کد خبر 572041
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰

حق زن اين است كه بدانى خداوند عزّوجلّ او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست.

مشرق- حضرت زین العابدین امام سجاد عليه‌السلام فرمودند:
حق زن اين است كه بدانى خداوند عزّوجلّ او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست. پس احترامش كن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب تر است اما اين حق اوست كه با او مهربان باشى.

متن حدیث:

وَ اَمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَها لَكَ سَكَنا وَ اُنْسافَتَعْلَمَ اَنَّ ذلِكَ نِعْمَةٌ مِنَ اللّه ِ عَلَيْكَ فَـتُـكْرِمَها وَ تَرْفُقَ بِها وَ اِنْ كانَ حَقُّكَ اَوجَبَ فَاِنَّ لَها عَلَيْكَ اَنْ تَرْحَمَها؛





«من لايحضره الفقيه، جلد2، صفحه 621»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • yas ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    انصافن مردای امروز با زناشون مهربانند,ولی ........
  • کیان ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    خیلی زیبا بود، مخصوصا اون قسمت که فرمودند: هرچند حق تو بر او واجبتر است اما این حق اوست که با او مهربان باشی. معمولا این حرف رو مردها زیاد عمل می کنند، چون من هیچ جا ندیدم، نه در رسانه ها، سایتها و روزنامه ها و کتابها حرفی از حق مردها زده بشه، وقتی هم زده میشه جایی عمل نمیشه. امام سجاد در اینجا می فرمایند که کاری به این نداشته باش که حقت چقدر رعایت می شود، تو حق او را به جا بیاور و این یعنی گذشت.
  • مهدی س ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا مولای یا سید الساجدین یا علی بن الحسین یا امام زین العابدین علیه السلام
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    ترجمه اشتباهه و " اِن " اینجا نباید وُصلیه ترجمه بشه چون جواب شرط وجود داره پس ان شرطیه اس. یعنی ترجمه صحیح اینه: و در صورتی که حق تو بر او واجب تر باشد، باز هم بر تو است که با او به مهر برخورد کنی. یعنی به صورت مطلق نگفته که حق شوهر بر همسرش واجب تر است. بلکه به صورت مشروط گفته حتی در مواقعی که حق تو واجب تر باشه ( مثلا نشوز زن ) باز هم باید رعایت همسرت رو بکنی. لطفا در ترجمه ها بیشتر دقت کنید.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    همسرم عقیم است و 30 سال است با او زندگی می کنم . بسیار خسیس است و خرجی مرا نمی دهد حتی یک جوراب در زندگی برای من نخرده است . از اول زندگی همین طور بود وقتی اعتراض م کردم خانواده ام می گفتند مهم نیست خودت کارمندی و پول داری. خانه به اسم مادرش خریده است با وجود چندین خانه ای که آنها دارند. برایشان از تولد و روز زن و عید و سوغاتی هدیه می گیرد ولی در زندگی برای من هرگز. اگر بلد نیست برای دیگران بلد است برای من نه. واقعا سزای این مردخسیس که مرا از نعمت مادر شدن محروم کرده چیست ؟
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    بیسواد ترجمه درست است و در اینجا ان معنای اگر ندارد . ان اینجای به معنای هر چند است چرا که حق مرد بر زن هخمیشکی است و نشوز و غیر آن ندارد. فقط اگر مرد نفقه ندهد یا از مردی بیفتد و یا موارد دیگری که ذکر شده است، آن وقت است که زن حق تقاضای طلاق دارد و حق شوهر بر زنش سلب می شود.
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 1
    اگر نفقه نمی دهد شما حق طلاق دارید. اما بادتان باشید خود شما زنها کارمند شدید و کاری کردید که این مساله نفقه ندادن عادی شود در حالی که اوج حق کشی است. مرد باید کار کند و معاش زن را تامین کند. زن نباید بیرون کار کند مگر در موارد ناچاری و اضطراری. مثل زن سرپرست خانوار.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    جناب مشرق در مورد بعضی کامنت ها که تایید نمیشه اعتراض نمیکنم چون به اعمال سلیقه سیاسی برمیگرده. اما عدم تایید کامنت های بحث علمی هیچ توجیهی نداره جز جانبداری بر مداری غیر از حق. ناشناس سوئد گفتم: این که زن نباید کار بکند فتوای جدید شماست؟ بهتره نظرات شخصی خودتونو به جای فتوا جا نزنید. هیچ منعی فقهی بر کار و فعالیت مستقل اقتصادی زن نداریم و حتی چند وقت پیش هم که آقای ماندگاری در برنامه سمت خدا این مساله رو گفتند و با اعتراضات فقهی مواجه شدند خودشون صریحا عذرخواهی کردند و اشتباهشون رو تصحیح کردند.
  • yas ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    از زنهای طمعکاری مثل ناشناس ۱۲:۴۳بدم میاد, که نمیدونند با شوهرشون چطور رفتار کنند...گله و شکایتم میکنند..!اگه راست میگی از کارت بزن؛تو همه چیزت شوهرت نیست..!
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    آقای مشرق در مورد بعضی کامنت ها که تایید نمیشه اعتراض نمیکنم چون به اعمال سلیقه سیاسی برمیگرده. اما عدم تایید کامنت های بحث علمی هیچ توجیهی نداره جز جانبداری بر مداری غیر از حق. و من قسم میخورم اگر یک سال هم تایید این دو پاسخ من به جناب سوئدی طول بکشه دست نکشم تا در نامه اعمالم به عنوان الباقیات الصالحات ثبت بشه ان شاء الله. ناشناس سوئد گفتم: این که زن نباید کار بکند فتوای جدید شماست؟ بهتره نظرات شخصی خودتونو به جای فتوا جا نزنید. هیچ منع فقهی بر کار و فعالیت مستقل اقتصادی زن نداریم و حتی چند وقت پیش هم که آقای ماندگاری در برنامه سمت خدا این مساله رو گفتند و با اعتراضات فقهی مواجه شدند خودشون صریحا عذرخواهی کردند
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    والله تالله بالله اگر تا سال 96 هم پاسخ های من تایید نشوند اگر عمری باقی باشد از کامنت گذاشتنم دست نمی کشم. چون کاملا علمی و فقهی بودند و مستند به نظر شخصی ام هم نبودند و هیچ رنگ و بوی سیاسی یا توهین آمیز هم نداشتند. پس عدم تاییدشان جز غرض ورزی هیچ توجیهی ندارد. مولا علی ( علیه آلاف التحیه و السلام ) از ما خواسته اند بر حقمان چون پافشاری یاران بنی امیه بر باطلشان، پافشاری کنیم.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    مبادا فکر کنید از تکرار کامنتم قصد جدال باطل یا مراء یا ایذاء دارم یا بی جهت قسم جلاله خوردم. نهضت عاشورا به من یاد داد تا احقاق حق دست نکشم و اینجا هم بحث احقاق حقه.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    من هم به عنوان یک مرد، از مردهایی که دنیا رو فقط از دریچه نگاه مردانه میبینند بدم میاد. انصاف و تقوا حکم میکنه سریع وارد قضاوت نشیم. و تمام حق رو به یک طرف ندیم. اینکه جنس مرد، از خودش دفاع کنه هنر نیست. هنر اینه که جنس مرد با موازین شرعی و انسانی عدالت رو رعایت کنه.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    آقای مشرق! این شکل دیگر پاسخ. من با تغییر متن بخت هام رو در پیشگاه خدا آزمایش میکنم تا هر کدامشان برایم حجتی باشند و شما اگر قصدتان لجبازی باشد، حجت خدا رو بر خودتان تمام میکنید. جناب سوئدی شما که بحمدالله باسوادید اگر از ادبیات عرب میدانستید اینگونه پاسخ نمیدادید. جواب خیلی واضحه ان وصلیه جواب شرط نداره. وقتی بعد از ان، فاء بیاد، فاء جواب شرطه و فاء جواب شرط بعد از ان شرطیه میاد نه وصلیه. و اینجا هم فاء جواب شرط آمده. امام علی میفرمایند قبل از فهمیدن وارد انتقاد نشو. کاملا مشخصه که شما فرق ان وصلیه و شرطیه رو نمیدونید و بهتره دست کم نیم نگاهی به کتاب مرجع مغنی ابن هشام بندازید. بحث نشوز رو برای تببین واجب تر بودن گفتم. یعنی روایت میگه حتی اگر حق واجب تر باشه، باز باید رعایت حال همسرت رو بکنی. حق مرد واجب تر باشه یعنی چی؟ افعل تفضیل، مفضل علیه میخواد. پس یعنی تقدیم حق مرد بر زن، نسبت به حق زن بر مرد. این تقدیم تو مواردی رخ میده که از جمله اون میتونه نشوز باشه. دقیقا مثل نشوز مرد که در قرآن بهش اشاره شده و اون موقع حق زن بر مرد واجب تر میشه. امیدوارم این بار متوجه شده باشید
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    قبل از پاسخ های من ذیل کامنت خودم در 12:32، لختی خداپسندانه و فارغ از اختلافاتمان و یا علاقه ات به یک کاربر بیندیش و فقط مر خدا را در نظر بگیر و تایید کن. اگر باز تایید نشد، به فضل و تایید خدا شکلی دیگر از بیان را امتحان میکنم چون قسم جلاله خوردم.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    آفرین این شد حق پذیری اسلامی. ما را هم یک سال اسیر قسم جلاله مان نکردید. و من الله التوفیق. موفق باشید. ما را برادر خود بدانید چون من از دل و جان به اصول اسلام و تشیع معتقدم. هر چند در فروع فقهی ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس