این شورا معتقد است که انگلیسی‌ها فاقد مهارت‌های زبانی لازم برای آینده هستند و با انتشار گزارشی از نیازهای زبانی بلندمدت این کشور، 10 زبان را برای یادگیری معرفی کرده است.

گروه جنگ نرم مشرق- هرکشوری نیاز به برنامه‌ریزی برای یادگیری زبان دوم و سوم بر اساس نیازهای خود دارد و با توجه به ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای که با جوامع و دیگر کشورها برقرار می‌کند، یادگیری زبان بین‌المللی خود را در اولویت قرار می‌دهد و این‌طور نیست که زبان انگلیسی پاسخگوی تمام نیازهای یک جامعه باشد.

اهمیت این موضوع آنقدر بالا است که "شوراي بريتانيا" (British Council) که متولی آموزش زبان انگلیسی در راستای دیپلماسی عمومی انگلیس در سرتاسر دنیاست، چندی پیش گزارشی برای نیازهای زبانی این کشور با عنوان «زبان‌های آینده» منتشر کرد.
این گزارش در رابطه با زبان‌هایی که در آینده، کشور انگلیس در حوزه‌های مختلف به آنها نیاز خواهد داشت، شرح داده است.

این شورا معتقد است که نگرش عمده‌ای وجود دارد که انگلستان فاقد مهارت‌های زبانی لازم برای آینده است؛ این امر تاحدی ناشی از وضعیت زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطات بین‌المللی است.

این گزارش به‌دنبال ارائه تحلیلی استراتژیک از نیازهای زبانی بلندمدت کشور انگلیس است و با نگاه به گونه‌های اقتصادی‌،‌ جغرافیایی، فرهنگی و آموزشی دست به ارزیابی زبان‌ها و امتیازدهی آنها کرده است.

انگلیسی‌ها باید چه زبانی یاد بگیرند
شوراي بريتانيا چندی پیش گزارشی برای نیازهای زبانی کشور انگلیس با عنوان «زبان‌های آینده» منتشر کرد (دانلود)


شوراي بريتانيا 10 شاخص برای زبان‌هایی که کشور انگلیس در آینده نیاز دارد و از اهمیت حیاتی برای رونق،‌ امنیت، و اثرگذاری در جهان در سال‌های پیش‌رو برای انگلستان برخوردارند، مشخص کرده است:

· صادرات کنونی در بخش تجاری انگلیس،

· زبان مورد نیاز برای کارهای تجاری نگلیس،

· اولویت‌های تجاری دولت انگلیس،

· بازارهای نوظهور و به‌شدت در حال رشد،

· اولویت‌های دیپلماتیک و امنیتی،

· منافع زبانی عمومی،

· مقاصد خارجی بازدیدکنندگان،

· اولویت‌های استراتژی آموزش بین‌المللی دولت انگلیس،

· سطوح رونق زبان انگلیسی در دیگر کشورها،

· رواج دیگر زبان‌ها در اینترنت.

این گزارش بر اساس تحلیل زبان‌ها طبق این مشخصه‌ها ــ که شامل اولویت‌های فرهنگی و آموزشی و نیز اقتصادی است ــ فهرستی از 10 زبان مهم برای آینده انگلیس به‌دست آورده که به ترتیب عبارتند از: 1. اسپانیایی 2. عربی 3. فرانسوی 4. چینی 5. آلمانی 6. پرتقالی 7. ایتالیایی 8. روسی 9. ترکیه‌ای 10. ژاپنی

انگلیسی‌ها باید چه زبانی یاد بگیرند
فهرست 10 زبان مهم برای آینده انگلیس که بر اساس امتیازدهی "شورای بریتانیا" نیاز است در این کشور یادگیری آن آغاز شود


بررسی این شورا نشان می‌دهد که سه چهارم مردم انگلیس نمی‌توانند برای انجام یک مکالمه به خوبی از این زبان‌ها استفاده کنند.

این گزارش با بررسی این اطلاعات، به نتیجه لزوم توسعه یادگیری زبان‌ها توسط دولت انگلیس می‌رسد: «این یافته‌ها نشان نمی‌دهد که مردم انگلیس در حال یادگیری زبان‌های "نادرست" هستند، بلکه حاکی از این است که انگلستان نیاز دارد تا کفایت و شایستگی شهروندان خود را در حوزه‌ وسیع‌تری از یادگیری زبان‌ها توسعه دهد تا بتواند از فواید اقتصادی و فرهنگی آن که نزد کسانی است که از این مهارت‌ها برخوردارند، بهره‌مند شود».

نتیجه این تحلیل این است که انگلیس باید رویکردی استراتژیک در طراحی توسعه موثر قابلیت زبانی اتخاذ کند که این کشور بدان نیازمند است.

انگلیسی‌ها باید چه زبانی یاد بگیرند

بررسی مهارت‌های زبانی جمعیت انگلیس: سه چهارم مردم انگلیس نمی‌توانند برای انجام یک مکالمه به خوبی از این زبان‌ها استفاده کنند


این گزارش برای تحقق این موضوع الزاماتی را پیشنهاد می‌دهد که 4 کشور انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی با اجرای آن شرایط یادگیری زبان‌های مورد نیاز را فراهم کنند. این الزامات به شرح زیر است:

· چهار دولت انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی؛ در ارتباط دادن سیاست آموزش زبان به تمایلات ملی به منظور مواجهه بین‌المللی در حوزه‌های تجارتی، آموزشی و فرهنگی.

· دولت‌ها و تجار؛ آنها باید با کمک هم دست به توسعه سیاست آموزشی و اولویت‌های مرتبط با زبان‌ها بزنند.

· بنگاه‌های تجاری؛ آنها باید در توسعه مهارت‌های زبانی‌ای سرمایه‌گذاری کنند که در آینده به‌طور مستقیم از آنها بهره می‌برند.

· سیاست‌گذاران، تجار، جامعه یهودیان و اقلیت‌ها؛ آنها باید این اطمینان را به وجود آورند که مهارت‌های زبانی و فرهنگی این گروه‌ها در نظام آموزشی و در جهت اهداف تجاری استفاده می‌شود.

· برنامه درسی مدارس در هر چهار کشور؛ این برنامه‌ها باید با گنجاندن زبان‌های جدید و تمرکز فزاینده بر درک دیگر فرهنگ‌ها خود را غنی سازند.

· جوانان و والدین‌شان‌؛ آنها باید به‌دنبال فرصت‌های باشند تا بتوانند زبان‌های دیگر را بیاموزند، دیگر فرهنگ‌ها را تجربه کنند ــ هم در مدرسه و هم در خارج آن ــ و در خصوص فواید انجام این کار بیشتر توصیه شوند.

· شرکای بین‌المللی انگلیس که دارای موسسات زبانی و فرهنگی دیگر کشورها هستند و امکان دسترسی به منابع، حمایت، و آموزش و یادگیری زبان‌ها را فراهم می‌آورند.

· بزرگسالان انگلیس که در حال حاضر به هیچ یک از زبان‌های کلیدی صحبت نمی‌کنند، باید تلاش کنند تا مبانی یکی از آن زبان‌ها را بیاموزند.

این گزارش با توجه به چالش‌های زبانی مجموع 4 کشور انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و برآورد از آینده جریان این کشورها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ضرورت یادگیری این 10 زبان برای مردم این چهار کشور رسیده است.

انگلیسی‌ها باید چه زبانی یاد بگیرند
نتیجه این تحلیل این است که انگلیس باید رویکردی استراتژیک در طراحی توسعه موثر قابلیت زبانی اتخاذ کند که این کشور بدان نیازمند است


ضرورت برآورد از نیازهای زبانی ایران در آینده

ماهیت گزارشی که موسسه دولتی "شوراي بريتانيا" (British Council) برای نیاز زبان‌های این کشورها در آینده انجام داده، می‌تواند الگوی مناسبی برای تحقیقی مشابه در رابطه با نیاز ایران برای یادگیری زبان‌های بین‌المللی به غیر از انگلیسی در آینده باشد.

زبان دوم در هر کشوری متناسب با ارتباطات تجاری، سیاسی و فرهنگی مردم و دولت آن کشور با جوامع و دیگر کشورها است و متناسب با نیاز هر جامعه‌ای یادگیری زبان‌ها در اولویت‌‌ها قرار می‌گیرد. در ایران زبان دوم، انگلیسی تعریف شده است اما هیچ تحقیقی در رابطه با نیاز ایران به یادگیری زبان‌های بعد از انگلیسی انجام نشده تا مردم ضمن آشنا شدن با زبان این کشورها متناسب با نیازشان، از دانش و تجارب آنها نیز برای تداوم مسیر پیشرفت، بهره ببرند.

انگلیسی‌ها باید چه زبانی یاد بگیرند
هیچ تحقیقی در رابطه با نیاز ایران به یادگیری زبان‌های بعد از انگلیسی انجام نشده تا مردم ضمن آشنا شدن با زبان این کشورها متناسب با نیازشان، از دانش و تجارب آنها نیز برای تداوم مسیر پیشرفت، بهره ببرند

امروزه در جهان به صدها زبان گوناگون سخن گفته می‌شود؛ گویندگان بعضی از این زبان‌ها بیش از یک میلیارد نفرند و به بعضی دیگر تنها معدودی سخن می‌گویند و به همین دلیل تمام اطلاعات در دنیا در رابطه با فناوری و نقاط قوت دیگر کشورها که مورد نیاز بخشی از جامعه ایران است، به زبان انگلیسی نیست و همین علت موجب می‌شود که نیاز به یادگیری زبان‌های به غیر از انگلیسی نیز در کشور احساس شود.

با این توصیف لزوم انجام تحقیق گسترده در این رابطه توسط نهادهای دولتی مانند وزارت علوم و تحقیقات پیش از پیش ضروری به‌نظر می‌رسد تا ابتدا برای دولت میزان نیاز به هر زبانی در حوزه‌های مختلف مشخص گردد و سپس با فراهم کردن ملزومات این مهم، اقدام به فرهنگ‌سازی لازم کنند تا افکار عمومی جامعه متوجه شوند که انگلیسی صرفاً زبان حاکم نیست و فراگرفتن سایر زبان‌ها متناسب با نیاز هر فردی در آینده نیز دارای اهمیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • طناز ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 1
    این انگلیسا خیلی حقیر و عقده ای و بچه و حسود و پخمه اند
  • اردوان ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 0
    خدارا شکر که ما بغیر از انگلیسی تورکی و عربی هم بلدیم ..
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 0
    از فرداست که صد تا طرح مختلف بیاد و هر روز عوض بشه و جز سردرگمی هیچی حاصلش نباشه
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    نگید انتظار داریم فارسی یاد بگیرن
  • سروش ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    2 2
    زبان عربی جایگاهی بلند دارد که حتی زبان اهل بهشت هم هست اگر اعراب لیاقت می داشتند و پانعربیسم رو به راه نمی انداختند میشد از زبان عربی که هم در قواعد و هم درمتون بلاغت و فصاحت بالایی دارد استفاده کرد
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    9 4
    زبان فارسی بابد زبان علم شود
  • محمد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    5 1
    چرا که نه؟؟؟؟؟؟ اکنون 300 میلیون نفر در سطح جهان آلمانی تکلم می کنند و زبان فارسی هم 300 میلیون نفر. زبان ایتالیایی، پرتقالی، ترکیه‌ای و ژاپنی بمراتب کمتر. پس چرا که نباید روی زبان فارسی سرمایه گذاری نکرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما نباید خودمان و کشورمان را دست کم بگیریم.
  • محمد ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    2 1
    پس چرا فارسی تو الویت ها نیس این چه رتبه بندیه چریتیه.
  • جواد ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 1
    نزدیک به 100 ساله که توی ایران زبان انگلیسی تدریس میشه هنوز که هنوزه از کابوس های دوران تحصیله مدرسه و دانشگاهه ! اونوقت گیر دادید که یه چیز جدید رو کار بیاد؟؟ شما همون اولی رو درست کنید دومی و سومی و چهارمی رو بزارید به عهده خودمون هر کسی نسبت به علاقش میره یاد میگیره !!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    8 1
    متاسفانه تفاوت ما با انها این است که انها اگاهانه و مغرضانه زبان عربی را می خوانند همانطور که قرنها قبل با یادگرفتن عربی و پرورش لورنس ها بزرگترین ضربه را به اسلام وارد کردند اما ما بدون هدف وارد کلاسهای زبان می شویم و غافل از تله های نامرئی انها در کتابها و فیلمهایشان طعمه این تله ها می شویم و بعد از یادگیری زبان خودمان تبدیل می شویم به عامل نفوذی دشمن و عاملی برای ضربه زدن به فرهنگ و مذهب خودی.
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 1
    پخمه خخخخخخخخخخخ
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 1
    چرا نباید انتظار داشته باشیم؟!زمانی تمام دانشمندا جهان برای فراگیری علوم بیشتر مجبور به یاد گیری زبانهای فارسی و عربی بودند
  • معلم ادبیات ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    ضرورت برآورد از نیازهای زبانی ایران در آینده باید بررسی شود
  • هموطن ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 3
    لبیک یا خامنه ای
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    توی مفاهیم جهان وطنی بهترین حالت برای زبان تک زبانیه. تعصبات زبانی ریشه در جهالت دارد.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 0
    زبان اهل بهشت؟ اونوقت خودتون رفتین یا از روایات روایت کنندگان است؟
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    تکبیر
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 4
    چون فارسی صحبت کننگان شامل ما افغانستان تاجیکستان و می باشد. منظورتون از سرمایه گذاری چیه اونوقت؟
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 5
    چون زبان فارسی از رسم الخطش تا نصف واژه هاش عاریتیه
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    ایشون راست می گن
  • ایرانی ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    برای اقتصاد ایران درآینده به نظر من... انگلیسی وآلمانی.وروسی و چینی وترکی وعربی واسپانیولی
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    دیگه چی موند؟؟؟
  • معاصر بدبخت ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    2 0
    ای لامذهب ها میخواین عربی یاد بگیرید که عامل نفودی هر چه بیشتر در دین اسلام شوید نه؟ یا میخواید اسپانیایایی یاد بگیرید که کشورهای ضد استعمار رو به چنگ بگیرید ای دل غافل
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    2 0
    زبان فارسی زبان مردان بزرگ چون فردوسی حافظ و سعدی و مولاناست
  • ناشناس ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    2 0
    ناشناس 17:35 منظور محمد سرمایه گذاری برای گسترش هر چه بیشتر زبان فارسی در سطح جهان وتقویت آن است ، کاری که تا حدی انجام شده ولی کافی نیست، خیلی از کشورها این کار را در مورد زبان رسمی خود انجام می دهند.
  • گامجام ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    ارزش ادمهای یک منطقه و موقیعیت جغرافیایی و ارزشمندی خاک و زبانی که قابلیت آپدیت شدن داره خیلی مهمه برای انگلیس.البته در المان من دیدم خیلی ها ترکی حرف میزنند.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    1 1
    اولویت ما زبانهای خودمان است. ترکی و کردی و بلوچی.
  • ناشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    چراانقده نظرهای بی پایه واساس میگیدآخه کی ازآینده خبرداره تامیتونیدزبانهای مختلف یادبگیریدتارشدکنیدتاببینیم چی میشه وخداچی میخواد
  • مسعود ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آموزش و یادگیری زبان دوم و سوم را را باید در اولین شماره یک در مدارس هر کشوری باش. کسانی که به زبانهای دوم و سوم مسط هستند از سطح هوشی و فکری بالای نسبت به سایرین برخوردار هستند و کشورهایی که دانشجویان خودرا از آموزش زبان محروم کنند از بقیه عقب می‌افتند و نمی‌توانند در آینده در رقابتهای علمی و درسی حفی برای گفتن داشته باشند . برای یادگیری زبان هرچه سن پایین‌تر باشد، بهتر نتیجه می‌دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس