رئیس سازمان سینمایی که روزهای ابتدایی مدیریتش معتقد بود باید از همه‌ی ظرفیت شورای عالی سینما استفاده کرد حالا می‌گوید این شورا یک فرزند ناقص الخلقه است و باید منحل شود. آیا عدم حضور رئیس جمهور، شورای عالی سینما را منحل کرد؟

به گزارش مشرق، سال 1392 حجت‌الاسلام حسن روحانی، در نطق‌های انتخاباتی‌اش بارها بحث را به سینما و هنر کشاند. او وعده‌هایی جدی درباره سینما بیان کرد. همین اظهار نظرها باعث شد تا طیف عظیمی از سینماگران، چند روز مانده به انتخابات بیانیه‌ای در حمایت از او منتشر کنند. این حمایت با حضور در چند کلیپ تبلیغاتی برای او ادامه دار شد.

شورای عالی سینما، یک نهاد بلندپایه سینمایی لقب گرفت که در دوران شمقدری، به منظور حل مشکلات سینما و با هدف حضور بالاترین مقام اجرایی کشور، یعنی رئیس‌جمهور سازمان یافته بود تا مسائل و مشکلات اهالی سینما با جدیت بیشتری پی‌گیری شود. تا سال سوم به قدرت رسیدن دولت یازدهم، حجت الاسلام روحانی، ظاهرا در هیچ‌کدام از جلسات این شورای عالی حضور نیافته است. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفته بود: بخشی از برگزاری جلسات شورای عالی سینما به ما مربوط می‌شود که این بخش مشکلی ندارد، اما بخش دیگری مربوط به حضور رییس جمهور است که ایشان باید برای برگزاری این جلسات وقت داشته باشند.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم ظاهرا در ابتدای روی کار آمدن موافق برگزاری جلسه شورای عالی سینما است. او اعلام کرد: استفاده از ظرفیت شورای عالی سینما یکی از برنامه‌های مهم سازمان سینمایی است و قطعاً از چنین ظرفیتی استفاده مفیدی خواهیم کرد.

اما انگار عدم فرصت رئیس جمهور برای حضور در شورای عالی سینما شرایط وجود این نهاد را به گونه دیگری رغم زد. ایوبی در بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم نظرات جدیدی از نگاه به شورای عالی سینما مطرح کرد و گفت: شورای عالی سینما را محفلی می‌دانستیم که این امکان را برای اهالی سینما فراهم کند که هر از گاهی خدمت رئیس جمهور برسند و گزارش بدهند. در صورتیکه برای گزارش‌دهی خدمت رئیس جمهور، نیازی به شورای عالی سینما نیست. من از سه چهار ماه قبل با جناب وزیر در این مورد صحبت کردم که آیا اساساً این شورا را می‌خواهیم یا نه؟

ایوبی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور رئیس جمهور در شورا عالی سینما، باعث چنین تصمیمی شده است، گفت: ما در کشور نزدیک به 20 شورای عالی داریم. بعضی از این شوراها خیلی هم مهم هستند و خیلی مهمتر از سینما هم هستند. آقای رئیس جمهور اگر بخواهد در این شوراها دائما شرکت کنند باید همه کارها را تعطیل کند و در این شوراها شرکت کنند.

ایوبی همچنین گفته بود که «به نظر من نظام شورایی در کشور ما زیاد جواب نمی‌دهد.» و از تعطیلی شورای عالی سینما خبر داده بود. رئیس سازمان سینمایی در مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرگزاری مهر انجام داده به صورت رسمی‌تر انحلال شورای عالی سینما را اعلام کرد.

ایوبی گفته که اکثریت قریب به اتفاق اعضای حاضر در شورای عالی سینما، از همان اولین جلسه معتقد بودند که این نهاد اساسا درست متولد نشده و یک فرزند ناقص الخلقه است. امروز صبح  غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده مشهور سینما در یادداشتی گفته که دولت به جای حل مسأله تصمیم بر حذف صورت مسأله گرفته است. او در نوشته خود آورده است: شورای عالی سینما در دولت یازدهم فقط دو بار تشکیل جلسه داده؛ یکی معارفه اعضای جدید و دومی و آخری هم بدون رئیس‌جمهور تشکیل شد.

بهمن‌ماه سال گذشته نیز، منوچهر محمدی از اعضای شورای‌عالی سینما، وجه دیگری از عدم تشکیل جلسات این شورا را بیان کرده بود. محمدی در ایام جشنواره فیلم فجر از استعفای خود از شورای عالی سینما خبر داد و گفت:  واقعیت این است که در پایان این دو سال و اندی که از عمر دولت می‌گذرد دیگر برای ما مشخص و قطعی شده است که فرهنگ اساسا اولویت اصلی این دولت نیست و این را در همه برنامه‌ها و جزئیات می‌شود، دید.... خیلی جالب است که این شورا در طول دو سال گذشته تنها دو جلسه تشریفاتی داشته است. او گفته بود گویا حضور ما در این جمع فقط نقش «زینت المجالس» بودن دارد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد دلیل اصلی تعطیلی این شورا، علی‌رغم همه وعده‌های ابتدایی رئیس‌جمهور به اهالی هنر، عدم فرصت کافی ایشان برای حضور در جمع اهالی هنر باشد.رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما در جلسه‌ای گفته بود امیدوارم بازگشایی خانه سینما برای بار سوم به عنوان تنها دستاورد فرهنگی دولت یازدهم اعلام نشود.

داوود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود ده نمکی و محسن علی اکبری از اعضای شورای عالی سینما سابق بودند و فروردین ماه سال 93 بود که مسعود جعفری جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهر محمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی با حکم وزیر ارشاد به عنوان اعضای جدید شورای‌عالی سینما منصوب شدند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس