شاید بتوانیم به این موضوع اذعان داشته باشیم که اتریش با عدم رعایت احترام لازم برای سفر روحانی، نشان داد پاسپورت ایرانی به این دلیل عزتی ندارد که غربیون با اصل انقلاب اسلامی مشکل دارند و برای آن‌ها اعتدالی و غیره تفاوتی ندارد.

52گروه سیاسی مشرق - حسام الدین آشنا، مشاور امور فرهنگی رئیس‌جمهور در یادداشتی که درباره لغو سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به اتریش در هفته نامه کارگزارانی صدا به رشته تحریر درآورده است، میزبانی اتریشی‌ها را «غیراستاندارد» خوانده و از اخباری که حول‌وحوش این موضوع در داخل کشور به وجود آمده، گلایه کرده است.

آشنا، صریحاً اتریش را در مهیاکردن سفر روحانی غیر موفق خوانده و با استناد به بیانه ریاست جمهوری که مسائل امنیتی را دلیل این مسئله عنوان کرده بود، تحلیل‌کنندگان لغو سفر رئیس‌جمهور را ناآشنا به فرآیند سفرهای دیپلماتیک و خارجی رئیس‌جمهور قلمداد کرده است.

مشاور رئیس‌جمهور همچنین عنوان کرده است که عدم جلب رضایت میهمان توسط میزبان در آخرین لحظات سفر دلیل لغو آن بوده است.

وی درباره تلاش‌ها برای شکل‌گیری این سفر تصریح کرد: «رایزنی‌ها تا آخرین لحظات ادامه داشت تا شرایط هیئت ایرانی برای سفر تضمین شود اما متأسفانه تیم هماهنگ‌کننده سفر در طرف اتریشی نتوانست توافقات و تضمین‌های مورد قبول میهمان را فراهم کند. تلاش آنان در فراهم کردن شرایط لازم استقبال از رئیس‌جمهور ایران و ایجاد فضای مناسب برای موفقیت سفر به اندازه کافی موفقیت آمیز نبود.»[1]

البته آشنا به همین کلیات بسنده کرده است و از چندوچون ماجرا و تضمین‌هایی که باید به‌طرف ایرانی داده می‌شد و علل نامناسب بودن شرایط لازم برای استقبال از رئیس‌جمهور و جزئیات آن چیز به نگارش درنیاورده است؛ اما سخنان وی که تیغ انتقادات را به سمت رسانه‌های داخلی رفته و اتریش را متهم به میزبانی نادرست کرده است یک دلیل مشخص دارد. مشاور رئیس‌جمهور علت «لغو سفر روحانی به اتریش را عدم میزبانی درست و عدم شکل‌گیری هماهنگی‌های لازم با طرف ایرانی در استقبال از رئیس‌جمهور ایران دانسته است.»

مشاور امور فرهنگی رئیس‌جمهور همچنین منتقدین این امر را به عدم آشنایی به مسائل عرف بین‌المللی متهم ساخته است اما موضوعی که در این باب خود بدان اشاره‌کرده، این است که این سفر پس از رایزنی‌های فراوان و چند ماه برنامه‌ریزی لغو شده است؛ بنابراین طرف اتریشی آن‌چنان‌که باید در تدارک سفر که مهم تلقی می‌شده، کوشا نبوده است.

آنچه مشخص است، در عرف دیپلماتیک میزان تشریفات و تدارکات و هماهنگی‌های لازم و منسجم خود نشانه میزان احترام و عزتی است که کشورها به میهمان خود می‌گذارند؛ بنابراین، بر اساس سخنان حسام‌الدین آشنا طرف اتریشی عزت و احترام لازم به‌طرف ایرانی در این امر نگذاشته است. اگر این‌گونه باشد، این موضوعی است که با شعار و وعده انتخاباتی حسن روحانی در خصوص بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی که به معنای احترام به ایرانیان در سراسر دنیا بود، منافات دارد.

چرا اتریش احترام لازم برای میزبانی از روحانی را رعایت نکرد؟

بنابراین اظهارات، آشنا بیش از آنکه اتریش را متهم به میزبانی بد کند، بیشتر به این موضوع اشاره دارد که طرف مقابل چندان تمایل زیادی به میزبانی رییس‌جمهور ایران نداشته است. از سوی دیگر با توجه به برنامه‌ریزی چند ماهه این سفر و موقعیت کشور اتریش باید بگوییم که اتریش کشوری نیست که از لحاظ امنیتی و تشریفاتی کشور سطح پایینی باشد که نتواند امکانات لازم رو مهیا کند؛ خصوصاً اینکه از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌ها برای این سفر انجام شده بود. این در حالی است که رئیس‌جمهور ایران پیش‌ازاین سفر به کشورهای دیگر ازجمله کشورهایی که در معرض مستقیم حملات تروریستی هستند، رفته و این سفرها نیز با تشریفات و امنیت لازم انجام شده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با این تبصره به موضوع میزبانی اتریش باید نگاه کرد که وین پایتخت این کشور محل برگزاری چندین دوره مذاکرات هسته‌ای کشورمان آن‌هم در سطح بالا و محل رفت‌وآمد متعدد دیپلمات‌های کشورهای مطرح جهان بوده و از این نظر نمی‌توان این کشور را "میزبان بد و دست‌وپاشکسته‌ای" توصیف کرد.

اگرچه عملکرد رئیس‌جمهور از یک‌جهت قابل‌تقدیر است و آن اینکه عزت جمهوری اسلامی ایران در عدم نیاز به غرب نشان داده است اما سؤال این است که چرا اتریش عزتی برای مهمان (رئیس دولت تدبیر) قائل نشده است و احترام لازم را برای میزبانی به کار نگرفته است؟ آیا می‌توانیم به این موضوع اذعان داشته باشیم که اتریش به روحانی نشان داد که پاسپورت ایرانی عزتی ندارد و این مسئله ربطی به اعتدال یا کدخدا و یا دست دراز کردن به‌سوی غرب ندارد بلکه غرب و دولت‌های مستکبر با انقلاب اسلامی مشکل اصولی دارند.



[1] - (یادداشت میزبان غیراستاندارد) حسام الدین آشنا، هفته نامه کارگزارانی صدا، شماره 76، صفحه 53

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    به جای فحش و توهین درست نظر بزارید
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    عجب تحلیل آبکی
  • ناشناس ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    ببین آش چقدر شور شده که مشاور خود روحانی هم اعتراف کرده است .
  • ناشناس ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    واقعا"اگر عزت و اعتبار پاسپورت ایرانی افزایش یافته بود دولت اتریش باید شرایط میزبانی از میهمان را فراهم می کرد و به روحانی احترام میگذاشت .
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    مشرق لطفا به این اقایون تحلیل گر بگو لطفا چرت و پرت تحویل جامعه ندهند و از اب گل الود ماهی نگیرند علت این لغو، سخنان ریس جمهور اتریش در لغو نشدن تحریم ها بود که واقعه گرایانه همه بود وگرنه هیچگونه عدم احترامی در کار نبوده این تحلیلگرها خودشون هم حقیقت را می دونند باز می خواهند حقیقت را وارونه جلوه بدهند و بگویند اتریش به میهمان احترام نذاشته درسته انها کشور های غربی هستند و با نظام انقلاب اسلامی مشکل دارند اما نباید حقیقت را وارونه جلوه داد و دروغ به خورد ملت داد اینکار غلطی است دروغ دروغه و خوب و بده هم نداره
  • مهرداد ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    این همه آسمون ریسمون بافتی که چی بشه !! واقعا حیف وقت آدم که بذاره این جور تحلیل هارو بخونه
  • هادی ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    عجب آشفته بازاری شده !! دولت روحانی دلیل لغو سفر را امنیتی اعلام میکند ... رئیس جمهور اتریش هرگونه خطر امنیتی را صراحتا رد کرده و امنیت را تظمین میکند ... به ناگهان جناب لاریجانی وارد گود شده و دلیل لغو سفر را تظاهرات منافقین بیان میکند .. منافقینی که ۳۷ ساله در خیابانهای اروپا تظاهرات میکنند و کسی محل سگ به آنان نمی گذارد ، و صد البته سرویس های امنیتی اروبا بر آنان اشراف مطلق دارند حالا هم سر وکله آقای آشنا مشاور پیدا شده و صحبت از استاندارد میکند ؟؟ از کدامین استاندارد سخن میگویید جناب مشاور ؟ این استنادارد را کی ، کجا ، چگونه و چه کسی تعیین کرده است ؟ حیف که حرف کنتور نمی اندازد و مالیات ندارد
  • ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    بحث احترام نیست...شماها فکرمیکنید همینطور که توی این مملکت میتونید برای همه مردم تعیین تکلیف کنید،توی کشورای دیگه هم حرفتون اعتبار داره...نخیر! اونا به آزادی بیان و حقوق مردمشون خیلی بیشتر از رابطه با کشورای دیگه علاقه مندن و نمیان واسه شما تجمع مخالفان تون رو جمع کنن
  • ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    اگر دقت کنید بعد از مصاحبه رئیس جمهور اتریش با صدا و سیما و اعلام این مطلب که سوئیفت هنوز باز نشده است سفر لغو شد فرانسویها هر چه توهین بود به ما کرده بودند چه در طول مذاکرات چه در لغو شام تشریفاتی بدلیل عدم قبول وجود مشروبات الکلی روی میز شام پس عدم احترام و این جرت و پرتها را بخورد مردم ندهند که مردم ساده نیستند دلیل را من بیشتر در صراحت رئیس جمهور اتریش می بینم که به مذاق آقای روحانی خوش نیامد و الا اتریش یکی از کشورهای غربی است که بیشترین تعامل را البته در مقایسه با دیگر کشورهای غربی با ایران دارد به آقای آشنا بگوئید لا پوشانی نکند
  • ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    لغو نشدن تحریمها و بی فایده بودن سفر دلیل اصلی نرفتن روحانی بود. چرا نمی خواهید واقعیت ها را بگویید
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    بسیار تحلیل منطقی بود جزییات را به مردم بگویید چرا اتریش محل میزبانی، مذاکرات به رییس جمهور ایران احترام نگذاشته، برجام قرار بود محقق شعارهای روحانی باشد؟
  • محمد جواد ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    دلیل این واقعه هر چه باشد حاکی از بازی دو سر باخت اعتدالیون و شرکای حکومتی وی است، آقایان محترم :..و...و شرکای مکرم اصلاحاتی و کارگزارانی ، بدانید و آگاه باشید که : تخم ذلت، عزت به بار نمی آرد.
  • پويا ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    با اين اروپايي ها بايد مثل خودشون رفتار كرد البته كمي هم كم محلي بايد چاشني كار كرد همين ...
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    خیلی زشته که بعد از برجام حتی رئیس جمهور کشومان را هم تحویل نمی گیرند. احترام هر کس دست خودشه - اینقدر خنده تحویل دادند و جدی را شوخی گرفتند و ... که دیگه برای رئیس جمهور هم ریالی ارزش قائل نیستند.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    مگر رئیس جمهور اتریش در مصاحبه اش به عدم توانایی اتریش برای برداشتن تحریم سوئیفت تاکید نکرد؟ آقای آشنا گفتن حقیقت شجاعت میخواهد .
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    مگر رئیس جمهور اتریش در مصاحبه اش به عدم توانایی اتریش برای برداشتن تحریم سوئیفت تاکید نکرد؟ آیا این سفر برای درخواست برداشتن تحریم سوئیفت توسط اتریش نبوده؟ آقای آشنا گفتن حقیقت به مردم صداقت و اعتماد به مردم را میخواهد که ظاهراً شما از آن بی بهره اید. ضمناً اینقدر توجیهات من در آوردی از خودتان درست نکنید. نکند میخواهید ادعا کنید که مصاحبه رئیس جمهور اتریش هم وجود خارجی نداشته و تو دنیا فقط باید حرف جنابعالی با توجیهات غیر واقعی تان را قبول داشته باشند؟
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    دروغ میگه
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    اقا من نمیدونم اینایی که این حرفای خحده دارو میزنن چه فکری میکنن؟ نکنه
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    "شاید بتوانیم به این موضوع اذعان داشته باشیم که اتریش با عدم رعایت احترام لازم برای سفر روحانی، نشان داد پاسپورت ایرانی به این دلیل عزتی ندارد که غربیون با اصل انقلاب اسلامی مشکل دارند " الان اومده تعریف کنه یا تخریب کنه؟ بب
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    اتفاقا رئیس جمهور اتریش هم گفت تحریم بانکی لغو نشده و دولت روحانی شدیدا از این موضوع ناراحت شد و نرفتن اتریش...
  • دکتر ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    ایتالیایها توهینی که به تاریخ ایران در حضور روحانی کردن به مراتب سنگین تر بود از حرکت اتریشی ها و فرانسوی ها جناب...
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    من خيلي دل خوشي از عملكردورويكرداين دولت ندارم اما هرتحليلي بذهن برسه وهمون رو رسانه اي كنيم خوب نيست بهرحال اصحاب رسانه ميتوننداطلاعات دقيقتري ازمنابع مختلف اخذكنندتاتحليل هاشون به واقعيت نزديكترباشه .بنظرميرسه هنوز هم داستان انصراف سفرريس جمهوربه اتريش مبهمه
  • سید دکتر محمود ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    آی کیو مصاحبه رئیس جمهور اتریش بعد از لغو سفر بوده روحانی کف دستش رو بو کرده که طرف میخواهد همچین چیزی بگه؟
  • کیان ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    آزادی بیان؟ حقوق مردم؟ واقعا که خیلی ساده ای. فکر میکنی این نظم و این رفاه اجتماعی که در اتریش می بینی به خاطر حس خیرخواهانه آنهاست؟ مردم آنها از نظر فکری واقعا برده سیاستهای دولت هستند، تقریبا همانطوری فکر می کنند که دولت می خواهد.
  • ناشناس ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    آزادي بيان اروپا جوك خنده داري است كه زن جوان مرده را نيز به خنده واميدارد. گول اين سياهبازي هاي اروپاي تحت سلطه نخوريد. با نوكري آمريكا كردن هنر نيست سير باشي.
  • IAX ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    عرف دیپلماتیک بود
  • ناشناس ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    شما بیمارید ، یک کلام نیاز هم نیست که آدم متخصص باشه بیماری شمارو تشخیص بده چون بیماریتون آنقدر پیشرفت کرده که کاملا مشهوده شما فقط نشستید برای ایراد و تخریب و توهین و ناتوان نشان دادن دولت اگر این سفر لغو نمی شد و جناب روحانی به اتریش می رفت فریاد میکردید چرا فلان گروه تجمع کردند در حالی که این تجمعات در آنجا عادی ست و تقریبا هر روز گروهی با خواسته های متفاوت تجمع می کنند یا فریاد میزدید که دستاوردهای سفر به نفع کشور نبود و یا ..... چرا وقتی رئیس جمهور اتریش اعلام می کند " ما در مقام میزبان برای رئیس جمهور ایران شرایطی مشابه میزبانی از اوباما را مهیا کرده بودیم " را تیتر خبرهایتان نمی کنید مگر این خبر قابل توجه و جوابگوی شما نبود پس بروید دنبال درمان خودتان اگر اقلا کمی انصاف دارید این نظر را هم بگذارید
  • مهدي ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    رييس جمهور اتريش حقيقت رو گفت كه نبايد ميگفت وگر نه سفر انجام ميشد. بهانه هايي هم كه ميارن الكيه- دولت راستگويان از حقيقت فرار ميكنه
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    واقـــــــــــــــــــــــعا گاهی از بعضی مطالب وبعدش فوران وکثرت دانش مخاطبان در پاسخگویی فوری بدون اندیشیدن متحیرم عزیزان دلیل لغو سفر اقای روحانی این بود....سازمان منافقین قصد راهپیمایی داشتن دولت اتریش مجوزش رو داد...اقای روحانی خواستار لغو این مجوز شد دولت اتریش نپذیرفت ایشون هم نرفتن ...کار خوبی هم کردن که نرفتن. وسلام
  • نگار ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    همانطور که فرانسوی ها از شراب در مهمانی الیزه با حضور آقای روحانی نگذشتند اتریشی هاهم از استقبال برای رئسی جمهوری ایران کوتاهی کردنند و چیزی که مشخص است این است که دولت یازدهم با این همه نرمش و جلب نظر غربی ها . غربی کم ترین ارزشی و امتیازی برای آقای روحانی قائل نیستند.....با این تفسیر بهتره که آقای روحانی یکم بیشتر قدر هم پیمانان خودمون مثل سوریه لبنان عراق و کشور های آمریکای لاتین رو بدونه
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    آقای ناشناس 4:46 که خیلی خودت رو عقل کل و صادق میدونی و تازه دیگران رو هم متهم میکنی! میشه بفرمایی اگر اینطور هست که تو میگی پس اون کشورهایی که علارقم میل باطنی خیلی از مردمشون با عربستان و قطر و آمریکا و دهها کشور دیگه که مرتکب هزار و یک جنایت علیه مردم خودشون و بشریت شدند فقط به خاطر منافع اقتصادی و مسائل سیاسی با این کشورها ارتباط دارن کدوم کشوره ها هستند؟! آیا این کشورها همین کشورهای اروپایی مثل انگلیس و فرانسه و آلمان و..... نیستند که شما داری ازشون دم میزنی و رگ کلفت کردی؟! آقای مثلا دانشمند این کشورها در صورتیکه نیاز بدونند همه چیز رو برای برقراری ارتباط با هر کشوری فدا میکنند و هیچ چیز هم براشون مهم نیست و این شعارهای آزادی و حقوق و... رو فقط برای افرادی خوش باوری مثل جنابعالی سر میدن تا شرایط بهتری رو برای رسید به اهدافشون فراهم کنند. پس لطفا شعار نده.
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    توی مغز اینهایی که با پیام این مقاله مخالف هستند و نظر گذاشتند چه می گذرد ؟ چه باید بشود تا اینها یک ذره چشم باز کنند و اقلا نفع خود را تشخیص دهند . نفع امثال من و سائر هموطنان پیش کش .
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    قبلا مرغ پخته بود الان شده زن جوان مرده؟ به به احترام به مقام زن!!!
  • ناشناس ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    منافقین همیشه این جور تجمعات اعتراضی را نسبت به حضور مقامات ایرانی برگزار می کنند و موضوع جدیدی نیست اما گویا لغو سفر روحانی بدلیل صحبت های رئیس جمهور اتریش درباره لغو نشدن تحریم سوئیفت بود.
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    وقتی رئیس جمهور روحانی را در سفر ایتالیا زیر سم اسب مارکوس فاتح ایران بردند ایران و ایرانیان تحقیر شدند.
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    خوب بود زمانی که میرفت خارج تمام تجمعاتو تعطیل میکردن. خودش میموند و صندلیهای خالی چه اقتداری داشت
  • بوسجین ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    تازه اقا با انهمه کتاب نوشتن در مجمع به صورت ازمون و خطا به این نقطه رسیده بابا سی و فت سال است که توده مردم این مقابله غرب برای تسلط را در کوچه خیابانهای این کشور داد می زنند منتهی شما گرفتار تئوری های غرب هستید وقتی سرتان به سنگ خورد تازه متوجه می شوید
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    یعنی آش اینقدر شور بود که ایشان هم؟!!!
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    بحث اصلی روحانی، احمدی نژاد و غیره نیست، بحث سر ضعف ماست که این کشورها جرات جسارت به ما را دارند.
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    آقای مشاور بی خیال... خب این مساله چند روزی بود تموم شده بود شما چرا دوباره بحث رو وسط کشیدی؟!
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    ناشناس 13:00 اونها چنانچه با کشورهایی نظیر قطر و عربستان ارتباط دارند هم در جهت تامین منافع ملیشونه نه مثل شما برای منافعی موهوم و غیرملی حتی اگر در اون کشورها اعتراضی هم بشه مثل مواردی در چندوقت اخیر،ارتباط رو در زمینه هایی محدود میکنن ما دیگه تو غار زندگی نمیکنیم توجیهاتت رو واسه خودت نگه دار تو گزارش بعدی بیاریش!!!
  • هدهد ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    بهتر شد اینطوری باز می رفتید مثل ایتالیا که زیر صم اسب سردار فاتح ایران عکس یادگاری گرفتید اونجا هم باز یه توهینی به ایران و ایرانی میشد ... اونم از سفرهای بدون دست آورد فرانسه و ایتالیا که فقط روی کاغذ هستش و همه میگن باید آمریکا اجازه بده !!!
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    آخه ابله این تجمعات رو یه عمره برگزار میکنن. اصلا کسی این تجمعات رو به پشم گوسفند هم حساب نمیکنه. برو سر خودتو و رفقای اشرفیتو کلاه بذار
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    مصاحبه رئیس جمهور اتریش دقیقا قبل سفر بوده. شما یا خوابی یا تو زمان گم شدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس