کد خبر 541059
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

به‌رغم تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر دریای چین جنوبی، چین اعلام کرده که در مانورهای دریایی بین‌المللی ریمپک مشارکت می‌کند. در همین حال برخی از سیاستمداران آمریکایی در تلاش هستند تا حضور پکن را ممنوع کنند.

به گزارش مشرق، رزمایش "حاشیه اقیانوس آرام" موسوم به ریمپک (RIMPAC) یکی از بزرگترین مانورهای نظامی جهان است که با میزبانی آمریکا هر دو سال یکبار در ساحل هاوایی برگزار می‌شود.

در بحبوحه تنش‌ها میان آمریکا و چین، مشخص نبود که آیا پکن در این رزمایش‌ها شرکت می‌کند یا خیر اما دولت چین نهایتا اعلام کرد که در حال حاضر اختلافات را کنار می‌گذارد. سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد: مشارکت در این مانورهای نظامی در راستای منافع چین و ارتقای قابلیت نیروی دریایی ما برای مقابله با تهدیدهای امنیتی است. این مانورها همزمان به نفع دفاع از چین و تبادل حرفه‌ای و عملیاتی همکاری با نیروهای دریایی کشورهای رقیب است.

دولت چین قصد دارد شماری کشتی جنگی برای این مانورها اعزام کند. سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین درخصوص تنش‌ها در دریای چین جنوبی گفت: نیازی به گفتن ندارد که روابط نظامی میان چین و آمریکا با برخی اختلاف‌نظرها و موانع مواجه است.

واشنگتن منتقد برنامه جزیره‌سازی پکن در مجمع‌الجزایر اسپارتلی است و چین را به تلاش برای ایجاد منطقه دفاع هوایی ویژه متهم می‌کند. با این حال پکن تاکید دارد که جزیره‌سازی در اراضی خودش صورت می‌گیرد و عمدتا هدف از ساخت آنها اهداف بشردوستانه است؛ ادعایی که همسایگان چین آن را به چالش می‌کشند.

در همین حال شماری از قانونگذاران آمریکایی از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل اجازه دادن به چین برای مشارکت در این رزمایش‌ها انتقاد کرده و معتقدند که حضور چین باید ممنوع شود. سناتور جان مک‌کین، رئیس سرویس نیروهای مسلح سنا گفت: اگر من بودم، این بار چین را به دلیل رفتارش دعوت نمی‌کردم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس