کد خبر 564124
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳

یک سناتور جمهوری‌خواه در تلاش است تا از خرید مواد هسته‌ای ایران از سوی دولت اوباما جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، سناتور تام کاتن این هفته اصلاحیه‌ای را به لایحه انرژی و تخصیص منابع آب افزوده است که مانع دولت آمریکا برای استفاده از وجوه فدرال به‌منظور خرید آب سنگین از ایران، که در راکتورهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، شود.

کاتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: به نظر می‌رسد که رئیس جمهور کاملاً تلاش می‌کند تا از توافق هسته‌ای محافظت کند. ما نباید  با خریدهای مکرر مواد هسته‌ای ایران، بیش از این به فعالیت این کشور در زمینه غنی‌سازی کمک مالی ارائه دهیم.

این پیشنهاد کاتن هنوز در جدول زمانی برای رأی‌گیری قرار نگرفته و معلوم نیست که آیا قبل از رسیدگی قانونگذاران به لایحه تخصیص بودجه، به صحن سنا خواهد رسید یا خیر.
با این حال، این اقدام تأکیدی بر عصبانیت طولانی‌مدت از نحوه عملکرد مقامات دولت در زمینه توافق هسته‌ای اوباما با ایران به شمار می‌آید.

روز جمعه، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که حدود 8.6 میلیون دلار صرف خرید 32 تن آب سنگین از ایران خواهد کرد که این اقدام به‌منزله ارسال علایمی برای احساس اطمینان دادن به کشورهای دیگر در زمینه پیروی از این الگوی رفتاری تلقی می‌شود.

این وزارتخانه اعلام کرده که آب سنگین مورد نظر ــ که می‌تواند علاوه بر مایع خنک کننده برای برخی از فعالیت‌های هسته‌ای کاربردهای دیگر هم داشته باشد ــ پس از خرید از ایران، به سازمان‌های تحقیقاتی و غیره در آمریکا فروخته خواهد شد.

مقامات دولت اوباما گفته‌اند که خرید مواد هسته‌ای از ایران امری دائمی نخواهد بود. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: من می‌دانم که قصدی برای انجام دوباره این کار و تکرار آن وجود ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    ای یارو انگار خیلی دلش پسگردنی می خواد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس