امر به معروف و نهى از منكر، دعوت به اسلام است، همراه با ردّ مظالم و مخالفت با ستمكار و تقسيم بيت المال و غنايم و گرفتن بجاى صدقات [زكات] و هزينه كردن بجاى آنها.

مشرق- امام حسین علیه‌السلام: خداوند مى فرمايد: "از مردم نترسيد و از من بترسيد" و فرموده: "مردان و زنان مؤمن، دوستان يكديگرند، به نيكى فرمان مى‌دهند و از زشت كارى بازمیدارند".
خداوند از امر به معروف و نهى از منكر، به عنوان فريضه‌اى از جانب خود، آغاز كرده است، چون مى دانسته است كه هرگاه اين فريضه ادا گردد و بر پاى داشته شود تمام فرايض ديگر، از آسان و دشوار، بر پاى داشته خواهند شد.
چرا كه امر به معروف و نهى از منكر، دعوت به اسلام است، همراه با ردّ مظالم و مخالفت با ستمكار و تقسيم بيت المال و غنايم و گرفتن بجاى صدقات [زكات] و هزينه كردن بجاى آنها.

متن حدیث:

وَاللّه ُ يَقولُ: "فَلا تَخشَوُا النّاسَ وَاخشَونِ" وقال: المُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أولِيَاءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ و يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ، فَبَدَأَ اللّه ُ بِالأَمرِ بِالمَعروفِ وَالنَّهيِ عَنِ المُنكَرِ فَريضَةً مِنهُ؛ لِعلمِهِ بِأَنَّها إذا اُدِّيَت و اُقيمَتِ استَقامَتِ الفَرائِضُ كُلُّهُا هَيِّنُها وصَعبُها، وذلِكَ أنَّ الأَمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهيَ عَنِ المُنكَرِ دُعاءٌ إلَى الإِسلامِ مَعَ رَدِّ المَظالِمِ ومُخالَفَةِ الظّالِمِ و قِسمَةِ الفَيءِ وَ الغَنائِمِ و أخذِ الصَّدَقاتِ مِن مَواضِعِها ووَضعِها في حَقِّها.



«تحف العقول، صفحه 237 »

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    اگر راست میگی رییس جمهور و وزیران و مقامات را درباره بیت المال امر به معروف کن
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    "چرا كه امر به معروف و نهى از منكر، دعوت به اسلام است، همراه با ردّ مظالم و مخالفت با ستمكار و تقسيم بيت المال و غنايم و گرفتن بجاى صدقات [زكات] و هزينه كردن بجاى آنها." خداوند رحمت کند شهیدان را و لعنت کند کسانی که این فریضه را ترک کردند
  • مهدی س ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا مولای یا ابا عبدالله یا سید الشهداء یا حسین بن علی یا مظلوم دشت کربلا صلوات الله و سلامه علیه
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    صلوات. صلی الله علیک یا اباعبدالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس