جلسه سنا بدون حاشیه نبود. بیرون ساختمان، حدود 6 هزار نفر از مخالفان روسف علیه او شعار می‌دادند و هواداران او نیز بیکار ننشسته به آنها هجوم آوردند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت از روسف به شدت در افکار عمومی کاسته شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- 85 روز تا المپیک ریو باقی مانده و رئیس جمهور برزیل به آخرین مرحله از استیضاح وارد شده است. سنای برزیل با 55 رأی مثبت در برابر 22 رأی منفی تصویب کرد طی یک دوره حداکثر 6 ماهه، دادگاه به اتهامات دیلما روسف رسیدگی کند. طبق قانون اساسی، میشل تِمِر معاون روسف در این مدت مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد.

بحران مالی که سخت‌ترین در نوع خود طی 80 سال اخیر توصیف شده است، در حالی برزیل را فراگرفته که همسایگان لاتین آن یک به یک از حاکمیت سوسیالیست‌ها خارج می‌شوند. پرونده فساد در شرکت ملی نفت برزیل، پتروبراس، کار را به اتهام سوءعملکرد و تخلف از قوانین بودجه علیه رئیس آن یعنی رئیس‌جمهور کشاند.

180 روز تعلیق و محاکمه برای روسف

رأی امروز سنا به رفع ابهام سیاسی در برزیل کمک می‌‌کند؟

اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ برزیل همچنین متهم است حساب‌های مالی دولت را در سال 2014 میلادی با هدف کاهش ظاهری کسری بودجه دستکاری کرده تا در آستانه انتخابات 2014 میلادی، از طریق افزایش هزینه‌های عمومی به کسب محبوبیت مردمی بپردازد، امری که نه فقط در برزیل بلکه در بسیاری از کشورهای جهان سابقه دارد. او اتهامات یادشده را انکار می‌‌کند.

جلسه سنا بدون حاشیه نبود. بیرون ساختمان، حدود 6 هزار نفر از مخالفان روسف علیه او شعار می‌دادند و هواداران او نیز بیکار ننشسته به آنها هجوم آوردند. پلیس یک نفر را دستگیر کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت از روسف به شدت در افکار عمومی برزیلیایی‌ها کاسته شده، اما وضع برای تِمِر هم چندان تفاوتی نمی‌‌کند.

سناتورهای مخالف روسف بر این باورند که سیاست‌های پوپولیستی روسف موجب افزایش تورم، رکود و بیکاری در شرایط حساس برگزاری مسابقات بین‌المللی شده است. کاهش کسری بودجه، افزایش اعتماد میان سرمایه‌گذاران و افزایش رشد اقتصادی توقعاتی است که احتمالا با حضور تِمِر در رأی دستگاه اجرایی برازیلیا بهتر برآورده می‌شود، گر چه گفته می‌شود روسف به وزرا دستور داده تِمِر را در به مسیر تصاحب ریاست‌جمهوری همراهی نکنند.

دیلمای 68 ساله به احتمال زیاد از ریاست‌جمهوری برکنار خواهد شد. این را از سخنان بریتو دانشجوی مدیریت بازرگانی در صحبت با خبرنگار ان‌بی‌سی می‌‌توان فهمید:«من به دیلما رأی دادم. به او به عنوان یک رهبر باور دارم. اما آن قدر بد عمل کرده که حالا برای او وقت رفتن است».

منبع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس