کد خبر 600033
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راهکارهای کاهش عوارض شیمی‌درمانی در بیماران مبتلا به سرطان، گفت: استعمال سیگار باعث کاهش اثربخشی داروی شیمی‌درمانی می‌شود.

راهکارهای کاهش عوارض شیمی‌درمانی
به گزارش مشرق، پیام آزاده در ارتباط با عوارض شیمی‌درمانی اظهار داشت: عوارض شیمی‌درمانی اصولا به صورت کاهش سلول‌های سفید خونی فرد را مستعد عفونت کرده و این عفونت به صورت تب،‌سرفه، خلت و ... بروز می‌کند البته این عوارض در صورت تشخیص و درمان زودرس قابل کنترل است.

وی افزود: در صورت بروز تب در بیمارانی که در حال انجام شیمی‌درمانی هستند چک کردن آزمایش خون برای تعیین وضعیت سلول‌های خونی ضرورت دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیشگیری از عفوت با رعایت راهکارهای مناسب در بسیاری از مواقع امکان‌پذیر است. همچنین کم‌خونی‌های ناشی از شیمی‌ درمانی در اکثر موارد با تزریق خون جبران می‌شود.

آزاده با اشاره به اینکه کم‌خونی در بیماران در حال شیمی‌درمانی اصولات به صورت تنگی نفس و  ضعف عضلانی بروز می‌کند گفت: تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی با راهکارهای مختلف قابل کنترل است.

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی اضافه کرد: تغییر در بو و مزه غذا یک اتفاق شایع در طی شیمی‌درمانی بوده و کاهش اشتها با استفاده از راهکارهایی از قبیل خوردن غذا در یک محیط جدید یا در کنار دوستان و آشنایان قابل جبران است.

به گفته وی رعایت بهداشت دهان و دندان یک جزء اساسی در مراقبت‌های دوران شیمی‌درمانی بوده و مشکلات گوارشی همچون یبوست با خوردن مایعات،‌غذاهای حاوی فیبر و فعالیت کنترل شده نیز قابل درمان است.

آزاده در پایان تأکید کرد: استعمال سیگار در طی دوران شیمی درمانی باعث کاهش اثربخشی دارو و تأثیر بد بر روی نتایج درمان خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس