تاکید جنبش انصارالله و متحدانش بر مقدم بودن حل سیاسی بر مسائل دیگر در مذاکرات کویت با مخالفت هیئت ریاض(هیئت مورد حمایت گسترده عربستان) روبرو شده که بر همان مواضع و خواسته‌های سعودی‌ها پافشاری می‌کند و سبب درجا زدن مذاکرات شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه عکاظ سعودی به نقل از یک منبع یمنی آگاه در کویت نوشت دیدگاه انصارالله درباره حل مسالمت‌آمیز بحران این است که اولین گام،‌حل سیاسی باشد و آنگاه فاز اجرای قطعنامه 2216 دنبال شود که هیئت صنعاء با آن مخالف است و آن را بازگشت به عقب و پیش از توافقات ژنو 2 قلمداد می‌کند.

این منبع افزود رایزنی‌های مستقیم که روز شنبه میان هیئت ملی صنعاء و هیئت ریاض انجام شد، به بررسی دیدگاه‌های دو طرف با هدف نزدیک شدن دیدگاه‌ها و رسیدن به دیدگاه نهایی مشترک پرداخت.

مقایسه دیدگاه‌ها و خواسته‌های هیئت ملی یمن و هیئت ریاض

دیدگاه‌های هیئت ملی یمن(انصارالله و متحدانش)                               

-ازسرگیری گفت‌وگوهای سیاسی

-تشکیل قوه مجریه توافقی

-تشکیل کمیته امنیتی توافقی که ماموریت اصلی‌اش نظارت بر : عقب‌نشینی تمام طرف‌ها با تضمین مبارزه با القاعده و داعش، تحویل سلاح‌های سنگین، ماموریت‌های دیگر با توافق انجام می‌شود.

- تمام طرف‌ها نهادهای دولتی را تحویل دهند؛ پیگیری بازسازی ویرانه‌های جنگ، حفظ حاکمیت ملی و مسائل دیگر

- بعد انسانی : پایان کامل محاصره در تمام اشکالش، آزادی تمام اسیران، بازداشت شدگان و مفقودشدگان

دیدگاه‌های هیئت ریاض(منصور هادی و همقطارانش) بر اساس آنچه روزنامه سعودی عکاظ منتشر کرده است:

-آغاز تدابیر اعتمادسازی که شامل لغو محاصره، آزادی بازداشت‌شدگان، معترضان، ربوده‌شدگان و زندانیان سیاسی، گشوده شدن گذرگاه‌های  امن و مستمر برای تمام شهرها و توقف فوری تمام اقدامات جنگی

-اولویت‌های نظامی و امنیتی که شامل عقب‌نشینی از استان‌ها ، تحویل سلاح‌های سنگین و متوسط به کمیته نظامی که منصور هادی تشکیل می‌دهدو اقدامات امنیتی دیگر از طریق کمیته امنیتی و نظامی که عبدربه منصور هادی تشکیل دهد.

- بازپس‌گیری دولت و عقب‌نشینی نیروهای انصارالله و متحدانش از تمام نهادهای دولتی و لغو تمام تصمیمات گرفته شده از سوی انقلابیون

-ازسرگیری روند سیاسی که از طریق بررسی پیش نویس قانون اساسی و تصویب و همه پرسی درباره آن انجام می‌شود، تدوین و تصویب قانون ایالت‌ها، قانون دادگاه قانون اساسی، قانون انتخابات و سازماندهی برای برگزاری انتخابات بر اساس قانون جدید

-تدابیر امنیتی مربوط به عملیات عقب‌نشینی، به طوری که رئیس جمهور(منظور عبدربه منصور هادی فراری) تصمیمی مبنی بر تشکیل کمیته‌ امنیتی با حضور وزیران دفاع، کشور و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با هدف نظارت بر اجرای عقب نشینی و تحویل سلاح اتخاذ کند.

هیئت ریاض همچنین از جنبش مردمی انصارالله خواسته است تمام تصمیماتی را که کمیته انقلاب گرفته، لغو کند و مانع فعالیت دولت وابسته به عربستان که آن را دولت مشروع به زعم خود می‌خواند، نشود.

خاطر نشان می‌شود اعضای هیئت ملی یمن شامل انصارالله و متحدانش بارها از کارشکنی هیئت ریاض در مذاکرات کویت و ادامه نقض آتش بس از سوی رژیم سعودی و مزدورانش سخن گفته‌اند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    پذیرفتن شرایط عربستان یعنی طناب دار را با دستهای خود به گردن انداختن دقت شود به تکرار جمله خلع سلاح.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس