دو برابر افزایش یافته و این دسترسی مردم را کاهش نداده است، بلکه در کنار این اقدام اگر هزار میلیارد تومان دولت به صنعت دارو که نیاز به نوسازی و بازسازی دارد،‌ کمک کند نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
 
وی در مورد تعیین تکلیف تعرفه‌های درمانی سال 95 گفت:‌ این تعرفه‌ها قرار بود در جلسه هیأت دولت چهارشنبه گذشته اعلام شود. بحث‌های کامل بر روی آن انجام شده و منتظر موافقت رئیس جمهوری هستیم اما ایشان به سفر دولت رفته در نتیجه پس از موافقت وی نتیجه را اعلام می‌کنیم.
 
وزیر بهداشت گفت: 300 قلم دارو کمبود داشتیم که اکنون به 30 قلم رسیده، 10 هزار متخصص توزیع شده و 11 میلیون نفر بیمه شده‌اند. در کنار این اقدامات واردات دارو افزایش یافته ولی واردات بالا نرفته و سهم تولید داخل بیشتر شده است. سهم تولید داخل 60 درصد بود که اکنون به 70 درصد رسیده است.
 
وی گفت:‌ طبق برنامه ششم توسعه که هنوز تصویب نشده، سهم تولید داخل دارو باید 75 درصد باشد. که ما تا این میزان موفق شده‌ایم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: علیرغم فراهم شدن فرصت برای صادرات و اینکه در این زمینه کم نگذاشته‌ایم و فضا ایجاد کرده‌ایم اما متأسفانه نه تنها در بحث دارو که در سایر حوزه‌ها نیز بخش خصوصی ایران برای صادرات آموزش کافی ندیده که باید توانمند شود.
 
وی افزود: بانک‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کنند البته دستگاه حکومتی از مداخله در صنعت دارو باید پرهیز کنند. چرا که به دلیل وجود رانت‌های دولتی در سرمایه‌گذاری و قانونگذاری، بخش خصوصی نمی‌تواند رقابت کند.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه نامزد ریاست جمهوری خواهد شد، گفت:‌ متأسفانه همه چیز حاشیه شده است و متن که مردم هستند فراموش شده‌اند و قبلاً هم در این مورد صحبت کرده‌ام و دیگر بازگو نمی‌کنم.  
 
همچنین رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت:‌ طی دو سال گذشته حدود 60 قلم دارو در کشور تولید شده است اما مرکز رشد دارویی دانشگاه تهران 20 قلم دارو معرفی کرده که 7 قلم آن جدید است و امروز رونمایی شده است.
 
وی ادامه داد: این 7 قلم داروی جدید برای بیماران صعب‌العلاج، ضد سرطان و اغلب شیمی‌درمانی است که قبلاً وارداتی و پرهزینه بوده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس