وزیر خارجه در بدو ورود به نیویورک گفت: ما دنبال این نبودیم که با آمریکا ارتباط اقتصادی داشته باشیم ضمن اینکه ما منعی هم برای ارتباط سالم اقتصادی با آمریکا نداریم ولی آمریکایی‌ها مشکلاتی در مصوبات کنگره‌شان دارند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست توسعه پایدار و مراسم امضای تعهدات کنوانسیون تغییرات آب و هوا به نیویورک سفر کرده است، اظهار داشت: این سفر فرصتی است تا از اقدامات ضدایرانی گروه‌های معاند و ادامه ایران‌هراسی، پیشگیری کنیم.

وی افزود: این سفر فرصتی است تا با حضور در مجامع فکری و مصاحبه‌ها از اقداماتی که گروه‌های معاند ایران برای فضا‌سازی و ادامه فضای ایران‌هراسی قبل از برجام طراحی و اجرایی کردند پیشگیری کنیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این نکته که مدت‌هاست برای موضوع پیگیری اجرای برجام (از روز اجرایی شدن برجام تاکنون) ملاقات حضوری با وزیر امور خارجه آمریکا صورت نگرفته است و فرصتی برای این اقدام نداشتیم، تاکید کرد: لازم بود با توجه به ضرورت پیگیری اجرای جدی برجام توسط امریکا، یک دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: هماهنگ شده است تا جان کری برای این ملاقات به نیویورک بیاید و این ملاقات صورت خواهد گرفت.

ظریف برنامه‌های خود در نیویورک را فشرده و ترکیبی همراه با حضور در اجلاس ملل متحد و ملاقات‌های دوجانبه با مقامات برخی کشورها و حضور در محافل علمی و رسانه‌ای آمریکا و همچنین پیگیری بحث برجام دانست.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما که محور اصلی گفت‌وگو با کری چیست و آیا همان نقل قول شما در اشپیگل است که گفتید ما تنها از آمریکا یک چیز می‌خواهیم و آن اینکه مانع مراودات ما با اروپا نشود»، گفت: ما دنبال این نبودیم که با آمریکا ارتباط اقتصادی داشته باشیم ضمن اینکه ما منعی هم برای ارتباط سالم اقتصادی با آمریکا نداریم ولی آمریکایی‌ها مشکلاتی در مصوبات کنگره‌شان دارند.

ظریف تصریح کرد: برجام به دنبال تغییر آن مصوبات نبود بلکه برجام به دنبال مداخله نکردن آمریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح راه‌های پیگیری برجام گفت: یا بنده در نیویورک پیگیر شدم یا همکارم آقای سیف در واشنگتن مذاکرات داشتند و هم پیگیری‌هایی که از طریق ایمیل و سایر ارتباطات و همچنین کمیسیون مشترک در وین در روز جمعه، همه اینها با هدف جلوگیری از مداخله آمریکا بود.

وی درباره هدف خود از این پیگیری‌ها عنوان کرد: باید جلوگیری کنیم از مقرراتی که قبلا آمریکایی‌ها داشتند که بخواهد مانع از این شوند که سایر موسسات پولی و مالی در اروپا و آسیا با جمهوری اسلامی ارتباطات بانکی و مالی داشته باشند.

ظریف ادامه داد: این تلاش‌ها و اقدامات برای این است که در طول سال‌های گذشته آمریکایی‌ها یک مجموعه‌ای مقررات و موانع ایجاد کردند که به علت برجام از نظر قانونی رفع شده حالا لازم است همه موسساتی که از این مقررات در گذشته خسارت دیده‌اند اطمینان حاصل کنند که در آینده خسارت نخواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: یک قسمت این کار قانونی است که از نظر ما انجام شده و یک قسمت دیگر کار اطمینان بخشی به موسسات مختلف است که با ایران ارتباط دارند که این یک مقدار بیشتری طول می‌کشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص اجلاس آب و هوا تصریح کرد: ایران تعهدات خود را در اجلاس آب و هوا اعلام و هیأت دولت نیز تصویب کرده و اجازه امضا داده است و در جلسه اهداف 2030 هم بحث‌های مربوط به برنامه‌های کشورها و توقعات آنها از جامعه بین‌المللی مطرح می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    اقای ظریف دنبال رابطه اقتصادی نبودین یا اجازه رابطه رو ندادن؟؟؟ من منتقد شما هستم. ولی ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازس بزرگوار
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    عجب ...
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    حرف مهمی نزده ایشان. فقط تکرار مکررات گفته اند جناب ظریف عزیز.
  • یک ارتشی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    من یاد ملاثانی افتادم. یادش بخیر
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    التماس بدشمن تا کی؟
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    چرا تا حالا مردم را از کلاهی که دشمن بر سرمان گذاشته مطلع نکردید.
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    متاسفانه بعد از 3 سال مذاکره فقط سند خالی در اختیار ماست .
  • ناشناس ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    چی دادیم چی گرفتیم ،جناب ظریف ؟گاهی تعصبات حزبی وجناحی موجب می شود که واقعیت هارانبینیم ونگوییم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس