در حالی دو سال پیش عضو کمیسیون عمران مجلس نسبت به اعتماد کردن به پیمانکار چینی در آزادراه تهران-شمال هشدار داده بود که این پروژه پس از لغو مصوبه واگذاری به قرارگاه خاتم‌الانبیاء از سوی دولت طی سه سال اخیر پیشرفت نامیدکننده‌ای داشته است.

به گزارش مشرق، اوایل سال 92 علی نیکزاد وزیر وقت راه و شهرسازی با استناد به مصوبه شورای اقتصاد از واگذاری ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال به قرارگاه خاتم‌الانبیاء خبر داد. وی در این‌باره گفته بود: قطعات 2 و 3  آزادراه از بنیاد پس گرفته شد و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شد.

این اقدام دولت برای تسریع ساخت آزادراه مذکور انجام شد و قرارگاه در زمان کوتاهی تجهیز کارگاه کرده و عملیات اجرایی را آغاز کرد. این در حالی بود که آخوندی وزیر تازه وارد راه و شهرسازی آذرماه 92 از لغو مصوبه واگذاری آزادراه تهران-شمال به خاتم‌الانبیاء خبر داده و گفته بود: قرارگاه خاتم الانبیا در آزاد را ه تهران شمال قراردادی نداشت، با توجه به این که رئیس مجلس از مصوبه دولت قبلی در واگذاری قطعاتی از این آزاد راه به خاتم الانبیا ایراد گرفت مصوبه مذکور لغو شد.

وی افزود: به دنبال فعال کردن قرارداد قبلی آزاد راه تهران شمال هستیم. ضمن این که گزارشی در رابطه با قرارداد این پروژه تهیه شده که آن را تحویل رئیس جمهوری داده‌ایم.در حال بازنگری در خصوص قرارداد قبلی آزادراه تهران-شمال با بنیاد مستضعفان هستیم.

حدود یکسال پس از اظهارات آخوندی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) از آمادگی این قرارگاه برای اجرای 4 ساله طرح آزادراه تهران-شمال در صورت تامین اعتبار خبر داد.

سردار عبداللهی در این‌باره گفته بود: ما با همه توان آمادگی داشتیم تا طرح را عملیاتی کنیم از این رو ساختار مناسبی به همراه زمان بندی لازم پیش بینی شد به گونه ای که 4 سال زمان برای آن در نظر گرفتیم.

وی تصریح کرد: در تونل هم مشکلی برای اجرا نداشتیم، تحلیل قیمت، تقسیم بندی کار و اصلاح کریدور انجام و کارهای زمین شناسی آغاز ولی طرح متوقف شد.همچنان آمادگی کامل داریم در صورتی که تدبیر دولت باشد، با تامین اعتبار با تمام قدرت کار را انجام دهیم.

این در حالی بود که طی سال‌های اخیر نه تنها اتفاق امیدوارکننده‌ای برای این پروژه روی نداده، بلکه در جدیدترین اظهارنظر مسئولان مربوطه ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال 6 ماه عقب افتاد. البته در رابطه با عملکرد وزارت راه و شهرسازی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که برخی مسئولان این وزارتخانه علاقه عجیبی به ادامه همکاری با پیمانکار چینی قطعه یک دارد، پیمانکاری که طی سال‌های اخیر عملکرد نامیدکننده‌ای داشته است.

تیر ماه سال 93 عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تمایل یک سری شرکت چینی برای ساخت آزادراه تهران-شمال به‌صورت فاینانس گفته بود: نباید یکبار دیگر به کسانیکه امتحان خود را پس داده‌اند اعتماد کنیم.

علی نعمت چهاردولی اظهار کرد: کلید اصلی حل آزادراه تهران-شمال قرارگاه خاتم‌الانبیاء است و این اعتقاد شخصی بنده است. اگر قرار است مجموعه‌ای این کار را انجام دهد فقط این قرارگاه است البته به شرط این‌که قرارگاه خاتم‌الانبیاء هم محکم جلو بیاید و کار را انجام دهد.

وی در عین حال با بیان این‌که اخیرا بحث فاینانس چینی مطرح شده است، تصریح کرد: با توجه به پول‌هایی که در این کشور داریم، یک سری شرکت های چینی متمایل به این کار هستند که آزادراه را با فاینانس انجام دهند. معتقدم قرارگاه خاتم‌الانبیاء باید مطالعه‌ای در خصوص مدل فاینانس آزادراه تهران-شمال داشته باشد تا چنانچه  قرار است که این پروژه فاینانس شود قرارگاه این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که چینی‌ها یکبار آمده‌ و امتحان خود را پس داده‌اند، گفت:‌ یک بار با یکی از شرکت‌های چینی قرارداد بستیم که متاسفانه این قرارداد به نتیجه نرسید، اما قرارگاه خاتم حداقل 20 کیلومتر در این آزادراه کار انجام داده و به عبارت دیگر امتحان خود را پس داده است.

چهاردولی با تاکید بر این‌که قرارگاه خاتم‌الانبیا باید خیلی منطقی در زمینه ساخت آزادراه تحلیل و محاسبه کند، افزود: معتقدم قرارگاه خاتم اصلی‌ترین گزینه برای حل مشکل آزادراه تهران-شمال است.

وی با بیان این که شاخص انتخاب برای ساخت آزادراه تهران-شمال باید اجرای پروژه‌های بزرگ باشد، تصریح کرد: نباید به کسانیکه یکبار امتحان خود را پس داده و نتیجه‌ای گرفته نشده اعتماد کرد.

سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اخیرا با انتقاد از سیاست وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان گفته است: اگر تعامل بهتری بین این دو وجود داشت، امروز در این پروژه پیشرفت بسیار بالاتری حاصل شده بود. بنیاد مستضعفان و‌ وزارت راه هیچ تعاملی با قرارگاه خاتم ندارند با وجود آن که قرارگاه در آزادراه تهران - شمال قرارداد، قیمت و ترک تشریفات داشت‌ اصلا قبول نکردند وارد این پروژه شویم.

وی با اشاره به پهن کردن فرش قرمز برای شرکت چینی افزود: زمانیکه قرارگاه قرارداد آزادراه تهران - شمال را امضا کرد چهار گروه تخصصی در این پروژه تجهیز و آماده شدند اما متاسفانه ورود قرارگاه به این پروژه متوقف شد و امروز هم این پروژه رشد چندانی ندارد. با این سیستم  قطعات 2 و 3 به این زودی‌ها انجام نمی‌شود و  فقط شعار می‌دهیم که بخش خصوصی و فاینانس خارجی وارد این پروژه می‌شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز معارفه خود وعده اتمام آزادراه راه تهران-شمال را تا پایان عمر دولت یازدهم داد در حالی که امروز فقط یک چهارم این پروژه به بهره‌برداری رسیده که این مهم هم حاصل تلاش دولت قبل است. این پروژه طی سه سال اخیر حال و روز خوبی نداشته و در کمال تعجب همچنان اصرار به ادامه فعالیت شرکت چینی و بی توجهی به توانمندی‌های داخلی مشاهد می‌شود.

با این تفاسیر باید دید چه زمانی وزیر راه و شهرسازی به این باور می‌رسد که باید به داخلی‌ها اعتماد کند نه به پیمانکار ضعیف آزادراه تهران-شمال. البته آخوندی تنها در این حوزه به خارجی‌ها علاقه ندارد، وی به تازگی از مذاکره با کشتی‌سازان اروپایی برای خرید همه نوع کشتی خبر داده است. در حالی که یاردهای کشتی‌سازی داخلی به دلیل بی‌توجهی دولت تدبیر و امید خاک می‌خورند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    کاشکی مسؤلیت احداث این آزاد راه رو به آلمانی ها یا سوئدی ها و یا ژاپنی ها میدادیم تاریخ نشون داده این سه کشور در پروژه ها بسیار جدی و وقت شناس هستن
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    پدران ما با دست خالی و فقط با تیشه و قلم آن همه راه و تونل احداث کردند ولی حالا این آزاد راه بعد از حدود 25 سال هنوز اندر خم یک کوچه ايم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس