کد خبر 571689
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

رئیس‌جمهوری برزیل در آخرین دقایق از دادگاه عالی خواست تا روند رای‌گیری در سنا را که هدفش آغاز روند استیضاح و عزل وی از قدرت است، متوقف کند. در همین حال حامیان وی در سائوپائولو و سایر شهرها به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را به استیضاح احتمالی روسف ابراز کردند.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معاون دادستان کل برزیل حدود 12 ساعت پیش از آغاز جلسه سنا به دادگاه عالی در برازیلیا، پایتخت برزیل رفت. با این حال، یک سخنگوی دادگاه گفت که مشخص نیست چه زمانی حکم اولیه صادر شود.

آخرین تلاش‌های روسف برای گریز از استیضاح +عکس
روسف در میان حامیانش

 سنای برزیل قرار است حدود ساعت 9 صبح به وقت محلی (1200 GMT) جلسه خود را درباره استیضاح روسف آغاز کند اما انتظار نمی‌رود که رای‌گیری تا اوایل روز پنج‌شنبه انجام شود.

دیلما روسف، اولین رئیس‌جمهوری زن برزیل به نقض قوانین بودجه متهم است. چنانچه اکثریت قانونگذاران سنای 81 عضوی موافق استیضاح باشند، روسف به صورت خودکار برای شش ماه از مقام ریاست جمهوری تعلیق می‌شود و روند دادگاهی وی که ممکن است چندین ماه طول بکشد، آغاز می‌شود. روسف معتقد است که قربانی کودتایی شده که میشل تامر، معاون رئیس‌جمهور به راه انداخته است. در صورت عزل روسف، تامر رئیس‌جمهوری موقت می‌شود.

آخرین تلاش‌های روسف برای گریز از استیضاح +عکس
میشل تامر

تامر لبنانی‌الاصل از حزب راست‌میانه «جنبش دموکراتیک برزیل» شراکت خود را با حزب چپگرای کارگران روسف بر هم زده است و اکنون برای دولتی جدید آماده شده و می‌گوید که اولویت وی رسیدگی به اقتصاد در حال احتضار برزیل است که بدترین رکود خود را در چندین دهه تجربه می‌کند.

روسف که سابقا از چریک‌های مارکسیست بود و در دوران حاکمیت نظامیان بر برزیل در دهه 70 میلادی زندانی شده بود، وعده داده که مقاومت کند. وی روز سه‌شنبه در نشست زنان گفت: «با تمام قدرت به مبارزه ادامه می‌دهم و از تمام ابزارهای موجود استفاده می‌کنم. مخالفان من کسانی هستند که نمی‌توانند کرسی ریاست جمهوری را از طریق آرای مردمی برنده شوند. پروژه آنها نابود کردن دستاوردهای اجتماعی است که حزب حاکم کارگران طی 13 سال برای میلیون‌ها تن از فقرای برزیل فراهم کرده است.»

اعتراضات حامیان و مخالفان دیلما روسف در یکسال گذشته به امری عادی در این کشور بحران‌زده تبدیل شده است اما هواداران روسف که به تلاش برای استیضاح وی اعتراض دارند، با آتش زدن لاستیک موانعی در جاده‌های سراسر این کشور ایجاد کرده‌اند و پلیس نیز برای سرکوب اعتراضات خشونت‌آمیز احتمالی موانعی را در اطراف کنگره گذاشته است. این اعتراضات باعت اختلال گسترده در رفت و آمدها شده است.

 معترضان جاده‌های اصلی منتهی به سائوپائولو، بزرگترین شهر برزیل را بستند و باعث راه‌بندان‌های طولانی در ساعات پرتردد صبح شدند. این اعتراضات به سایر شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر این کشور سرایت کرده است.

روند دادگاهی روسف چندین ماه به طول می‌انجامد و این به معنای آن است که در طول برگزاری المپیک در ماه‌های اوت و سپتامبر در ریودوژانیرو برزیل در بن‌بست سیاسی به سر می‌برد. حامیان روسف در این شهر موانعی در یک جاده اصلی که شهر را به ایالت سائوپائولو متصل می‌کند، ایجاد کردند.

روز سه‌شنبه والدیر مارانیائو که موقتا ریاست مجلس نمایندگان برزیل (مجلس سفلی) را به عهده دارد در خبری غافلگیرکننده اعلام کرد که رای روز ۱۷ آوریل این مجلس برای انجام استیضاح را معلق کرده است. براساس سیستم برزیل، روند استیضاح روسف ابتدا در مجلس نمایندگان برزیل تایید می‌شود و پس از آن به سنا ارسال می‌شود. با این حال رئیس موقت مجلس نمایندگان برزیل کمتر از ۲۴ ساعت بعد، بدون آنکه توضیحی ارائه کند، تصمیم خود را برای لغو آرا پس گرفت.

روسف متهم است برای پنهان کردن کسری بودجه فزاینده دولت حساب‌ها را دستکاری کرده است اما وی از تدابیر مالی خود به عنوان شیوه‌ای معمول در برزیل دفاع کرده است. برزیل هم‌اکنون بدترین دوره رکود در ۲۵ سال اخیر را طی می‌کند و تورم در سال ۲۰۱۵ به حداکثر خود طی دوازده سال رسید. میزان رضایت افکار عمومی از عملکرد روسف اخیرا به شدت افت کرده و نظرسنجی‌ها حاکیست که بیشتر برزیلی‌ها از برکناری وی حمایت می‌کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس