کد خبر 564035
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵

برخی از نمایندگان معترض پارلمان عراق با حضور در صحن پارلمان و با سر دادن شعارهایی جلسه پارلمان را متشنج کردند. در پی این اعتراض‌ها حیدر العبادی نخست وزیر عراق صحن پارلمان را ترک کرد.

به گزارش مشرق، جلسه جنجال برانگیز پارلمان عراق امروز با حضور 175 نماینده در فضایی تنش آمیز برگزار شد.

برخی از نمایندگان پارلمان عراق با حضور در نشست پارلمان عراق و با سر دادن شعارهایی جلسه پارلمان را متشنج کردند.  این در حالی است که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق پس از این اعتراض ها صحن پارلمان عراق را ترک کرد. وی برای تداوم مذاکرات و رایزنی‌ها راهی ساکن قانون اساسی شد.

سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق که نمایندگان معترض خواستار برکناری وی هستند، خطاب به نمایندگان متحصن در پارلمان گفت: «شما باید نماینده ملت عراق باشید نه تظاهرات کننده در جلسه رسمی پارلمان. ملت عراق شما را انتخاب کرد که مشکلات این ملت را حل کنید نه اینکه خودتان هم مشکلی بر مشکلات آنها بیافزایید.» 

رئیس پارلمان عراق تلاش دارد تا نمایندگان معترض را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کند ولی معترضان با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با خواسته وی اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، با وجود اعتراض برخی از نمایندگان معترض نشست پارلمان همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت وارد صحن پارلمان این کشور شدند.

جلسه پارلمان عراق امروز چگونه آغاز شد

بر اساس این گزارش، الجبوری پس از ورود به صحن پارلمان در جایگاه ریاست قرار گرفت تا دستور آغاز نشست را صادر کند، وی از نمایندگان خواست وارد صحن پارلمان شوند تا جلسه را آغاز کند.

الجبوری پیشتر از همه نمایندگان برای شرکت در نشست امروز با هدف نجات کشور عراق دعوت کرده بود. دستورکار نشست امروز بررسی موضوع برکناری ریاست مجلس، حضور حیدرالعبادی نخست وزیر برای معرفی کابینه تعدیل شده و نیز بررسی چندین قوانین و گزارش اعلام شده است.

این در حالی است که حنین قدو از اعضای فراکسیون پارلمانی بدر گفته بود حیدرالعبادی نخست وزیر عراق امروز اسامی چهار وزیر پیشنهادی خود را در چارچوب تغییر کابینه به پارلمان معرفی خواهد کرد که شامل وزارتخانه‌های بهداشت، کار و امور اجتماعی، آموزش و منابع آبی هستند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان فراکسیون‌های المواطن،‌الاحرار، الفضیله، ائتلاف کردستان عراق و اتحاد القوی وارد صحن پارلمان شده‌اند.

یک منبع پارلمانی گفت تعداد نمایندگانی که در جایگاه‌های خود در صحن مجلس مستقر شده‌اند به 200 نماینده رسیده است.

این منبع افزود نمایندگان اعتصاب کننده در محل برگزاری نشست حضور نیافته‌اند و در کافی‌شاپ پارلمان تجمع کرده‌اند.

از سوی دیگر رئیس پارلمان عراق از نمایندگان خواست با ثبت اسامی خود، حضورشان در جلسه ثبت شود، زیرا کسانی که در بیرون از پارلمان تظاهرات کرده‌اند، منتظر برگزاری این نشست هستند.

اولین اظهارنظر الجبوری پس از آغاز نشست فراگیر

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق پس از اعلام آغاز نشست فراگیر گفت تمام نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان بر اساس قانون و آیین‌نامه داخلی، قابل احترام و تقدیر است.

الجبوری پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را برای گفت‌وگو با نمایندگان اعتصاب کننده با هدف اطلاع یافتن از درخواست‌های آنها داده است و خواستار ورود آنها به صحن مجلس شده است.

وی خطاب به نمایندگان اعتصاب کننده گفت ملت خواهان دستاورد است نه تعطیلی جلسات پارلمان.

این در حالی است که الفرات از احتمال توقف برگزاری نشست پارلمان به مدت نیم ساعت برای انجام رایزنی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، نشست پارلمان عراق با رسیدن به حد نصاب قانونی لازم با 175 نماینده آغاز شده است.

یک رسانه عراق این عکس را منتشر کرده و نوشته است سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق اینگونه وارد پارلمان شد.

ورود حیدرالعبادی به داخل پارلمان

خبر دیگر این‌که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق برای معرفی اعضای کابینه تعدیل یافته خود وارد صحن مجلس شده است.

شعار دادن نمایندگان اعتصاب کننده

نمایندگان اعتصاب کننده وارد صحن مجلس شده و شروع به سر دادن شعار  کردند.یک منبع پارلمانی گفت نمایندگان اعتصاب کننده تلاش کردند مانع ورود حیدرالعبادی به داخل سالن شوند، آنها همچنین به سر دادن شعار پرداختند. این در حالی است که نشست هم  اکنون با حضور 173 نماینده به ریاست سلیم الجبوری در حال برگزاری است.

چرا برخی نمایندگان اعتصاب کرده‌اند؟

پارلمان عراق به‌سبب ترکیب جدید کابینه العبادی شاهد بی‌ثباتی و اختلافات گسترده‌ای است و شماری از نمایندگان هم همچنان به تحصن‌ اعتراضی خود در داخل پارلمان ادامه می‌دهند، منابع عراقی مهمترین خواسته نمایندگان معترض تحصن کننده را استعفای سران قوای سه‌گانه و برگزاری انتخابات اعلام کرده‌اند.

شماری از نمایندگان پارلمان عراق از روز سه‌شنبه دوازدهم آوریل (بیست و چهارم فروردین) در اعتراض به ترکیب کابینه وزارتی دوم که حیدر العبادی نخست وزیر روز دوشنبه بیست و سوم فروردین اسامی آنها را ارائه کرده بود تا رأی اعتماد پارلمان را جلب کند، دست به اعتصاب زده‌اند. نمایندگان معترض ابتدا خواهان انحلال هیئت رئیسه شدند و در ادامه با درخواست برای برکناری رؤسای قوای سه‌گانه سقف خواسته‌های خود را افزایش دادند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه 24 فروردین، اسامی نامزدهای کابینه وزارتی جدید را به ریاست پارلمان تقدیم کرده بود، بر اساس این فهرست، فالح القیاض برای تصدی وزارت خارجه، موسی الموسوی برای وزارت آموزش و پژوهش علمی، صلاح رشید محارب برای وزارت برق،‌ جبار علی برای وزارت نفت و علاء حسین برای وزارت بهداشت معرفی شده‌اند.

این در حالی است که رؤسای قوای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی عراق در نشست دوشنبه 11 آوریل (بیست و سوم فروردین) سند اصلاح ملی دوازده بندی را که دربرگیرنده تدابیر مشخص برای نامزدی شخصیت‌ها برای تصدی پست‌‌های وزارتی و هیئت‌های مستقل و مشخص شدن زمان‌هایی برای تدوین قوانین مهم و  تکمیل برنامه دولتی است، امضا کردند.

نمایندگان اعتصاب کننده در نشستی که روز پنجشنبه بیست و ششم فروردین در پارلمان برگزار کردند، سلیم الجبوری را برکنار کرده و یکی از نمایندگان را به عنوان رئیس موقت انتخاب کردند، آنها قرار بود روز شنبه بیست و هشتم فروردین نشستی برای انتخاب هیئت رئیسه جدید برگزار کنند که تعداد آنها از 170 نفر به 125 نفر کاهش یافت و به همین سبب نشست خود را به دوشنبه 30 فروردین موکول کردند، سلیم الجبوری هم قرار بود روز شنبه نشست پارلمان را برگزار کند که دفتر وی در بیانیه‌ای اعلام کرد به سبب آنکه فضای پارلمان برای برگزاری چنین نشستی آماده نیست، نشست به زمان  دیگری موکول شده است.

در پی این بحران، رئیس جمهور خواستار برگزاری نشست فراگیر نمایندگان پارلمان عراق در روز سه شنبه سی‌و یکم فروردین شد که همان روز نمایندگان فراکسیون‌های مختلف در صحن پارلمان حاضر شدند، اما بروز اختلافات بر سر این‌که چه کسی ریاست نشست روز سه‌شنبه پارلمان را که فواد معصوم رئیس جمهوری خواهان برگزاری آن شده بود به عهده گیرد، سبب شد تا سلیم الجبوری رئیس پارلمان، جلسه را تعلیق و آن را به زمان دیگری موکول کند.

توقف جلسه به مدت نیم ساعت

الفرات گزارش داد هیئت رئیسه پارلمان عراق تصمیم گرفت جلسه را به مدت نیم ساعت تعطیل کند تا با اعتصاب کنندگان وارد بحث و گفت‌وگو شوند و کمیته گفت‌وگو با آنها تشکیل شود. این در حالی است که نمایندگان اعتصاب کننده خواستار پایان نشست شده‌اند.

هشدار معاون جهادی مقتدی صدر

ابودعاء العیساوی معاون جهادی مقتدی صدر به کسانی که در برابر برگزاری جلسه پارلمان مانع‌تراشی کنند، هشدار داد و بر ادامه اعتصابات و تظاهرات تا زمان رای‌گیری درباره بسته اصلاحی ادامه خواهد یافت.

وی در جمع طرفداران مقتدی صدر که دست به تظاهرات زده‌اند، گفت تصمیم‌گیری در اختیار پارلمان است تا درباره کابینه وزارتی رای‌گیری کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس