مرکز پژوهش‌های مجلس از تشدید بی‌انضباطی پولی و مالی در دولت یازدهم به علت افزایش بدهی دولت به شبکه بانکی، افزايش پيوسته پايه پولي از طريق استقراض بخش دولتي از سيستم بانكي بوده است.

گروه اقتصادی مشرق- مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارزیابی شاخص‌های پولی و مالی در چند سال اخیر پرداخته که نشان می‌دهد بی‌انضباطی پولی و مالی در 3 سال گذشته رو به افزایش گذاشته است.

بر اساس این گزارش، در سال 1394 نسبت بدهي دولت به شبکه بانکی به توليد ناخالص داخلي کشور به 13.6 درصد رسید که بالاترین رقم در یک دهه اخیر است.

علت افزایش بدهی دولت به شبکه بانکی، افزايش پيوسته پايه پولي از طرف دولت از طريق استقراض بخش دولتي از سيستم بانكي بوده است.

يعني در اقتصاد ايران دو پديده همزمان در حال رخ دادن است: اول آنكه دولت به طور مرتب براي تأمين مالي مخارجش، بدهي خود را افزايش می‌دهد و دوم آنكه بخش قابل توجهي از بدهي دولت از طريق سيستم بانكي و به طور غيرمستقيم از بانك مركزي تأمين می‌شود؛ بدين صورت كه دولت بدهي خود به بانكها را بازپرداخت نكرده، بانک‌ها به منابع بانك مركزي دست اندازي كرده و لذا به طور غيرمستقيم موجب افزايش پايه پولي شده و پيامدهای تورمی خود را در پي داشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس: بی‌انضباطی مالی در دولت یازدهم افزایش یافت+ نمودار / آماده انتشار
 
افزايش همزمان بدهي بانكها به بانك مركزي و بدهي دولت به بانكها، نشان می‌دهد كه بخش زيادي از افزايش بدهي بانكها به بانك مركزي كه منجر به رشد پايه پولي می‌شود، ناشي از فشار بخش دولتي به شبكه بانكي است. يعني دولت نه تنها از طريق افزايش بدهي شركتهاي دولتي و دولت به بانك مركزي (كه مجدداً از سال 1391 روند رو به رشد داشته) موجب افزايش پايه پولي و در نتيجه تورم می‌شود، بلكه از طريق فشار به شبكه بانكي و افزايش بدهي بانكها به بانك مركزي نيز، در رشد پايه پولي نقش قابل توجهي دارد.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دست‌اندازی دولت یازدهم به منابع صندوق توسعه ملی نیز در بی‌انضباطی مالی دو سه سال اخیر تأثیر داشته است.

دو عامل در زمينه استفاده از صندوق توسعه ملي پيامدهاي تورمي در پي خواهد داشت:

- كاهش سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفت و گاز نسبت به مقدار پيشبيني شده در قانون.
- اجازه به استفاده ريالي از محل منابع صندوق.

مرکز پژوهش‌های مجلس: بی‌انضباطی مالی در دولت یازدهم افزایش یافت+ نمودار / آماده انتشار

هر دو مورد از موارد بالا منجر به فروش منابع ارزي صندوق به بانك مركزي و افزايش داراييهاي خارجي بانك مركزي و در نتيجه رشد پايه پولي شده كه پيامدهاي تورمي در پي خواهد داشت. لازم به ذکر است، در دولت یازدهم سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، از 30 درصد به 20 درصد کاهش یافت.

مرکز پژوهش‌های مجلس: بی‌انضباطی مالی در دولت یازدهم افزایش یافت+ نمودار / آماده انتشار

مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نمودار 10 اجزاي بدهي دولت به بانكها را براي دو سال 1392 و 1393 نشان می‌دهد. همانطور كه مشخص است بدهي دولت به بانكها در سال 1393 به عنوان اولین سال عملکرد دولت یازدهم بيشتر از 1392 بوده است. نمودار 10 رشد اجزاي بدهي دولت به بانكها را نشان می‌دهد كه در هر دو سال، بدهي دولت به بانكهاي تخصصي بيشترين رشد را داشته است. اما در هر دو سال بدهي دولت هم به بانكهاي تخصصي و هم به بانكهاي تجاري افزايش يافته است. درواقع دولت از طريق تكليف به بانكها، بدهي خود به اين نهادها را افزايش داده است كه نقش مهمي در افزايش پايه پولي داشته است. اين موضوع نقش غيرمستقيم دولت در افزايش پايه پولي از طريق بانكها را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    عده ای از مردم ساده هم صدا شده بودند با اصلاح طلبان و مخصوصا رفسنجانی و سایتهای خبریش و میگفتند دکتر احمدی نژاد کشور رو هشت سال خراب کرد ولی خبر نداشتند این ملت ساده که دکتر احمدی نژاد هشت سال برای کشور و ملت زحمت کشید و اون کسانی که نزدیک به چهار سال کشور رو نابود کردند همین روحانی و دولتش است
  • ناشناس ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    همه چیز این دولت بی انضباط هست! در طی سه سال دنبال اجرای برجام بودن که باعث شد مقداری از داراییهای ایران که دولت خاتمی سرمايه گذاری شده بود توسط آمریکا به سرقت بره ..و یک خسارت محض بود. رییس جمهور در روز روشن آمار غلط درباره ایجاد اشتغال به مردم میده. هیچ کدام از وعده های خود را عملی نکردن. میزان نقدینگی در این دولت بسیار رفت بالا... میزان مصارف و ریخت و پاش دولت هم افزایش پیدا کرد!!!!!!!! گرانی هم که طبق معمول در همه دولت ها وجود داشته و حل نشده...... این دولت دقیقا برای مردم چکار کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    کاری به بی انضباطی ندارم... اما شیب گرانی در این دولت بسیار بیشتر از دولت قبلی هست! اینایی که ميگن گرانی کم شده فازشون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟ مردم دارند گرانی رو قشنگ احساس میکنن و شاهدش هستن هر روز! دوران شعار دادن دیگه تموم شده!!!!!!!!
  • مسعود ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    دولت روحانی در کمتر از سه سال 5/1 برابر کل طول تاریخ اقتصاد ایران به رقم نقدینگی اضافه کرده است .
  • طرفدار ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    خدایا خودت کمکمون کن
  • فرهاد ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    تبریک عرض میکنم
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    دولت روحانی همیشه از پاسخگویی به مردم طفره ميره، و این از مصاحبه های تلویزیونی کاملاً مشخصه!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس