پنجاه کیلو آلبالو فیلمی فاسد است از یک مغز فاسد. البته فاسد نه به معنای فسق و فجور، بلکه به معنای تاریخ گذشته. مغز سازنده هم مغزی تاریخ گذشته است.

گروه فرهنگی مشرق - پنجاه کیلو آلبالو چگونه فیلمی است؟ آنقدرها که در موردش اغراق می‌کنند و ظرف آلبالوی فاسدِ متعفن تقدیم رئیس سازمان سینمایی می‌شود، نیست. فیلمی هم نیست که موجب این همه خشم شود، فیلمی فاسد است از یک مغز فاسد. البته فاسد نه به معنای فسق و فجور، بلکه به معنای تاریخ گذشته. مغز سازنده هم مغزی تاریخ گذشته است، وصل به «قوبلای خان» خشت و آینه‌ای که مولف پرچمدار پنجاه کیلو آلبالویی است با عنوان «اسرار گنج دره جنی»؛ دوزاری‌ترین فیلم تاریخ سینما. 

عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!

راستی با دیدن فیلم پنجاه کیلو آلبالو  و با دیدن اژدهایش، ارزش دوزاری ضرب‌شده هنری رایج، میان هنرمندنماها و روشنفکرنماها را خواهیم فهمید. مغز خالی پر مدعا، قبل از آنکه تاریخ گذشته شود، با ژست انتلکتوئلی؟! بسیار پر مدعاست؛ کانادا فلسفه خواندم، (ادابازی به سبک مهرجویی) نوه فلانیم؛ پسر چیره دست‌ترین فیلمبردار تاریخ سینمای ایران (البته مشی پدر هیچ ربطی به پسرش ندارد)؛ با مجموعه این ادعاها سرآخرهم مولف و سازنده واقعی نبود. اول دوره افتاد تا دو زار گدایی کند از کیانوش عیاری و پس از گدایی موفق شد «آبادان» را بسازد که توی قیف رفت. البته توی قیف شدنش، پهنای ژست دوزاری‌اش را به اندازه باند فرود فرودگاه «جی اف کندی» افزود.

عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!


گدایی قصه در سینما، دوزاری‌ترین افقی است که شبه فیلمسازها دنبال می‌کنند. افتادن دنبال دامن بهمن کیارستمی که دوزار قصه کمکم کن از منابع لایزال قصه گوی پدرت. شب جمعه بود و بهمن طفلکی برای اینکه دو زار به یک بینوای فیلم توقیف شده، کمکی کرده باشد، افقی را به او نشان داد که در نهایت شد، «کارگران مشغول کارند». یعنی از ایده بکر کیارستمی سرکاری‌ترین و دوزاری‌ترین فیلم تاریخ سینما خلق شد. البته خلق که نمی‌توان اسمش را گذاشت، یک زامبی نیمه خون آشام که می‌خواهد صلیب‌کشی کند و از آن فیلم‌های ظاهرا منظوردار بی‌منظوری که در جشنواره ترابیکا، اوج این منظورسازی و منظور نویسی از یک دو زاری به تمام معنا، برداشت شد.  

او برای خودش یال و کوپالی دارد؛ مثلا؛ بگذارید عالیجناب خطابش کنیم. عالیجناب در هما وانفسا افتاد به دست پای اصغر فرهادی؛ دوزار کف دست ما بنداز، روشنفکریِ یعجوج معجوجم ته کشیده. فرهادی هم قلب گنجشکی دارد، دوزار کمکش کرد و شد نویسنده «چهارشنبه سوری».

عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!

جنس دلسوزی در حد همان دوزاری، به سبک سیاق بهمن کیارستمی بود. کسی که از خودش چیزی ندارد با صدقه مقطعی، فقط در عرصه سینماتوگراف دست و پا می‌زند. پس از مدتی افتاد به دست و پای مهرجویی‌. مهرجویی هم اول دوزار می‌گیرد بعد نصف دوزاری به کسی کمک می‌کند، چون دم و دستگاه مهرجویی حسابی، حساب و کتاب دارد. «هامون‌بازها» ماحصل ارادت مولف دوزاری بود به مهرجویی و مهرجویی به او لطف کرد تا اجازه دهد درباره کارنامه چهل ساله اش مستندکی تهیه کند، تا از کنار اسم مهرجویی دوزار گیر او بیاید.

از طرفی، این کاسب، که بعدا ضرب کننده این سکه در شق هنری‌اش شد، پاچه فرهادی را می‌خاراند که دوزار دیگر نصیبش شود. نهایتا دوزاری‌تر از «آبادان» و «کارگران مشغول کارند» خلق شد که نامش بود «کنعان». از آن جفنگ‌های ماقبل دوزاری که پشتوانه‌اش اسم فرهادی بود اما دوزار ارزش دیدن نداشت. دوزار قصه نداشت، دوزار لحن و ریتم نداشت و ردی از فرهادی را نمی‌شد در آن جستجو کرد.   

عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!

از منظر او، آنهایی هم که به او کمک نمی‌کردند می‌شدند خشک مغز و فالانژ مثل بهروز افخمی. افخمی هم به دلیل احترام فراوانی که برای پدرش قائل بود، دوزار توجه به او داد تا یک نقش کوچک، هم قد و قواره‌اش را ایفا کند. نقش او هم در فیلم «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» نقش فیلمسازی است که فیلمی دوزاری می‌سازد و برنده انواع احشام طلایی جشنواره‌های دوزاری‌ می‌شود. اسم فیلمی که مثلا در نقش یک کارگردان در فیلم افخمی در حال ساخت است، «در تاریکی» نام دارد.

اصلا تبار دوزاری‌ها، ساخت فیلم‌هایی با مضمون در تاریکی است. یا از تاریکی‌ها می‌گویند بدون هیچ نور امیدی، یا مسیر تاریکی را در پیش می‌گیرند برای مشنگ‌بازی.


عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!

تله فیلم «چمدان» عید سال گذشته از تلویزیون پخش شد تا عیار تفکر دوزاری‌اش از زوایای دیگری، عیان شود. خلاصه مرز نقش‌هایی که ایفا می‌کند از دوزار تجاوز نمی‌کند، نمونه آن نقش آفرینی‌اش در فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی است، یک پارکابی دوزاری که پاچه‌خواری شخصیت‌محوری را می‌کند، این نقش به خود واقعی‌اش خیلی می‌آید.

تا اینکه اژدهایی ساخت که روشن‌اندیشان خوب فهیمدند از این دوزاری  عجب تعفنی بلند می‌شود. فیلمسازی‌اش عیاری ندارد و متوسط‌ترین دوزاری ضرب شده توسط او با عنوان یک پذیرایی دوزاری، صنار و سه شاهی کمتر ارزش دارد.

 این همه ژست روشنفکری متعفن‌، نوه فلان و مامی فلان، آخرش با پنجاه تا آلبالو، عقده گشود و درد و دل‌هایش را در این فیلم عرضه کرد.

دوزرای بزرگ هنوز در نوشتن یه فیلمنامه ساده، گیر عقده‌های دهه شصتی‌ خویش است و هنوز تصور می‌کند هر دختر و پسری که توسط پلیس بنا به هر دلیلی جلب شوند، همچنان از بیخ و بن، علت و معلول روابطشان به سیخ کشیده می‌شود! اگر پنجاه کیلو آلبالو را فرد دیگری نوشته بود و او صرفا در نقش یک دوزاری بزرگ، کارگردانی‌اش می‌کرد، حرجی نبود، می‌گفتند طرف درد دوزاری دارد و تصور می‌کردیم درد حقیقی او "مانی" ( پول-MONEY) است.  

عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!

رفته دوزار کاسبی کند تا پول آروغ اژدهایش را تامین کند. وا اسفا ! خودش فیلمنامه را به نگارش درآورده. هنوز قصه‌هایش در مورد این است که فلانی بکارت دارد یا فلانی بکارت ندارد، اما جالب اینجاست روشنفکری دوزاری ایشان فاقد بکارت است و به قول مسعود فراستی هیچ پشتی ندارد جز یاوه‌سازی و یاوه‌نویسی دوزاری .

ریشه‌های تفکرات دوزاری‌اش شبیه ددی بزرگ آلبالویی لندن‌نشینش می‌ماند. فیلمی ساخت هیچ کس نفهمید قصه‌اش چه بود و چه درونمایه‌ای داشت، مردم دهن به سویش کج کردند، چون خشت از آینه در متن روایت قابل تمیز نیست و نبود و مثل «اژدها»ی دوزاری فاقد معنا و مفهوم است.

در 50 کیلو آلبالو آنچه خیلی پررنگ است و روشنفکری دوزاری سازنده را زیر تیغ می‌برد، گردش موسیقایی فیلم است که  از دختر دایی گمشده و لب کارون آغاز می‌شود و به دیمبلَ دیمبو عروسی ختم می‌شود. مشخص است که عالیجناب دوزاری با آن همه ادا‌هایی که قصد داشت تحولی شگرف در سینما با اراده روشنفکری پدید آورد، در ایامی که به این مهم می‌اندیشید، در خلوت خود به جای باخ و شوپنهاور مشغول به فیض بردن از لب کارون و بهره‌بری از این آهنگ ماندگار در آثار دوزاری آلبالویی‌اش بود. 

عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!

در فیلم، پنجاه کیلوآلبالو و صحنه نمایش نخلستان هوس، شرافت چند دقیقه‌ای و طعنه‌دار فیلمفارسی‌وار شرف‌دار حشمت صوفی، خیلی فیلم‌تر از پنجاه کیلو آلبالو با  مثلث عشقی مانی (پژمان جمشیدی)، آیدا (هستی مهدوی فر) و داود (ساعد سهیلی) است.

جنس روشنفکری دوزاری عالیجناب قرار بود نجات بخش سینما در شمایلی خشت و آینه‌وار باشد اما ذات دوزاری فیلمساز، او را  را می‌اندازد وسط شوخی‌های «لاندا بوزانکا»یی از جنس «شوهرکرایه‌ای». آدمی در متن و فرامتن از این همه بی‌ریختی دوزاری که توسط رسانه‌های مطلوب عالیجناب دوزاری، بزک می‌شود به استفراغ دچار می‌شود.  اما فیلم دوزار نمی‌ارزد، فیلفارسی روشنفکری عادت به تکرار دارد و مسلم است از اول قصد آن احیای فیلم‌های کافه‌ای است و روشنفکری آروغ است با سیگار برگ ته کافه نادری.

یکطرف دلشان قنج می‌رود برای احیای فیلم‌های کافه‌ای و از طرف دیگر سنگر روشنفکری را با فیلم‌های پوچی مثل اژدها (خروس قندی زمانه) روشن نگاه می‌دارند تا یکی دو تا تور جشنواره‌ای بروند و دنیا تصور کند دوزاری‌هایی نظیر او اندیشمندان مهمی هستند.

همه چیزشان ابلهانه و توخالی است. قصه محللی به سبک نصرت کریمی، آغاز و پایانش، برای مخاطب مثل روز روشن است. آدم کوچولوی قصه ، بچه تهرون یکه بزن، غول تشن گنده اداره ثبت را یک لقمه چرب می‌کند.

عالیجناب دوزاری ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویی اش دعوت کند!/عالیجناب دوزاری از خشت و آینه افتاد در اسرار گنج دره جنی افتاد!

مثل فیلمفارسی‌های گذشته که یک جوجه فکلی نصفه و نیمه همه کافه را به هم می‌ریزد. شاید مخاطب آنروزها برای دیدن چنین صحنه‌های سر و دست می‌شکست اما مخاطب امروز از دیدن چنین اکشن و ری اکشن‌هایی حالش بهم می‌خورد‌. تهوع‌آورترین این صحنه‌ها چیدمان حیرت‌انگیز شخصیت‌های مشنگی مثل حجت است که رئیس دفترخانه می‌میرد و او جایگزینش می شود. وا حیرتا!

از همه بدتر در پس این ابتذال این است که شخصیت امروزی دخترک یعنی آیدا، مثل مادرش در نخلستانی از هوس گیر افتاده است. یک روز مانی را می‌خواهد، یک روز داود را. یعنی «لاندا بوزانکا»یی‌ترین نگاه توام با بغض و کینه، همین نگاه به زنان است که در فیلم کنعان عالیجناب دوزاری، در قالب جدی‌تری دنبال شده بود. این نگاه تحقیر آمیز به زنان، نیاز به کند و کاو بیشتری دارد و توصیه می‌شود به بانوان به چنین نگاه تحقیر آمیزی نباید لبخند زد.

داود، مانی ، آیدا، دوباره  داود، مانی ، آیدا، دوباره داود، مانی ، آیدا . فیلمفارسی هم یعنی همین . دست به دست شدن قصه توسط شخصیت‌های مهجور و مشخص. قصه‌ای در کارنیست. 

راستی در مورد عقده‌گشایی دهه شصتی حضرت دوزاری و در مورد شخصیت بازپرسی که داود و آیدا را وادار به ازدواج می‌کند باید نوشت: «حضرت آقای دوزاری دیگر با هیچ دختر و پسری در ایران به این شیوه برخورد نمی‌شود شما که مدعی آوانگاردیسمی؛ دوزاری‌وار عقده گشایی نکن» .

پنجاه کیلو آلبالو باز تکرار فیلفارسی‌های جاهل مآبانه‌ای است که از آثار رضا صفایی عقب‌تر است و بیشتر به کلیپ‌های موسیقایی علیرضا امیر قاسمی شباهت دارد و اگر حضرت والا‌، ادعای فیلمسازی  انتلکتوئلی نداشت شاید مثل امیر قاسمی به ساخت  کلیپ‌های لس آنجلسی دچار می‌شد.

** پی‌نوشت: مانی حقیقی چندی پیش در رابطه با برخورد دور از انتظار لیلا حاتمی با خبرنگاران در صفحه اینستاگرام خود، ضمن دفاع از خانم حاتمی، خبرنگاران را اینگونه خطاب قرار داد: «چه لذت عميقى ميبرم از پاسخ هاى شفاف ليلا حاتمى به سوال هاى احمقانه خبرنگارهاى دوزارى».

عالیجناب «دوزاری» ما را به ضیافت پنجاه کیلو آلبالویش دعوت می‌کند!
امضاء محفوظ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    4 0
    فكر كنم 200 بار گفت دوزاري
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    5 1
    مشرق عقده‌ای
  • محمد ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    4 1
    این نقد فیلم بود؟؟!!! تو رو خدا دیگه اینجوری فیلم نقد نکنید!!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    4 3
    اونم فیلم نبود که بخواد نقد بشه! یه مستهجن نامه بود که فقط باید از خجالتش در میومد...
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    4 4
    چه عجب بالاخره یک شیر پاک خورده‌ای پیدا شد راجع به این لجنی که به اسم فیلم آوردن تو سینماها و زن و بچه مردم باید ببینن، دو خط بنویسه...لعنت به همه کسانی که با اعتقادات و اصول اولیه دین و اخلاق مردم بازی میکنن...عقده ای اون کسی هست که در فیلمش علیه تمام اصول بنیادین اخلاقی و اعتقادی عقده گشایی میکنه و اونها رو دستمایه تمسخر قرار میده و به لجن میکشه...ننگ بر چنین افرادی که پایه های اعتقادی جامعه رو هدف گرفتن...ننگ
  • puriaaa ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 1
    سلام بر مشرق گمان میکنم از خبرگزاری شما که جزو صاحب نامان هستید بهتر بود به فیلمی که هرچند نامناسب-اسمش را نگذاریم فیلم فارسی چون تقدس کلمه فارسی بیشتر از آن است که بخواهیم به پلیدی و پلشتی منصوبش کنیم البته فارغ از داوری درمورد این فیلم- اینجور افراط گونه به نقد فیلم بنشینیم و زاویه دید خود را از بالا تنظیم کنیم و به گونه ای آشکار در برخی عبارات به توهین شخص و اشخاص بپردازیم؛ بهرحال صعود و هبوط یک فیلمساز امری است طبیعی و اجتناب ناپذیر؛ کاش که ما یاد بگیریم که همیشه برای اثر پذیری نقد خود از هرچیز و هر شخص و هر اتفاق، انتقاد خود را با تمجید و تشکر به پایان برسانیم تا نقدمان در جان مبحث مورد نقد بنشیند. درضمن خبرگزاری محترم شما چرا نظراتی که در آن از شما تعریف میشود را چاپ نمی کنید؟ مثل همین نظر؟
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 3
    من بابت این فیلم خیلی جلوی خانواده خجالت کشیدم ... داستان این دوراری چیه که اینقدر تکرار شده
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 3
    مشرق دمت گرم.....این فیلم همون فیلمی نیست که حاتمی کیا گفت فیلمفارسی متعفن؟
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 2
    آدم دوزاری , فیلم دوزاری, طرفدار دوزاری
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خب وسط نقد یک حالی هم بهش داده چون 200 تا دوزاری میشه 400 زار!!
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 2
    فیلمفارسی متعفن(نقل حاتمی کیا) را که نقد نمی کنند با آفتابه پاکش میکنند
  • مرتضیsk ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 1
    باز صد رحمت به فیلمای هندی ! یکی از مزخرف ترین فیلمائی بود که دیدم ، حیف از وقت و زمانم که تلف سینما کردم
  • فرشاد ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 1
    مشرق اخه این چه نقدی بود کردین فیلم خوبیه و طنزه شما با شخص مشکل دارین و مارو دارین به جهان قبل و عصر حجر میبرین شما طرفدارای اصولگرایان
  • 182 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 0
    به خبرنگاران در یک مصاحبه با لیلا حاتمی گفتن خبرنگاران دوزاری الان اینا هم پس دادن..
  • 182 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 1
    داستان فیلم چیه که اینقدر ناراحتید ..؟
  • محمد مهدی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    احسنت اگر می شه یه نقدی هم واسه شهرزاد بده خدا خیرت بده
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    تا الان 8 میلیارد فروش رفته یعنی فقط پول بساز گوربابای اخلاقیات ... من ندیدم ولی فکرکنم روزگار الان جوونارو با طنز گفته.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    فیلم مزخرف و مستهجنی بود... حالم به هم خورد... کی به این فیلما مجوز میده آخه؟!؟!؟!؟!؟!؟
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    صد رحمت به دو زاری... حیف پول بلیط
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    از این روشن فکرنماها در ساخت فیلم مگه انتظار دیگه ای هم میره
  • امین ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 2
    بهترین نقدی که تا به حالا در مورد یه فیلم خوندم همین بود هرکی این و نوشته دقیقاً درست نوشته خیلی دیگه از فیلمها هم هستند که دقیقاً همین نقد بهشون وارده.
  • کهنه سوار ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 0
    در این که این فیلم , فیلم خوبی نیست هیچ شکی نیست اما گاهی دفاع بد کردن از چیزی به ضد ان تبدیل می شود و برعکس گاهی انتقاد بد از چیزی موجب روی اوردن به ان می شود. من به نویسنده این متن توصیه می کنم بنظرم اگر ایشان به کار دیگه ای مشغول بشه و انتقاد از روشنفکری مسموم سینمای ایران را به اهلش بسپارد پیش خدا مقبول تر است.حکایت اون فرد بد صدایی است که اذان می گفت و در اخر مجبور شدند مسلمانان که دو برابر به اون فرد پول بدهند تا دیگر اذان نگوید.
  • سام ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    فیلم مزخرفی بود که فقط لایق همون کارگردان و روشنفکرهای طرفدارش بود خدایا سینما و مملکت ما را از دست این روشنفکرها نجات بده من فکر کنم هرچی شلوارت را بتونی بدی پایین تر روشنفکرتری کلا میمون باید باشی این دفعه قله روشنفکری را فتح کردی آقای حقیقی حیف دوزاری که صرف فیلم شما بشه به اندازه مدت فیلمت اون دنیا یقه ات را میگیرم
  • شاهد ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 0
    فیلم طنز است و کارگردان قرار نیست فیلم فلسفی تعمق برانگیز با مشخصه های یک فیلم ملو درام تفکر برانگیز بسازد . بحث دفاع از کارگردان نیست و البته فیلم دارای مشکلاتی هست اما قرار است فیلم بخنداند و در این مورد موفق است اگرچه می توانست خیلی بهتر باشد اما خود مانی تصور نمی کنم قصد ساختن فیلم ارزشی سنگین که حتما دارای محتوای اموزنده باشد را داشته باشد
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    فرشاد جون تو اسکلت درد میکنه چرا قضیه رو سیاسی میکنی؟ یارو مثل همیشه خراب کرده جای فیلم ساختن دیگه
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 0
    هیچی بابا برو بشین ببین حال کن
  • سهیل ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خشم و تهوع نویسنده محترم از دیدن تناقض این فیلم سخیف و اداهای روشنفکری امثال م. ح قابل درکه، ولی کاش ایشون با سعه صدر بیشتر این متن رو می نوشتن تا برد و تاثیر بیشتری داشته باشه. الان بیشتر به یک هجونامه عصبی شبیه شده.
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    وی با خانواده نرو تو رو خدا
  • aras ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خیلی مضخرفه ، یا باید به عقل مردم شک کرد یا اینجوری تصور کرد که همچین فیلمی به همچین فروشی میرسه ، هر کار دیگه ای فارق از توانایی هنری عواملش میتونه فروش بالایی داشته باشه مانی حقیقی فقط ادعا داره که خیلی میفهمه و گرنه این کار ایشون دقیقا تکرار کمدی های زیر شونه تخم مرغی دهه 80
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    اوه اوه بالاخره بعد از فروش میلیاردی بوی تعفنش زد بالا............
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    کارهای مانی حقیقی همه چیپ ومبتذل اند
  • محسن ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    ايام عيد دست بچه ها رو گرفتيم برديم سينما خوش بگذرونيم با ديدن اين فيلم تا مدتها از خودم خجالت ميكشيدم كه اين چه كاري بود-اين هنر سينماي كشوره اسلاميه؟؟؟؟ شعور مردم رو به سخره گرفتن
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    خاک بر سرت با اون فیلمی که ساختی مانی غیرحقیقی! توصیه میکنم با خانواده به دیدن این فیلم مبتذل نرید که جز شرمندگی چیزی نصیبتون نمیشه!
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    فیلم عقده ای...آدم عقده ای...کارگردان عقده ای...طرفدار عقده ای تر
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    اگه فیلم بود میشد نقدش کرد...این کثافت رو فقط باید سیفون رو کشید که بره ... من شنیدم بچه های مدرسه ای رو هم برداشتن بردن دیدن این فیلم...واقعا خاک عالم بر سر مدیران مدارسی که این فیلم رو برای بچه ها انتخاب کردن... خدا کنه از جهالت باشه نه از برنامه ریزی برای خراب کردن نسل بعدی....
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    یواشکی و تنهایی برو ببین و به کسی هم نگو رفتی...یه فیلم مبتذل به تمام معنا...
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    بابا اصلا اسم این دو تا فیلم و سریال رو کنار هم نیارید...تیتراژ پایانی شهرزاد به کل این فیلم و عواملش میارزه...!
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    واقعا اونی که مجوز داده یکبار دیده فیلم رو؟ یا با خانواده نشسته ببینه؟ اصلا روش میشه دست بچه و زنش رو بگیره ببره دیدن این فیلم؟؟ اگه روش میشه که من دیگه حرفی ندارم!
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    دوزاری هم براش زیاده!
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    آروغ روشن فکری زدن میشه همین دیگه
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    بعضی از فیلم ها رو نباید در مورد محتواش صحبت کرد...باید درباره ذهن بیمار سازنده اش فقط صحبت کرد!
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 0
    هجونامه رو با ذکر مثال توضیح بده!...(خدایی اصن میدونی هجو یعنی چی؟)
  • سيد مجتبى ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 0
    مشرق اين است دست أورد فرهنگئ اين حكومت اسلامى بعد از سى وچند سال رسيديم به اين نقطه مبارك است اين مسلمانى
  • کهنه سوار ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    من نمی دونم چرا ما باید خودمونو خسته کنیم و کامنت بگذاریم وقتی منتشر نمی شه(سانسور میشه) و اون هم نصیحت برادرانه و از سر دلسوزی . پیشنهاد من که سانسور شد یه جور امر به معروف و نهی از منکر بود که شما نشون دادید اینها فقط لق لقه ی زبونتونه و همش شعاره و بعضا سیاسی چون شما درد اخلاق را اگر داشتید برادر منصف منتقد اتفاقا هم عقیده با خودتون را نگه می داشتید نه اینکه از هر 50 تا کامنت یکی را منتشر کنید که اون یکی هم اتفاقا جایی بوده که من شعار دادم و شما هم یک جماعت بیکار اهل شعار هستید که تمام کارتون شده شعار و طاقت اون 49 تا دیگه رو ندارید. مادامی که با واقعیت ها کنار نیامدید و حقیقت را انتشار نداد و سانسور را تاجایی که مخل دین و اخلاق نشده کنار نگذاشت از علوم و فنون و هنر روز استفاده نکرد
  • محمد مهدی ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    اون که بی شک درست ولی نباید از هنجار شکنی ها شهرزاد هم به راحتی عبور کرد
  • قل مراد ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    کم کاری به نقطه نظرتون راجع به این فیلم ندارم اما چرا به عباس کیارستمی، مهرجویی، قبادی و... تقریبا همه کارگردان های بزرگ سینمای ایران توهین می کنید؟ عباس کیارسمتی هم رده تروفو، گدار و برگمان در سینمای جهان و پایه گذار یک مکتب سینمایی، توی سینمای کیارستمی چه چیز غیر ارزشی وجود داره ؟ آره مثل سینمای مورد علاقه شما ده نمکی-تور کپی و سطحی نیست شما فقط زیر درختان زیتون رو نگاه کنید حتی در مورد مهرجویی هم همین نظر رو دارم سینمای شما هر وقت تونست چیزی مثل هامون خلق کنه بعد نظر بدید
  • erfan ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    هر چقدر هم این فیلم مبتذل باشه شما حق ندارین در این حد به کارگردان یا عوامل فیلم توهین کنید. همین توهین شما باعث میشه بعدا جواب مبتذل تری بشنوید و همین یعنی جهان سوم
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    بعدش یه سوال رسوایی 2 چطور فیلمیه حتما عالی
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    در دوزاری بودن فیلم شکی نیست اما عقده ی مشرق هم نباید نادیده گرفت... به هر حال الان از پرفروش ترین فیلمهای سینماست. انتخاب مخاطب هر چی باشه باید بهش احترام گذاشته بشه. احتمالا چون از بادیگارد بیشتر فروخته این متن نوشته شده. به هر حال دیگه حاتمی کیا داره تکراری میشه. البته این مانی که اصلا حساب هم نمیشه. قشر فرهیخته میدونه چی به چیه. شما خودتون جهل رو رواج دادید و مخاطب اینگونه فیلم ها از جهالت سازی شما منشا میشه. پس حرجی نیست بر مردم. خودتونو اصلاح کنید.
  • puriaaa ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    سلام تعجب میکنم از برخی هموطنان عزیزم که اینجور عبارات و تعابیر نامناسب و ناپسندی رو بکار میبرند؟؟! عزیزان اخه هرچی باشه این فیلم در امریکا که تولید نشده در ایران توسط ایزانیان و عوامل سینمای همین خاک ساخته شده؛ مگر ما ایرانیان دایه فرهنگ و تمدن نداریم؟؟ البته در فرهنگ غنی ایران زمین و ساکنانش شکی نیست ولی چرا ما یاد نگرفته ایم همدیگر رو تحمل کنیم؟ چرا ما اینقدر افراط و تفریط داریم؟ من 23سال از خدا عمرگرفتم بخدا زجر میکشم میبینم که در جامعه ما همه در مورد همه چیز بدون داشتن تخصص و تبحر کافی اظهار نظر میکنند و با خارج شدن از دایره ادب و شخصیت متمدنانه هر جور کلمات سخیفی رو بکارمیبرند؟؟ اخه چرا فکر نمیکنین این فیلمی که دارید ازش صحبت میکنین توسط وزارت ارشاد مجوز اکران گرفته یا نگرفته؟؟ مجوز به کنار ..سازندگانش چه کسانی اند؟ غیر اینه که از هموطنانمونند و ایرانی؟ وقتی شما متهم به مستهجن بودن میکنین فیلم رو یعنی از اساس کار نظام رو منظور نظام هنری ایران رو زیر سوال میبرید...فکر نمیکنین بلاخره 4نفر مسئول بودند فیلمو دیدند و هزار فیلتر دیگه؟؟یعنی فقط ما می فهمیم و بقیه نه؟ عزیزان من..دراینکه فیلم خوبی نیست منم هم عقیده هستم باشما...ولی بهرحال نه دیگه اینجور افراط گونه و ...اینجور تعابیر دور از شان ایران و ایرانی در باره کار هنری یک هم وطنش....تعجب میکنم... خبرگزاری محترم مشرق تو رو خدا بذار اعتدالی که تا الان از شما دیدم سرجاش بمونه...از شما بعیده اینقد توهین و تحقیر...میخوام اینو بدونم که شما دست اندرکاران عزیز مشرق...نشده تابحال یه خبر یا هرچیزی دیگه که نادرست بوده رو منتشر کرده باشین؟؟؟ ای خدا ما کی میخواهیم اینقدر افراط و تفریط داشته باشیم؟؟ جالب اینه که یه هم وطنمونو نمیتونیم تحمل کنیم بعد انتظار پیشرفت و حل مشکلات و ... داریم؟؟؟..عجیبا... چه مردمان احساسی و زود قضاوت کنی هستیم ما... زنده باد همه مردم ایران ....
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 1
    شماها خوبید ! اتفاقا خوب عقاید دوزاری و تاریخ گذشته شماها رو نقد کرد !
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 1
    شماها خوبید ! اتفاقا خوب عقاید دوزاری و تاریخ گذشته شماها رو نقد کرد !
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    زرشک
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 1
    اگه بد پس چرا کل سینما پر بود ؟ چرا میلیاردی فروش کرد ؟ پس نتیجه میگریم شماها حرف مفت نزنید !
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    شماها خوبید با حاتمی کیا !
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    اگه از نظر مردم بد چرا اینقدر فروش کرده ! من به میگم برن ببینند تا چشم شماها در بیاد !
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    1 0
    من 2 بار این فیلمو دیدم منظورتونو نمیفهمم مگه چش بود
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    2 0
    درباره فیلم دهنمکی هم همین نظرو داری؟ یعنی وقتی رکوردهای فروش رو میشکست اون زبون سیاهتو به کام میگیرفتی و دهنتو میبستی و خزعبل نمیگفتی؟
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 0
    چقدر بی ادب هستید......ادب مرد به از دولت اوست.....یه نقد دوزاری...واقعا متاسفم..برای منتقد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس