بحران کریمه معادلات امنیتی اروپا را وارد فاز جدیدی کرد. حالا در صورت عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اتفاقی رخ می‌‌دهد که در اوج جنگ سرد نیز سابقه نداشته است.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارشی که نهادهای اجرایی فنلاند برای نخست‌وزیر خود تهیه کرده‌اند، هشداری جدی در مورد عضویت این کشور در ناتو است. قرارداشتن در مرزهای روسیه و همسایگی با سوئد که از اعضای ناتو نیست، می‌تواند موجب انزوا و تهدید سیاسی به این کشور شود.

در این گزارش که تقدیم سیپیلا نخست وزیر سوئد شده است، به روابط تجاری با همسایه شرقی، روسیه، اشاره شده و اینکه پس از بحران کریمه نمی‌توان همزمان از عضویت ناتو و تجارت با روسیه بهره گرفت: «بازخوردهای سیاسی و اقتصادی چنین اتفاقی ممکن است قدرتمند و سخت باشد، به ویژه طی مراحل عضویت و دوره گذار... به سختی می‌توان همه اهرم‌هایی را که علیه ما استفاده خواهد شد، پیش‌بینی کرد».

جنجال بر سر عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو

چند روز پیش لاوروف در مصاحبه با روزنامه سوئدی مواضع دوپهلوی خود را در مورد عضویت همسایگان مسکو در ناتو بیان کرد

به گزارش راشاتودی،‌ سیپیلا این‌گونه محتویات گزارش را تأیید کرد که «با یک پرسش اساسی در مورد تغییر یا عدم تغییر راهبرد کلان کشور روبرو هستیم». وی در مورد پیشنهاد نهایی گزارش گفت سوئد و فنلاند تعهد کرده‌اند در این زمینه بدون اطلاع یکدیگر اقدامی نکنند. نویسندگان تأکید کرده بودند اگر فنلاند تصمیم بگیرد به عضویت ناتو درآید، لااقل این کار را به صورت هماهنگ با سوئد و در یک اقدام مشترک صورت دهد. این گزینه برای فنلاند، «کم‌خطرتر» است.

البته این به معنای عدم الحاق به ناتو دست‌‌کم تا زمان تداوم قدرت حزب سوسیال دموکرات در سوئد است. جمعه گذشته نینیستو وزیر خارجه سوئد اعلام کرد عضویت ما در ناتو به معنای آغاز یک بحران جدی و تداوم آن تا مدتی نامعین است، بنابر این «تنها در صورت وخیم‌ترشدن فضای بین‌الملل چنین تصمیمی را اتخاذ خواهیم کرد».


{$sepehr_media_1510356_400_300}

یک سال پیش در اجلاس آنتالیا دبیر کل ناتو با انگلیسی دست‌وپاشکسته خود گفت نیروهای خود در اروپای شرقی را برای مقابله با هر تهدید احتمالی تقویت می‌‌کنیم


تفاوت فنلاند با سوئد در این زمینه به مرزی به درازای 1340 کیلومتر با روسیه برمی‌‌گردد. این مرز طولانی به معنای دوبرابرشدن مرزهای ناتو با روسیه در صورت عضویت فنلاند در این سازمان است. پس اصلا عجیب نیست که سران این کشور در این زمینه با احتیاط عمل کنند.

شاید به همین دلیل است که لاوروف در مصاحبه با روزنامه سوئدی Dagens Nyheter تلویحاً به نظر مساعد مسکو نسبت به عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اشاره کرد: «ما اشتیاقی به عضویت سوئد در ناتو نداریم و طبیعی است برای ما بهتر است همسایه‌های بی‌طرف داشته باشیم،‌ اما اگر چنین اتفاقی بیافتد، تصور نمی‌کنیم که سوئد در حال مقدمه‌چینی برای حمله به ما است، گر چه تمهیدات نظامی لازم را در مرزهای شمالی خود صورت می‌دهیم».

رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان فنلاند اما برداشت تندتری از سخنان لاوروف دارد. به گزارش شین‌هوا، کانروا گفت از مصاحبه وزیر خارجه روسیه شوکه شده است و بعید می‌داند مسکو به اهرم‌های نظامی برای مقابله با عضویت کشورهای همسایه در ناتو متوسل شود.

بحث جنجالی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو + فیلم
مراحل عضویت کشورهای مختلف اروپایی در ناتو
آیا فنلاند و سوئد که بیطرفی خود را در بحرانی‌ترین سال‌های جنگ سردحفظ کردند، راهبرد خود را تغییر خواهند داد؟


مانع ‌مهمتر در این زمینه، فضای سیاسی و افکار عمومی فنلاند است، زیرا علی‌رغم اینکه چهار حزب مخالف دولت سوئد و نیمی از مردم آن کشور موافق عضویت در ناتو هستند، در فنلاند فقط حزب محافظه‌کار علناً از عضویت در این سازمان حمایت کرده و تنها 22% از شهروندان چنین نظری دارند.

به هر حال ناتو عزم کرده که جای پای خود را در اروپای شرقی محکم کند. همین چند روز پیش بود که سخنگوی وزارت دفاع آلمان اعلام کرد احتمال دارد بخشی از نیروهای این کشور تحت عنوان ناتو به لیتوانی فرستاده خواهند شد. قرار است 28 کشور عضو ناتو ژوئیه آینده در ورشو، پایتخت لهستان جمع شوند تا تصمیماتی در مورد راهبرد خود در اروپای شرقی و دریای سیاه اتخاذ کنند. ورشو، مرکز اتحاد نظامی اروپای شرقی با شوروی سابق بوده است.


منابع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جورج ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    ok

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس