کد خبر 561014
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱

در استراتژي پسابرجام امريكا، وقتي از "اصلاح رفتار منطقه اي ايران" سخن گفته مي شود، مقصود "تسليم در مقابل سعودي" است. برجام، ابزار ايجاد توازن در منطقه نيست بلكه ابزار به هم زدن توازن به نفع سعودي است.

برجام ابزار به هم زدن توازن به نفع سعودی است

به گزارش مشرق، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در کانال تلگرامی‌اش نوشت:
يك نكته مهم در منازعه فعلي ميان ايران و سعودي، كه غربگرايان ايراني بايد راهي براي توجيه آن بيابند، اين است كه دولت امريكا، در همه صحنه ها - بي استثنا-كنار عربستان ايستاده است.

پس از برجام، دولت امريكا ابراز اميدواري كرد توافق هسته اي به اصلاح رفتار منطقه اي ايران بينجامد. آن زمان، كساني تصور مي كردند امريكا هم به دليل تمايل به حفظ برجام، و هم از آن رو كه ظهور داعش و تحولات پس از بهار عربي آن را از سعودي دور كرده، در رويارويي منطقه اي ميان ايران و سعودي، اگر نگوييم طرف ايران را مي گيرد، دستكم بي طرف خواهد ماند.

تجربه ماه هاي گذشته اما به ما مي گويد امريكا همچنان در قايق سعودي نشسته است. در استراتژي پسابرجام امريكا، وقتي از "اصلاح رفتار منطقه اي ايران" سخن گفته مي شود، مقصود "تسليم در مقابل سعودي" است.  برجام، ابزار ايجاد توازن در منطقه نيست بلكه ابزار به هم زدن توازن به نفع سعودي است. حتي ظهور داعش هم، به جاي آنكه عاملي براي افول جايگاه سعودي در راهبرد منطقه اي امريكا باشد، اهرمي است به منظور نشاندن ايران پاي ميز مذاكره با عربستان.

حمايت بي چون و چراي امريكا از سعودي، درس مهمي است براي همه آنها كه به "مهربان تر" شدن واشينگتن با تهران پس از توافق هسته اي اميد بسته بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    امریکا بعد از برجام مهربان تر که نشد هیچ گستاخ تر هم شده است .
  • سلام ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    خاورمیانه دیگ جوشانی است که کسی نمی تواند نتیجه آن را به درستی پیش بینی نماید - این وضع ملاقاتها یانکی ها با رژیم محتضر سعودی ها آدم را یاد کارتر و شاه ایران می اندازد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس