کد خبر 576756
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

متوسط بارندگی امسال استان کرمانشاه 54 درصد بیشتر از بلندمدت 35 ساله بوده است اما به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه، خطر اصلی همچنان پابرجاست و امسال هم بخشی از روستاهای استان باید منتظر کم‌ آبی باشند.

به گزارش مشرق، کیاست امیریان گفت: با وجود بارندگی خوب،‌ امسال بارش برف به عنوان یک ذخیره آبی مناسب و پایدار،‌ کم بوده است.

متوسط بارندگی استان از ابتدای سال آبی جاری (از مهر 94) تاکنون 719 میلی متر بوده که نسبت به متوسط سال گذشته 120 درصد و متوسط بلند مدت (35 ساله) 54 درصد رشد داشته است.
 
به گفته امیریان،‌ در مجموع امسال یک سال آبی خوب است اما احتمال دارد در تابستان 95 منابع آبی استان در بخشی ها از روستاها با کمبود آب مواجه شوند؛ البته در شهرها مشکل خاصی نخواهیم داشت.
 
او افزود:‌ نمی توان عدد مشخصی در باره تعداد روستاهایی که دچار کم آبی خواهند شد، بیان کرد اما حتما بخشی از روستاها امسال هم مشکل‌ آب خواهند داشت.
در تابستان سال گذشته بیش از 200 روستای استان کرمانشاه گرفتار خشک شدن منابع آبی و کمبود آب شرب شدند که آب مورد نیاز آنها به سختی توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی تامین شد.
 
ایرج شهبازی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه هم پیش تر هشدار داده است که 'بارش‌های امسال، خشکسالی و کمبود بارندگی چند سال اخیر را جبران نخواهد کرد و منابع آب روستاها از جمله چاه‌ها و چشمه‌ها هنوز در معرض خطر کم آبی هستند.'
 
به گفته وی 'اگر روستاییان مصارف آبی بالا داشته باشند، به طور قطع در فصل تابستان و گرمای شدید با کمبود آب جدی مواجه خواهند شد.'
 
امیریان هم معتقد است که با توجه به اینکه در یک کشور نیمه خشک هستیم و متوسط بازندگی ایران یک سوم و تبخیر آن سه برابر میانگین جهانی است، حتما صرفه جویی در مصرف آب باید یک اصل اساسی باشد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت:‌ با توجه به افزایش جمعیت، سهم سرانه آب هم همواره کم می شود که وقوع خشکسالی نیز این وضعیت را تشدید می کند.
 
* ریختن 91 درصد آب استان کرمانشاه در حلق بخش کشاورزی
 
امیریان در ادامه با بیان اینکه میزان مصرف آب استان سالانه حدود 2.7 میلیارد متر مکعب است، عنوان کرد که 'مصرف 91 درصد از این آب در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و سه درصد هم در صنعت است.'
 
آنچنان که او بیان کرد، میانگین مصرف آب کشور در کشاورزی 90 درصد، در شرب 6 درصد و صنعت چهار درصد است.
 
برای کنترل پرمصرف ترین بخش آب استان،‌ برنامه های متعددی در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته که لایروبی و مرمت قنات، پوشش کانال های آبی سنتی، احداث استخر ذخیره آب، انجام عملیات تجهیز و نوسازی و اجرای سامانه آبیاری تحت فشار از جمله آنهاست.
 
به گفته خسرو شهبازی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، تاکنون '60 هزار هکتار' از زمین های کشاورزی استان به سامانه های آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.
 
در استان کرمانشاه بیش از 940 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ وجود دارد.
 
در حوزه آب شرب هم روند مصرف شهروندان استان، امیدوارکننده نیست.
 
آنچنان که حسین مرادی، مدیر آموزش همگانی شرکت آبفای شهری استان کرمانشاه اعلام کرده است، میانگین مصرف روزانه آب در دنیا 150 لیتر برای هر فرد اما در کرمانشاه 180 لیتر است که این میزان در فصول گرم سال تا 270 لیتر نیز افزایش می یابد.
 
استان کرمانشاه 365 هزار مشترک آب شهری با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار نفر دارد.
 
* وضعیت سدها؛ آبگیری 2 سد جدید
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا، به تشریح وضعیت منابع آبی استان پرداخت و در باره سدهای استان گفت که هم اکنون هشت سد گاوشان، گیلانغرب، ‌زاگرس، آزادی، تنگ حمام، دایک، شیان و سلیمان شاه در دست بهره برداری است که در مجموع 900 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارند.
 
به گفته او، با توجه به بارندگی های خوب امسال، اکنون 82 درصد مخزن این سدها پر شده است.
 
آنچنان که امیریان اظهار کرد، هفت سد دیگر هم در حال احداث است که در صورت تکمیل 330 میلیون متر مکعب به ظرفیت ذخایر آبی استان اضافه می کنند.
او خبر داد که 'امسال 2 سد از این هفت سد، به مرحله آبگیری می رسند.'
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه عنوان کرد: سه طرح تامین آب بلند مدت در شهرهای کرمانشاه از سد گاوشان به میزان 63 میلیون متر مکعب، سنقر از سد سلیمان شاه به اندازه 6 میلیون متر مکعب و پاوه از چشمه هانی‌ کوان به اندازه 6 میلیون متر مکعب در حال اجراست.
 
به گفته او، چند طرح میان مدت هم در شهرهای صحنه،‌ جوانرود و دالاهو در دست احداث است.
 
آنچنان که امیریان گفت، در همه دشت هایی که مشکل آب دارند، طرحی در دست داریم که یا در حال مطالعه است یا اجرا.
 
او افزود: در هر جایی که امکان مطالعات طرح های مهار آب های مرزی استان بوده، کارها انجام شده و به مرحله اجرا هم رسیده است اما در طرح های غیر مرزی با کمبود اعتبار مواجه هستیم که باید از منابع اعتباری دیگر اعم از فایناس (BOT ) و... تامین و چالش فعلی رفع شود.
 
* بستن سالی هزار چاه
 
امیریان یکی از مشکلات آبی مهم در استان را برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی دانست و گفت که از 23 دشت استان 6 دشت ممنوعه است و امکان توسعه و بهره ‌برداری از آبخوان در آنها وجود ندارد.
 
به گفته او، این دشت های ممنوعه حدود 40 تا 45 درصد از سطح دشت های استان را در بر می گیرند که این میزان نگران کننده است.
 
او از وجود 12 هزار چاه دارای پروانه و پنج هزار چاه غیرمجاز در استان هم خبر داد و گفت: در سال گذشته 840 چاه غیرمجاز را مسدود کردیم و از این پس هم سالانه هزار چاه غیرمجاز دیگر را مسدود می کنیم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه تاکید کرد که مجوز چاه جدید هم در بخش کشاورزی داده نمی شود.
 
استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و دارای 31 شهر و دو هزار و 600 روستا است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس