کد خبر 559638
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، با انتقاد از عدم تشکیل جلسه هیات نظارت بر برجام از ۳ ماه پیش تاکنون، گفت: دولت قانون مجلس را اجرا کند و جلوی ضرر را بگیرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی که گفته بود در سه ماه اخیر چیزی از اجرای برجام عایدمان نشده است، اظهار داشت: در ماجرای برجام چند نکته اساسی وجود دارد؛ از جمله اینکه دولت اصرار دارد برخلاف قانون حرکت کند.

وی در توضیح این نکته گفت: طبق مصوبه مجلس در قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام، اگر تحریم‌های جدید به بهانه‌های دیگر اعمال شود، دولت باید اجرای برجام را متوقف کند؛ در حالی که به بهانه قانون یک نوع تحریم علیه ما اعمال کردند و به بهانه موضوع موشکی نیز تحریم‌های جدید وضع کردند، اما متاسفانه دولت هیچ وقعی به قانون نمی‌گذارد.

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس ادامه داد: نکته‌ دیگری که در ماه‌های اخیر اثبات شده این است که واقعیت این مسئله که آمریکا قابل اعتماد نیست و به تعهدات خود عمل نخواهد کرد، برای همه روشن شده است؛ حالا هر چقدر دولت بخواهد لاپوشانی و توجیه کند، حقیقت عوض نمی‌شود و ما نیز این سؤال را داریم که آن ۱۰۰ میلیارد دلاری که به گفته آقای سیف باید در نتیجه برجام آزاد می‌شد، بالاخره چه شد!؟

نبویان تصریح کرد: دو فرض بیشتر وجود ندارد که یا این پول آزاد شده و یا نشده است؛ اگر آزاد شده است، چرا در زندگی مردم و وضعیت نقدینگی واحدهای تولیدی هیچ تأثیری نداشته است!؟ چرا هر روز بر آمار واحدهای تولیدی تعطیل شده، افزوده می‌شود!؟ و اگر هم این پول آزاد نشده است، معنی آن این است که آمریکا و غرب به تعهدات خودشان عمل نکرده‌اند.

وی با توصیه به دولت برای عمل به آیه ۸ سوره توبه، گفت: خداوند در این آیه به ما مسلمان‌ها تاکید می‌کند که دشمنان شما اگر بر شما مسلط شوند به تعهدی که با شما بسته‌اند، مطلقاً عمل نخواهند کرد و تنها در شرایطی عمل خواهند کرد که در موضع ضعف باشند؛ وقتی متاسفانه تعهدات خودمان را انجام دادیم، عامل اقتدار جمهوری اسلامی را از دست خودمان خارج کردیم یعنی ۱۱ تن مواد غنی شده را خارج کردیم، رآکتور آب سنگین اراک را تغییر ماهیت دادیم و تعدادی سانتریفیوژها را کم کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته دیگری که در قضیه برجام بیش از گذشته دیده می‌شود، این مسئله است که رهبر انقلاب دهها بار تاکید کردند که انجام تعهدات دو طرف در اجرای برجام باید همزمان و گام به گام باشد؛ ما نیز بارها هم در کمیسیون ویژه برجام و هم در غیر از آن، به آقایان ظریف و عراقچی این نکته را گوشزد کردیم و عقل نیز همین را حکم می‌کند.

نبویان تاکید کرد: این، تدبیر نیست که عامل اقتدار را از دست خودمان خارج کنیم، سپس انتظار عمل کردن طرف مقابل به تعهداتش را داشته باشیم؛ ما تعهداتمان را انجام داده‌ایم، آژانس راستی‌آزمایی کرده است و حالا نوبت آمریکایی‌ها رسیده است که گربه برقصانند.

وی تصریح کرد: این ناشی از ضعف ماست که در تعامل با طرف مقابل، اصل را بر اعتماد بگذاریم و آنها همچنان در ارتباط ما، اصل را بر بی‌اعتمادی و دشمنی بگذارند و در این رابطه دیپلمات‌های ما بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

دولت قانون را اجرا کند و جلوی ضرر را بگیرد

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، ضعف دوره جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در دولت یازدهم را خارج شدن پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی و سپردن آن به وزارت خارجه عنوان کرد و گفت: وقتی پرونده در شورای عالی امنیت ملی قرار دارد، این معنی را دارد که همه دستگاه‌ها باید در صورت لزوم پای کار بیایند و مسئله را بررسی کنند؛ به طوری که اگر مسئله اقتصادی در موضوع هسته‌ای مطرح می‌شود، وزیر اقتصاد و اگر مسئله دفاعی مطرح می‌شود، وزیر دفاع باید در شورا حضور یابند و توضیح دهند، اما اینها را گرفتیم و به وزارت خارجه دادیم و نتیجه آن این می‌شود که در زمینه موشکی تعهدات هشت ساله بپذیرند و حتی من از شخص وزیر دفاع سؤال کردم که چند بار در جریان مسائل مربوط به مذاکرات حضور داشتید که گفت حتی یک بار نیز ما را دعوت نکردند.

نبویان با تاکید بر لزوم اجرای قانون مصوب مجلس، گفت: طبق تصریح این قانون، اگر هر گونه قانون جدیدی به هر بهانه‌ای اعم از موشکی و سایر عناوین علیه ما وضع شود، جمهوری اسلامی باید جلوی برجام را بگیرد؛ تنها یک چیز برای ما باقی مانده است که الان می‌توانیم از آن استفاده کنیم و آن هم این است که بازرسان آژانس را بیرون کنیم و سطح غنی‌سازی را به حالت قبل برگردانیم.

وی خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه گفت: اگر این مقدار منافع را تابحال از دست داده‌ایم، آن را به حساب جهالت و عدم دقت می‌گذاریم اما درخواست داریم که الان دیگر این ضرر را ادامه ندهیم و به قانون عمل کنیم.

هیات نظارت بر برجام سه ماه است که تشکیل جلسه نداده است!

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس همچنین با انتقاد از ماهیت هیأت مستقر در شورای عالی امنیت ملی که بر اساس فرمان رهبر انقلاب شکل گرفته است، اظهار داشت: نکته ضعف اصلی این هیأت، آن است که همان افرادی که برجام را تدوین کردند در این هیأت حضور دارند، بنابراین چیزی خلاف آن نمی‌گویند چون پای آبروی خودشان در میان است. نکته دیگر نیز این است که این هیأت معلوم نیست چگونه روند اجرای برجام را رصد می‌کند و آیا روزانه جلسه می‌گیرد یا هفتگی؛ خبر داریم که این هیأت سه ماه است که تشکیل جلسه نداده است؛ این چه نظارتی است!؟

نبویان با بیان اینکه آقایان قضیه برجام را با ساده‌سازی و خوش‌بینی دنبال می‌کنند، عنوان کرد: کار دیپلماسی ضعیف ما به جایی رسیده است که عربستان و کشورهای ضعیف نیز برای ما شاخ و شانه می‌کشند و این برای دیپلماسی ما ننگ است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس