کد خبر 570293
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵

پایگاه خبری «وترنز تودی» نوشت: هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دست به هر کاری می‌زند؛ از جمله استفاده از حامیان خارجی مانند «حیم سابان» میلیاردر اسرائیلی.

به گزارش مشرق، وبگاه «وترنز تودی» در یادداشتی به تحلیل عملکرد «حیم سابان» حامی مالی هیلاری کلینتون در رقابت‌های انتخابات 2016 آمریکا پرداخت. به نوشته این وبگاه، تمام تلاش سابان تنها در راستای یک هدف است: ابقای اسرائیل.

در این گزارش آمده است: «حیم سابان» تهیه‌کننده رسانه‌ای، سرمایه‌گذار، نوازنده و یک میلیاردر اسرائیلی-آمریکایی است. وی بخش اعظمی از درآمدهای خود را از فعالیت‌های تجاری، تفریحی و رسانه‌ای بدست آورده و طبق رتبه‌بندی «فوربس» 143مین ثروتمند در آمریکا محسوب می‌گردد. مرکز سابان در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اقدامات سیاسی حمایت از اسرائیل در آمریکا اشاره کرد.

 

اوایل زندگی

سابان در سال 1944 در خانواده‌ای یهودی در مصر متولد و در سال 1956 همزمان با مهاجرت تعداد زیادی از خانوارهای یهودی از مصر به سرزمین‌های اشغالی، با خانواده خود در این منطقه ساکن شد. یکی از معلمان دوره تحصیلی‌اش به وی گفته بود: تو برای علم و تحصیل نه، بلکه برای پول‌سازی ساخته شده‌ای. سابان پس از ازدواج صاحب دو فرزند شد که هر دوی آن‌ها اکنون در آمریکا زندگی می‌کنند.

این سرمایه‌دار یهودی با تشکیل گروه نوازندگی و اجرای کنسرت‌های موسیقی در کشورهای مختلف از جمله انگلیس و فرانسه درآمدهای خوبی بدست آورد. سابان در سال 1988 بنیاد سرگرمی بنام خود در آمریکا ایجاد کرد و به نوازندگی و تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی کودکان پرداخت. دامنه فعالیت‌های رسانه‌ای سابان به فراتر از آمریکا و اروپا نیز کشیده شد.

در جولای 2001 سابان شرکت رسانه‌ای خود تحت عنوان «خانواده فاکس» (Fox Family Worldwide Inc) را به فروش رساند و مبلغ 1.6 میلیارد دلار از این فروش بدست آورد. فاکس سپس به ای‌بی‌سی تغییر نام داد. وی در سال 2003 کنترل گروه رسانه‌ای ورشکسته ProSiebenSat.1  را بدست گرفت. این گروه بزرگترین شرکت پخش تبلیغات تلویزیونی در آلمان بوده که خود دارای 5 شبکه برجسته و مطرح کشور می‌باشد. در مجموع 45 درصد تبلیغات تلویزیونی کل آلمان در اختیار این گروه قرار دارد. این نخستین بار بود که یک فرد خارجی بزرگترین شرکت رسانه‌ای در آلمان را در کنترل خود داشت. سابان تعدادی از رقبای سابق از جمله برخی از اعضای بی‌بی‌سی را به هیات‌مدیره ProSiebenSat.1 آورد. وی در سال 2007 این شرکت آلمانی را نیز فروخت و سودی معادل 22.40 میلیون یورو از این فروش بدست آورد.

 

چشم‌انداز سیاسی و جمع‌آوری کمک مالی

سابان بزرگترین دغدغه خود را محافظت از اسرائیل اعلام کرده است. وی فرمول خود در این زمینه را اینگونه توصیف کرد است که باید از سه روش برای نفوذ به جامعه سیاسی آمریکا استفاده کرد: ارائه کمک‌های مالی به احزاب سیاسی، ایجاد اندیشکده و کنترل رسانه‌ها. وی در اوایل دهه 1990 و هنگامی که احساس کرد که حمایت از اسرائیل در آمریکا روبه کاهش است، وارد عالم سیاست ایالات‌متحده شد. وی در اظهارات خود از حمایت‌هایش نسبت به احزاب راست و چپ آمریکایی خبر داده؛ حمایت‌هایی که همگی در راستای تقویت موضع تل‌آویو در واشنگتن بود.

کمک‌های مالی سخاوتمندانه سابان به نامزدهای دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شهرت دارد. کمک مالی سابان به نامزد دموکرات در سال 2000 و 2001 بیش از 10 میلیون دلار بوده و وی را بعنوان پنجمین شخص حقیقی (و نه حقوقی) حامی مالی انتخاباتی قرار داد. هیلاری کلینتون در سال 2004 سابان را دوست، حامی و مشاور خوب خود معرفی کرد: «من بخاطر تعهد سابان به اسرائیل، تلاش برای ایجاد صلح پایدار در خاورمیانه، سرمایه‌گذاری در امور من و بخصوص اقداماتش در مسیر آشتی (پیمان صلح اسرائیل با اعراب) از وی سپاسگذارم.»

حمایت مالی سابان و استیون اسپیلبرگ از هیلاری کلینتون در سال 2007 به مبلغی بیش از 850 هزار دلار رسید. سابان حمایت‌هایی نیز از جمهوری‌خواهان داشت از جمله جورج بوش که در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004 از کمک‌های مالی وی بهره‌مند شده بود.

 

مرکز سابان برای سیاست خاورمیانه

سابان در سال 2002 بودجه ابتدایی 13 میلیون دلاری را برای تاسیس «مرکز سابان برای سیاست خاورمیانه» اختصاص داد؛ اندیشکده‌ای واقع در واشنگتن دی‌سی با موضوعیت سیاست خارجی. این اندیشکده شاخه‌ای از اندیشکده بزرگتر «موسسه بروکینگز» محسوب می‌شود. هدف این مرکز ارائه اطلاعات و تحلیل رویکرد سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه به سیاست‌گذاران است.

حیم سابان در سال 2006 دیدگاه‌های خود درباره خاورمیانه و خلیج‌فارس را در مصاحبه با «هاآرتص» بیان می‌کند که نظراتش در خصوص ایران قابل‌تامل است: «هنگامی که (محمود) احمدی‌نژاد را دیدم (گویی) هیتلر را دیده‌ام. همه آن‌ها (ایرانی‌ها) با زبانی مشترک صحبت می‌کنند و هدف بزرگشان نیز یکی است: بازگشت مهدی (عج). و برای یک فرد مذهبی با تعصبات شدید این هدف ارزش نابودی 5.5 میلیون یهودی را دارد. ما نمی‌توانیم به خود اجازه وقوع چنین کاری را بدهیم. آیا تسلیحات هسته‌ای در دستان رهبری مذهبی است که متقاعد شده نابودی اسرائیل نویدبخش ظهور خلافت جدید مسلمانان است؟ اسرائیل اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. این یک بازی نیست بلکه خطری واقعی برای موجودیت ماست.»

 

آموزش رهبری سیاسی ملی توسط سابان

سابان حامی سمینار آموزش رهبری سیاسی ملی آیپک (کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل) است؛ مجموعه سمینارهایی که هر شش ماه یکبار در واشنگتن برگزار شده و طی آن به دانشجویان فعال در دوره ای سه روزه‌ آموزش سیاست‌های حمایت از اسرائیل ارائه می گردد.

این سمینار در هر دوره به 300 دانشجو از صدها دانشگاه آمریکا آموزش داده تا آنها را برای چالش‌ها و فرصت‌های آتی خود در دانشکده‌هایشان آماده نماید. از جمله اساتید حاضر در این سمینارها می‌توان به مارک کرک، سناتور اوان بای، دیوید ماکوفسکی و دنیس راس اشاره کرد.

این افراد همگی به مخالفت با ایران و حمایت سرسختانه از اسرائیل معروف هستند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    مرگ بر اسراییل خدایا یهودی ها احمق ترین نژاد روی زمین اند....اسرائیل نابود خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس