تابش در سخنانی کنایه‌‌آمیز نوشت: « فضای انتخابات مرحله دوم در حوزه‌های انتخابیه باقی‌مانده حاکی از آن است که مردم تصمیم دارند با حضور پرتعداد، فراتر از مسائل قومی به نامزدها رأی بدهند.»

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز چهارشنبه را با تمرکز بر دستور کار هیئت دولت برای بازگرداندن دو میلیارد دلاری آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:


1اصلاح‌طلبان دست از توهین به شهرستانی‌ها بر نمی‌دارند / فائزه هاشمی باز هم «آشوب» به پا کرد. اعتراض گسترده مردم لرستان به حضور فائزه هاشمی؛ سیاسی‌ترین فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی «اغتشاش» و «آشوب» را بهترین گزینه برای ابزار وجود می‌داند؛ برای او میادین تهران با خرم آباد تفاوت ندارد و تنها هدفش ایجاد فضای تشنج با حاشیه امن میراث پدری است. فائزه هاشمی با حمایت استانداری لرستان در سخنرانی پرحاشیه حضور پیدا کرد و در کمال تعجب شاهرخی معاون سیاسی و امنیتی استان لرستان در پاسخ به این سؤال روزنامه شرق که ظاهرا درگیری خیلی جدی بوده است، با خنده گفت: «نه اینها طبیعی است، لابد شما چنین درگیری‌هایی را ندیده‌اید!»

2. گلایه هاشمی از حکم یک نفوذی؛ هاشمی‌ها حکم دادگاه را هیچ‌گاه قبول ندارد؛ مهدی هاشمی با جرایمی نظیر اختلاس، ارتشاء و مسائل امنیتی ببه 10 سال حبس محکوم شد؛ اما عفت مرعشی حکم قضایی را «تقلب و پدر سوخته‌ بازی» دانست. این بار نوبت یاسر هاشمی است؛ او حکم احسان مازندرانی از نزدیکان رسانه‌ی پدرش که در کشف شبکه نفوذ  دستگیر شده است را با دیده تردید می‌نگرد. یاسر هاشمی رفسنجانی پیرامون افرادی که به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت  نوشت: «نمی‌توانم کتمان کنم از اینکه چند جوان روزنامه‌نگار که می‌توانند برای کشور مفید باشند به چنین حبس‌های طولانی و دراز‌مدت محکوم شده‌اند، از صمیم قلب ناراحت شدم.» حال این سوال مطرح می‌شود که هاشمی‌ها حضور این افراد را در تیم سیاسی- رسانه‌ی خود استمرار می‌دهند؟ و باید شاهد «مازندرانی‌ها» و «هراتی‌های» دیگر در اطرافیان آنان باشیم؟

3اصلاح‌طلبان دست از توهین به شهرستانی‌ها بر نمی‌دارند / فائزه هاشمی باز هم «آشوب» به پا کرد. مکانیزم «انصراف» عارف؛ «توافق» کلیدواژه حامیان دولت و برخی از اصلاح‌طلبان برای متقاعدساختن نزدیکان عارف برای «انصراف» او از رقابت با لاریجانی است. در همین راستا احمد شیرزاد در روزنامه آرمان امروز راهکار «توافق» را به صراحت نوشت: «روش به نتيجه رسيدن مي‌تواند مذاكره يا برآوردي از تركيب آراي مجلس باشد و آقايان لاريجاني و عارف در مذاكره‌اي به تفاهم برسند. اگر چنين نشد مي‌توان در يك جلسه غيرعلني منتخبين مجلس حتي پيش از اينكه اعتبارنامه‌شان به تصويب برسد در محلي جداگانه بنشينند و راي استمزاجي بگيرند تا مشخص شود كه نظر نمايندگان به سمت چه كسي مايل است. هر صحبتي باشد يا هر رقابتي صورت گيرد در همان جلسه تمام مي‌شود. چنين فرآيندي به نفع مجلس است.»

4. نامزد مورد نظر «هاشمی» برای ریاست مجلس خبرگان؛ هاشمی یکی از گزینه‌ها برای ریاست خبرگان است اما شرایط مجلس خبرگان رهبری به نحوی است که او را برای حضور در رقابت ریاست منصرف کرده است. در همین راستا روزنامه وقایع اتفاقیه از معرفی «نامزد» از سوی هاشمی رفسنجانی برای این منصب خبر داد و نوشت: «زمزمه‌هایی مبنی‌بر تمایل‌نداشتن آیت‌الله برای ریاستش بر مجلس خبرگان رهبری به گوش می‌رسد، یک راه دیگر پیش روی او است: معرفی نامزدی برای رسیدن به کرسی ریاست این مجلس. نامزدی که مورد اعتمادش باشد و البته جامع‌الاطراف برای دیگر چهره‌هایی که به‌واسطه هاشمی به این مجلس راه پیدا کرده‌اند.»

5اصلاح‌طلبان دست از توهین به شهرستانی‌ها بر نمی‌دارند / فائزه هاشمی باز هم «آشوب» به پا کرد. نامزدهای اصولگرایان در خرداد 96؛ اصولگرایان برای تک دوره‌ای شدن تیم روحانی هم «قسم» شده‌اند؛ این روایت عضو سازمان منحله مجاهدین است؛ فيض‌ا... عرب سرخي در گفت‌وگو با آرمان امروز از حضور مهره‌های مطرح اصولگرایان در هماورد خرداد 96 خبر می‌دهد و در همین راستا اظهار داشت: «اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري آينده به سمت گزينه‌هايي خواهند رفت كه داراي شانس در فضاي سياسي كشور باشند. به نظر من اصولگرايان ممكن است روي افرادي مانند محمدباقر قاليباف به عنوان فردي كه شناخته شده است برنامه‌ريزي كنند. حتي ممكن است از نيروهاي باتجربه خود مانند محمد رضا باهنر استفاده كنند. به همين دليل بعيد است به دنبال مهره‌هاي سوخته و كمتر شناخته شده بروند.»

6. تکرار عدم توسعه سیاسی در شهرستان‌ها؛ حسین مرعشی در اولین واکنش‌ها به عدم اقبال شهرستان‌ها نسبت به گزینه‌های جریان اصلاحات، آن را متهم به عقب افتادگی سیاسی کرد و در تکرار توهین کارگزارانی‌ها، محمدرضا تابش در روزنامه شرق نوشت: « فضای انتخابات مرحله دوم در حوزه‌های انتخابیه باقی‌مانده حاکی از آن است که مردم تصمیم دارند با حضور پرتعداد، فراتر از مسائل قومی به نامزدهایی رأی بدهند كه توازن فعلی بین تعداد منتخبان دور اول در دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به نفع فراکسیون «امید» در مجلس سنگین شود.» به نظر می‌رسد این سخنان کنایه‌آمیز از آنجایی مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان مانند سخنان مرعشی بعد از انتخابات دور اول عدم رای آوری خود در شهرستان‌ها را با الفاظ توهین‌آمیز به جای نگاه به عملکرد خود به پای مردم بنویسند و آنها را توسعه‌نیافته یخوانند.

7. «اصول‌گرایان» در لیست «اصلاحات»؛ فاطمه هاشمی از حضور کاظم جلالی در لیست امید گلایه می‌کند و از عدم رای آوری وی در شاهرود خبر جدی می دهد؛ حالا نوبت پروانه سلحشوری فرا رسیده است که از حضور اصولگرایان در لیست اصلاحات خبر بدهد؛ وی در گفت‌وگو با روزنامه همدلی اظهار داشت: «آقای نعمتی و جلالی افراد معتدلی هستند که در موادی با اصلاح طلبان اشتراک نظر دارند اما ما در شهرستان‌ها افرادی را در لیست امید داریم که مواضع جدی اصولگرایانه دارند. پس نباید از همه چنین انتظاری داشت.»

8. استیضاح مهم نیست؛ علي مطهري با زبانی صریح، رحمانی فضلی را به هماوردی در بهارستان فراخواند و تاكيدکرد كه «اگر وزير كشور اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان را صادر نكند، استيضاح به جريان مي‌افتد» اما پاسخ رحمانی فضلی خیلی کوتاه بود؛ وزیر کشور عبارت «آن مهم نیست!» را در قبال استیضاح به کار برد و پیشنهاد استفساریه به بهارستانی‌ها داد. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در رد پیشنهاد وزیرکشور معتقد است که « درخواست وزیر کشور برای ارائه استفساریه توسط مجلس در خصوص اعتبارنامه مینو خالقی قابل اجرا نیست چرا که قانون اساسی هیچ پیش‌بینی‌ برای دخالت مجلس شورای اسلامی در موارد اختلافی بین شورای نگهبان و وزارت کشور ندارد. اما شاید مجمع تشخیص مصلحت نظام بتواند چنین کند.»

9اصلاح‌طلبان دست از توهین به شهرستانی‌ها بر نمی‌دارند / فائزه هاشمی باز هم «آشوب» به پا کرد. رصد فعالیت مجازی اصولگرایان؛ جریان اصلاحات شبکه مجازی را پاشنه آشیل تبلیغاتی خود در فضای فعلی قلمداد می‌کند و فعالیت جریان رقیب در این حوزه را رصد می‌کند تا سهم قدرتش در فضای مجازی کاهش پیدا نکند. در همین راستا روزنامه شرق نوشت: «اصولگرایان در توییتر چندان فعال نیستند، نه خودشان و نه حامیانشان. فیس‌بوک، اینستاگرام، گوگل‌پلاس و سایت‌های خبری، به نظر فضای جذاب‌تری برای آنهاست، شاید هم توییتر چنگی به دلشان نزده است. این در حالی است که توییتر در مقایسه با شبکه‌های مشابه اجتماعی، فضای جدی و خبری‌تری دارد و میزان اثرگذاری‌اش هم بیشتر است. حضور کم‌رنگ اصولگرایان را هم می‌توان از فقدان حساب‌های توییتری چهره‌های شاخص‌شان فهمید و هم از محتوای کامنت‌های زیر توییت‌های همان چهره‌های معدودی که در توییتر حساب کاربری دارند. عمده فعالان عرصه توییتر، اگر صددرصد اصلاح‌طلب نباشند؛ اما دست‌کم به آنها نزدیک‌ترند تا اصولگرایان.»

10. عدم چرخش چرخ اقتصاد در پسابرجام؛ اصلاح‌طلبان روزهای سختی را در سال 95 برای دولت پیش‌بینی کرده اند؛ روزهایی که دیگر از «شعار» خبری نیست و باید مردم تحقق وعده‌های انتخاباتی دولت را نظاره کنند؛ در همین راستا روزنامه ابتکار از چرایی عدم رشد اقتصادی نوشت: « انتظار به ثمر نشستن هر چه سریع تر از این معاهدات در فضایی که بیش از 12 سال ارتباط به شدت کاهش داشته کمی غیر منطقی به نظر می رسد چرا که برای رسیدن به تفاهم باید ابتدا مذاکرات کارشناسانه انجام بگیرد تا به سطح تفاهم و سپس این تفاهم در شرایط مساعد سیاسی بین دو طرف تبدیل به قرارداد شود. اگرچه این قراردادها در پاره ای موارد می تواند اثرات کوتاه مدتی داشته باشد اما در برخی از سطوح مانند فاینانس خرید هواپیما ماجرا کمی متفاوت می شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اتفاقا در شهرستان ها مردم با چشمان باز و بصیرت رای می دهند چجرا که کاندییداها محبورند محله به محله و مسجد به مسجد بروند و با مردم ملاقات کنند و حرفهایشان بزنند. مردم هم حرفهای همه را می شنوند و تصمیم می گیرند. حال آنکه در تهران یک لیست داده می شود و مردم هم کورکورانه به آن رای می دهند بی آنکه حتی اعضای لیست را بشناسند. بعد آقایان مردم تهران را به دلیل این تبعیت کور تحسین می کنند!
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    شهرستانیا چون فله ای رای ندادند شعور سیاسی شون پایینه معنی شعور سیاسی رو فهمیدیم
  • ستوده ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    باید در شورای تامین استانی که اجازه سخنرانی به فرد معلوم الحالی چون فائزه هاشمی (عامل تفرقه و ...) را صادرکرده و یا در برابر این امر سکوت کرده گل گرفت .
  • احمد ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    چرا مرد نیستی نظرم را منتشر کنی؟
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    شهرستانی ها با بصیرت هستن و کسی نمیتونه به رای اونا توهین کنه.... اصلاح طلبان باید از دیکته کردن نظرشون به مردم دست بردارن.
  • مسعود ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    درود بر مردم عزیز لرستان و خرم آباد که به حضور فائزه اعتراض کردند .
  • ناشناس ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    غارت 2 میلیارد دلاری (7 هزار میلیارد تومان) اموال ایران دستاورد دولت خاتمی و دولت فعلی است .
  • ناشناس ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    درود بر مردم لرستان که در اعتراض به حضور فائزه شعار دادند : فتنه گر حیا کن ؛ لرستان رها کن
  • تهرانی اصیل ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    مردم در شهرستانها با آگاهی و شتاخت کافی رای میدهند و تک تک کاندیداها را به خوبی می شناسند و بلوغ سیاسی مردم شهرستانها خیلی بالاست .
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    همسر شهید مدافع حرم (شهید هادی کجباف) گفت: در همایش روز گذشته وقتی قصد سئوال از فائزه هاشمی را داشتم محافظان و طرفداران وی به من حمله کرد و گرفتند که من را به بیرون پرت کنند و زشت‌ترین دشنام‌ها را به ما دادند. منطق اینها بی‌ادبی، فحش، زدن و بی حرمتی است. اینها چه می‌خواهند جز اینکه می‌خواهند ما برده آمریکا باشیم و خودشان هم پادشاهی کنند و ثروت‌های ما را به دست دشمن دهند.
  • ناشناس ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    ننگ بر فتنه گر.
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ شهرستانی بلوغ؟شعور؟سیاسی؟شما اگر بلوغ داشتید که فله ای و کیلیویی نمی آمدید تهران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس