اضافه‌شدن سر جنگی جدید با قابلیت هدایت در مرحله پایانی می‌تواند عملکرد موشک دوهزار کیلومتری سجیل را ارتقای چشمگیری ببخشد که ناشی از تلاش‌های متخصصان دفاعی کشورمان در استفاده از فناوری‌های نوین است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روند رو به رشد افزایش دقت و کارآیی موشک های ایران با سرعتی قابل توجه و بدون توجه به قطعنامه ها، تحریم ها و برجام ادامه دارد و در جدیدترین تحولات پیرامون این افزایش بهره وری، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان نشست "ایران موشکی" در مشهد مقدس که روز یکشنبه برگزار شد، اعلام کرد: «موشک سجیل جدیدی که نسبت به سجیل 1 شرایط بهتری دارد و دارای هدایت پایانی مسیر است به‌زودی وارد ظرفیت سپاه می‌شود. »

این موضوع از جنبه های مختلف حائز اهمیت و تاثیرات ویژه ای است که در ادامه این گزارش به آن اشاره خواهد شد اما به طور خلاصه می توان اشاره کرد که بحث هدایت موشک های بالستیک در مرحله پایانی یکی از فناوری های خاص محسوب شده که دقت سامانه مورد نظر را شدیدا افزایش داده و باعث می شود تا توان رزمی موشک مورد افزایش قابل توجهی یابد. موشک های بالستیک به صورت معمول دارای شعاع خطای بالایی بوده و این تغییر می تواند پتانسیل رزمی موشک های بالستیک ایرانی را ارتقاء چشمگیری دهد.

از فاتح تا عماد؛ تمام بالستیک های هدایت شونده ایرانی

ایران پیش از این نیز به موشک های بالستیک با هدایت در مرحله آخر دسترسی داشت و تولید انبوه آنرا کلید زده بود. یکی از این موشک ها سری فاتح 110 است که یک موشک بالستیک کوتاه برد به حساب آمده و دقت بسیار بالایی دارد. فاتح 110 که از سوخت جامع استفاده می کند بردی در حدود 300 کیلومتر داشته و شعاع خطای آن کمتر از 10 متر است.

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
موشک فاتح 110

تا به امروز موشک فاتح 110 و 313 در نسل های مختلفی طراحی و پس از ساخت به نیروهای مسلح تحویل شده اند. همچنین موشک های بالستیک ضد رادار و ضد کشتی مثل سری هرمز و حلیچ فارس نیز بر پایه این موشک ساخته شدند. این موشک ها با استفاده از سامانه های آشیانه یاب راداری و یا اپتیکی توان کشف هدف مورد نظر هدایت تا لحظه برخورد دار در اختیار دارند.

اما موشک هدایت شونده بعدی ایرانی در مرحله پایانی عماد است. موشک عماد به عنوان جدیدترین موشک بالستیک ایرانی از سوخت مایع بهره برده و بردی در حدود 1700 کیلومتر دارد.  وجود بالک هایی بر روی سر جنگی این موشک بالستیک باعث شد تا بسیاری از کارشناسان دفاعی اعلام کنند که سر جنگی این موشک ایرانی توان هدایت در مرحله اخر را داشته و از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
کلاهک قابل هدایت موشک عماد

یوزی رابین از کارشناسان برجسته دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در این باره می گوید: "ایرانی ها توان نصب بالک ها روی موشکهای بالستیک را داشته و می توانند با استفاده از قابلیت، دقت موشک های خود را شدیدا افزایش داده و موشکی با برد 2000 کیلومتر با توان حمله دقیق داشته باشند. "

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی اسراییل اینگونه ادامه می دهد: ایران نیازی به سلاح هسته ای ندارد. آنها (ایران) می توانند با این موشک های 2000 کیلومتری که دقت بالایی پیدا کرده اند کشورهایی مثل اسراییل و حتی مصر را فلج کنند. اگر عاقلانه اهدافی را مثل نیروگاه ها انتخاب کرده و آنها را هدف قرار بدهند، پس بدون نیاز به سلاح هسته ای می توانند کشوری را فلج کنند."

و حالا فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تحویل نسل جدیدی از موشک های بالستیک سجیل با سرجنگی قابل هدایت در مرحله پایانی به سپاه خبر داده است.

موشک 2 هزار کیلومتری ایرانی دقیق تر می شود

موشک سجیل در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. گواه این مدعا اعتراف کارشناسان خود دشمن در نبود مشابه خارجی برای سجیل است. سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و به احتمال بسیار بالا خط شکن موشک های ایرانی در جهت محو اسرائیل از روی نقشه (در صورت نیاز به استفاده از عامل نظامی) خواهد بود. این به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب است.
 
 این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است. برد سجیل نیز 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده که خود نشانگر تلاش صنایع مربوطه برای بهسازی آن است.

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
موشک سجیل

این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دم روشن می شود. با اینکار بخشی از جرم بدنه که خالی شده و باز اضافه محسوب می شود از موشک جدا شده و به افزایش برد کمک می کند. 

 سجیل جزو موشکهای از مجموعه موشک های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ(حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه های دفاع هوایی موجود ناممکن کرده است.

این نکته نشانگر پیشرفت فناوری موشکی کشور در رسیدن به چنین دستاورد مهمی است. همچنین فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده علاوه بر ویژگی های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای این موشک به دنبال دارد.

موشک 23 هزار کیلوگرمی سجیل، طولی در حدود 17 متر، 1.25 متر قطر و سر جنگی به جرم 500 کیلوگرم از نوع جدا شونده دارد. این موشک در زمان 835 ثانیه(13 دقیقه و 55 ثاینه) به بیشینه برد خود می رسد. سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

تنوع بالا؛ ویژگی منحصربفرد کلاهک موشک های ایرانی

نگاهی به فناوری‎های موجود در کلاهک‎های جنگی موشک‎های بالستیک جهان نشان می‎دهد در برخی از آنها که رسیدن به دقت بالا مهم است از سامانه‎های هدایت و ناوبری خاصی در مراحل میانی و نهایی پرواز استفاده می‎شود. به عنوان مثال در موشک‎های دوربرد از سامانه‎هایی مانند ناوبری جهانی یا ستاره‎ای در فاز میانی و از سامانه‎های راداری در فاز نهایی برخورد به هدف (مانند موشک پرشینگ-2 آمریکا و DF-21 چین) استفاده می‎شود.

از نظر ظاهری، اولین انواع سرجنگی‎های شهاب، مخروطی ساده بودند که بعدها با دو نوع دیگر، تنوع یافتند. نوعی که در اینجا آن را «سه مخروطی» می‎نامیم با دو بخش مخروطی که اولی زاویه بیشتری دارد شروع شده و به واسطه یک حجم استوانه ای با طول قابل توجه به بخش مخروطی سوم می‎رسد. این ترکیب به نظر می‎رسد امروزه معمول‎ترین ترکیب هندسه ظاهری کلاهک‎های جنگی موشک‎های بالستیک کشور است زیرا علاوه بر خانواده شهاب، در موشک‎های قیام و سجیل-1 و 2 و عاشورا و قدر-1 و قدرF و موشک جدید قدرH نیز دیده می‎شود.

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود

سرجنگی موشک های ایران از چپ به راست: شهاب-3 نسل اول، سجیل، قدرF، قیام-1

دقت در تصاویر منتشره نشان می‎دهد سرجنگی موشک‎های قدر و سجیل در نمونه های اولیه، مشابه موشک قیام هستند که با افزوده شدن یک سطح مخروطی واسط به بدنه بزرگتر این موشک‎ها متصل شده‎اند. در واقع باید این بخش واسط در بالا قطری مشابه موشک قیام و در پائین قطری مشابه قدر و سجیل داشته باشد. بنا بر این بخش اصلی سرجنگی موشک‎های کشور می‎تواند مشترک باشد که ضمن صرفه اقتصادی بیشتر، انعطاف‎پذیری عملیاتی بالاتری نیز ایجاد می‎ کند و اکنون با عملیاتی شدن نمونه هایی از کلاهک های جدید که قابلیت هدایت در مرحله پایانی را دارد، می توان گمانه زنی کرد که مدل جدید یعنی کلاهک "عماد"، کارآیی و توان خود را برای نصب روی انواع موشک های دیگر همچون سجیل را کسب کرده است.

تجریه موفق موشک بالستیک فاتح-110 با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، نشان می دهد به خاطر انکه این موشک تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است، احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این سرجنگی که سرعتی بالا دارد توسط سامانه‎های ضدموشکی دشمن بسیار اندک است خصوصاً در صورتی که چندین فروند از این موشک همزمان در محدوده عملکرد سامانه‎های فوق باشند کار انهدام آنها توسط دشمن دشوارتر نیز می‎شود.

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود

سرجنگی نسل چهارم موشک فاتح-110 و بالک‎های هدایت

اما اضافه شدن سر جنگی جدید و با قابلیت هدایت در مرحله پایانی می تواند عملکرد موشک های بالستیک ایرانی را شدیدا بهبود بخشد. احتمالا با توجه به آزمایش سر جنگی هدایت شونده در موشک عماد و نصب بالک های هدایتگر روی آن، مدلی شبیه این سر جنگی جدید بر روی موشک سجیل نصب خواهد شد.

با توجه به اینکه کارشناسان، دقت این گونه از موشک های بالستیک مجهز به سر جنگی هدایت شونده در مرحله پایانی در بردهایی نزدیک به 2 هزار کیلومتر را برای هدف قراردادن اهداف استراتژیک مثل نیروگاه ها و یا پایگاه های هوایی کافی می دانند، با مسلح شدن موشک سجیل نسل جدید به سر جنگی هدایت پذیر در مرحله پایانی، نیرومندترین موشک ایرانی دقت تخریب و مرگباری بسیار بیشتری را کسب خواهد کرد و هدف اصابت را نیز بیش از پیش در ترس و واهمه فرو می برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 25
  • amin130 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    3 1
    وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ "و تا مى‏توانيد در برابر آنها نيرو و اسب‏هاى آماده و زين كرده، بسيج كنيد تا با آن، دشمن خدا و دشمن خودتان و ديگر دشمنان را كه آنها را نمى‏شناسيد و خدا مى‏شناسد، بترسانيد"
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    7 1
    خوش دارم منافقان داخل حکومت را به موشک عماد و فاتح ببندم و به سمت تل آویو و حیفا شلیک کنم
  • حسین ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    ترجمه درست آیه اینست و آماده کنید برای آنان (لشکریانتان)...
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    در دسامبر گذشته اسرائیل، سیستم دفاع موشکی بالستیک خود را با نام " آرو3 " با موفقیت آزمایش کرد. در قالب دفاع موشکی آرو 3 یک وسیله ردیاب ازاسرائیل به فضا پرتاب و از اتمسفر زمین خارج شده و یک هدف را به عنوان موشک دشمن در فضا منهدم می کند. از سوی دیگر رادارهای پیشرفته و ایستگاه های کنترل آتش نیز می توانند چنین تهدیداتی را قبل از نزدیک شدن به اسرائیل شناسایی کرده و موشک های ردیاب پرتاب شوند. بر اساس این گزارش در یک لایه پایین تر از آرو 3 و مقداری در فضای بالای جو، موشک "آرو2 " به عنوان دومین لایه دفاع ضد موشکی اسراییل عملیاتی شده است. علاوه بر آن امسال نیز سیستم دفاعی "رافائل" و سامانه زنجیری "داوود" ساخت شرکت آمریکایی Raytheon " ریتیون" عملیاتی خواهد شد. به نوشته جروزالم پست سامانه زنجیره ای داوود می تواند کلاهک های موشکی را در قلمرو سرزمین دشمن و خیلی دورتر از اسرائیل، مورد هدف قرار دهد.
  • حسین ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    کنارش باید بهدفکر سایر تسلیحات هم بود! از اسلحه سازمانی پیشرفته تا رهگیر جدید!
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    2 1
    درود بر رزمندگان اسلام و نوکران امام زمان عج
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    با پیشرفت روز افزون سامانه های ضد بالستیک موشکهای بالستیک هرروز از اهمیتشون کاسته میشه نگاه به پاتریوت و ثد (به غلط تاد thaad) داشته باشید ضمن اینکه تمرکز بیش از حد روی بالستیک و دفاع ضد هوایی مارو تضعیف کرده، باید هرچه سریعتر بریم به سمت ماهواره ها آواکس ها و هواپیماها زدن و کور کردن سامانه های دفاعی مثل اس ۳۰۰ و امثالهم خیلی راحت تر از اوتکه فکرشو بکنید انجام میشه باید نیروی هوایی داشته باشیم البته اینا که گفتم منظورم تخطئه زحمات دانشمندانمون نیست بلکه باید همگن و هماهنگ رشد کنیم بالستیک + ضد هوایی + هواپیما + پرنده های مدیریت میدان نبرد
  • رضا ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    به نظر من سپاه پاسداران پتانسیل تبدیل شدن به یک قدرت فضایی رادارد ومی تواند موشک تحقیقاتی بسازد که چندبار پرتاب ودوباره مورد استفاده قرار گیرد حتمی لازم نیست برا شروع شرکت اسپیس ایکس الگوبرداری کنیم می توانیم از موشک ساده Blue Originالگو برداری کنیم موشکی ساده که مردان موشکی ایران می توانند از پس ساخت ان بر خواهند امد...باتشکر
  • افشین تهران ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    افرین.برد بیشتر دقت بیشتر و سرعت بیشتر همراه با کلاهکهای سنگینتر را باید ساخت.
  • عرفان ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    اگر بشه طوری امتحان کرد که مطمین شد از سیستم دفاعی پاتریوت عبور میکند یا خیر. و این امر خیلی حیاتی. موشک هایی که حوثی ها به سمت عربستان شلیک کردند برخی ها توسط سیستم دفاعی پاتریوت منهدم شدن.
  • ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اگه تست اش کردید پرتاب اش کردید اون موقع مرداید
  • ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    پس سامانه های دفاعی چه کاره اند پاتریوتها واس 400 ها هم حتما اسباب‌بازی اند موشکی موشک است که از سامانه ها عبور کند. وهدف را بزند نه اینکه وسط راه مورد اصابت قرار گیرد. قابل توجه برادران عزیز
  • مهدی ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    الله اکبر الله اکبر الله اکبر
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    بهترین تاکتیک نظامی و عقلانی ترین روش ممکنه برای ارتقا دادن قدرت نیروهای مسلح افزایش قدرت موشکی وپدافندیست باتوجه به دشمنی امریکا واسراییل وکشورهای حوضه خلیج فارس کارایی موشک برای ما به مراتب بیشتر از جنگنده بمب افکن میتونه باشه باتوجه به تکنولوژی برتر امریکا وهزینه بیشتری که برای خلبانای خودش داره حتی اگر ما با جنگنده پک فا به نبرد با اونها بریم خسارت سنگینی متحمل میشیم
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    الان یعنی خواستی اظهار نظر کنی و علم نداشته ات به رخ بکشی؟ سر جنگی وقتی از تنه اصلی موشک جداشد هم سطح راداری کمتری داره هم قابل هدایته اگر سرعت سرسام اور موشک بالستیک رو هم میدونستی این حرف رو نمیزدی
  • مهدی ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام ببخشیدا اما شرط ایراد گرفتن از هر چیزی باید ابتدا متخصص ان چیز یا ان فن بود
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    2 1
    بزرگترین سلاح کشورها، دیپلملسی صل--اقتصاد است. چینی ها در سال 1965 بمب اتم ساختند ولی در دهه است فقط از راه صلح و افتصاد دارند کشورها فتح می کنند.
  • آروین ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    سپاه، همچنان با صلابت به پیش می رود
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناس جون اون موقع شما مرحوم شدی دیگه . تورا از کجا پیدا کنیم ؟ خخخخ
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    خوب در موررد این‌موشکها آخرین چیزی که باید‌ نگرانش بود پاتریوت هستش چون اصلا اون برای اینها طراحی نشده اگه قرار باشه کسی جلوی سجیل و شهاب ۳ را بگیره بهتر به فکر آروو و تاد باشه. راسته نمیشه قبل از اینکه از اینها برای محو اسراییل از نقشه که دروغ تبلیغاتی یک عده رسانه خارجی بود استفاده بشه برای از ببن بردن ام الفساد منطقه که همین بغل خودمان اور خلیج فرس قرار داره استفاده بشه. اینجور تست میدانی خودشان هم پس بدن
  • نهضت جهانی صلوات ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ضمن تبریک وتشکر بهتر است برای دقت در هدف گیری واصابت به نقطه مورد نظر حتما صلوات را بر روی موشکها نصب کنید که معجزه میکن اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • علی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    سیستم دفاع ضد موشک بالستیک جدیدی که رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال توسعه آن هستند بعد از چندین بار شکست نهایتا در یکی دوماه اخیر با موفقیت ازمایش شده و قادر است موشکهای بالستیک را در بیرون جو هدف قرار داده و نابود کند. لذا عملا سرعت 10 ماخ که بعد از ورود دوباره موشک به جو زمین اتفاق می افتد غیر قابل استفاده است چون موشکی در کار نیست که به این سرعت برسد و از سیستمهای ضد موشکی در امان باشد. ضمن قدر دانی از تلاشهای بی وقفه و همت والای مهندسین صنایع دفاعی کشورمان برای پیشرفتهای منظم و هدفمند در عرصه موشکی لازم است برای فریب این سیستم جدید نیز راهکارهایی اندیشیده شود. هر چند که امثال من در این زمینه راحت حرف می زنیم در حالیکه انجام عملی کار بدلیل پیچیدگیهای این نوع تکتولوژیها ممکن است بسیار مشکل و زمانبر باشد چیزی که در خصوص سیستم باور 373 که جایگزین اس 300 است نیز مشاهده می کنیم و مدام رونمایی از ان را به تعویق می اندازند. به هر حال دست مریزاد به همه تلاشگران این عرصه.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    با یه حساب سر انگشتی حداقل 300 ثانیه طول میکشه موشک برسه اسرائیل یعنی اونا تو این 5 دقیقه نمیتونن منهدمش کنن؟ بعید میدونما
  • کیان ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    «روند رو به رشد افزایش دقت و کارآیی موشک های ایران با سرعتی قابل توجه و بدون توجه به قطعنامه ها، تحریم ها و برجام ادامه دارد» اینجاست که ایران قطعنامه ها را تبدیل به کاغذ پاره می کند. امیدوارم که گروهی دیگر نیایند و به خاطر نان و آب عزت ما و موشکی ما را هم بدهند و باز چیزی گیرمان نیاید. اگر ممکن است از نتایج و دستاوردهای برجام و قراردادها و سودهایی که قرار بود جاری بشود و پولهایی که قرار بود پس داده بشود هم خبر بزنید. از کدخدا نترسید و بزنید، بگذارید مردم بدانند که چه دادیم و چه گرفتیم. که هر دو نیز مال خودمان بود. این حق مردم است.
  • خطاب به آن ناشناس ترسیده از موشک اسرائیل ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناس گم نام؛ تو اینا رو باور میکنی، نه واقعا باور می کنی... آن کاغذ پاره و یا صفحه نورانی! که تو از روش خوندی بخشی از جنگ نرم بود، نه وحی منزل باور نداری.. خوب به این نمونه توجه کن: اسرائیل و من تبعه ... مدعی اند که با ماهوارهایشان، تیترهای روزنامه ای که تو دست یک نفره و داره تو خیابون راه میره می تونن بخونن ... باشه اما و صد اما که چطور اینا نتونستن موشک های دست پرتاب حماس که دودشان از 10 -12 کیلومتری قابل مشاهده هست رو ببینن؟؟ نه باریکلا، نه ببین منو باریـــــــکلا، نه باریـــــــــــــــــــــــــــــکلا
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناس03:50 سلاح هاي ايراني در جريان نبردهاي سي و سه روزه، بيست و دو روزه، 12 روزه و 79 روزه به خوبي كارايي و برتري خويش را بر ارتش چهارم جهان نشان دادند.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اين سيستم ها در برابر تعداد محدودي موشك مي توانند كارايي داشته باشند به گزارش شبكه الميادين در صورتي كه نبردي ميان ايراني ها و اسرائيلي ها دربرگيرد در مرحله اول ايراني ها شهرهاي اسرائيل را با 4500 موشك مورد حمله قرار خواهند داد كه پيش بيني مي شود سامانه هاي ضد موشكي اسرائيلي در حدود 40% آن ها را مورد هدف قرار دهند. به عبارت ديگر 2700 موشك به اهداف از قبل پيش بيني شده در اسرائيل اصابت خواهند كرد. از طرفي شبكه الميادين در اين گزارش خويش اعلام نمود كه به غير از شهرهاي اسرائيل پايگاه هاي آمريكا در قيرقيزستان، بلغارستان.، قطر و بحرين نيز مورد اصابت موشك هاي ايراني (البته شهاب) قرار خواهند گرفت.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    چرا پس موشک های رده پایین حماس را نمیتونن بزنن.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    6 سال از آخرین تست سجیل گذشته از کدوم موشک حرف می زنید!!
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    موشکی که 16 ماخ سرعت داره رو با پدافند لیزری هم به سختی میشه زد
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    مواظب باش سقوط نکنی
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ما در مقالات مشرق نیوز و فارس پیشرفت زیادی داشتیم اما در عمل!...
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    16 ماخ حالت خوبه!!!!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    سامانه هاي دفاعي ضد موشكي در برابر تعداد محدودي موشك مي توانند كارايي داشته باشند. با شليك هزاران موشك اين سامانه ها از كار مي افتند. در جريان نبرد 79 روز غزه موشك سطح پايين گردان هاي شهيد عزالدين قاسم، گروهان هاي قدس و... ساير گروه هاي فلسطيني موفق شدند كه فرودگاه بن گورين دروازه اصلي اقتصادي اسرائيل ببندند. اهميت اين موضوع به قدري است كه تاكنون هيچ ارتشي تنوانسته بود بر روي ترافيك حمل و نقل اين فرودگاه اثر بگذارد
  • ali ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اتفاقا اون چیزی که هر روز داره از اهمیتش کاسته میشه ، سپرهای بی خاصیت ضد موشکیه. که نمونه بارزش رو تو جنگ 8 روزه و 51 روزه غزه دیدیم که حتی نتونست یک سوم راکت های کوتاه برد حماس و جهاد اسلامی رو منهدم کنه.(سامانه 3 میلیارد دلاری گنبد آهنین) که مدل کوچک شده سامانه نوراد (پاتریوت آمریکایی) هست. اون چیزی که هر روز داره به اهمیتش اضافه میشه موشک های بالستیکه نه سپر ضد موشکی.امروز در جهان قدرت نظامی کشورهارو بر اساس توان موشکی می سنجند
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    نظرمن.1صلح.2.پیشرفت اقتصادی.3تعامل اول باهمسایگان وجهان اسلام.4باخریدهواپیماهای جنگی وموشکهای دوربرد ومیانبارد شکم آمریکاییها واروپاییها وروسها وچینیها راسیر نکنیم.هرچی بنویسم باز هم کم است عاقلان رااشاره.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    صهیونیست های بزدل نیاز به موشک ندارند به خدا قسم با دست خالی خفه شان میکنیم
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    تو بخواب خودتو ناراحت نکن
  • حسین ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    2 0
    اربابان تو راکت های فجر 3 و 5 رو هم نمی تونستن رهگیری کنند چه برسه به موشک های بالستیک ما بشین و نظاره کن مزدور !
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    ما از دشمنامون نمیترسیم ، از این افراد ترسو و بزدل داخل میترسیم که البته تعدادشون خیلی خیلی ناچیزه ونقش منافق رو دارن
  • حسین ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    تمام حرفاتون صحیح اما بدانید با وسعت کوچک اسرائیل و انبوه موشک های ما اگر فقط 20 درصد موشک های ما بر سرزمین منحوس اسرائیل برخورد کند تل اویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد .
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    تو جنگ 33 و 22 و 8 روزه دیدیم هیچ گلی نمیتونن بخورن همش پروپاگانداست غرب و اسرائیل با پروپاگاندا زندست
  • صادق ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    2 0
    اینا فقط در شلیک تعداد پایین موشک ها کارایی دارن و در شلیک های با تعداد بالا بی مصرفن. ضمن این که موشک های یمن و ناتوانی دفاع موشکی عربستان نشون داد که در همون شلیک به تعداد کم هم، توانایی این سیستم ها بسیار اندکه.
  • مرتضیsk ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    2 0
    ناشناس ۰۰:۳۷ با عنایت به پیشرفت های ذکر شده شما جهت جلوگیری از آبرو ریزی مجدد رژیم کودک کش از جنگ با راکتهای ساده فلسطینی ها و موشکای حزب الله لبنان (با آن همه تبلیغات از سامانه "آرو" ) ، این سوال جالب مطرح میشود : پس این همه تلاش جهت مذاکره در مورد مسایل موشکی ایران چه هست ؟
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    وقتی وزیر دفاع برای گرفتن خط لیسانس مونتاژ جنگنده و تانکی که مربوط به دهه 90 روسیه هست که مشابه اونها در ترکیه پاکستان اسراییل داره تولید میشه نمیشه گفت ما موفق بودیم بخصوص در اول بودن در خاورمیانه حالا اون مدیریت جهانی و نجات دنیا از نابودی به کنار دوست عزیز...
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    قانون این دنیا جنگل هست هر کسی قوی تر باشه در امنیت و صلح بیشتری هست و پول بیشتری به اون کشور برای سرمایه گزاری میاد درست مثل امریکا که قوی ترین ماشین جنگی تاریخ هست و بیشترین حق رو در سیاست پول رو در اقتصاد و نفوذ رو در هر چیزی داره...
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    بله 16 ماخ این رو رو خود سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه زده بود..البته امریکایها در دارپا روی نوعی سیستم سلاح با سرعت 20 ماخ هم دارن کار می کنن...
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    فکر کردی چرا غربی ها دارن خودشون رو پاره می کنن ایران موشک رو بزاره کنار ..حرف از یکی دو ماخ جنگنده که نیست...
  • مرتضیsk ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناس ۰۱:۳۳ همین الان نگاهت را دقیق تر به "پاتریوت و ثد (به غلط تاد thaad)" در عربستان در مقابله با موشکای اسکاد قدیمی روسی بنداز
  • مخلوق خدا ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    هدیه والنتایم به نتانیابو دوستای مهربونش عشق 3000 کیلومتری مبارکه
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    مرتیکه چرا چرند میگی!؟ ما موشک می سازیم برای اینکه مثل یمن و عراق افغانستان و سوریه غارت نشیم محو کشورهای دیگه کیلو چنده...
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ایران اگر توان موشکی رو نداشت با این وضع اسفناک نیروی هوایی و زمینی قطعا الان وضع یمن سوریه عراق و افغانستان رو داشت با این همه دشمن منطقه ای عرب و ترک تکفیری سلفی و..که به خاک ما هم نظر دارن و تمام حرف هاشون درباره دموکراسی و اسلام فقط بهانه ای برای کشور گشایی هست...
  • دکتر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    تاریخ مصرف جنگنده رو به پایان هست دوست عزیز غربی ها به ادعای شما اگر می تونن موشکی با سرعت 7 تا 16 ماخ رو بزنن زدن جنگنده ای که 2 ماخ هم به زور میره آنهم کمتر از یک دقیقه دیگه بسیار آسان تر هست نه!؟ اگر نگاهی عمیق و مفهومی به نسل شش و هفت فایترها در امریکا که در دست طراحی هست کنی متوجه میشی بیشتر سفینه های بدون سرنشین یا همان موشک های فضایی با قابلیت ورود و خروج مجدد به جو هستن...تا یک بال هوا پا..یا هواپیما..
  • مرتضیsk ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    یعنی اساب بازی نیستند ! ، پاتریوت به این سوراخی جالب نیست که راکت و موشک ازش رد میشه ، به تجربه ائی که الان عربستان داره از سامانه پیشرفته اِمریکایی شما تجربه میکنه دقت بُنما
  • مرتضیsk ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    عجب تحلیل آبکی تا زمانی که قدرت کشوری تثیبت نشده باشد اقتصاد آن تحویل گرفته نمی شود یعنی در سایه امنیت است که افتصاد شکوفا می گردد کشواری غنی آفریقایی در بدبختی و فلاکت و استعمار
  • مهندس ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    هیچ کس فکر نمی کرد اسپیس ایکس با یک موشک بتونه ماهواره پرتاب کنه بعد موشک رو سالم روی سایت پرتاب دوباره فرود بیاره!!!!...اون هم در زمانی که کلی کارشناس بی سواد موشک رو یک بار مصرف می دونستن... برای یه متخصص هوا-فضا موشک نوع خاصی از جنگنده هست..نوع جنگنده فضا پایه...در واقع پلفرم موشک در آینده خودش میشه یه جنگنده موشک های چند مرحله ای که خودشون دارن چند ریز موشک رو حمل می کن و هر ریز موشک دهها کلاهک داره که اصلا زدن اینها غیر ممکن میشه...چون در برابر هر موشک ضد موشکی برنامه دارن..حالا حساب کنید میشه موشک ها رو به کمک بال های متحرک از حالت موشک به یک جنگنده هم شیفت داد.....اصولا زمانی فکر می کشد جنگنده به عصر موشک و لیزر به عصر موشک پایان می ده ولی تحولی که در مواد با نانو فناوری و پردازش باز هم فب های میکرو الکترونیک نانومتریک رخ داد که قدرت پردازش رو وحشتناک بالا برده باعث شده موشک دوباره برگرده به آینده...و این تازه اول کار هست متا موادی ساخته خواهد شد که حتی با شلیک لیزر هم ذوب نخواهند شد و باز هم موشک وارد عصر جدیدی میشه...
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    علي جان اين سامانه ها براي سيستم كلاسيك موشكي طراحي شده است نه موشك غيرمتقارن ما. موشك هاي سطح پايين قسام 1 و فسام 2 و موشك هاي فجر 3 و فجر 5 و موشك هاي قاهر به راحتي سيستم هاي پادموشكي غرب را دور زدند و به اهداف خويش برخورد كردند.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    راستي چرا توانستند موشك هاي قسام 1 و قسام 2 و فجر3 و بجره 5 را رهگيري كنند؟
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    به عنوان مثال میشه به عملکرد ای نوع سامانه ها در جنگ عربستان و یمن اشاره کرد...
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    عمل را اگر خواهي به سال 2006- سال 2008- سال 2012- سال 2014 مراجعه كن.
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    به فرموده امام اگر اسرائيل دست به دريا بزند دريا نجس مي شود اسرائيل غده سرطاني منطقه است و بايد نابود شود و به جاي آن كشور فلسطين از نهر تا بحر تشكيل شود.
  • مسعود ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    دوستان قصد جسارت ندارم ولی این همه عربستانو مسخره میکنید که سامانه گرون پاتروت رو خریده و موفق نبوده اولا ۳۰ تا ۴۰ در صد موشکارا تونسته بزنه که خیلی خوبه یعنی ۳۰٪ تلفات کمتر بعدشم این همه مسخره میکنید خود ایران چی داره در برابر موشک های بالستیک سامانه های هاک و سام ۶ قدیمین اگه جنگی بشه شاید بتونه ایران ۱۰٪ موشک هارو بزنه
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    عالی بود
  • دکتر ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    موشک های چی و کی رو تونسته بزنه!؟ موشک های 40 سال پیش اسکاد که خود ایران در زمان جنگ در 5 کیلومتری رامهرمز استان خوزستان به فرماندهی همین سردار حاجی زاده که اون موقع در پدافند سپاه بود تونسته بود اولین بار اسکاد های عراقی رو با یک سامانه HQ بزنه!!؟ دوست عزیز همانطوری که ضد موشک ها پیشرفت می کنن موشک ها هم به شدت بر خلاف تبلیغات ضد موشکی رسانه ای غرب دارن حتی در خود غرب پیشرفت می کنن!...وگرنه امریکایها توان هسته ای موشکی خودشون رو می بوسیدن می زاشتن کنار! همینطور روسها چینی ها و...
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    حوزه نه حوضه با سواد نظریه پرداز
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    شما به اصلاح امور حکومت خودتان بپرداز برادر!
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 1
    زدن و کور کردن سامانه های دفاعی مثل اس ۳۰۰ و امثالهم خیلی راحت تر از اوتکه فکرشو بکنید انجام میشه ولی با پیشرفت روز افزون سامانه های ضد بالستیک موشکهای بالستیک هرروز از اهمیتشون کاسته میشه ینی واقعا تحلیلت در حد بحثایی تاکسی و صف نونوایی هم نیست
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    اس 400 که شاهکار پدافنده موشکاش 4 ماخ سرعت دارند ینی یک سوم سجیل 12 ماخی! حرفت مثل این میمونه که بگی تانک نسازیم پون موشک ضد تانک هست یا تفنگ نسازم چون جلیقه ضد گلوله هست خیلی حرفتون مسخره ست
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    همین شما اگه ما اس 300 یا اس 400 بخریم میگی اینا که نمی تونن موشکای امریکارو بزنن بابا جمع کنید
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    همین سرانگشتی حساب کردی که به این نتیجه رسیدی
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    کم من سنة قلیلة غلبت فئة کثیرة
  • seyed ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام. حتی اگر سیستم ضدموشکی اسرائیل بتونه موشک های ما رو فرضا بزنه، با توجه به حجم بالای موشک های شلیک شده به سمت اسرائیل، حجم زیادی از آتش ناشی از انفجار موشک های هدف گرفته شده اسرائیل رو از آسمان فرا می گیره، البته حساب حجم موشک های اصابت کرده به اهداف رو که به حول و قوه الهی بسیار فراتر از انتظار اسرائیل است رو باید در نظر گرفت.
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اون موقع امام رحمه الله علیه هنوز نمی دونست عربستان ترکیه قطر و امارات روی اسراییل رو در نسل کشی شیعیان در منطقه سفید می کنن...
  • ایران آباد ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ما باید علاوه بر ساخت موشکهای با برد 2000کیلومتر برای رژیم صهیونیستی موشکهای فوق پیشرفته با بردی کمتر در تعداد بی نهایت نیز بسازیم چون دشمن خطرناک تر از رژیم صهیونیستی که همان تکفیری ها هستند بیخ گوش ما زندگی می کنند که کینه ودشمنی سنتی وتاریخی با ما دارند اگر میخواهیم در هر نبردی پیروزی ما صد در صد تضمین شود در کنار موشکهای انبوه باید نیروی هوایی بسیار قدرتمندی نیز داشته باشیم علت گستاخی های اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به ایران بخاطر داشتن تعدادهواپیمای اف ۱۵ واف۱۶ است اگر ما نیروی هوایی با هواپیماهای فوق پیشرفته داشته باشیم حاکم بلا مانع آسمان منطقه خواهیم بود وتمام دشمنان خود را وادار به کرنش خواهیم کرد .
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اقا داریم مبارکا باشه چرا تو بوق و کرنا میکنید بازهم تحریم بشیم
  • ح ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    برو دارمت
  • ناشناس ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    دلبندم از سجیل جدید حرف می زنند ، مگه متن را نخوندی؟!!!!!!
  • ناشناس ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    جناب ناشناس 11:42 خود وزیر دفاع چنین چیزی را گفتند یا داری گمانه زنی می کنی؟!!!! وزیر دفاع که چنین حرفی نزدند ولی انتقال تکنولوژی ساخت با مونتاژ زمین تا آسمون فرق داره ، فکر کنم دوباره صنایع دفاعی را با صنایع خودروسازی قاطی فرمودید، خرید جنگ افزار هرگز به معنی ضعف صنایع دفاعی نیست ، چون کشورهایی چون چین وهند هم خرید نظامی دارند وحتی روسیه درصدد خرید ناو از فرانسه بود درضمن تانک ها وجنگنده ها انواع مختلف داره ، همین تانک تی نود که فقط یک مدل نست که میگی دهه نود، یا جنگنده سوخو30 چند نوعه، در ضمن مگه شما متخصص تانک وجنگنده هستید که تانک ها وجنگنده های روسی را با آنچه در ترکیه ، وپاکستان واسرائیل تولید میشه مقایسه می کنی ف اگر تخصص داری تحلیل فنی کن ، مثلاً بگو سوخو30 چه تفاوت ها وشباهت هایی با جنگنده ای که پاکستان با همکاری چین وتحت لیسانس روسیه تولید می کنه داره، یا مثلاً بگو تانک تی 90 روسیه چه تفاوت ها وشباهت هایی با تانک آلتای که تولید مشترک ترکیه وکره جنوبیه وقطعات اصلیش هم اروپاییه داره .....
  • افشین تهران ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    هیچ سامانه پدافندی در هیچ کجای دنیا و از جمله ایران نمیتونن ادعا کنن که تمام حملات رو با هر حجمی میتونن از بین ببرن.اینها بیشتر تبلیغات هست نه واقعیت.چند تا موشک همزمان که موشک ضد رادار هم در بین اونا هست رو میتونه نابود کنه؟؟100تا 1000تا؟اسراییل عمق استراتژیکی هم نداره که بتونه با حجم بالای شلیک روبرو بشه.
  • افشین تهران ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    زدن اس 300اگه اینقدر راحت بود برای فروش به ایران اینقدر سوسه نمیامدن.البته کارایی سامانه های امریکایی بله در حد ابروریزی هست و نمونه اون هم در یمن مشاهده میشه.همین اس 300فعلا ستون فقرات پدافند روسیه رو تشکیل داده و بمرور با فرزند خودش اس 400داره تعویض میشه پس همچین ضعیف هم نیست.در مورد جنگنده هم چطوری هستکه موشک با اون سرعت بالا رو میشه زد اما جنگنده با سرعت 2000 کیلومتر رو نمیشه زد اونم با ارتفاع پایینتر؟جنگنده برای حمایت از نیروهای زمینی خوب هست اما برای حملات در عمق فایده ای مثل موشک نداره مخصوصا که موشکهای ما که نقطه زن و دقیق هستن.
  • افشین تهران ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    بله ولی اونا مال 40سال پیش هستن و از شهاب سه ما سرعت سه برابر کمتری دارن حالا سجیل و قدر و غیره بجای خود.ضمن اینکه قرار نیستکه همه موشکها به هدف بخوره و یا همه انها ردیابی بشه.
  • افشین تهران ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    شما فکر کردی در جنگ همه سلاحها باید صدر صد عمل کنن؟نه سامانه های پدافندی اسباب بازی هستن و نه موشکها.اونا چندتا رو رهگیری میکنن اما چندتا هم از اونا رد میشن.قرار نیستکه همه به هدف بخورن.اگه اینجوری بود اینقدر روی شلیک همزمان به تعداد بالا سرمایه گذاری نمیشد.بهترین امتیاز همین هستکه وقتی میسازی مشکلی برای تامین موشک نداری و این دشمنان ایران رو ترسونده.
  • افشین تهران ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    اینجا کلاس دیکته نیست اما نظریه ایشون کاملا درسته و این در جنگ 8ساله ما با عراق ثابت شد.وقتیکه جنگنده های ما نمیتونستن وارد حریم بغداد بشن این موشکهای اهدایی سوریه و کره بود که به بغداد رسید و جنگ شهرها رو پایان داد.
  • افشین تهران ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    استاد عزیز اولا که الان چین اگه از ما بیشتر درگیر مسائل نظامی نباشه کمتر هم نیست و دوما وقتیکه قدرت و امنیت نباشه نه اقتصاد و نه صنعت و کشاورزی و نه حتی زندگی عادی هم وجود نخواهد داشت.
  • افشین تهران ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    به فرموده امام خامنه ای ما با هیچ کشوری شروع کننده جنگ نخواهیم بود اما اگر از انها غلطی سر بزند انوقت طعم شهاب و سجیل و قدر فاتح و قیام و .....را خواهند چشید.
  • افشین تهران ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    قسام و فجر موشک نیستن اخوی راکت هستن و بردی محدود و همچنین سرعتی پایینتر دارن.
  • افشین تهران ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    عزت دادیم ارباس گرفتیم برای مستکبرین که حالشو ببرن.
  • افشین تهران ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    بعد از تست تولید هست و اگه خوب به عکس شهرهای موشکی نگاه کنی سجیل رو میبینی اما سجیل جدید با کلاهک جدید رو میگن.فکر کنم میشه سجیل با کلاهک هدایت شونده عماد.
  • افشین تهران ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    اولا که پاکستان داره تانک چینی رو مونتاژمیکنه و ترکیه هم قرار هستکه تانک کره ای رو مونتازکنه که تا حالا نکرده و شما سعی نکن با بزرگ کردن دیگران وطن خودت رو کوچک کنی. دوما تانک تی 90جزو 10تانک برتر دنیا هست و جنگنده سوخو 30هم در حدی هستکه ارتش نیرومندی مثل هند اونو ستون فقرات خودش کرده.سوما به قسمت پر لیوان نگاه کن و چهارما یه سوال از بچه های واحدهای زرهی کن تا هم ذوالفقار تولید ایران رو ببینی و هم ارتقا بومی تانکهای قبلی رو.پنجما ما در اثر 8سال جنگ خوب نیازهامون فهمیدیم و روی اونا سرمایه گذاری و تمرکز کردیم که اگه غیر از این بود عراق و سوریه با اتکا به قدرت ما حفظ نمیشدن و کشورهای قلدر تا حالا خاک این کشور رو به توبره برده بودن.پس قدرت خوبی در منطقه هستیم که من و شما الان در امنیت کامل و سلامت کامل هستیم.
  • افشین تهران ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    نظر خوبی هست اما بدون قدرت میشه به این اهداف دست یافت؟؟
  • افشین تهران ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    عزیز جان اس 200و سوم خرداد و رعد و حتی اچ کیو 2 که نمونه ایرانیش میشه صیاد 1 و همینطور موشک پیشرفته صیاد 2 بهترین گزینه برای پدافند در مواجه با موشک ها هستن اما زدن 30درصد موشک اسکاد 40سال پیش خداییش با اینهمه هزینه جای مسخره کردن نداره؟اسرار ایران برای خرید اس 300و ساخت باور هم بیشتر برای همین ارتفاع بلند هستکه داریم میبینیم.مهم ساخت موشک هستکه در منطقه کمتر کشوری رو داریم که به این سطح از فناوری رسیده باشه.
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    سر جنگی رو باید تقویت کرد. خبری بود مبنی بر اینکه روسیه بمب قدرتمندی(غیر هسته ای) رو آزمایش کره که قدرت انفجاری اون برابر با یک بمب اتمی هست. ما به همچین سر جنگی نیاز داریم.
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر جنگی بشه هدف فقط اسرایییل نیست همانطوری که همین الان سپر جزیره و شورای خلیج فارس عملا علیه ما با ترکیه اعلام جنگ کرده و فعلا چون زورشون به ایران نمی رسه دارن ترتیب متحدین و مناطق تحت نفوذ ایران در منطقه رو می دن...بعد میان سراغ ما...
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    موشک رو بدن که بعدش با چی بجنگیم!؟ چرا این قدر از روی حب و بغض سیاسی حرف می زنید مگه میشه امنیت ملی کشور رو داد بحث هسته ای چون دنبال بمب نبودیم باخت باخت شد
  • یاسوج زیبا ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    خدا قوت ماشا الله داعش سرطانه باید نابود بشه هدف دشمن سقوط سوریه و عراق و افغانستانه بعد به ایران حمله کنند ولی کور خوندند سپاهیان اسلام وشیعیان در هر نقطه ای دشمنان را سرجای خود مینشانند و امنیت کشور را هیچ گاه نمیگذاریم به خطر بیفتد و دوستان سوری و عراقی و لبنانی خود را حمایت میکنیم و از حرمین شریفین در هر دو کشور تا اخرین قطره خون دفاع میکنیم
  • سرباز ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    در پاسخ به " ناشناس" که مدعی کارآمدی سیستم پدافند موشکی اسرائیل است! از نظر ابعاد نظامی،همیشه اولین حملات همزمان با حملات هواپایه اعم از حملات موشکی یا جنگنده ها، حمله به سیستم های دفاع موشکی یا پدافند موشکی دشمن است! نکته بعد در این تهاجم رزمندگان ما،استفاده از اصول پدافند غیر عامل و جنگال یا جنگ الکترونیک و فریب سیستم رهگیری و راداری دشمن است که فقط و فقط یک گوشه کوچک آن نشاندن هواپیمای RQ140 آمریکا و بهره برداری ازآن است ! مسئله بعدی استفاده از پهبادهای بدون سرنشین انتحاری رادار گریز در انهدام این سامانه ها است! و البته اینها بخشی از توانمندیهای ماست و نه همه! جهت مزید اطلاع مرعوبین داخلی،تصور بفرمایید ماهوراه های ارتباطی و جاسوسی دشمن که معولا از برد بلند در مدار 35000 زمین کیلومتری قرار دارند و عمده سامانه های موشکی ، ناوبری و خطوط هوایی و زمین و دریایی انها را رصد و هدایت میکند، یا کور شوند!! یا منهدم! آیا می توانید بگویید دشمن کور چگونه تاب مقاومت و اجتناب از نابودی را دارد! اینها همه غیر از شروع همزمان لشگریان ارواح و در سایه در تهاجم زمینی و در سرزمینهای اشغالی است! غیر از حملات موشکی میان برد رادار گریز و نقطه زن از تنگه باب المندب تا سوریه و لبنان و عمق فلسطین اشغالی است! و برای همین دلیل است که طرف آمریکایی نمی داند صنایع موشکی ما چه راهبرد و تاکتیتک و توانی دارد! لذا به زعم باطل خود دنبال مهار برد موشکهای ماست تا در برد 300 کیلومتر ما را متوقف نماید! اما زهی خیال باطل! رمز موفقیت آمریکا در جنگ جهانی دوم استفاده از بمب هسته ای و به زانو دراوردن ژاپن و المان و ایتالیا بود! و اینکه کشور امریکا در کانون جنگ نبود... اما حتی...حتی برای چنین سناریوهایی ،فرزندان رزمنده و فرماندهان شجاع ایران اسلامی برای دشمن راهبرد و برنامه هایی اماده اجرادارند که حسن ورحانیشم نمیداند چیست! تا چه رسد به طرف آمریکایی! علی ایحال بسنده به همین شود،آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    افشین شوخی می کنی یا جدی میگی!!؟ ترکیه تانک ملی خودش رو عملا نه تنها تولید ابلکه از اعراب سفارش صادرات هم گرفته مگر میشه شما تانکی رو که به قول شما مال یه کشور دیگه هست و به ادعای عجیب شما تازه مونتاژی هم هست یعنی اصلا صاحب محصول نیستی در تولید و صادرات بتونی یه کشور دیگه در حالی که پتنت و لایسنس اون به نام اون کشور دیگه ثبت شده در بازار جهانی به نام خودت صادر بکنی!! مگه هلیم پزی اصغر آقاست!!؟ قوانین کپی رایت اصلا چنین اجازه ای در اقتصاد جهانی به هیچ کشوری نمیده مگر یه کشور تحریم شده که بتونه غیر قانونی کار کنه مانند کره شمالی یا ایران که موشک و تانک های چین و روسیه رو به اسم خودش با تغییر نام و ظاهر اون مثل تانک ذولفقار تلاش می کن تولید کنن که باز هم با جا زدن چین و روسیه عملا در تولید انبوه ناکام می مونن و بعد از دو دهه تلاش ناکام برای تولید انبوه دوباره میرن سراغ این کشورها برای خط مونتاژ تانک دو دهه قبل این کشورها حالا بگذریم ترکیه حتی ساخت موتور تانک ملی خودش رو هم شروع کرده در شرایطی که ایران دنبال گرفتن خط مونتاژ تی72 آپگرید شده یا همان تی 90 هست! و خود روسها دنبال آرماتا...
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر قراره موشک رو چون یکیش زده شده بزاریم کنار جنگنده رو که دهتاش زده شده کلا باید زودتر کنار بزاریم!!..عقل بعضی ها پاره سنگ بر می داره!!...
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    تنفری که از مشرق دارم از نتانیاهو ندارم خدایا تمام ظالمین رو به سخت ترین عذاب دچار کن طوری که زجر کشیدن شان را در همین دنیا ببینیم آنهایی که با شکم سیر نفس شان از جای گرم بیرون می آید
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    برادر عرب فارسی بنویس ما ایرانی ها هم بفهمیم
  • ناشناس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    ناشناس 6:39 ، اگه یک کشور محصولی را مونتاژ کنه ، اجازه صادرات نداره؟!!! اگه از سازنده اصلی اجازه داشته باشه می تونه ، مگه پاکستان که قصد صادرات جنگنده داره ، جنگنده بومی خودشه؟!!!! همه می دونند که با همکاری چین و تحت لیسانس روسیه ساخته، تانک آلتای تولید مشترک ترکیه وکره جنوبی است وقطعات اصلی اون اروپاییه ، پس کشوری نمی تونه تانک آلتای را منحصر به خودش بدونه که بخواد اجازه به ترکیه بده، خود ترکیه که چنین ادعایی نکردند که تانک آلتای محصولی ملی است ، شما چطور چنین ادعایی می کنید؟!!! وقتی می تونی تانک آلتای را محصول ملی ترکیه بدونی که هم تکنولوژیش متعلق به ترکیه باشد وهم بخش عمده قطعات اصلی اون ساخت ترکیه باشد در حالی که در واقع این گونه نیست ، وقطعات الکترونیک آن تماماً کره ای است و بدنه اونم کره ای است و قطعات اصلی اونم بیشتر آلمانیه ، بخش کوچکی از قطعاتش هم ساخت ترکیه است.
  • ناشناس ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    ناشناس 17:48 تکنولوژی موشکی در ایران کاملاً بومی است و دوست ودشمن هم به آن اذعان دارندپس دروغ نگو ، اگه راست میگی برای ادعای دروغ خودت سند ومدرک روکن ، به کشور خودت تهمت می زنی ووکیل مدافع ترکیه می شی؟!!!! تانک آلتای تولید مشترک کره جنوبی و ترکیه است وبرخی قطعات اصلی اون ساخت کشورهایی همچون آلمانه ، قطعات الکترونیکش تماماً کره ای است وحتی بدنه آن هم ساخت کره است وفقط بخش کوچکی از قطعاتش ساخت ترکیه است، در مورد صادراتش هم ، همانطور که پاکستان جنگنده تولید مشترک با چین وتحت لیسانس روسیه را قصد صادرات داره به همان دلیل هم ترکیه می تونه صادر کنه، البته من شما را در ک می کنم ، اینکه ایران با وجود تحریم به تکنولوژی موشک وتانک وزیردریایی و... می رسه ولی ترکیه با وجود تحریم نبودن وروابط گسترده با کشورهای غربی ، هنوز عرضه ساخت یک موشک کوتاه برد بومی را هم نداره ، باعث عصبانیت وکلای مدافعش شده وسعی می کنند با دروغگویی وانکار توانمندی های بومی کشورمون ، این درد جانکاه وناعلاج را کاهش دهند....
  • ناشناس ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    ناشناس 17:48ادعای مسخره و دروغی که علیه کشورت مطرح کردی ، کشورهای غربی هم بیست سال پیش می گفتند ولی وقتی انبوه موشک های ایران را در انواع مختلف دیدند، به توانمندی بومی ایران پی بردند وبه آن اعتراف کردند ، البته این که ترکیه عرضه ساخت موشک بالستیک نداره یا توان ساخت ناوشکن و زیردریایی بومی نداره، باعث شده توهمات کودکانه خودتون را انتشار بدهید، وقتی یک محصول بومی است که کشوری هم به تکنولوژی ساخت اون دست یابدوهم بخش عمده ای از قطعات اصلی اونا بسازه، تانک آلتای فقط بخش کوچکی از قطعاتش ساخت ترکیه است ، شما چون اعتقادی به توانمندی متخصصان دفاعی کشورت نداری چنین دروغ مسخره ای را به کشورت نسبت می دی...در مورد تانک ذوالفقار هم این موضوع که کشورمان با وجود تحریم های سنگین موفق به ساخت سه نسل اون شده وحتی خط تولیدش را صداوسیما نشان داد(هر چندتولید اون تمام نیاز کشور را تامین نمی کنه وبرای همین به دنبال خرید هم هستیم) به جای تحسین جهادگران دفاعی کشورمان که تحت تحریم های کمرشکن چنین دستاوردهای ارزشمندی ارائه داده اند ، به اونا تهمت می زنی؟!!! خجالت نمی کشی؟ بنده خدا همین روسها در دوران جنگ از دادن سیم خاردار وآرپی جی هفت خودداری می کردند، شهر موشکی را دیدی؟ اگر توتنمندی بومی نداشتیم چنین شهرهایی اصلاً بوجود نمی آمد، هیچ کشوری نه تنها به ما بلکه به هیچ کشور دیگری صدها موشک بالستیک دوربرد نمی دهد، البته این توانمندی ها برای عاشقان ایران شیرین وبرای امثال شما تلخ وگزنده است....
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    فکرش را بکن یک دفعه 500 موشک بره اسراییل ببینم کدوم می خواد با آرو 3 بزنه
  • ناشناس ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    ناشناس 01:31 هستم ، در کامنتی که گذاشتم به جای ناشناس 17:48، به اشتباه ناشناس 6:39 درج شده بود که بدین وسیله تصحیح می شود.
  • محمد ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    این منافقین وجودشان اینقدر نحسه که اگه به موشک ببندیشان هم موشک روی هوا منفجر میشه
  • محمد ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    اون موقع که ایران اسرائیل را بکنه سیبل موشک هاش آرو 3 تبدیل میشه به آروغ 3
  • مرتضی ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    نمیشه سر جنگی همون عماد رو بزارن روی سجیل؟ بقیه اش همون باشه
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اولآ جنگنده مونتاژی پاکستان چه ربطی به تانک بومی ترکیه داره!!!!!!؟ دوما مگه در ایران ایران140 رو که همان آنتونو 140 بود با تغییر اسم نگفتن هواپیمای ملی ایران که به محض انقلاب در اوکراین کل خط مونتاژ محصول ملی خوابید!! سوما شما اصلا مثل اینکه خبر ندارید ترکیه در صنایع زرهی نه بر اساس ادعاهای روزنامه ای بلکه آمارهای صندوق جهانی بالاترین درآمد رو در صادرات محصولات زرهی رو در خاورمیانه افریقا و غرب آسیا بدست آورده درست در جایی که اسراییل و ایران هم هستن! ترازنامه های مالی رو که نمیشه گفت دروغ هستن!! چهارمآ حتی محصولات کره جنوبی و اروپای جناب عالی 80 درصد ساخت کره جنوبی یا آلمان و.. نیستن حتی همین ایرباس فرانسوی که ایران سفارش داد 40 درصد قطعاتش در امریکا 20 درصد استرالیا و بقیه در اروپا ساخته میشه اصولا در اقتصاد آزاد و تجارت جهانی محصولات نظامی و تجاری بین المللی شدن دیگه چیزی به نام صفر تا صد در یک کشور وجود خارجی نداره این استدلال جهان سومی هست و دیگه در دنیا کناز گذاشته شده در کره جنوبی یا اروپا تانکی به اسم آلتای وجود نداره ترکیه این تانک رو برعکس ادعاهای شما حتی به خود کره جنوبی و آلمان هم می تونه صادر کنه چون اصلا مونتاژ تحت لیسانس نیست چون پتنت این محصول به نام ترکیه در بازار آزاد ثبت شده حالا اینکه عمق ساخت داخل اون زمانی ده درصد بود الآن پنجاه درصد و ده سال دیگه نود درصد ربطی به خود محصول ملی یه کشور نداره!! چون صاحب پتنت هست حتی ایران هم می تونه تانک آلتای رو تحت لیسانس ترکیه تولید کنه این تانک اگر مونتاژی بود که حتی موتور اون رو صنایع سنگین ترکیه سفارش نمی گرفت برای بومی سازی و تولید ادعای شما درباره اینکه چون برخی قطعاتش خارجی هست پس تانک ملی ترکیه نیست با عرض معذرت یه ادعای کاملآ غیر حرفه ای از روی تعصبات سیاسی هست چون اگر اینجوری حساب کنیم تقریبا هیچ سلاح بومی در ایران به اسم ایران وجود نداره و تمام دستاوردهای ایران چون فلان قطعه حساس اون مربوط به چین روسیه هند کره شمالی افریقای جنوبی پاکستان و...هستن!...متاسفانه همسایگان ما به شدت در حال توسعه صنایع نظامی بعد از توسعه اقتصادی هستن و سیاست رد کردن و ندیدن دستاوردهای همسایگان ما اصلا عاقبت خوبی نداره برای ما مثل اقتصاد که تا زمانی که وارد بحران نشدیم رشد اقتصادی همسایگان و ضعف اقتصادی خود رو رد می کردیم در حالی که نخبه ها خیلی زودتر از افراد عادی خارج از صنعت و سیاسی هشدار داده بودن
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    همچنین موشک های بالستیک ضد رادار و ضد کشتی مثل سری هرمز و حلیچ فارس نیز بر پایه این موشک ساخته شدند. این موشک ها با استفاده از سامانه های آشیانه بابا املا فارسیت ضعیفه خلیج نه حلیچ
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    همچنین موشک های بالستیک ضد رادار و ضد کشتی مثل سری هرمز و حلیچ فارس نیز بر پایه این موشک ساخته شدند. این موشک ها با استفاده از سامانه های آشیانه بابا املا فارسیت ضعیفه خلیج نه حلیچ
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    همچنین موشک های بالستیک ضد رادار و ضد کشتی مثل سری هرمز و حلیچ فارس نیز بر پایه این موشک ساخته شدند. این موشک ها با استفاده از سامانه های آشیانه بابا املا فارسیت ضعیفه خلیج نه حلیچ
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    شما اصرار دارید محصولات ترکیه مونتاژی هست و با برخی محصولات پاکستان مقایسه می کنید نشون میده درد دارید و دارید از روی تعصب قلم می زنید نه در کره جنوبی نه آلمان تانکی به نام آلتای وجود خارجی نداره این یعنی میشه این تانک رو به خود آلمان هم صادر کرد پولش رو هم گرفت حالا اینکه ده درصد قطعاتش ساخت داخل باشه و ده سال دیگه نود درصد این یعنی عمق ساخت داخل جالبه ایران140 که عملا آنتونو140 بود و به جز پرده و صندلی ها بقیه ساخت اوکراین بود رو با همین استدلال میشه زیر سوال برد..و حتی تانک ملی ذولفقار چرا تولید انبوه نشد چون در قضیه مونتاژ تانک تی72 ایران حق مونتاژ داشت نه تغییر پلتفرم اون و ساخت تانک ذولفقار بر پایه اون!..به خاطر همین روسها شکایت کردن و این تانک بیست ساله تولید انبوه نشده..در حالی که برعکس ادعاهای شما ترکیه تانک ملی خودش رو داره تولید انبوه می کنه این یعنی مونتاژی نیست! بخصوص که به اسم تانک ملی ترکیه تولید انبوه و صادرات خواهد داشت..نه تانک ملی کره جنوبی یا آلمان!!..
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    برادر من من یک ساعت وقت گذاشتم پست به اون طولانی رو نوشتم شما چرا منتشر نمی کنی!!؟ اون پستی که از همه پست ها بیشتره رو منتشر کن مرسی
  • ناشناس ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ناشناس13:16 شما فقط یک سری ادعا مطرح کردی، ولی دریغ از یک دلیل؛ چه دلیلی داری که که تانک ذوالفقار تولید انبوه نشده؟!!! چه دلیلی داری که تانک آلتای تولید انبوه شده؟!!!چه دلیلی داری که داره صادر میشه؟ چون مثلاً جایی خبرشو خوندی؟!!! چه دلیلی داری که تانک آلتای محصول ملی ترکیه است ومحصول مشترک ترکیه وکره جنوبی با قطعات اروپایی است؟ شاید همین سوال را از من هم بپرسی ، هر وقت شما دلیل منطقی آوردی منم میارم ،البته ادعای دروغ ومضحکی که درباره موشک های بومی ایران مطرح کردی معلومه چقدر منطق داری، چون همه تصاویر انبوه موشک های ایران دیدندولی کسی فیلم تولید انبوه تانک آلتای را ندیده ، چون وجود نداره ، البته احتمالاً پان ترک باشی که بدون منطق سنگ ترکیه را به سینه میزنی، در ضمن مگه من ادعا کردم هواپیمای ایران 140بومیه که اونومثال می زنی؟ خط تولیدشم به خاطر سقوط یکی از اونا دستور توقفش داده شد، کسی هم نگفت محصول ملیه ، شما توهم داری، در ضمن مگه من مخالف تولید مشترک هستم؟ ولی وقتی تحریم هستیم ، همین که با وجود تحریم سنگین محصولاتی را رونمایی می کنیم که وطن فروشان داخلی را حسابی کلافه می کنه ، جای خوشحالی داره و بسیار کار ارزشمندی است.تو این اینقدر بی اطلاع هستی که نمی دونی به خاطر تحریم ایران امکان صادرات گسترده سلاح را نداره ولی با این حال مقداری صادر می کنیم وآمارش در سایت وزارت دفاع موجوده...
  • ناشناس ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ناشناس13:16خود ترکیه ادعا نکرده آلتای محصول کاملاً بومیه، شما روی چه حسابی چنین ادعایی می کنی؟ رفتی شخصاً قطعاتشو چک کردی؟ نکنه سوارشم شدی؟اگه ایران ادعای بومی سازی صنایع دفاعی را مطرح کنه منطقی تره، چون همه می دانند تحت شدیدترین تحریم های نظامیه وکشورهایی مثل چین و روسیه هم سعی می کنند این تحریمها را تا حد امکان رعایت کنند، الان تانک کرار هم دستاورد جدید دفاعی ایرانه و فکر کنم این خبر حسابی شما را به هم ریخته تانک ذوالفقار که سه نسلش تولید شده وفیلم خط تولیدشم پخش شد، خط تولید تی 72 هم همچنان مشغول کاره و روسیه هم شکایتی نکرده ، البته قرار بود روسها در تولید تی 72 کمک کنند ولی چون کم لطفی کردند متخصصان ایرانی خودشون کار را به پیش بردند، همین هواپیمای ایران 140 را که مثال زدی ومن ادعای بومی بودنشو نکردم ، برخی قطعاتش در هسا تولید می شد(بیشتر از حد تصورشما) ودر همین حد هم ترکیه جونتون کار نکرده بود، من مخالف تولید مشترک در زمینه نظامی نیستم ولی وقتی به خاطر تحریم امکانش نیست باید دست روی دست بگذاریم؟ وقتی در شرایط سخت تحریم متخصصان دفاعی کشور با کمترین ادعادر همه زمینه های هوایی ودریایی وزمینی وهوافضا وسیستم های پدافندهوایی دستاوردهایی را به انجام می رسانند ، اونوقت شما پز ترکیه را که تحریم نیست وامکان استفاده از انواع کمکهای فنی وتکنولوژیکی از کشورهای مختلف را داره را می دهید؟!!! بی انصاف تر از شما هم مگه پیدا میشه؟!!!ادعای دروغین ومضحک شما درباره صنایع موشکی کشور اوج منطق !!! واطلاعات شما را به رخ همگان کشیدچون همگان از دوست ودشمن بر بومی بودن صنایع موشکی ایران اتفاق نظر دارندوبارها این قضیه به اثبات رسیده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس