با توجه به عدم اعلام دسترسی به سامانه‌های هدایت ماهواره‌ای توسط کشورمان، این موشک جدید ایرانی احتمالا از ترکیب بالک‌های استفاده شده در موشک عماد و سامانه راداری یا اپتیکی در مرحله آخر بهره می‌برد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بیانات رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از کارگران، امسال رنگ و بوی دیگری داشت که مثال های موشکی بخشی از این دوچندان شدن این جذابیت بود. آنجایی که در اوج بیانات، جوانان کارگر تکبیر فرستادند، درست همان نقطه ای بود که فرمانده معظم کل قوا تاکید کردند: «ما این‌همه ذهن فعّال در کشور داریم، ذهنی که میتواند یک موشک درست کند که این موشک دو هزار کیلومتر طی میکند و با کمتر از ده متر خطا به هدف میرسد؛ این چیز کوچکی است؟»

اما این نکته مهم و اشاره دقیق، اولین بار نبود که توسط ایشان مطرح می شد. اولین روز فروردین ماه امسال و در اجتماع با شکوه زائران و مجاوران حرم رضوی نیز رهبر انقلاب خاطرنشان کردند که «جوانهای ما، دانشمندان ما نشان داده‌اند که میتوانند نوآوری کنند، میتوانند ما را از آن سطحی که در فنّاوری داریم بالاتر ببرند. خب، این کار کوچکی است که موشک بُرد بلند را جوری تنظیم کنند که در دوهزار کیلومتری با انحراف دو متر یا پنج متر به هدف بخورد؟»

حال، امروز آن اشارات و مثالها، مصداق خبری خود را نیز شناخت و سردار عبداللهی معاون ستاد کل نیروهای مسلح در جشنواره علمی باقر العلوم(ع) اعلام کرد که «در حدود دو هفته پیش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران موشکی با برد 2000 کیلومتر با خطای 8 متر را آزمایش کرده است.» هرچند خبر معاون ستاد کل نیروهای مسلح با این توضیح وزیر دفاع همراه شد که «اخیرا» آزمایش موشکی با این میزان خطا نداشته‌ایم.

اگرچه از زمان اعلام این کدها توسط فرمانده معظم کل قوا، دشمنان به هراس افتاده و طبق معمول، تبلیغات فراوانی را ضد موشک های ایرانی آغاز کردند اما این آزمایش در حقیقت نشان دهنده ورود ایران به مرحله بسیار بالایی از بحث فناوری موشکی است که تنها در اختیار عده معدودی از کشورهای جهان قرار دارد و اکنون این سد نیز توسط مهندسان و متخصصان فعال در صنعت دفاعی کشورمان شکسته شده است.

تاریخچه رقابت برای دقت بین بزرگان موشکی جهان

به صورت سنتی در دوره جنگ سرد و با توجه به این که در دو سوی پرده آهنین، موشک های بالستیک به طور خاص فقط برای حمل کلاهک های اتمی استفاده می شدند، مسئله دقت و به عبارتی نقطه زنی در موشک های بالستیک آنچنان مطرح نبود. امروزه نیز کشورهایی مثل آمریکا یا روسیه نیز در موشک های بالستیک برد بلند خود، خطایی در حدود 200 الی 300 دارند که با توجه به مسلح بودن آنها به سر جنگی هسته ای، این خطا عملا اهمیتی ندارد. البته در موشک بالستیک پرشینگ-۲ آمریکا با برد ۱۸۰۰ کیلومتر برای افزایش دقت در فاز نهایی از یک جستجوگر راداری استفاده شده که خطای این موشک را به ۵۰ متر کاهش داده اما بازهم این دقت در مقابل موشک های ایرانی موضوع قابل اعتنایی نیست.

در این میان کشورهایی مثل هندوستان، چین و پاکستان به عنوان تعدادی از کشورهای دنیا که به شدت در بحث موشکی فعال هستند توانسته اند در سالهای اخیر دقت های قابل توجهی را برای موشک های بالستیک برد بلند خود فراهم کنند. به عنوان مثال موشک قاره پیمای هندی آگنی 4 که بردی بین 5 الی 8 هزار کیلومتر دارد از ترکیب هدایت ماهواره، ژیرسکوپ های لیزری و همچنین سامانه راداری در مرحله آخر خود استفاده کرده و هندی ها مدعی هستند که این موشک خطایی زیر 10 متر دارد.

دقت موشک
موشک آگنی 4

در سری جدید موشک های شاهین پاکستانی نیز به نظر از ترکیب جی پی اس و جستجوگرهای راداری استفاده شده است و کارشناسان خطایی در حدود کمتر از 300 متر را برای این موشک پاکستانی پیش بینی کرده اند؛ البته در عین حال پاکستانی ها خطای موشکی خود را بسیار کمتر می دانند.

کشور چین نیز به عنوان یکی دیگر از بازیگران بزرگ عرصه موشکی در موشک بالستیک ضد کشتی DF-21 با ترکیب هدایت اینرسیایی و رادار فعال در مرحله آخر توانسته است به خطایی در حدود 10 الی 5 متر برسد.

دقت موشک
موشک DF-21

داستان افزایش دقت موشکهای ایرانی از فاتح تا عماد

شاید بتوان اولین موشک های ایرانی که به معنای واقعی نقطه زن بودند را سری فاتح 110 دانست که به عنوان یک موشک بالستیک کوتاه برد در بسیاری از آزمایشات خود به راحتی هدف مورد نظر را با یک اصابت مستقیم منهدم می کرد. در ادامه موشکهای خلیج فارس و سری هرمز از این همین خانواده وارد عملیات شده و با سامانه ای اپتیکی یا آشیانه یاب راداری به نقطه زنی رسیدند.

دقت موشک
موشک فاتح 110

اما تلاش و نتیجه گرفتن برای نقطه زنی و افزایش چشمگیر دقت موشک های دوربرد ایرانی در سال 1390 متحول شد؛ جایی که سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که "در بهمن سال گذشته (1389) دو فروند موشک را در برد 1900 کیلومتر از کویر سمنان به دهانه اقیانوس هند شلیک کردیم و اصابت این موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین شده توسط شناورهای آمریکایی مشاهده شد."

اگرچه توضیحات فنی و تکمیلی درباره این ارتقاء توان موشک های ایرانی اعلام نشد اما با رونمایی از موشک عماد مشخص شد که متخصصان دفاعی کشورمان، تحولی بزرگ را رقم زده اند و  وجود بالک هایی بر روی سر جنگی این موشک بالستیک باعث شده تا بسیاری از کارشناسان دفاعی اعتراف کنند که سر جنگی این موشک ایرانی توان هدایت در مرحله آخر را داشته و لذا از دقت بسیار بالایی تا لحظه اصابت برخوردار است.

در پرتابه‎های بالستیک با افزایش برد به طور معمول، خطا نیز افزایش می‌‎یابد که برای جبران خطای ایجاد شده از سامانه‎های هدایت، کنترل و ناوبری استفاده می‌‎شود. در مجموع این سامانه‎‌ها تلاش می‌‎کند از بروز خطا در مسیر موشک (در راستاهای مختلف) جلوگیری کنند تا موشک مسیر از پیش تعیین شده را طی نموده و به هدف خود برسد.

یکی از انواع مهم و پرکاربرد سامانه‎های هدایتی موشک به نام سامانه ناوبری اینرسی (INS) است که بخش عمده‎ای از کار هدایت، کنترل و ناوبری را آن هم به صورت داخلی و بدون اتکا به منابع داده‎ای خارج از موشک با استفاده از اجزائی همچون حسگر‌ها و شتاب‎سنج‎‌ها (برای اندازه‎گیری نیروهای اغتشاشی وارد شده به موشک)، ژیروسکوپ‎‌ها (ایجاد مختصات مرجع برای سنجش تغییرات در محورهای فیزیکی مختلف موشک) و رایانه‎های پردازش کننده داده‎‌ها به صورت مجموعه‎ای هماهنگ به انجام رسانده و به کمک عملگرهای نصب شده در موشک خطاهای ایجاد شده را کاهش می‌‎دهد.

سامانه‎های هدفگیری، هدایت، کنترل و ناوبری که ممکن است در بخشی از مسیر از دو سامانه نیز استفاده شود دست به دست هم داده تا خطای ناشی از منابع متعدد داخل و خارج موشک را جبران نمایند زیرا هر یک از منابع خطا می‌‎تواند سبب شود که موشک به نقطه عقب‎‌تر، جلو‌تر، یا سمت راست و چپ هدف برخورد نماید.

برخی از این منابع، خطاهای حاصل از ساخت شامل نوسانات وزنی موشک، نوسانات قطر و طول موشک، خطاهای پدید آمده در ترکیب سوخت و میزان سوخت قرار داده شده در موشک، مدت زمان سوزش پیشران و متوسط نیروی تولیدی آن، عدم تقارن بال‎‌ها و بالک‎‌ها، عدم تقارن جرمی حول محور پرواز، همراستا نبود جهت نیروی رانش با محور پرواز، عدم انطباق کامل محورهای طولی اجزای داخلی موشک پس از مونتاژ (ممان اینرسی طولی)، خطاهای ناشی از تغییرات جهت و سرعت باد نسبت به پیش‎بینی، تغییرات خواص هوا نسبت به مقادیر متعارف در ارتفاعات مختلف و... است.

اما این افزایش دقت موشکهایی چون عماد آنچنان عیان و غیرقابل انکار بود که یوزی رابین از کارشناسان برجسته دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در این باره می گوید: "ایرانی ها توان نصب بالک ها روی موشکهای بالستیک را داشته و می توانند با استفاده از قابلیت، دقت موشک های خود را شدیدا افزایش داده و موشکی با برد 2000 کیلومتر با توان حمله دقیق داشته باشند. "

دقت موشک
کلاهک قابل هدایت موشک عماد

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی اسراییل اینگونه ادامه می دهد: آنها (ایران) می توانند با این موشک های 2000 کیلومتری که دقت بالایی پیدا کرده اند کشورهایی مثل اسراییل را فلج کنند. اگر عاقلانه اهدافی را مثل نیروگاه ها انتخاب کرده و آنها را هدف قرار بدهند، پس بدون نیاز به سلاح هسته ای می توانند کشوری را از کار بیندازند."

کدام تجهیزات می توانند چنین دقتی را برای موشک های ایرانی فراهم کنند؟

مشخص است که موشک مورد نظر که دو هفته پیش در کشور آزمایش شده است سامانه ای مجهز به هدایت در مرحله پایانی است که به وسیله آن امکان رسیدن به این دقت بالا میسر شده است. درباره این که چگونه به این دقت بالا در موشک جدید ایرانی رسیدیم، توضیحی از طرف مسئولین امر داده نشده است اما به طور معول برای رسیدن به این چنین دقتی در موشک های بالستیک برد بلند از روشهایی مثل هدایت ماهواره ای، راداری و یا اپتیکی استفاده می شود.

یکی از گمانه زنی هایی که می توان در این خصوص مطرح کرد این مسئله است که با توجه به عدم اعلام دسترسی به سامانه های هدایت ماهواره ای برای کشور ما، این موشک جدید ایرانی احتمالا از ترکیبی از بالک های استفاده شده در موشک عماد و سامانه راداری یا اپتیکی در مرحله آخر بهره ببرد.

سر جستجوگر هوشمند موشك هاي بالستيك كه رتبه اول طرح فناورانه نيروهاي مسلح در سومين جشنواره سلمان فارسي در سال 1392 را بدست آورد می تواند یکی از گزینه های مورد نظر برای این موشک باشد.

دیگر آشیانه ها و باندهای پروازی اسراییل هم در امنیت نیستند

اگر به تصویر این موشک دقت کنیم متوجه می شویم که به نسبت سر جستجوگر موشک خلیج فارس با یک جستجوگر بسیار بزرگتر رو به رو هستیم که مسلما می تواند فشار و سرعت بسیار بیشتری را تحمل کند.

بررسی های ظاهری این سر جنگی نشان می دهد پوشش شیشه ای نوک این جستجو بزرگتر از نمونه هایی چون موشک خلیج فارس بوده و می توان این موضوع را متوجه شد که بزرگتر بودن منطقه شیشه ای جستجوگر، زاویه دید بیشتری را برای موشکی که از این جستجوگر استفاده می کند فراهم می کند و اهداف، از فاصله ای دورتر و با دقت بیشتری، کشف و قفل می شوند.

از سوی دیگر نصب جستجوگرهای اپتیکی و یا حرارتی روی این سر هوشمند، باعث خواهد شد موشک های بالستیک کشورمان در هر آب و هوا یا ساعتی از شبانه روز، بتوانند اهداف خود را با بالاترین دقت شناسایی و منهدم کنند و هر موشک، کیفیت چندین موشک را در اثرگذاری پیدا خواهد کرد و موشکهایی مانند قدر یا سجیل با برد قریب 2 هزار کیلومتر جزء گزینه های مهم نصب این سر جستجوگر باشند.

ذکر این نکته لازم است که به طور کلی دو مفهوم برای خطای موشک در نظر گرفته می‌‎شود. یکی شعاعی از هدف که موشک خارج از آن اصابت نخواهد کرد و دیگری، خطای دایره‎ای احتمالی (CEP) که به معنای شعاع دایره‎ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک‎های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش‎های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می‌‎شود.

هر آنچه که هست با این مقدار از خطا تقریبا می توان گفت که موشک های بالستیک ایرانی به طور کامل نقطه زن شده و سیگنالی نیرومند به هر متجاوزی خواهد بود که هیچ هدفی، هر چند کوچک هم از تیررس موشک های بالستیک ایرانی به دور نخواهد بود؛ چه این هدف شناوری در آبهای دوردست باشد یا نطقه ای استراتژیک در قلب فلسطین اشغالی یا هر نقطه دیگری که تصور کند پس از "برجام" می توان به منافع یا مرزهای ایران کوچکترین تجاوزی داشت و سالم به مقصد بازگشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 134
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 55
  • حسین ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    3 0
    چند سالی هست که امید ایزانیان وخبر ساز آن ها پاسدار ها هستند.خسته نباشید
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    2 0
    ماشا الله
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 1
    اجب
  • ReZa Jagvar ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 0
    دمتون گرم
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 1
    هند ! ۸هزار کیلومتر قاره پیما!!! ایول بابا ای کاش ما هم همچین تکنولوژی قاره پیمایی داشتیم
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 6
    تف تو روحت دشمن ساز بیت المال حروم کن
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 0
    همین چند وقت پیش یه موشک بالستیک شلیک کردن تو اقیانوس وسط یه قایق فرود اومد که با خطای صفر!!! در ضمن واسه موشک هسته ای خطای یک کیلومتر هم چیزی نیست
  • یاماتو ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    دل و روح مان شاد گشت ...بعد از اینهمه تو سری خوردن موشک برای ایران همچون ناوگان سلطنتی برای انگلستان است در جنگ جهانی دوم که مانع اشغال انگلستان توسط آلمان هیتلری گشت
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    4 0
    می تونیم داشته باشیم ولی به توصیه رهبری برد موشک های بالستیک از 2000 کیلومتر فراتر نرفته
  • اسکندری ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 1
    احسنت رقابت تسلیحاتی سلاح پنهان آمریکا علیه ایران فقیر است.
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 0
    برای نابودی ظلم و جنایت و تحقق اسلام در تمام جهان ... باید این فاحشه کفر(غرب) از بین برود.دستهای این فاحشه عربستان سعودی است.این هرزه جنین حرام زاده ای در شکم دارد به نام اسراییل.و قلب تپنده این ساحره سوییس است. به یاری الله حق باطل را نابود میکند
  • اهوازی ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    3 0
    شادی روان پاک سردار تهرانی مقدم و همرزمان شهیدش صلوات.
  • ناشناس ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 1
    لطفا درباره ترور شهید تهرانی مقدم بنویسید
  • دکتر گاوچرون از کومور ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    بارها گفته ام و باز هم میگم این کشورها باید از صحنه روزگار محو شوند و ما آن ها را زیر پا میگذاریم: آمریکا و روسیه - انگلیس و چین - اسرائیل و کره شمالی - عثمانک و ملخک های اطراف خلیج فارس حالا تو تایید نکن. کیان اعتقادات منو که نمیتونی فیلتر کنی میتونی؟ آی نتونی آی نتونی
  • مهدی از قم ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 0
    عجب احمق های هنوز پیدا میشند.خیلی دوست داری ناموست اسیر دست اجنبی بشه؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی از قم ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    توانش است اما ما مجبوریم دکترین نظامی دفاعی را در پیش گیریم تا حساسیت ها را کم کنیم
  • ali ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    عالی آینده جهان در موشک است و این خیلی خوبه که ما در این زمینه صاحب سبک و پیشرو هستیم
  • unknown ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    آهان اونوقت درود بر شمایی که گند زدین به مملکت با این دیپلماسیتون؟؟؟ببخشید؟؟؟بیت المال اونوقت کی حروم نمیشه؟؟؟که بره تو شکم حروم خور های رانت خور(دور از جون شما...) :|
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    آتش نشانی رو خبر کن که همه جایت داره میسوزه! یا بگو کجایی خودمون بیاییم آبریزیم اونجا که داره میسوزه تا از دست نری.
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مش رجب
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    معلومه به روح اعتقاد داری پس ...
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو روح تو دشمن ذلیل پاچه خوار اف مشرق یا فحش هارا چاپ نکن یا مال منم باید چاپ کنی
  • قریشی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو روح خودت با دشمن بساز اجنبی که برق لباس سپاه و ارتش چشمای تو و اربابان صهیونیستت رو کور کرده
  • یوسف بهلولی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    با سلام خلاصه کنم و مختصات به دشمن ندم تا منتشر کنی. اول که نفستون گرم خیلی مردید دوم که این همش نیست نمایشگاه اصلی بزودی در هرجا که طالب حق خوری باشن دیدنی میشه ناوای هواپیمابر هم سهمیه دارن اگه راست میگن دست از پا خطا کنن.
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 1
    امریکا ۶۰ سال پیش موشک فرستاد از اینجا تا ماه. بعد همونو از اونجا برگزدوند تا زمین! همین ماه پیش اسپیس ایکس که یه شرکت خصوصی هست موشک رو تا اخرین مدار جو بالا برد و عمود نشوند رو سکو تو دریای متلاتم با ۲ متر خطا!! خییییلی عقبین.
  • محمد ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    تف تو روح خودت دشمن شاد کن بین الملل
  • محمد ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    آفرین به دانشمندان موشکی که ایران را سربلند کردن
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    2 0
    گزارش جالبی بود منهای خط آخرش که گند زدی. برجام با خارج کردن ایران از آماج اتهامات خطر جهانی بودن و گسیل این اتهامات به سمت رژیم صهیونیستی به شدت جایگاه بین المللی ایران رو ارتقا داده و افکار عمومی هرگز از حمله به ایران پشتیبانی نخواهند کرد. اتفاقا اون 8 سال خجسته رو خدا به خیر گذروند که هر آن احتمال حمله داشت تقویت میشد. شما هم که خودتون رو به نابینایی بزنید، مردم ثابت کرده اند تحلیلگرهای خوبی شده اند و تا حدی به بلوغ سیاسی رسیده اند.
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    از اون ور لگن زیر تخت اوباما رو برای تبرک سر میکشه از این ور غصه بیت المال رو میخوره!
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ماشاء الله حالا اینم در محاسباتتون حساب کنید که اگه امام زمان(عج) لطف کنه و دعای ویژه ای برای پرتاب موفقیت آمیز موشک هامون کنه این موشک ها چطور دقیق و کوبنده به هدفهای مورد نظر خواهند زد ان شاءالله
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    یه روح اربابات !!
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    یه روح ار _ بابات!!
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    تف تو روی توی مزدور بهایی
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بسوز و کور شو از حسادت بهایی خناس صفت
  • شوالیه های ایران ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مملکت دست تو و امثال تو بود الان برده ی آمریکایی ها بودی و داشتی با زبونت کفشای زنان و دختران آمریکایی رو لیس میزدی نه مردانشون!! چون مردا لایقت نمیدونستند واسه پالیسیشون! ادمین محترم لطفا منتشر کن و مسامحه نکن
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    اجب به جمالت
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 1
    در عجبم چرا نظرات این مزدوران و خاینین را پخش می کنی؟
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    دشمن سوراخ کن هست
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو روح جد و آبادت
  • saeed ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 1
    سریعا خودتو به دکتر ازخودبیگانه شناس نشون بده... وضعت خرابه...
  • محمد ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 1
    تو یک منافق هستی، نگران به خطر افتادن منافع امریکا و اسرائیل هستی، پس بیخود پای بیت المال رو وسط نکش!!!
  • محمد ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    بابا این کیه دیگه؟؟!! سهم اینو از بیت المال بدین بره، ببینیم دیگه چه مشکلی داره!!!
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    آفرین به این همه پیشرفت... بعد از اون همه کوچیک شدن در جامعه بین المللی، احساس اقتدار بیشتری پیدا کردیم با این خبر...
  • حسین ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 1
    جواب ابلهی مثل تو رو خودت بگو چطور باید بدیم؟
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    تف یه عالم تو روح خودت
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ما موشک هسته ای نداریم اماراتی ! دقت مون برای نقطه زنی هم اینه که به مردم عادی آسیبی وارد نکنه. بعد بیایم هسته ای بسازیم؟ وای از دست شما با این متون مغرضانه.
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    باید بمب هسته ای رو این موشک ها قرار بدیم...تا دشمن حرف مفت نزنه.
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    .....و منافق آشکار کن.....منافق بد بخت آب رو بریز اون جاییت که میسوزه....
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    امنیت نباشد... زندگی معنا ندارد. بسازید و آزمایش بکنید که دوران ، دوران زورگویی هست و باید بنیه دفاعی را قوی بکنیم.
  • دکتر ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    این خبر درست باشه عملا چتر پدافند ضد موشکی امریکا و اعراب در اطراف ایران میشه هدف اول موج حمله موشکی ایران!!...و میشه گفت ایران تونسته بعد از 10 سال دوباره خودشو ریکاوری بکنه و با وجود تجهیز عربستان به موشک های بالستیک 3 هزار کیلومتی DF3 و ترکیه به F-35 پروژه حمله به ایران توسط امریکا و اعراب و نیز پروژه پیاده نظام داخلی امریکا و اسراییل درباره اغراق و بزرگ نمایی خطر حمله آنها به ایران و لزوم تسلیم شدن و آماده شدن برای اشغال کشور بدون جنگ عملا نابود شده چون الآن حتی خود سایت های ضد موشکی تاد پاتریوت و استاندارد اعراب و اسراییل و امریکا در منطقه اهداف موج اول موشکی ایران شدن با این دقت موشک...حتی شناورها و اهداف متحرک زمینی و دریایی ....... تسلیت به غرب گراهای افراطی و تبریک به ملی گراها.....
  • ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بزنید کاخ سفید را در هم بریزید که سگ صفتان در آن لانه کرده اند
  • ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خجالت بکش بیچاره حداقل به جای چرت گویی پشت صندلی کامپیوتر و ایفای نقش یه هویح عقل خودشو بکار بنداز که اگر اینها نبودن الان باید مثل تمام دشمنان امریکا در خاورمیانه برای سفر بین شهری کارت تردد می گرفتی از نیروهای ائتلاف فکر کردی چرا در کشوری در خاورمیانه در مدار امریکا نبوده بهش حمله شد؟ عراق افغانستان لیبی یمن سوریه
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو روح کسانی که از شدت خودباختی حتنی اعراب و ترکیه رو هم برای حمله به ایران تحریک کردن چه رصد به امریکا و ناتو...
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    حیف اون پولی که به اسم فرهنگ ورزش و اقتصاد و بانداری تماما نزولی در ایران حروم شد..
  • ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بعد از این موفقیت باید برویم سروقت سرعت موشکهامون طوری که اگر این نسل موشک دو هزار کیلومتر را در ربع ساعت میپیماید نسل بعدی چهار هزار کیلو متر را در هفت دقیقه بپیمایدو ... تا رسیدن به برد مطلوب شانزده هزار کیلومتر، به امید پیروزی دانشمندان باغیرت عرصه موشکی ما بر این چالش بسیار سخت، در ضمن نباید در زمینه جنگ افزار تک بعدی بود ساخت ناوشکن های جدید تانک و نفربر ، زیر دریایی و ... را با سرعت بیشتری جلو ببریم! مثل دستیابی به روش ساخت فولاد جدیدی که ۱۴.۵ مگاپاسکال استحکام و سختی دارد! باید دنبال این فن آوری ها باشیم!
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    یادمه چند سال پیش اعلام شد سامانه ناوبری و روش منحصر بفردی برای این دقت تو ایران بوجود اومده.تبریک به این عزیزان
  • ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    امثال تو اگه كل مملكت رو هم بخوريد باز هم سيري ناپذير هستيد پس تف توي اون ذات كثيفت
  • کیان ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ما هم داریم عزیزم ولی فعلا وقتش نیست که رو کنند، چون با دسته گل بعضی از آقایون رفته جزو تحریمها. موشکهای ماهواره بر جزو موشکهای قاره پیما محسوب می شوند.
  • کیان ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    دشمن ساز؟ دشمنها از قبل بودند الان که درست نشدند، از همون موقع که نفت رو می بردند و جنس و خنزر پنزر برامون می آوردند دشمن بودند تا الان که پول نفت رو می برند، جنس هم نمی دهند.
  • عمو یادگار ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مش رجب
  • کیان ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    آره واقعا، عجب کدی هم بود. وقتی آقا این حرف رو زد من موندم که این کدوم موشک بوده که دو هزار کیلومتر با این خطای تقریبا صفر داره، که دیروز شنیدم. خدا رو شکر. راستی اون بمبی رو هم که یکی از آقایان دولتی وصفش رو میکرد که آمریکاییها دارن و وقتی می زنند همه چیز از کار می افته. احتمالا اون موقع که فرانسوی ها بهشون گفته بودند که اگه برجام رو قبول نکنید حمله می کنیم مشخصات این بمب رو هم داده بودند، و احتمالا بعدا کلی به چشمهای از حدقه بیرون زده و متعجب اون آقا پیش خودشون خندیده بودند.
  • حسن صفريان ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    توف به اصل و نسبي كه نداري ديوث
  • مجید ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بحمدلله در زمینه موشک (بالستیک) به رشد کمی و کیفی بسیار خوبی رسیدیم و مطمئنا این حاصل نمیشه مگر با پشتوانه علمی و عملی چه خوبه که بری به سمت توازن قوا و به نیروی هوایی و پرنده ها اهمیت بدیم ، فتنه داعش و اتفاقات در منطقه نشون میده برای دفاع همه جانبه و در همه سطوح به پرنده های قایل اطمینان و در تعداد بالا نیازمندیم اساسا جنگ امروز جنگ برتری هوایی است، نه پدافند نه نیروی زمینی و نه دریایی نمیتونن سیادت کامل رو برای یک کشور به ارمغان بیارن مگر اینکه آسمان اون کشور امن شده باشه شاید با هزینه چند (چند تاشو نمیدونم) موشک بشه یه هواپیما ساخت که میتونه تا مدتها خدمت رسانی کنه و اعمال قدرت موثر داشته باشه
  • بهروز ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خفه شو وطن فروش امريكايي كسي كه پرچم كشورشو به آمريكا بفروشه خائن محسوب ميشود
  • امیر ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو ذاتت که هنوز نمیدونی کسی دشمن ساز نیست... بهتره بگی دشمن شناس که هنوز تو و امثال تو نشناختید و عاشق دشمنتون هستید و برای پاچه خواری و کاسه لیسی حتی میرید دم سفارتشون شمع هم روشن میکنید...
  • صبا ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    با سلام کلمه دشمن سازی احمقانه است گاهی حسادت برادرت را هم دشمنت میکند اما خودت خبر نداری هر کشوری دشمن دارد اگر دشمن نداشتیم نقشه ایران اینقدر کوچک نمیشد ما میخواهیم کوچکتر نشود لطفا مودب باشید تکنولوژی نظامی مستقل افتخار ماست
  • خداپرست ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    آب را بریز اونجایی که میسوزه؛ سگ هار آمریکایی
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    برد موشک های ما این چیزی نیست که اعلام میکنن چون سریع ازش بهره برداری سیاسی میشه هرکشوری بتواند ماهواره در مدار قرار دهد برد موشک هایش بالای 10000کیلومتر است
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    او خدو انداخت بر رویی که ماه سجده آرد در پیش او در سجده گاه
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خوبی؟
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تا کی میخوای نعل وارونه بزنی جاده صاف کن اصلاحات دینی الان اتهامات به سمت کدوم طرف رژیم صهیونیستی گسیل شده منظورت همون بیانیه اخیر ضد حزب الله هست کی انکار میکنه اسراِئیل در سایه برجام به مکان امن تری برای صهیونیستها تبدیل شده و لاف گزینه های روی میز سر جاشون باقی موندن اون مردمی تحلیلگران ماهری شدن که یک سره در فضاهای مجازی جولان میدن و حتی حاضر نبودن موقع رای دادن سرشون رو از گوشیشون بیرون بیارند همونهایی که به اصلاحات به چشم کاتالیزور دین زدایی نگاه میکنن
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    جلبک اول فارسی را یاد بگیر و درست نوشتن را بعد اظهار نظر کن. باید ع را جای الف می نوشتی تو هم مثل ارباب دلبسته به عربستانت که مخالف توانمندی موشکی در ایران است و خاطرات تولید میکنه ظاهراً حروف الفبایت را هم گم کرده ای
  • قاسم خوشنویس ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    در خیابون اگه خفت گیر بشی توسط ارازل تنها چیزی که اون لحظه به داد تو میرسه مسلح بودنته اگه کلت باشه که هم نجات پیدا کردی هم اونارو به سزاشون میرسونی وگرنه روزگارت سیاست حالا قضیه ما هست که اگه مانند زمان جنگ دستمان خالی باشه قطعنامه 598 هم کارساز نیست و نقض اتش بس صدام ملعون رو بارها دیدیم چون سلاح و موشک نداشتیم این نعمت رو باید قدر بدونیم
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بیت المال حروم کن آقا زاده مفسد اقتصادی است که الان داره آب خنک میخوره و باعث شده تا بخاطر کرسنت ظاهراً بیش از 14 میلیارد دلار از جیب مردم و کشور خسارت پرداخت بشه و بزرگترش بجای برائت از این مفسد اقتصادی در گوشش دعا میخواند
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مهم اینه که همون آمریکا از توان موشکی دانشمندان ایرانی و دفاعی در وحشت هستند.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    آنهایی که در مقابل دشمن ضعیف برخورد میکنند و میترسند باید به این توان دانشمندان موشکی کشورمان افتخار کنند و با دشمن محکم صحبت و برخورد کنند.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مجید دلبندم آن عجب است نه اجب !!!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بعضی ها ذاتاً در مقابل دشمن کوتاه می آیند و سیستمشون باج دادنه و جلوی دشمن غش و ضعف می روند. اما در مقابل مردم منتقد خودشون که انتقاداتشون معلوم شده که درسته شاخ شونه میکشند و قیافه غضبناک میگیرند
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    از «خان طومان» بگو -
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    با فضای رسانه ای با امنیت ملی و اقتدار دفاعی کشور بازی نکنیم. اخبار تغییرات روزمره این صنعت بایستی بصورت واقعی و از یک نهاد مشخص نظامی اعلام شود و اینکه هر چند روز از کانال های مختلف و گاها" غیر تخصصی، پیشرفتی اعلام میشود، وجه مصرف داخلی آن بیشتر از خارجی ان است. خدای ناکرده با غلو کردن خودمان را به اشتباه نیندازیم. پیشرفتهای کلیدی، باید در کنفرانس خبری و با حضور خبرنگاران خارجی اعلام شود .
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    پنج انگشت یه وجب
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    یه وجب
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ما تا نظام سلطه رو به زانو در نیاریم از پا نمیشینیم
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    اینده جهان تو کار تولید ازادی سیاسی اجتماعی کاهش فساد افزایش درامد داخلی و سرانس
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    الاغ هایی مثل تو کی می خوان بفهمن ؟؟؟؟ الان هسته ای رو دادین رفت چی فرقی کرده جز این که عربستان و این جوجه های خلیج هم برامون شاخ و شونه می کشن !!! واقعا یا خائن هستی یا مشکل عقلی داری
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    باید اول جوانان ازدواج کنن بعد این کارا
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بعدش چی کار کنیم؟
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    اولا ترکیه f35 نداره امریکا فقط به اسرائیل داده و این سامانه های ضد موشکی بیشترش تبلیغه اونقدر که میگن قوی نیست نمونه اش گنبد آهنین اسرائیل بود که تو جنگ 33 روزه معلوم شد چقدر کارایی داری با این حال که حزب الله می گفت کجا رو می خوام بزنم
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو کله کچلت
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 1
    ببینید کیا این موشکارو می سازند حتما ایرانیایی که در ناسا هستند و ما منبع تولید این ایرانیها هستیم به زودی فرزندان ایران بر قله های علم خواهند ایستاد و مردم باید قدر دان زحمات آنان باشند و از انقلاب حمایت کنند تا بتواند حریم ایران را پاس دارد
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    1 0
    جاویدان ایران عزیزما و جاویدان رهبر حکیم ما
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بارها گفته ام و بار دگر هم می گویم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    واقعا این دیگه چه جور صحبت کردینه؟
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تعجب نداره. اگه بتونی زبان انگلیسی ات را قوی کنی، می تونی سریع موشک بسازی. می بینی هند اینقدر پیشرفته شده به خاطر اینکه انگلیسی اش عالیه. کنایه فهم ها کجا نشستند.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    حتما زبان انگلیسی شون خوب بوده
  • محمدرضا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    الاهی شکرت ببین شعیه که حدود 1400 سال بهش ظلم های عظیمی کردند چجوری به اقتدار رسیده که گنده لاتای دنیا نمیتونن نگاه چپ بهش کنن خدارو شکرت
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا روشکر. ای کاش تو جنبه اقتصادی هم شاهد چنین تحولاتی بودیم.
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا روشکر. ای کاش تو جنبه اقتصادی هم شاهد چنین تحولاتی بودیم.
  • سوسان ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    عربستان سعودی چند سال است برای تولید تسلیحات در کشور خود سرمایه گزاری میکند.اخیرا با موافقت چند کشور ساخت خمپاره و بمبهای هوا به زمین تولید کرده است سیاست کنترل ایران توسط عربستان شکست خواهد خورد چون ایران ثابت نیست و هر روز جلوتر میرود و بلاخره به جائی میرسیم که آخرین تکنولوژی روز در دستان ما خواهد بود.انشاء الله
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    متاسفم واسه مشرق که تو پخش نظرات، مطالب مطلوبشو پخش می کنه.
  • ایرج ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ضمن تبریک این موفقیت به تمام فرزندان میهن ودوستان جبهه مقاومت، واقعاشرم آور است که به جای بحثهای علمی وبیان نقطه نظرات خود کار به ناسزا گویی کشیده میشود مثلا این سایت ارزشی است و بازدید کنندگان قشر نخبه ، لطفا ژست دمکرات نگیرید که ارزشهای اخلاقی بالاتر از همه هستند.
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا روشکر. ای کاش تو جنبه اقتصادی هم شاهد چنین تحولاتی بودیم.
  • سلمان ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو ذاتت وطن فروش
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ما اگر دنبال بمب اتمی بودیم که این همه دقت رو بالا نمیبردیم!!
  • دکتر ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    اتفاقا قراره به ترکیه F-35 بدن حتی زودتر از اسراییل! دلیلش هم مشخصه مهار نیروی هوایی روسیه که در سوریه خودنمایی می کنه....
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    همان کاری که انجام می دیم شما چه کار می کنی؟؟
  • ناصر ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    الو الو125 یک نفر داره می سوزه! باهوش حتی همان کشورهای فوق فقیر افریقایی هم درصدی از بودجه خودشون رو برای بخش امنیت می زارن خدا شما اسراییلی های فارسی زبان رو شفا بده...
  • یاسر ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تصاویر دانشمندان هسته ای و نظامی خود را نشر نکنید غیر حرفه ای است ...
  • lord snow ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    آقا بدون ماهواره مگه میشه؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    همون امریکایی که میگی از همین موشک های ما ترسیده...
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    اول عجب نه اجب دوم مش رجب سوم ساعت خواب چهارم بچه ي محلي؟
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    شايد همه داشته باشيم به فرموده مقام عظماي ولايت مطالبي كه در مورد پيشرفته هاي نظامي ايران گفته مي شود تنها ويتريني از توانمندي هاي ما است
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تف تو روح خودت بي چشم و رو
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بلد نيستي اظهار نظر نكن ما توليد و ساخت سلاح هاي هسته اي را محكوم مي كنيم. فتواي مقام عظماي ولايت است
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    يوجنه كيلوچند گاوچرون
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    دکتر فیروز نادری رییس بخش jpl مریخ نورد ناسا....خدا کنه 2 زاریت بیوفته
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    عاااالی
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    شما یک چیزی شنیدی ماهواره.... دنیا بزرگ تر از این حرف هاست....
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق جان دیروز صبح یک حالی دادی ولی بعد از ظهر حال گرفتی. آخرش 8 متر و 2000 کیلومتر تایید شد یا تکذیب؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    یه عده فقط اسمتو که می بینند منفی میدن. حاضرم شرط ببندم. بیا یه متن طولانی اونوری بنویس ببین چی میشه!
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    علم و اقتصاد دو بال ترقی هستند که امنیت نتیجه عروج این پرنده است،
  • وحید ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    یعنی ما تا شما ها رو داریم دشمن میخوایم چیکار!!
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تو همون موشکه. اگه نبود آمریکا بزرگ ترین هزینه های تسلیحاتی جهان رو با فاصله خیلی زیاد از بقیه کشورها نداشت
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تو چیکار کردی دکتر؟ نشستی پای کامپیوتر یه قل دو قل بازی میکنی؟
  • محمد ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    تهی مغز!
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق خسته نباشی با تایید این نظرات و کامنت ها..میگم ک خودت بخونی..نمیخواد منتشر کنی..اینجا فضای رسانه است..با تایید نظر یه مشت بی سواد ک فقط دنبال مسخره بازین سطح خودت رو نیار پایین...
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    آقای پناهیان گفت : بعضی از این کامنت های تحریک کننده را خود دشمنان می گذارند و در سایت های هر دو طیف سیاسی از این کارها می کنند تا مردم رو با هم دشمن کنند . من صد تا اصلاح طلب می شناسم که با دیدن این موشک ها به به و چه چه میگن .
  • معین ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    یک مدل زمینی راداری هم داریم که تا شعاع 300 کیلومتر نقطه زنی میکنه حالا اگه پایگاه داشته باشین تئ این شعاع به سطحتئن اضافه می شه مثلا تا اسزاییل تئ عراق و سئریه و لبنان و جالبه که نقطه زنی این حالت دقیق تر از جیپی اسه راستی ما جی پی اس هم می تونسم بسازیم فقط چون می دونیم جی پی اس ماله کس دیگه است نقطه مختصات عوص می کنن موشک تو سر خودمون می خوره
  • زنده باد ایران ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    بلند بگو ماشاالله تا کور بشه هرکس سربلندی ایران و نمیخواد
  • مهدی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    کرج
  • فلاح ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    درود بر ایرانیان افتخارآفرین . تا کور شود هر آنکه نتوان دید.
  • ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    آمریکا کی به ماه موشک فرستاده؟ این حرفها همش فیلمه
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 3
    سر جستجو گرش رو با توپ لیزری منهدم میکن والسلام
  • بابک IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    0 0
    افرین بر ایران و ایرانی که توانستند با ساخت موشک جلوی حمله امریکا ی جنایتکار واسرایل خبیث بگیرند،من افتخار میکنم ،درود بر مقام عظمای ولایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس