کد خبر 568700
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶

لئوناردو دی كاپریو با انتشار عكسی از دریاچه ارومیه در صفحه شخصی اینستاگرام خود از تغییرات آب و هوایی و خشكی دریاچه ابراز نگرانی كرد.

لئوناردو دی كاپریو دل نگران دریاچه ارومیه شد
به گزارش مشرق، متن زیر در صفحه لئوناردو دی كاپریو نوشته شده است:

'اسكله ای مخروبه و متروك باقی مانده در دریاچه خشك شده ارومیه واقع در شمالغرب ایران.

با وجود این كه این مكان در گذشته بزرگترین دریاچه شور خاورمیانه بوده، هم اكنون به علت تغییرات جوی، ساخت و ساز سد و كاهش بارندگی، تنها پنج درصد از مقدار آب دو دهه پیش خود را دارد.'

دی كاپریو در سپتامبر 2014 به سمت سفیر صلح سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان در امور تغییرات جوی برگزیده شد.

وی از سال 1998 تا كنون همواره برای حفظ محیط زیست تلاش كرده است و در بنیادی كه با نام او راه‌اندازی شده، فعالیت می‌كند.

همچنین گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران از پست اینستاگرامی دی كاپریو درباره دریاچه ارومیه تقدیر و عنوان كرده است: 'ممنون از اینكه توجه جهان را به دریاچه ارومیه جلب كردید.'

مهناز افشار بازیگر سینمای ایران نیز در صفحه توئیتر خود در باره توئیت دی كاپریو برای دریاچه ارومیه نوشت: كاش پست دی كاپریو در مورد دریاچه ارومیه باعث تدبیری شود كه حیات به این دریاچه نیمه جان بازگردد و تلنگری باشد برای همه ما كه یادمان نرود.

سیدهادی بهادری نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه و نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشكر از ابراز احساسات لئوناردو دی كاپریو بازیگر مشهور سینمای جهان، نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه و انتشار عكس دریاچه ارومیه در صفحه شخصی اینستاگرام خود، از این بازیگر توانمند سینما جهت بازدید از دریاچه ارومیه و همسو كردن همه مردم جهان برای احیای دریاچه ارومیه دعوت كرد.

بهادری اعلام كرد: بعد از همراهی و همكاری كشورهای ژاپن، سوییس و استرالیا امیدواریم با این گونه حركات اجتماعی شاهد افزایش چشمگیر حساسیت و همراهی مردم جهان نسبت به دریاچه ارومیه باشیم.

وی افزود: با توجه به پیامدهای خطرناك زیست محیطی و انسانی خشك شدن دریاچه ارومیه، حركت جهانی جهت نجات دومین دریاچه شور جهان بسیار امیدوار كننده و نتیجه بخش خواهد بود.
وی همچنین گفت: ما از هرگونه حركت اجتماعی كه باعث توجه جوامع بین المللی به موضوع مهم دریاچه ارومیه شود، استقبال می كنیم و آماده پذیرایی از تمام چهره های شاخص جهان برای بازدید از دریاچه ارومیه و شهر فرهنگی، هنری و تاریخی ارومیه هستیم.

انتشار پست اینستاگرامی دیكاپریو همچنین با استقبال فعالان رسانه های و شبكه های اجتماعی در آذربایجان غربی رو به رو شده و این مساله به همراه توئیت های مشابه و كنش و واكنش چهره های سرشناس، به مساله روز در آذربایجان غربی تبدیل شده است.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است كه در 20 سال گذشته با بحران شدید كم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 كیلومتری آن، در اوایل پاییز پارسال تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود.

پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مكعب نیز رسیده بود.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تامین می شود.

امسال روند خشكی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه فعالیت هایی را آغاز كرده است.

در حال حاضر سطح تراز آبی این دریاچه بیش از 1271 متر است و این امر كه در سه سال گذشته بی سابقه بوده، موجب شده تا حجم آب دریاچه به حدود سه میلیارد متر مكعب برسد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    شما برو به فکر دلار خودت باش که هر روز گران‌تر نشود....
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    یک بازیگر ف... که پول میگیره و به جاش ...
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 2
    این مردنمای ... بهتر است بجای نگرانی درباره دریاچه ارومیه، نگران برخی نقش های خودش باشد که در فیلم ها بعضا مفعول واقع می شود. لطفا مزخرف منتشر نکنید.
  • سعید ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    دیگه کشتی تایتانیک نمی تونه توش حرکت کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس