کد خبر 569421
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

رییس پلیس فتا مازندران در خصوص بازار یابی شبكه های اجتماعی به شهروندان هشدار داد.

به گزارش مشرق، با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و فعالیت طیف وسیعی از افراد در این شبکه ها، به نحوی که هر کدام از این افراد می توانند مشتریان بالقوه کسب و کارها باشند، شرکت ها و تجار نیز از این فرصت ها برای مطرح کردن خود و محصولاتشان استفاده می کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی به فعالیتی اطلاق می شود که طی آن افراد در راستای دستیابی به اهداف تجاری و یا ایجاد یک باور اجتماعی از طریق شبکه های اجتماعی به مطرح نمودن محصول، برند یا ایده خود می پردازند.

از آنجا که شبکه های اجتماعی به دو نوع شبکه های موبایلی و دیگر شبکه های اجتماعی تقسیم می شود و شبکه های موبایلی امروزه بسیار فراگیر شده است، این روزها از شبکه های موبایلی همانند اینستاگرام برای بازاریابی و طرح محصولات خود استفاده می کنند.

دلیل این کار این است که اولاً زمانی که شما یک تبلیغات یا هر موضوعی را از جانب دوستان و آشنایان خود دریافت می کنید، می توانید به آن اعتماد کنید و بیشتر مورد توجه شما قرار  می گیرد و با توجه به اینکه حدود 80 درصد از اقوم و آشنایان از شبکه های موبایلی استفاده می کنند، بنابراین سرمایه گذاری و فعالیت روی تبلیغات در شبکه های موبایلی بسیار مد نظر تجار و کسب و کارها قرار گرفته است.

حسن این شبکه ها و استفاده از آن برای کسب و کارهای اینترنتی این است که می توانند با یک فعالیت ساده و طراحی عکس های جذاب با مفاهیم جذاب، به بازار مصرف کننده و تعداد بیشتری از مشتریان بدون نیاز به هزینه گزاف تبلیغاتی دسترسی داشته باشند.

اما گاهی در بین این کسب و کارهای قانونی، کلاهبرداران نیز به فعالیت می پردازند و با جلوه دادن خود به عنوان یک شرکت مطرح، اقدام به فروش محصولات جعلی یا حتی غیر واقعی کرده و از کاربران سود جویی می کنند.

نقاط تاریک بازاریابی شبکه های اجتماعی که منجر به سوء استفاده و کلاهبرداری می شود عبارتند :
- گاهی اوقات اصلاً کالایی مطرح نیست و در واقعیت محصولی برای فروش وجود ندارد و کلاهبرداران با این عنوان که اجناس را از ترکیه، آمریکا یا اروپا می آورند، ابتدا به دریافت سفارش و پول آن از سمت کاربر می پردازند و به آن ها وعده می دهند که کالای مد نظر شما را سفارش داده ایم تا از کشور های خارجی به دستمان برسد و پس از کسب پول از شما، پس از چند ماه دوندگی و پیگیری متوجه می شوید که اصلاً شرکت یا کالایی وجود ندارد و همه چیز یک کلاهبرداری ساده و در عین حال بی دردسر برای کلاهبردار بوده است.

- گاهی اوقات یک محصول با کیفیت را در صفحه اینستاگرام خود ارائه می دهند اما شما با دیدن این عکس آن را خریداری می کنید و در هنگام دریافت محصول، با یک کالای کاملاً متفاوت از نظر کیفیت مواجه می شوید که نه تنها از نظر قیمت بلکه از نظر کیفیت نیز در سطح مطلوبی قرار ندارد. 

- حتی گاهی با دفاتر خدماتی چون خدمات آرایشی، پوست و زیبایی مواجه می شوید که از طریق یک تبلیغات جذاب در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی، شما را جذب می کنند تا از خدمات آن ها استفاده کنید اما به هنگام مراجعه، با خدماتی به مراتب با کیفیت پایین تر مواجه می شوید که ارزش هزینه پرداختی شما را نداشته است. 

- گاهی در تبلیغات شبکه های اجتماعی، با تور های بسیار ارزان قیمت تحت عنوان تور لحظه آخری مواجه می شوید که برخی از آن ها تورهایی واقعی و از جانب آژانس های هواپیمایی قانونی است اما گاهی نیز هیچ آژانس و توری مطرح نیست؛ بلکه این یک کلاهبرداری است که با یک تبلیغات جذاب به ازای دریافت پول گزاف  از شما با وعده سفر به یک کشور خارجی، کلاهبرداری می کنند.
سرهنگ "حسن محمدنژاد "رئیس پلیس فتا مازندران در خاتمه به شهروندان هشدار داد: 
- هیچ گاه قبل از رؤیت محصول در درب منزل ، هزینه ای برای خرید کالایی در شبکه های اجتماعی پرداخت نکنید. 

- هیچ گاه قبل از مراجعه به آژانسی که در شبکه های اجتماعی تبلیغات آن را دیده اید، هزینه ای را از طریق موبایل برای آن شخص واریز نکنید. 

- همواره سعی کنید از شرکت های معروف و شناخته شده حتی در شبکه های اجتماعی برای خرید استفاده کنید.

- از هرگونه طرحی که در ازای عضوگیری بیشتر به شما کمیسیون می دهد اجتناب کنید.

- از طرح هایی که از توزیع کنندگان جدید می خواهند بابت فهرستی از اقلام گوناگون هزینه های گزاف بپردازند، بپرهیزند.

- از طرح هایی که وعده درآمد خوبی می دهند یا مدعی فروش کالاهای معجزه آسا هستند، حذر کنید.

- اسم و مشخصات شرکت مورد نظرتان را از نهاد نظارتی مربوطه استعلام کنید؛ به ویژه اگر ادعاهای شرکت مورد نظرتان در خصوص درآمد یا محصولاتش غیر واقعی به نظر می آمد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی به خودی خود کلاهبرداری نیست و یکی از شاخه های بازاریابی و فروش محصول است اما باید همه جوانب آن را کاملاً بررسی کنید تا با مشکل مواجه نشوید.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس