جمعه گذشته، یکی از رهبران احزاب مخالف به ضرب گلوله در جمجمه‌اش کشته شد تا سردرگمی موافقان و مخالفان چاوزیسم از راهی که هر یک برگزیده‌اند، بیشتر شود.

گروه بین‌الملل مشرق- همه چیز از آنجا شروع شد که پس از پیروزی احزاب مخالف در انتخابات پارلمان، اعلام شد تاب و تحمل مخالفان به پایان رسیده و نه تنها در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری پیروز خواهند شد، بلکه پیش از آن نیز مادورو را اسیضاح می‌کنند.

حدود دو ماه پیش یعنی اندکی پس از شروع‌بکار پارلمان جدید دادگاه عالی ونزوئلا دستِ پیش گرفت و اختیارات نظارتی مجلس این کشور را بر همه ارگان‌‌ها به جز قوه مجریه لغو کرد. این اقدام پس از آن رخ داد که گروهی از مخالفان در مجلس خواهان بازبینی در روند انتخاب قضات دادگان عالی شدند.

لشکرکشی‌های خیابانی در ونزوئلا

تقریباً روزی نیست که خیابان‌های ونزوئلا صحنه تظاهرات مردمی یا صف‌کشیدن برای امضای طومار نباشد

لشکرکشی‌های خیابانی در ونزوئلا

احزاب مخالف که از آشفتگیِ بازار اقتصاد به کرسی‌های پارلمان راه یافتند،‌ عقب ننشستند و سیاست را به آشفته‌بازار تبدیل کردند. کمبود غذا و دارو،‌ افزایش تورم و قطعی برق سر جای خود، حالا ائتلاف مخالفان با نام اتحاد دموکراتیک احزاب مخالف (MUD) به جمع‌آوری نزدیک 2 میلیون امضا موفق شده‌ که حدود 10 برابر امضاهای مورد نیاز برای درخواست همه‌پرسی است. اگر طومارها تأیید شود، مخالفان باید 4 میلیون امضای دیگر جمع‌ کنند تا همه‌پرسی واقعی برگزار شود.

این را خسوس توره‌آلبا یک هفته پیش اعلام کرد و گفت که طومارها در 80 جعبه تحویل ستاد ملی انتخابات شده است. اما تانیا داملیو آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و گفت راستی‌آزمایی طومارها دست‌کم تا آخر ماه مه (یعنی 20 روز دیگر) آغاز نخواهد شد. مخالفان، او را به سوگیری به نفع حزب اتحاد سیوسیالیست ونزوئلا (PSUD) متهم کردند و خشمشان را بار دیگر به خیابان‌ها کشاندند.

لشکرکشی‌های خیابانی در ونزوئلا
نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده افزایش نارضایتی مردم از وضعیت کشور در ونزوئلا است

اگر حزب حاکم بخواهد از اختیارات خود جهت تعویق همه‌پرسی سوءاستفاده کند، ممکن است کار به زدوخورد فیزیکی در ارگان‌های دولتی بیانجامد زیرا طبق قانون اساسی در صورت برکناری مادورو از طریق برگزاری همه‌پرسی پس از ژانویه 2017 میلادی، از آنجا که فاصله چندانی با انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد ماند ،‌معاون وی جایگزین می‌شود و هیچ انتخابات زودهنگامی در کار نخواهد بود.

این وضعیت وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم بر اثر قتل یِرمان ماواره یکی از رهبران احزاب مخالف در جمعه اخیر، خشم مردم برای پایان‌دادن به اوضاع نابسامان سیاسی که مشخص‌ نیست چه چیزی فردا در انتظارشان است، بیشتر شده است. مسئولان حزب عصر جدید (UNT) که روسالس ،یکی دیگر از رهبرانشان، مدتی در زندان بوده و حالا پناهنده پرو است، خواهان «اجرای عدالت و پایان‌دادن به خشونت» شدند. لوئیس فلوریدو از نمایندگان مجلس و وابسته به حزب اراده ملی (VP) در توئیت خود نوشت: «عرصه سیاست، این روزها خطرخیز است».

کاراکاس اما انگشت اتهام را بار دیگر به سوی ایالات متحده آمریکا نشانه رفت و خود را از اتهام قتل مخالفان مبرا دانست. دلسی رودریگز وزیر خارجه ادعا کرد یک توطئه مشترک با مشارکت نیروهای امنیتی آمریکا، لوئیس آلماگرو دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) و احزاب مخالف در ونزوئلا با هدف سرنگون‌کردن دولت انقلابی مادورو در جریان است و متاسفانه دولت آمریکا با رفتارهای «مستکبرانه‌اش» به دیپلمات‌های ونزوئلیایی ویزا نمی‌دهد.

آلماگرو اما همکاری با دولت آمریکا را تکذیب کرده و اقدامات خود را موجه می‌داند. او پیش‌تر دولت ونزوئلا را به فرسایشی‌کردن مخالفت‌های سیاسی با دولت، ممانعت از نامزدی مخالفان در انتخابات و محدودسازی رسانه‌ها متهم کرده است. نمایندگان ونزوئلا به دلیل ارائه یارانه نفتی به بسیاری از اعضا، اثر قابل توجهی بر سازمان کشورهای آمریکایی به ویژه پیش از سقوط قیمت نفت داشته‌اند.


لشکرکشی‌های خیابانی در ونزوئلا

با وجود برگزاری تظاهرات مردمی در حمایت از دولت، فشار افکار عمومی داخلی و خارجی بر دوش مادورو سنگینی می‌کند

در این اوضاع آشفته سیاسی، نمایندگان اقلیت مجلس که هم‌پیمان مادورو هستند و بر اثر جمع‌آوری طومارها به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارند، یک روز را به پیاده‌روی از ساختمان پارلمان گذراندند تا هواداران چاوزیسم دور آنها را گرفته و در شعارهای پرشور خود احزاب مخالف را «خائن به وطن» بنامند.

وقتی پارلمان از اختیارات قانونی خود بازداشته شود و احزاب رقیب به جمع‌آوری طومار و تجمعات خیابانی روی آورند، سیاست کشور در لشکرکشی‌های خیابانی تعیین می‌شود، نه نهادهای قانونی یا صندوق‌های رأی. چند شب پیش در ماراکایبو، دومین شهر پرجمعیت ونزوئلا مغازه‌‌ها تا ساعت‌ها پس از نیمه‌شب، غارت می‌شد. در چنین شرایطی، آنا وارخاس از شهروندان به مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم اعتراض می‌‌کنند چون چیزی برای خوردن ندارند».

منبع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    میراث چاوز= میراث احمدی نژاد
  • علی1400 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    چرا استعفا نمیده حتما باید کشورش مثل سوریه بشه
  • unknown ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    که یه غرب گرا بیاد سر کار مملکتشونو بریزه بهم؟؟؟البته گذریم ک وضعشون بدتر از ما نمیشه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس