در حالی که سران عرب اسرائیل را به جنگ علیه مقاومت لبنان تشویق می کنند به خوبی متوجه شده اند که اسرائیل بر اساس منافع خود عمل می کند و اکنون قادر به تضمین پیروزی علیه حزب الله نیست.

 به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار، در حالی که سران عرب اسرائیل را به جنگ علیه مقاومت لبنان تشویق می کنند، به خوبی متوجه شده اند که اسرائیل بر اساس منافع خود عمل می کند و اکنون قادر به تضمین پیروزی علیه حزب الله نیست حال آنکه نشانه های زیادی مبنی بر پیروزی حزب الله نمود یافته است.

توجه ناظران به سخنرانی های سید حسن نصرالله

سخنرانی های اخیر «سید حسن نصرالله‌» دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر اعلام آمادگی مقاومت برای مقابله با اسرائیل در صورت وقوع هرگونه جنگی، توجه گسترده ناظران سیاسی را به خود جلب کرد تا جایی که از نظر آنان این سخنرانی‌ها حاوی پیامی محکم و قاطع به اسرائیل و همه کسانی است که به جنگ احتمالی آن علیه مقاومت دل بسته‌اند.

اما باید پرسید چرا سید حسن نصرالله این روزها از احتمالات جنگ اسرائیل سخن می‌گوید؟

برای پاسخ به این سئوال باید گفت که در اخیرا نشانه هایی مبنی بر احتمال جنگ اسرائیل دیده می شود و فضا شبیه پیش از آغاز تجاوز 33 روزه اسرائیل به لبنان در تابستان سال 2006 است.

فشارهای ریاض بر شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب الله

همچنین علت این اظهارات نصرالله را باید در فضای عمومی جهان عرب بعد از فشارهای فراوان سعودی‌ها بر اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس دانست به این معنی که عربستان این شورا را  برای «‌تروریست خواندن حزب الله» تحت فشار قرار داد.

همچنین عربستان وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب را تحت فشار قرار داد که حاصل آن بروز اختلافات بین آنان بود تا جایی که مخالفت‌های جدی برخی کشورها مانند لبنان، عراق و الجزایر و حتی تونس با درخواست ریاض مبنی بر تروریست دانستن حزب الله  مانع از دستیابی به اجماع در این مورد شد.

در این میان نکته قابل ملاحظه اینکه حملات رسانه ای روزافزون  برخی کشورهای عربی و اقدامات سیاسی بی‌سابقه آنان تا جایی پیش رفته است که حتی آمادگی برای مشارکت مستقیم در هر جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان را علنی اعلام می کنند.

تیر عرب ها علیه حزب الله با وتوی روسیه و چین به سنگ خورد

در همین راستا حتی تلاش‌های گسترده و مستمری صورت گرفت تا شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر کند و حزب‌الله لبنان را سازمانی تروریستی معرفی کند، اما این تلاش‌ها با مانع وتوی روسیه و چین و برخی کشورهای غربی که منافع راهبردی خود را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند، مواجه شد.

دعوت عربها از اسرائیل برای جنگ علیه حزب الله

برخی کشورهای عربی به فضا سازی و زمینه چینی  برای ضربه کاری اسرائیل به مقاومت لبنان اکتفا نکردند بلکه حزب الله به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می دهد مقامات برخی کشورهای عربی در دیدارهای محرمانه و علنی خود که معمولا در حاشیه نشست های بین المللی و پیش چشم همه انجام می گیرد، از رژیم صهیونیستی خواسته اند تا وارد جنگ با حزب الله شود.

اسرائیل به دنبال منافع خود است نه پاسخگوی سران عرب

جالب اینکه سران عرب در نهایت متوجه شدند که اسرائیل در کمین فرصتی برای انتقام گیری بزرگ از حزب الله است در نتیجه منتظر درخواست و زمان بندی سران برخی کشورهای عربی نمی ماند و بر اساس اطلاعات و منافع خود عمل می کند.

البته مقامات اسرائیل از توانمندی های حزب الله غافل نیستند و از سوی دیگر به رعایت توصیه های کمیته موسوم به « وینوگراد» پایبند هستند.

اسرائیل به توصیه های وینوگراد گوش می دهد

این کمیته پس از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان تشکیل شد و شرط کرد که برای جنگ آینده باید تضمین پیروزی وجود داشته باشد و هر جنگی باید ضربتی و فوری باشد.

اسرائیل از تضمین پیروزی بر حزب الله ناتوان است

علاوه بر این، چنین جنگی یا حمله اسرائیل به لبنان امروز مورد حمایت آمریکا نیست چون دولت آمریکا سعی می کند ثبات و امنیت لبنان را حفظ کرده و مانع فروپاشی اقتصادی آن شود و مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل هم قادرنیستند ضمانتی روشن و محکم نسبت به تحقق اهداف جنگ آینده علیه مقاومت لبنان ارائه دهند.

ریاض به تحولات احتمالی آینده دل بسته است

به هر حال کسانی که در جریان تحولات پشت صحنه درگیری های کنونی قرار دارند، فاش کرده اند که سعودی ها برای مقابله با حزب الله به چند مولفه دل بسته اند که شامل کناره گیری ژنرال میشل عون از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان و دستیابی « دونالد ترامپ» و یا « هیلاری کلینتون» به کرسی ریاست جمهوری در آمریکا است  زیرا در این صورت بی تردید عقیده سیاسی و نظامی که باراک اوباما در خاورمیانه بنا نهاد، دستخوش تعییر می شود.

امید فراوان به پیروزی مقاومت

اما در مقابل، امیدهای زیادی به پیروزی محور مقاومت در منطقه وجود دارد و نشانه های روشن سیاسی و نظامی آن کاملا نمود پیدا کرده است.

البته برخی از احتمال مرگ « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه مسن و بیمار سعودی و وقوع  جنگ داخلی در عربستان سخن گفته اند با این حال هیچ کس نمی داند روند امور به چه سمتی پیش می رود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس