قائم مقام بانک مرکزی از رشد 17.1 درصدی پایه پولی در پایان سال 1394 خبر داده و گفت که حجم پایه پولی در پایان سال گذشته به 153 هزار و 570 میلیارد تومان رسید.

گروه اقتصادی مشرق- قائم مقام بانک مرکزی از رشد 17.1 درصدی پایه پولی در پایان سال 1394 خبر داده و گفته است: حجم پایه پولی در پایان سال گذشته به 153 هزار و 570 میلیارد تومان رسید.
 
با توجه به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال گذشته بیش از 57.2 هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شده است.

این در حالی است که در دولت نهم 34.3 هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شد و در دولت دهم 45.2 هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شده بود.

رشد پایه پولی در دولت یازدهم رکورد همه دولت‌های قبل را شکست

تا قبل از دولت فعلی،‌ دولت دهم رکورددار افزایش پایه پولی بود که با توجه به آمار جدید باید گفت این رکورد به دولت یازدهم منتقل شده است.

البته ناگفته نماند که رشد 57 هزار میلیارد تومانی پایه پولی در 31 ماه اول دولت یازدهم رخ داده و مطمئنا تا پایان 4 سال این دولت، پایه پولی رکوردهای جدیدتری به جای خواهد گذاشت.

لازم به یادآوری است روحانی پیش از این بارها از دولت قبل بابت افزایش پایه پولی برای تأمین اعتبار طرح مسکن مهر انتقاد کرده بود.

 
اظهارات روحانی را می‌توان در راستای همان خط انتقادی نسبت به عملکرد دولت قبل در افزایش پایه پولی (چاپ پول پرقدرت و تورم‌زا) و متمایز جلوه دادن عملکرد دولت یازدهم در این زمینه دانست.

رشد پایه پولی در دولت یازدهم رکورد همه دولت‌های قبل را شکست

اما واقعیت آن است که برخلاف سخنان روحانی، پایه پولی در دولت یازدهم نه تنها کنترل نشده بلکه کاملاً صعودی بوده است.

با توجه به آمار فوق که همگی در سایت بانک مرکزی قابل مشاهده است، باید سخنان روحانی را ناشی از اطلاعات نادرستی دانست که به وی درباره کنترل پایه پولی داده‌اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    یاد اقتصاد دان های لیست اصولگرایان تهران افتادم :))))))
  • کامی ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    البته افزایش پایه پولی متناسب با افزایش نقدینگی نیست به این معنی که با این میزان نقدینگی که ایجاد شده است پایه پولی باید خیلی بیشتر از اینها رشد میکرد اما این طور نشده است واین راز آن رشد تورم پایین است که دولت پزش را میدهد و البته راز آن رکود کشنده ای که دولت آن را سانسور می کند. با این وضع هر کس بعد از این دولت رئیس جمهور شود خودکشی سیاسی کرده است. مطمئن باشید طرفداران دولت هم بدشان نمی آید کس دیگری از رقبایشان رئیس جمهور بعدی باشد تا با تورم افسار گسیخته ای که وقوعش بسیار محتمل است تمام کاسه کوزه ها را به سر رقیب بشکنند و البته اگر خودشان بر سر کار بمانند از این مسئله به عنوان بهانه ای برای ارتباط بیشتر به آمریکا استفاده خواهند کرد.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    پس برجام این وسط چه کاره است؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    چرا اینقدر ضعیف عمل میکنند اینا؟؟؟؟! به دولت قبلی انتقاد میکنند اما خودشون از اونا ضعیف تر و بدتر هستن! طبق معمول برجام هم اصلا نقشی نداره این وسط.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    در زمینه اقتصادی بسیار نا موفق بودند.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    خوب هنوزم اینها دارن اثرات دولت قبل رو با رشد پایه پولی مرتفع می کنند.
  • علی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام خیلی جالب حساب کتاب کردی ولی تو اقتصاد کلان اینطوری نیست عزیزم !!!!! از سال 84 لغایت 88 پایه پولی حدود دو برابر و نیم شده یعنی حدود دویست و پنجاه درصد زیاد تر و از سال 88 تا 92 پایه پولی حدود صد درصد افزایش داشت یعنی ششصد هزار هزار میلیارد به نهصد هزار هزار میلیارد رسید !!!!!!و حالا از نهصد هزار هزار میلیارد به حدود یک میلیون هزار میلیارد رسیده یعنی حدود 50 درصد افزایششششششششش حالا به خاطر جناح بازی افزایش جند صد درصدی رو با افزایش پنجاه درصدی داری مقایسه میکنی !!!!!!! چون هرچه قدر رقم کلان تر افزایش هم بیشتر است !!متاسفم برای تحلیل گر این بخش البته میدونم این رو منتشر نخواهید کرد
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    البته وقتی دولت حاضر فاقد کار عمرانی است باید دید این همه پول را برای چه تولید کرده است؟
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    اینها ربطی به برجام نداره، کلا هیچ چیز به برجام ربط نداره!!!!!!!! این مربوط به خود دولت هست که موفق نبوده توش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس