کد خبر 579054
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹

اولین جلسه دولت جدید ترکیه امروز چهارشنبه به ریاست «رجب طیب اردوغان» تشکیل می شود.

 به گزارش مشرق، به نقل از حریت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه کابینه جدید این کشور به ریاست متحد نزدیکش «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه را تائید کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه، در بیانیه ای ضمن اعلام این خبر افزود دولت شصت و پنجم امروز چهارشنبه نخستین جلسه خود را به ریاست رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا برگزار می کند.

گفتنی است اعضای کابینه جدید ترکیه را به ویژه در مناصب حساس عمدتا متحدان و وفاداران اردوغان تشکیل می دهند.

نخست وزیر جدید ترکیه دوشنبه شب که برای تقدیم فهرست اعضای کابینه به کاخ ریاست جمهوری رفته بود دیداری محرمانه و ۲ ساعته با اردوغان پشت درهای بسته داشت.

در کابینه جدید ترکیه «طغرل ترکاش»، «محمد شمشک» و «نعمان کورتولموش» همچنان در پست‌های خود به عنوان معاونان نخست‌وزیر در دولت جدید باقی ماندند.

اگر چه برخی اعضای جدید مانند «ویسی کایناک»، «نورالدین جانیکلی» وارد کابینه شده اند اما «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه، «افکان آلا» وزیر کشور و «برات آلبایراق» وزیر انرژی و منابع طبیعی در پست‌های خود ابقا شدند.

ایلدیریم روز سه شنبه متعهد شد کار خود را بر روی قانون اساسی جدید که هدفش برقراری سیستم ریاست جمهوری و افزایش اختیارات اردوغان است فورا آغاز کند.

وی در دیدار اعضای پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: «مهم‌ترین وظیفه گروه (پارلمانی) حزب عدالت و توسعه تنظیم قانون اساسی با وضعیت واقعیِ رابطه رئيس جمهور منتخب با مردم است.»

قانون اساسی کنونی ترکیه از دو سال پس از کودتای نظامی سال ۱۹۸۰ اجرا می شود که در آن قدرت اجرایی در دست نخست وزیر بوده و ریاست جمهوری عمدتا پستی تشریفاتی است.

تاکید بر نردیکی به ایران و روسیه

نخست وزیر ترکیه همچنینی در اظهاراتی بر لزوم نزدیک شدن بیشتر ترکیه به ایران و روسیه تاکید کرد.

ایلدیریم در سخنان خود خواهان تداوم روابط گرم اقتصادی کشورش با ایران شد و در پارلمان این کشور از برنامه کابینه ترکیه در افزایش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی خبر داد.

بخش بعدی اظهارات نخست وزیر جدید ترکیه در مورد رابطه با روسیه بود که الدیریم در این رابطه گفت: دولت جدید ترکیه بدنبال روابط عادی با روسیه است و بر اساس برنامه های دولت جدید به دنبال ان هستیم تا از طریق گفتگو با مسکو روابط خود را بهبود ببخشیم. ما دوستان خود را افزایش و دشمنان خود را کاهش خواهیم داد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس