المیادین گزارش داد: سعودی‌ها نتوانستند به عادی‌سازی روابط سیاسی و دیپلماتیک قاهره و آنکارا کمک کنند.

به گزارش مشرق به نقل از تلویزیون المیادین، اختلاف علنی ترکیه و مصر در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول نشانه ناکامی عربستان سعودی در میانجیگری بین قاهره و آنکارا بود.

گزارشگر تلویزیونی المیادین، درباره اختلافات مصر و ترکیه گفت: اجلاس سران کشورهای اسلامی در استانبول نشان داد، تلاش عربستان برای کاستن از تنش بین مصر و ترکیه موفقیت آمیز نبوده است. به نظر می رسد، سعودی ها نتوانستند به عادی سازی روابط سیاسی و دیپلماتیک قاهره و آنکارا کمک کنند. تنش بین این دو کشور در اجلاس استانبول علنی و آشکار بود. دوربین ها به خوبی واگذاری سرد ریاست اجلاس سازمان همکاری اسلامی از مصر به ترکیه را نشان دادند.

این گزارشگر افزود: سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر که به نمایندگی از عبدالفتاح السیسی در اجلاس استانبول سخنرانی کرد، بدون مراسم معمول تودیع و معارفه ریاست اجلاس سازمان همکاری را به ترکیه واگذار کرد و به سرعت از صندلی ریاست اجلاس بدون دست دادن حتی با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، بلند شد. شکری بلافاصله پس از پایان سخنان خود در این اجلاس، به طرف فرودگاه استانبول حرکت و ترکیه را ترک کرد.

در ادامه این گزارش، پس از اشاره به شرکت نکردن عبدالفتاح السیسی در اجلاس استانبول آمده است: به گفته دیپلمات های مصری، هیات رسمی این کشور پرداخت هزینه میزبانی این هیات از طرف دولت ترکیه را رد کرد. هیات مصری همچنین پس از ورود به استانبول به طور مستقیم به طرف محل برگزاری اجلاس رفت و با دوری کردن از دست دادن با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وارد محل سالن اجلاس شد. هیات مصری در مجموع 4 ساعت در خاک ترکیه حضور داشت که 2 ساعت آن مربوط به تردد بین فرودگاه و محل برگزاری اجلاس بود.

گزارشگر المیادین تصریح کرد: ترکیه همچنان معتقد است، آنچه در مصر رخ داد، کودتای نظامیان ضد محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع این کشور است. تنش بین دو کشور پس از اعلام تصمیم مصر برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ترکیه به اوج رسید.

این تلویزیون در ادامه گفت: سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در سفر به مصر و سپس ترکیه برای کاستن از اختلاف بین دو متحد ریاض تلاش کرد. البته مقامات ترکیه، هر نوع تلاش عربستان در این باره را تکذیب کردند. اجلاس استانبول ثابت کرد، شکاف بین قاهره و آنکارا همچنان زیاد است و توافق بین عربستان و مصر برای احداث پل بین دو کشور نیز نتوانست به تلاش سعودی ها برای ترمیم پل های دیپلماتیک بین قاهره و آنکارا کمک کند. بعضی از کارشناسان معتقدند، عادی سازی روابط ترکیه با مصر دشوارتر از عادی سازی روابط آنکارا با اسرائیل است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس