کد خبر 412205
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳

رهبران سنا در تلاش هستند تا خط قرمزی به متمم‌های دو سناتور تندروی جمهوری‌خواه درباره توافق هسته‌ای ایران بکشند و روز دوشنبه کار بر روی لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران را آغاز کنند.

به گزارش مشرق، «تام کاتن» با هدف تحت فشار قرار دادن «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای اتخاذ یک موضع سخت‌تر در مذاکره با ایران، روز پنج‌شنبه هفته گذشته تمامی تلاش خود را به کار گرفت در خصوص متمم پیشنهادی‌اش رأی‌گیری شود.

این متمم، ایران را ملزم می‌کند که تاریخچه برنامه هسته‌ای خود را آشکار کند و تمامی تأسیسات هسته‌ای خود را تعطیل کند. از طرف دیگر «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «فلوریدا» نیز متممی را پیشنهاد کرد که ایران را ملزم کند که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.

متمم پیشنهادی تام کاتن، سناتور تندرو و تازه‌کار آمریکایی منوط کردن آزادی «آمریکایی‌های زندانی در ایران» و متمم پیشنهادی روبیو، نامزد انتخابات 2016 آمریکا هم «به رسمیت شناختن اسرائیل» است؛ ‌متمم‌هایی که هیچ ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارند.

رهبران جمهوری‌خواه سنا آمریکا ضمن نادیده‌ گرفتن متمم‌های کاتن و روبیو، تلاش می‌کنند روز دوشنبه (امروز) کار بر روی لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران را آغاز کنند.

«باب کورکر» نویسنده لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در خصوص متمم‌های پیشنهادی تصریح کرد: من تمایل دارم که شاهد متمم‌های بیشتری باشم اما با توجه به شرایط، راه متأسفانه به پایان رسیده است.

طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «پالتیکو»، متمم‌های پیشنهادی موجب می‌شود که مذاکرات هسته‌ای در جریان ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی مختل شود و همچنین این متمم‌ها این خطر را به همراه دارد که اوباما تصمیم بگیرد لایحه نظارت کنگره بر توافق نهایی ایران را وتو کند.

اوباما بعد از آنکه لایحه نظارت کنگره بر توافق نهایی هسته‌‌ای با ایران در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب درآمد، اعلام کرد که حاضر است این لایحه را در صورت تصویب نهایی در سنا به امضا درآورد اما بعد از آن، برخی نمایندگان کنگره متمم‌هایی را به این لایحه اضافه کردند که این خطر را به همراه دارد که اوباما آن را وتو کند.

بر اساس این گزارش، تاکتیک‌های کاتن طوری است که دموکرات‌ها را از مذاکره در خصوص دیگر متمم‌های جمهوری‌خواهان که احتمالاً مخالفت کاخ‌سفید را به همراه خواهد داشت، برحذر می‌دارد.

جمهوری‌خواهان که نگرانند این متمم‌های روبیو و کاتن موجب شود که لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به طور کلی در سنا تصویب نشود، تصمیم گرفتند بحث درباره متمم‌های پیشنهادی کاتن و روبیو را کنار بگذارند و زمینه را برای تصویب لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 فراهم آورند.

برخی نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه، متمم‌هایی که برای طرح کورکر ارائه شده را «قرص‌های سمی» اعلام کردند که موانعی را در مسیر تصویب لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌یا به وجود می‌آورد.

هفته گذشته، سنا در خصوص دو متمم رأی‌گیری کردند و بندهایی افزوده شده به لایحه کورکر را حذف کردند. این بندها ایران را ملزم به انصراف از حمایت از آنچه که آنها تروریسم خطاب کرده بودند، می‌کرد و توافق هسته‌ای را به پیمان بین‌المللی تبدیل می‌کرد که می‌بایست به تصویب سنا درآید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر پاشا ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    کسی نیست دم این بچه سناتور رو بگیره از اونجا بندازه بیرون مشرق دیگه از بزغاله سناتور خبر نده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس