کد خبر 570943
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۱

یک کارشناس مسائل ترکیه ظهار داشت: احمد داوود اوغلو با دستور و فشار اردوغان از ریاست حزب عدالت و توسعه و نخست وزیری ترکیه استعفا داد.

 به گزارش مشرق، ضیا ترک یلماز با اشاره با ساختارحزبی در ترکیه  تصریح کرد: در ترکیه موسسان احزاب، مهره ها در حزب متبوع خود را به نحوی چینش می کنند که بعدها این عناصر در برابر آنها قرار نگیرند و به نحوی از انها اطاعت محض داشته باشند .

وی با بیان این که اردوغان  به عنوان موسس  حزب عدالت و توسعه، مهره ها  در این حزب را طوری چیده است که هر موقع خواست بتواند تغییرات لازم را در مدیریت حزب ایجاد کند و بدون مانعی رییس حزب را برکنار کند، افزود : داوود اوغلو نیز از این موضوع مستثنا نیست و به طور کلی در ترکیه شاهد دیکتاتوری موسسانِ احزاب هستیم.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به این که در تاریخ 22 ماه می کنگره حزب عدالت و توسعه  به منظور انتخاب رییس جدید حزب برگزار می شود ، خاطرنشان کرد : هر کس که به عنوان رییس این حزب انتخاب شود ،اتوماتیک وار نخست وزیرترکیه نیز خواهد بود .

وی با اشاره به این که یک هفته قبل از استعفای داوود اوغلو، اختیارات وی در حزب به عنوان رییس حزب محدود شده بود در بخشی دیگر از صحبت های خود در این برنامه رادیویی گفت: بر اساس اصول قانون اساسی ترکیه ، نظام سیاسی در این کشور پارلمانی است ولی اردوغان تلاش دارد این نظام پارلمانی را به نظام ریاستی تغییر دهد و در حال حاضر نیز بسیاری از اقداماتش در این راستا است و عملا قانون اساسی ترکیه را نقض می کند .

ضیا ترک یلماز تصریح کرد: یکی از خواسته های اصلی اردوغان از داوود اوغلو این بود که زمینه را هرچه زودتر برای تغییر بخش هایی از قانون اساسی این کشور از جمله تغییر نظام پارلمانی  به نظام ریاستی فراهم کند ولی از نظر اردوغان عملکرد اوغلو در این زمینه کند بود و نخست وزیر آتی  باید هرچه زودتر مقدمه ایجاد این تغییرات را در پارلمان ترکیه فراهم کند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس