کد خبر 558470
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

مقامات ارشد استان لرستان در راستا عدم‌ مدیریت صحیح در نگهداری از حیوانات باغ وحش خرم‌آباد وارد عمل شده و خواستار واگذاری و یا تعطیلی این مجموعه هستند.

به گزارش مشرق، هجدهم فروردین‌ماه بود که خبری مبنی بر مرگ گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش خرم‌آباد منتشر شد و در مورد علت مرگ این گونه نادر عوامل متعددی مطرح شده ولی دلیل اصلی تلف شدن این‌گونه هنوز آشکارنشده است.

پروژه احیای گوزن زرد ایرانی در استان لرستان که از سال 89 آغاز شد در پی بی‌تدبیری برخی مسئولان شکست خورد و اکنون از سه رأس گوزن زردی که به استان منتقل شد یک رأس بیشتر نمانده است و خطر مرگ حیوانات در باغ وحش خرم آباد به شکلی زیاد است که امیدواریم این ‌یک گوزن زرد نیز بتواند از باغ‌وحش خرم‌آباد جان سالم به دربرد.


گوزن زرد ایرانی گونه‌ای است که 150 سال پیش در جنگل‌های استان لرستان زیست داشته اما نسل این‌گونه به‌‌ مرور از بین رفته و با وجود اینکه چندین سال از آغاز پروژه احیای این‌گونه ارزشمند در استان می‌گذرد اما اتفاقات اخیر حاکی از این دارد که  نسل گوزن زرد ایرانی بار دیگر در حال از بین رفتن است.

ورود مقامات ارشد استان برای تعیین تکلیف باغ وحش خرم‌آباد

پس از گذشت چندین روز از مرگ گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش خرم‌آباد هنوز به‌ صورت قطعی مرگ این حیوان براثر استرس یا بیماری تب برفکی اعلام‌نشده است بنابراین به نظر می‌رسد باغ‌وحش خرم‌آباد مکان مناسبی برای پیگیری پروژه احیای گوزن زرد ایرانی نبوده و مسئولان آن نیز در پس نگهداری حیواناتی که در باغ‌وحش قرار دارد برنمی‌آیند.

حال مقامات ارشد استان وارد عمل شده و خواستار واگذاری و یا تعطیلی باغ‌وحش خرم‌آباد شدند که مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان در این رابطه اظهار داشت: تلف شدن حیوانات در باغ‌وحش خرم‌آباد هر از چند گاهی اتفاق می‌افتد و اذهان عمومی را به سمت خود جلب می‌کند.

وی افزود: وقوع این‌گونه حوادث در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد عدم مدیریت صحیح دامپزشکی استان را اثبات می‌کند بنابراین اگر مدیریت این مجموعه توان اعمال نظارت صحیح و مدیریت را ندارد بهتر است که باغ‌وحش خرم‌آباد تعطیل شود تا دیگر شاهد چنین تلفاتی نباشیم.

واگذاری باغ وحش به بخش خصوصی یا شهرداری

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان با اشاره به اینکه بهترین راه واگذاری مدیریت باغ‌وحش خرم‌آباد به شهرداری و یا بخش خصوصی است عنوان کرد: بنا شد در راستای تعیین تکلیف باغ‌وحش خرم‌آباد یک جلسه در دفتر استاندار لرستان و یک جلسه دیگر نیز در معاونت عمرانی استان برگزار شود.

وی بیان کرد: جلسه دفتر استاندار لرستان امروز برگزار شد و چون دامپزشکی استان اعلام کردند که توان نگهداری این مجموعه را ندارد پیشنهاد‌ها را به استاندار مبنی بر واگذاری به بخش خصوصی و یا واگذاری به شهرداری ارائه دادیم.

فتحی بیرانوند با عنوان اینکه منتظر نتیجه تصمیم استاندار در راستای تعیین تکلیف باغ‌وحش خرم‌آباد هستیم تصریح کرد: بهترین راه این است که اگر متقاضی در بخش خصوصی وجود دارد، این مجموعه واگذار شود.

ورود بازرسی استانداری به موضوع مرگ گوزن زرد

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: بازرسی استانداری نیز به موضوع باغ‌وحش و مرگ گوزن زرد ورود کرده و از طرف استاندار دستورات لازم برای ورود بازرسی استانداری به این موضوع داده‌شده تا در مورد این موضوع مهم هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: نداشتن توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی عمده‌ترین مانع بر سر راه واگذاری باغ‌وحش خرم‌آباد است و علاوه بر این  فضای باغ‌وحش نیز یک فضای کاملاً غیرکارشناسی است که مناسب با آئین‌نامه‌های استاندارد باغ‌وحش کشور احداث نشده که نیازمند تغییر و تحول اساسی است.

حال باید دید که استاندار لرستان در رسیدگی به وضعیت باغ وحش خرم‌آباد که خود به تهدیدی بزرگ برای حیات وحش تبدیل شده چه تصمیماتی می‌گیرد و آیا با مسئولانی که در مرگ گوزن زرد ایرانی کوتاهی کرده‌اند برخورد می‌کند یا نه.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    باید از اشتباهات درس بگیریم و از تکرار ان جلوگیری کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس