کد خبر 570941
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح برنامه‌های این مرکز برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: سعی می‌کنیم تا با استفاده از منابع فارغ از نفت، استقلال خود را از نفت تجربه کنیم.

 به گزارش مشرق، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تشریح برنامه‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای تحقق شعار سال ۹۵ (اقتصاد مقاومتی- اقدام و عمل) گفت: یکی از ویژگی‌های مهم‌ شرایط فعلی که ما در آن به سر می‌بریم این است که منابع لازم برای انجام فعالیت‌ها با محدودیت‌های جدی روبه‌رو است.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: مهم‌ترین منبع درآمدی ما که نفت و محصولات نفتی است با کاهش قابل‌توجهی روبه روست و پیشرفت تکنولوژی به سمتی رفته که جایگزین نفت در جهان شده است. بنابراین ما باید این شرایط را فرصت مغتنمی به حساب آوریم و سعی کنیم تا منابع فارغ از نفت و همچنین استقلال خود را از نفت تجربه کنیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سال ۹۴ سال بسیار سختی از حیث منابع مالی بود و سال ۹۵ نیز ادامه روند سال گذشته است. ما باید کشور خود را مانند کشورهایی به شمار آوریم که اقتصاد کشور خود را بدون نفت یا با نفت و منابع طبیعی بسیار محدود پیش می‌برند.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این که در برنامه توسعه، رشد اقتصادی ۷ تا ۸ درصدی پیش‌بینی شده است، گفت: یک‌سوم رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه توسعه باید به افزایش بهره‌وری منجر شود. بدین‌معنا، افزایش بهره‌وری یعنی تکیه به منابعی که داریم که این منابع شامل منابع ملی، فیزیکی و سخت‌افزاری، همچنین نیروی انسانی کارآمد، سرمایه اجتماعی و سرمایه‌های نمادین است.
 
شکرچی‌زاده با اشاره به رونمایی از بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران در هفته گذشته، به تشریح سرمایه‌های نمادین به عنوان یکی از منابع افزایش بهره‌وری پرداخت و گفت: بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران یکی از سرمایه‌های‌نمادین و بزرگی است که باید به آن توجه کنیم. همچنین سرمایه‌های اجتماعی سرمایه‌های مهمی هستند که باید از آن‌ها به خوبی بهره ببریم. سرمایه‌های اجتماعی نیز شامل انگیزه‌مند عمل‌کردن نیروهای انسانی، هدفمند کردن و هم‌راستاکردن فعالیت‌ها و ایجاد ساختارهایی است که بتواند این هماهنگی را بوجود آورد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اتکا به این چهار منبع (منابع ملی، فیزیکی و سخت افزاری، نیروی انسانی کارآمد و سرمایه‌های نمادین) در تلاش است تا این دوران را طی کند و به بهره‌وری برسد.
 
شکرچی‌زاده تاکید کرد: پروژه‌های تحقیقاتی متعددی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است به‌رغم محدودیت منابع با اتکا به منابع عنوان شده به صورت عملیاتی هدفمند می‌شود تا از حالت بالقوه درآید و کارها پیش برود. ضمن این‌که سالن خسرو پاک‌نژاد در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌رغم محدودیت‌های منابعی که وجود داشت با رعایت مقررات ملی ساختمان از جمله نور، انرژی و صوت و پایداری سازه‌ای راه‌اندازی شد.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه پروژه تازه بهره‌برداری شده بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یک نوع از بهره‌برداری‌ بهینه از اطلاعات است افزود: بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران علاوه بر بهره‌برداری بهینه از اطلاعات با این هدف به اجرا درآمد تا از دوباره کاری جلوگیری شود و با اجرای آن بتوانیم از اطلاعاتی که مربوط به چند سال و یا چند ۱۰ سال گذشته است استفاده بهینه کنیم. در کل برنامه ما این است تا به نحو مناسب از مجموعه امکانات استفاده کنیم.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس