در هفتمین روز بررسی لایحه بودجه سال 95 کل کشور و در جلسه علنی امروز، نمایندگان پیرو ارائه گزارش وزارت خارجه به مجلس درباره برجام به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس (30 فروردین 95) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 89 صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می خورد و 198 نفر از نمایندگان در آغاز جلسه در صحن مجلس حضور داشتند.

نمایندگان امروز در هفتمین روز متوالی رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 95 را در دستور کار خود داشتند.

*اسامی غایبان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

در ابتدا اسامی غائبین آغاز جلسه از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران

2- احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه

3- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

4- کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود

5- غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران

6- شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان

7- صید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک

8- محمد دامادی نماینده مردم ساری

9- رحیم زارع نماینده مردم آباده

10- الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت

11- محسن صرامی فروشانی نماینده مردم خمینی‌شهر

12- ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد

13- عمران علی محمدی نماینده مردم ایلام

14- علی علیلو نماینده مرد شبستر

15- مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب

16- سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه

17- محمد اسماعیل نیا نماینده مردم کاشمر

18- عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: روز گذشته نام قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در لیست اسامی غائبین آغاز جلسه اعلام شده بود که وی در مرخصی به سر می‌برد.

طبق مصوبه مجلس در بودجه 95

دستگاه‌های اجرایی مجاز به هزینه‌کرد 2 درصد از اعتباراتشان برای فرهنگ‌سازی در بخش اقتصاد مقاومتی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور را ادامه دادند و با پیشنهاد احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برای الحاق یک بند به این لایحه موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند تا 2 درصد از اعتبارات خود را به منظور فرهنگ‌سازی به خصوص در بخش بنیان‌های اقتصاد مقاومتی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی-فرهنگی از طریق سازمان صدا و سیما هزینه نمایند.

وکلای ملت با 98 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی، با این پیشنهاد موافقت کردند.

*10 درصد اعتبارات فاینانس در سال 95 برای تقویت بنیه دفاعی هزینه می‌شود

نمایندگان در ادامه با پیشنهاد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران برای الحاق یک بند به تبصره 3 لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، 10 درصد از اعتبارات فاینانس جهت طرح‌های دفاعی شامل صنایع دفاعی و بنیه دفاعی هزینه می‌شود.

نمایندگان مجلس با 122 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 196 نماینده حاضر در صحن علنی، با این پیشنهاد موافقت کردند.

وکلای ملت پیش از این در بخش درآمدی تبصره 3 لایحه بودجه 95، سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) را علاوه بر باقیمانده سهمیه سال‌های قبل، معادل ریالی 50 میلیارد دلار تعیین کرده بودند.

نمایندگان ملت پس از تصویب این پیشنهاد در صحن علنی مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

*دولت مکلف به پرداخت هزینه کمک‌معیشت به جانبازان و آزادگان بیکار شد

نمایندگان مجلس همچنین پیشنهاد غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.

طبق این مصوبه که به ماده واحده بودجه 95 الحاق می‌شود، دولت مکلف است از محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح، مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند.

*تابش:عدد حاضران مجلس باید مستند به شهادت اکثریت دبیران باشد/ لاریجانی:عدم حضور نمایندگان پشت صندلی‌هایشان وقت مجلس را می‌گیرد

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: مبنای اداره مجلس آیین‌نامه داخلی است.

وی اظهار داشت: ماده 122 این آیین‌نامه می‌گوید رای‌گیری در مجلس به یکی از روش‌های ذیل صورت می‌گیرد. 1- دستگاه الکترونیکی. 2- علنی با ورقه. 3- مخفی با ورقه. 4- قیام و قعود و ماده 123 می‌گوید هیات رئیسه مجلس موظف است مجلس را به دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی مجهز نماید و عده‌ حاضران در مجلس و تعداد موافق و مخالف با وسایل مذکور میسر گردد و نتیجه آرا را در معرض دید نمایندگان قرار دهد.

تابش با استناد به ماده 128 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: به مجرد اعلام اخذ رای توسط رئیس جلسه تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به استناد دستگاه شمارش‌گر اعلام و بلافاصله اخذ رای به عمل می‌آید و در موارد نقص فنی دستگاه شمارشگر عده حاضران مستند به شمارش اکثریت دبیران خواهد بود لذا اعلام رای شما که یک نفر رای نداده و مصوبه قبلی رای آورد منطبق با مواد آیین‌نامه نیست و خلاف آیین‌نامه انجام شده است و اگر دستگاه نقص داشته است همانطور که ممکن است برعکس آن اتفاق بیفتد؛ نظامات مجلس را به هم می‌ریزد.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است؛ لاریجانی با تاکید براینکه این روش مستند به آیین‌نامه است، بیان داشت: تذکر شمار علی‌العموم درست است و ما باید به دستگاه‌های شمارشگر استناد کنیم اما به استناد همین ماده 128 آیین‌نامه داخلی مجلس در موارد نقص فنی این دستگاه عدد حاضر مستند به شهادت اکثریت دبیران است و دبیران این شهادت را دادند بنابراین ما این را به این دلیل اصلاح کردیم و خلاف آیین‌نامه نبوده اما تذکر شما علی‌العموم درست است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یک برادری هنگام رای‌گیری پشت دستگاه خود نبوده و این مقدار وقت جلسه گرفته می‌شود.

طبق مصوبه مجلس در بودجه 95

فرآیند تسویه بدهکاران ارزی تعیین تکلیف شد

نمایندگان در ادامه بررسی پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی برای الحاق به لایحه بودجه 1395 کل‌کشور، با پیشنهاد حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد نسبت به تعیین تکلیف فرآیند تسویه بدهکاران ارزی از محل حساب ذخیره ارزی به دولت اعم از موارد تهاترشده با بانک‌های ملت، تجارت، رفاه کارگران و صادرات ایران و موارد تهاترشده برای کل بانک‌های کشور ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این اصلاحیه اقدام کند.

همچنین مقرر شد گیرندگان تسهیلات موضوع این ماده از تاریخ ابلاغ این قانون تا 6 ماه فرصت دارند تا بدهی خود به قیمت روز گشایش را با بانک عامل تابعه تعیین تکلیف کنند. بدهکارانی که مطابق این تبصره اقدام به تعیین تکلیف بدهی خود نموده باشند، مشمول تسهیلات این ماده هستند. تطابق شرایط این ماده با بدهکاران مزبور با تصویب کارگروه ملی و بر حسب ضرورت استانی می‌باشد. کلیه اقدامات و اجرایی توسط بانک‌های عامل تا ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اصلاحیه این ماده متوقف می‌شود.

نمایندگان مصوب کردند که مشمولین جزء 8 بند 6 قانون بودجه سال 88 نیز مشمول استفاده از تسهیلات این ماده می‌گردند.

*بنیاد شهید مکلف به پرداخت حق نگهداری والدین و همسران بیمار شهدا شد

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی پیشنهادات نمایندگان برای الحاق به لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور، با پیشنهاد غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت موافقت کردند.

به موجب مصوبه، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف شد از محل اعتبارات خود با تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و یا مراجع قانونی حسب مورد به والدین و همسران شهدا که به دلیل کهولت سن و یا بیماری صعب‌العلاج نیاز به نگهداری دارند، در صورتی که در میان خانواده فرد یا افرادی از آنها نگهداری کنند، نسبت به پرداخت حق نگهداری به میزان 30 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت اقدام کند

رسایی در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس:

*وزارت خارجه کپی متن برجام را به عنوان گزارش به مجلس داد/مجلس گزارش را بازگرداند

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس پیرو دو تذکر هفته‌های قبل خود گفت: طبق مصوبه مجلس وزارت خارجه باید هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هر 6 ماه یکبار گزارش را به صحن ارائه دهد.

*مشروعیت اجرای برجام به امضای رهبری است

وی با تاکید براینکه مشروعیت اجرای برجام به مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی نبوده بلکه به امضای مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: در نامه ایشان پس از تایید مشروط برجام تذکر داده شده است که محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه می‌تواند خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور به بار آورد.

رسایی با اشاره به اینکه رهبری وضع موجود را خسارت محض خوانده‌اند، گفت: گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام به مجلس باید ناظر و متناظر و متناسب با تذکرات و مطالبات ذکر شده در نامه رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس باشد.

وی تصریح کرد: وزارت امورخارجه متن برجام را کپی کرده و به عنوان گزارش به مجلس ارائه داده است که ما باید این کارها را بکنیم و طرف مقابل نیز این کارها را بکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه گزارش وزارت خارجه درباره برجام طرف مقابل را تبرئه و داخل را متهم کرده است گفت: این گزارش متناسب با نامه مقام معظم رهبری نیست.

وی در ادامه با استناد به نامه مقام معظم رهبری درباره برجام خاطرنشان کرد: رهبری در بند 9 این نامه فرمودند در موارد ابهام برجام تفسیر طرف مقابل قابل قبول نیست و مرجع متن مذاکرات است؛ وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا ایجاب می‌کند یک هیات قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا به آن تصریح شد ... یعنی رهبری می‌گویند این گزارش باید ناظر باشد به آنچه در بالا عنوان کردم در حالی که این گزارش اکنون هیچ چیزی ندارد.

*مجلس گزارش وزارت خارجه را بازگرداند

وی از ضرورت بازگرداندن گزارش وزارت خارجه توسط مجلس سخن گفت و افزود: همه حرف‌هایی که آقای سیف و زنگنه دیروز زدند قبلا پیش‌بینی شده است و هم کسانی که دلسوزانه خون دل خوردند و هم نامه رهبری اینها را پیش‌بینی کرده بود.

*گزارش وزارت خارجه درباره برجام کلی و بی‌فایده است

رسایی گزارش وزارت خارجه درباره برجام به کمیسیون امنیت ملی را گزارشی کلی و بی‌فایده خواند و گفت: گزارش باید متناسب با 9 بند نامه رهبری تهیه شده و به مجلس ارائه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از رئیس جلسه خواست که به کمیسیون امنیت ملی بگوید گزارش وزارت خارجه را بازگرداند و در اصلاح آن دقیقا بگوید متناسب با هر بند نامه رهبری که پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

*اختصاص 3 میلیارد به سازمان بهزیستی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده

وکلای ملت در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور با پیشنهاد زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران برای الحاق به این لایحه موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده مبلغ 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرد. از ردیف معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ردیف 131500 سازمان بهزیستی اضافه گردد.

ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر رسایی:

کمیسیون امنیت ملی در چارچوب مفاد نامه رهبری گزارش وزارت خارجه درباره برجام را بررسی کند

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در صحن علنی مجلس در توضیح تذکر حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران که عنوان کرده بود؛ گزارش وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی کلی بوده و متناسب با بندهای نامه مقام معظم رهبری نیست گفت: از کمیسیون امنیت ملی می‌خواهم با توجه به مفاد متنی که رهبری تبیین فرمودند و در چارچوب اجرای برجام را تائید کردند گزارش را بررسی کند و نظرشان را به وزارت خارجه ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: ضمنا هیاتی هم که در هیات عالی شورای عالی امنیت ملی انتخاب شده باید به وظایف خود دقیقا در چارچوب تعریف شده از سوی رهبری عمل کنند.

*اعلام وصول رسیدگی به طرح عملیات بانکی بدون ربا

محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز دوشنبه 30 فروردین رسیدگی به طرح عملیات بانکی بدون ربا طبق اصل 85 قانون اساسی را اعلام وصول کرد.

وی گفت: این طرح برای هفته آتی کاری در دستور کار قرار می‌گیرد.

*هفتمین روز بررسی لایحه بودجه 95 در مجلس پایان یافت/ نشست بعدی صبح فردا

هفتمین روز بررسی لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور در مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

نشست بعدی پارلمان رأس ساعت 8 صبح فردا با دستور کار ادامه رسیدگی به بودجه 95 تشکیل می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    افرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس