بسیاری از علمای اهل سنت در کتاب خود بیان کرده اند که شان نزول آیاتی همچون «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ»(آیه ۲۳ سوره واقعه) یا آیه مربوط به لیله المبیت همگی در شان امیرمومنان امام علی (ع) نازل شده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین محمدمحسن مروجی طبسی، کارشناس ادیان و مذاهب با اشاره به مقام والای حضرت امیرالمومنین (ع) در میان مذاهب اسلامی اظهار کرد: یکی از شبهاتی که درباره حضرت علی (ع) امروز از سوی وهابیت مطرح می شود، ترویج چند نوع نگاه در جامعه اسلامی و تلقی های خاص به مخاطبان خود است که یکی از مهم ترین آنها رواج نگاه جسارت آمیز به آن حضرت (ع) است.

 وی ادامه داد: در صدر اسلام و پس از رحلت رسول اکرم (ص) چند جریان به وجود آمد؛ نخست جریان موافق اهل بیت (ع)، دوم جریان خنثی سوم جریان نواصب که با اهل بیت (ع) مخالف بوده و با ایشان سر ستیز داشته و فضایل ایشان را منکر می شدند.

 به گفته وی امروز تجلی نگاه ناصبی ها در وهابیت و سلفی ها کاملا مشاهده می شود و اگر چه صریحا اهل بیت (ع) را لعن نمی کنند اما سخنانی نسبت به ایشان به ویژه امیرمومنان علی ابن ابی طالب (ع) روا می دارند که بسی بدتر از لعن است.

 

زیر سوال بردن فضایل علی (ع)

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: به عبارت دیگر اگر آن روز و در زمان حضرت علی (ع) این سخن از جانب ناصبی ها شنیده می شد که مگر علی (ع) نماز هم می خواند که در مسجد کشته شود، امروز هم به طور کل منکر فضایل قرآنی، روایی و احادیثی که در مدح امیرمومنان علی (ع) مطرح شده است، می شوند و این گونه ترویج می کنند که در شان و مدح حضرت علی (ع) حتی یک آیه قرآن یا روایت از پیامبر (ص) نازل و بیان نشده است؛ این نگاهی است که ناصبی ها در طول چهارده قرن تئوریزه کرده و ابن تیمیه که اساس فکر و اندیشه او بر مبنای دشمنی با اهل بیت (ع) است، به آن دامن زده است.

 وی تاکید کرد: ما روایات فراوانی از صحابه و تابعین داریم که به صراحت بیان می کنند، بیش از 300 آیه در شان حضرت علی (ع) نازل شده است. حاکم حسکانی (حنفی مذهب) در کتاب خود«شواهد التنزیل» صفحه 23 روایتی از عبدالله ابن عباس بیان می کند که: هر جا در قرآن آیه «یا ایها الذین آمنوا» وارد شده است، حضرت علی (ع) مصداق بارز این خطاب است.

 حجت الاسلام مروجی در ادامه تصریح کرد: او در خصوص فلسفه نگارش کتاب خود در مقدمه آن بیان می کند: من در جمعی در مسجد نشسته بودم که دیدم آنها منکر فضایل اهل بیت (ع) به ویژه علی (ع) هستند و آنها طایفه ای از نواصب به نام کرامیه بودند. من وقتی این شبهه ها را شنیدم، دست به قلم شدم و تمامی روایاتی که در شان و منزلت اهل بیت (ع) به ویژه علی (ع) بیان شده بود را جمع آوری کردم و این کتاب حاصل آن شد.

 وی ابراز کرد: همچنین کتاب «مناقب العلی ابن ابی طالب» اثر ابن مردویه شافعی است که وی در زمره علما و دانشمندان بنام قرن 5 -4 هجری بوده و این اثر را در رسای امیرمومنان علی (ع) تالیف کرده است.

 این کارشناس ادیان و مذاهب بیان کرد: تمامی این آثار، مکتوباتی است در رد شبهات ناصبی ها که نگاه حداکثری به فضایل اهل بیت (ع) به ویژه حضرت علی (ع) داشته و با سندهای متعدد، این فضایل را بازگو کرده اند اما در کنار آن ناصبی های مدرن که تجلی آن امروز در وهابیت و داعش است، تلاش می کنند در فضای مجازی و ماهواره ای، همان رویه را ادامه داده و منکر فضایل ایشان شوند.

 وی تاکید کرد: شیعه که آن حضرت (ع) را به عنوان امام اول خود می پذیرد و اهل سنت که ایشان را خلیفه چهارم خود می دانند، باید با ترسیم مبانی مشترک، عزم خود را جزم کرده و به این شبهات و یاوه گویی ها، پاسخ مستدل داده و به صورت ریشه ای و اساسی این مساله را پاسخ گویند و حتی راه شبهات ریز و ساچمه ای را در جامعه ببندند.

 

سوال از ولایت علی (ع) در قیامت

حجت الاسلام مروجی یکی از افرادی که به شبهات ناصبی ها مبنی بر انکار فضایل حضرت علی (ع) پاسخ داده است، را ابونعیم اصفهانی (شافعی مذهب) معرفی کرد و گفت: او در کتاب خود با عنوان « مناقب علي بن ابي طالب (ع) و ما نزل من القرآن في علي (ع)» بیش از 200 آیه نازل شده در شان حضرت علی (ع) را بیان کرده و روایات مختلفی را نیز در همین خصوص نقل کرده است. به طور مثال وی روایتی از پیامبر اسلام (ص) در خصوص آیه 28 سوره صافات «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ» بیان می کند به این مضمون که پیامبر (ص) فرمودند مردم در روز قیامت از ولایت علی (ع) سوال می شوند.

 کارشناس ادیان و مذاهب تاکید کرد: این روایت نشان می دهد که  ولایت امیرمومنان علی (ع) حتی به معنای دوستی، در روز قیامت از مردم سوال خواهد شد و آنها نگاه داشته می شوند و از آنها پرسیده می شود.

 این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: از سوی دیگر بسیاری از علمای اهل سنت در کتاب خود بیان کرده اند که شان نزول آیاتی همچون «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ»(آیه 23 سوره واقعه) یا آیه مربوط به لیله المبیت که حضرت علی (ع) برای حفظ جان پیامبر (ص) از سوء قصد مشرکان مکه در بستر ایشان خوابیدند تا آن حضرت (ص) بتوانند دور از چشم دشمن به مدینه هجرت کنند، « وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ» (آیه 207 سوره بقره) همگی در شان نزول حضرت علی (ع) است که نخستین فرد در پاسخ به لبیک پیامبر اسلام (ص) بود.

 حجت الاسلام مروجی طبسی یادآور شد: بنابراین، روایت در خصوص جایگاه والای حضرت علی (ع) در منابع اهل تسنن بسیار است و با کمی کنکاش  در این منابع می توان به راحتی به یاوه گویی های ناصبی های مدرن پاسخ گفت و ادعاهای باطل آنها را نقش بر آب کرد.

منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    ایه 9

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس