تنزل ارزش پاسپورت ایرانی تا جایی پیش رفته است که رژیم سعودی برای صدور ویزای حجاج ایرانی، کشور ثالثی را به جای جمهوری اسلامی در نظر گرفته است.

گروه سیاسی مشرق - در روزهای تبلیغاات انتخاباتی سال 92، حسن روحانی و تیم رسانه‌ایش با دست مایه قراردادن شعار بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی و طرح این موضوع که روادید ایران در دولت گذشته بی اعتبار شده است، سعی در فضاسازی و جلب آرای مردمی کردند.
روحانی در برنامه تبلیغاتی خود و در پاسخ به سوال ایرانیان خارج از کشور گفته بود: به همه هموطنان قول خواهم داد که بزرگان،  افتخارات و میراث فرهنگی ایران و بزرگانی که برخی همسایگان در حال تصاحب آنها هستند را برمی‌گردانم و همچنین قول می‌دهم که احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم. (انتخاب، ۱۱۴۰۲۰)

حال که تقریبا سه سال از عمر چهارساله این دولت طی شده، ناتوانی در تحقق این وعده انتخاباتی برای همگان مشخص شده است. طنز تلخ ماجرا آنجاست که جایگاه پاسپورت ایرانی در این مدت بهتر نشده که هیج، حتی دچار افت شدید نیز شده است.

در آخرین نمونه از بی‌احترامی به پاسپورت ایران، می‌توان به مذاکرات مسئولان سیاست خارجی و سازمان حج و زیارت با طرف سعودی برای بررسی نحوه اعزام زوار ایرانی مراسم حج امسال اشاره کرد؛ در همین رابطه علی جنتی امروز در حاشیه جلسه با اعضای اتاق بازرگانی ایران، در میان خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی، از آخرین تصمیم سعودی‌ها برای قبول زائران ایرانی پرده برداشت.

85وی که به نوعی از متولیان برگزاری مراسم حج در کشور محسوب می‌شود اعلام کرد: در چند ماه گذشته (عربستان) حتی به مسئولان سازمان حج و زیارت برای حضور و مذاکره ویزا ندادند و برای اولین بار در یک کشور ثالث ویزا صادر شد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرف عربستانی برخوردهای منفی با مسئولان سازمان حج و زیارت داشته است و با اینکه اعلام کردیم کشور سوئیس حافظ منافع عربستان در ایران است و می‌تواند برای حجاج ایرانی ویزا صادر کند، اما آنها می‌گویند ویزا باید در کشور ثالث صادر شود که به هیچ وجه برای ما امکان‌پذیر نیست.(فارس، 13950130000302)

این درحالی است که بی‌عرضگی حکام سعودی باعث آن شد که بیش از 465 تن از هموطنان ما که در مراسم حج سال گذشته حاضر بودند در فاجعه منا جان خود را از دست دادند که در میان شهدا نام دکتر غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در کشور لبنان که قبل از آن سعودی‌ها قصد ترور ایشان را نیز داشتند، به چشم میخورد.

همچنین براثر ضعف مدیریت آل‌سعود، سال گذشته در ماجرای سقوط جرثقیل در جنب خانه خدا نیز تعدادی از زوار من جمله دکتر سیداحمد حاتمی از دانشمندان برجسته پژوهشگاه فضایی ایران به لقا الله پیوستند.


این درحالی است که با نیم نگاهی به کارنامه دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن تاکنون، می توان به موارد زیادی از پسرفت در تحقق شعار بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی برمی خوریم. شعاری که هرگز محقق نشد و در طی این سال‌ها نیز جایگاه پاسپورت ایرانی در میان کشورها، با افت مواجه شد.

موسسه Henley and Partners، موسسه‌ای بین المللی است که در زمینه مسائل اقامت و شهروندی در حال فعالیت است و هر ساله با انتشار جدولی با همکاری اتحادیه حمل و نقل هوایی (IATA)، اعتبار گذرنامه‌های هرکشور را رتبه‌بندی می‌نماید. این رده بندی برپایه تعداد کشورهایی است که حامل هر گذرنامه می‌تواند بدون دریافت روادید، وارد آن‌ها شود.
ـ
در تیرماه ۹۲ و درست در انتهای دولت دهم ایران در رتبه هشتادوششم جدول ارزش گذاری پاسپورت کشورهای دنیا قرار داشت. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده‌های حسن روحانی مبنی بر آشتی با دنیا و بازگشت عزت به پاسپورت‌ها، ایران با یک پله سقوط در رده هشتاد و هفتم جدول سال ۲۰۱۴ قرار گرفت! در این جدول افراد با در دست داشتن پاسپورت ایرانی می‌توانستند بدون ویزا به ۴۰ کشور دنیا سفر نمایند.

ـ

ویرایش

سال۲۰۱۳

ـ

ویرایش

سال ۲۰۱۴

اما در جدول سال‌های بعد نکات جالب تری را می‌توان مشاهده نمود. در جدول سال ۲۰۱۵ و در کوران مذاکرات هسته‌ای، رتبه ایران در این جدول به رده نود و هشتم سقوط کرد و برخلاف انتظارها به جای افزایش رابطه ما با سایر کشورها تعداد کشورهای مجاز برای تردد بدون ویزا از ۴۰ به ۳۷ کشور کاهش پیدا کرد!
ـ
در این سال ارزش پاسپورت ایرانی هم تراز با کشورهایی همچون لیبی و کنگو بود و حتی از کشوری مانند جیبوتی که در رده ۹۴ ام قرار گرفته بود هم پایین‌تر قرار داشتیم.

ـ

ویرایش

سال ۲۰۱۵


در جدول سال ۲۰۱۶ که در دوران پسا برجام نیز منتشر شد اوضاع تغییری پیدا نکرده و ایران کماکان در رده نود و هشتم قرار دارد و تعداد کشورهای مجاز برای تردد بدون ویزا در همان عدد ۳۷ باقی مانده است و این در حالی است که کشوری مانند جیبوتی در این یک سال توانسته تعداد کشورهایی که می‌توانند بدون گرفتن ویزا به آن سفر نماید را از ۴۱ به ۴۴ کشور افزایش دهد ولی در دولت یازدهم و علی رغم تمام تبلیغات صورت گرفته و دیپلماسی لبخند، حتی در دوران پسا برجام هم بهبودی در وضعیت پاسپورت ایرانی مشاهده نمی شود.(جوان انقلابی، 44558)


ویرایش
سال 2016


86از مهم ترین مواردی که در عمر سه ساله دولت یازدهم تاکنون توانسته خلاف ادعاهای آقای رئیس جمهور و مسئولان دولتی را اثبات نماید، می‌توان به کارشکنی آمریکایی‌ها در عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی اولین گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای حضور در سازمان ملل اشاره کرد. (باشگاه خبرنگاران، ۴۸۰۰۴۴۷)

آمریکایی‌ها به این بهانه که ابوطالبی در جریان تسخیر لانه جاسوسی دخالت داشته نماینده دولت روحانی را به سازمان ملل راه ندادند، موضوعی که تاکنون نیز به گفته اکثر کارشناسان، در صورتی که دولت جدیت بیشتری در انجام آن می‌گذاشت به راحتی قابل حل بود.

دومین مورد تلخ از برخورد گستاخانه مقامات خارجی با تبعه‌های ایرانی را حادثه تلخ تعرض ماموران سعودی به دو نوجوان ایرانی می‌توان قلمداد کرد، واقعیتی که البته هنوز اقدام در خور از سوی متولیان دیپلماسی کشور را به دنبال نداشته است. (انتخاب، ۱۹۷۷۸۵)

ویرایش

مورد دیگری که می توان از آن نام برد، فاجعه منا و شهادت تعداد زیادی از زائران ایرانی بیت الله الحرام
است. اتفاق تلخی که در مراسم حج سال گذشته در صحرای منا رخ داد و باعث مرگ چندین هزار نفر از مسلمانان شد. (تسنیم، 874078)

ویرایش


قسمت غم انگیز ماجرا آن جاست که مسئولین جمهوری اسلامی که قصد داشتند برای بررسی وضعیت زوار ایرانی به عربستان سفر کنند با در بسته مواجه شدند و حتی برای وزرای ما نیز ویزا صادر نشد.

در این موضوع قرار بر این شد که وزیر ارشاد با توجه به اینکه سازمان حج زیر نظر این وزارتخانه است به این کشور سفر کند و در مورد وقایع به وجود آمده و عملکرد سعودی‌ها از نزدیک در جریان امور قرار گیرد اما سعودی‌ها با این بهانه که علی جنتی سعی در سیاسی‌کاری در مورد فاجعه منا دارد از اعطای ویزا به وی خودداری کردند و بعد از مدتی وزیر بهداشت و حسن قشقاوی معاون کنسولی ایران با همین مأموریت به عربستان سعودی رفتند.

از دیگر اتفاقات ناگواری که دولت نتوانست به شعار انتخاباتی خود تحقق بخشد، به مهرماه سال گذشته برمی‌گردد. زمانی که چندین تن از معلمان ایرانی که برای ماموریت در کشور امارات حاضر بودند توسط پلیس آن کشور، به دلایل واهی تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شدند. اقدامی که تا مدت‌ها باسکوت مسئولان وزارت خارجه همراه شده بود و نگرانی خانواده‌های این عزیزان را در داخل کشور، دوچندان می‌کرد.(تابناک، ۵۳۹۵۳۹)

در همین رابطه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره رسیدگی به وضعیت معلمان بازداشت‌ شده در امارات، ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار داشته است: رفتار اماراتی‌ها در خصوص معلمان، زننده و توهین‌آمیز بوده است و آن‌ها با دستبند و پابند و به شکلی که در قرون‌وسطی با غل و زنجیر با زندانیان رفتار می‌کردند، با این معلمان رفتار کرده‌اند.

زاهدی تصریح کرد: دولت و وزارت خارجه باید قاطعانه این حرکت زشت، غیر دیپلماتیک و غیرانسانی اماراتی‌ها را پاسخ دهند. (فارس، 13940721001419)

جا دارد در انتها مروری اجمالی داشته باشیم بر اظهارات آقای روحانی در سال 92 و در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی که گفت: «‌ارزش پاسپورت، علامت نوع رابطه ما با دنیاست؛ اگر روابط ما با کشوری، قاره‌ای یا کل جهان صمیمی و بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل، روابط گرمی باشد، آنوقت شهروند ایرانی در آن کشور جایگاه دیگری پیدا می‌کند، در آن صورت چهره ایرانی را که می‌بینند، به عنوان چهره دوست نگاه می‌کنند و پاسپورت هم جایگاه خود را پیدا می‌کند.» (rouhani.ir ۱۳۹۲/۰۳/۰۹)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خقتوه. حالا باز یرین عربستان پولتون رو بریزین تو شکم این مفت خورای شکم گنده
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بزنید عربستان را با خاک یکسان کنید دنیا درست می شود
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    این که بیشتر به ضرر عربستان است - ضمنا حالا که این ط.ور شده فعلا تا حصول امنیت جانی حجاج و تامین امنیت جان مردم حج تعلیق شود تا تکلیف رژیم سعودی روشن شود
  • محمد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    ماشاالله چشم نخوری
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    وقتی صبح تا غروب الدورم بولدورم میکنید این هم نتیجه اش
  • جواد ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مرگ بر آل اسقاطی انشا الله روزی برسد که پادشاه عربستان را در حال ممر قزافی ببینیم
  • جواد ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مرگ بر آل اسقاطی انشا الله روزی برسد که پادشاه عربستان را در حال ممر قزافی ببینیم
  • حسین ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    باسلام باید اطلاعیه بدهن بدلیل بسته بودن مسیر مکه تا اطلاع بعدی حج رفتن ممکن نیست
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خب میشه بگید راه چاره بی عزتی پاسپورت چیه؟ با دیپلماسی لبخند که نشد. دیپلماسی دیگه ای پیشنهاد میکنید؟
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    آل اسقاطی خخخخخ خیلی باحال گفتی مرگ بر آل سقوط
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    می ریزیم تا چشم شما آباد کنندگان دوبی و آنتالیا و تایلند درآید.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    عربستان بااصل نظام ج.ا.ا مخالف است ..روحانی چکار بکند..
  • ناشناس ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    عزت و احترام هر كسي دست خودش است و بستگي به رفتار او دارد.
  • اکبر از تبریز ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    هههههههه خوب بود نظرت...
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    الله اکبر
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    عربسنان با حضور ایران در جامعه جهانی مخالف است. میداند که دولت روحانی چه آشی براشون پخته.عجله نکنید. عربستان و ترکیه باید جاشونو با ایران عوض کنن. دارن نفسهای آخر را میکشن
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مشرق مگ چي گفتم خاك تو سرت باو
  • رضا ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    این حرفا رو به آن آقایی بزنید که رفتن زیر پرچم خلیج عربی عکس یادگاری گرفت .
  • داود ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    چند تا موشک بالستیک از یمن بفرستید تو ریاض همه چی حل میشه
  • بی نام ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اونایی که میخوان برن حج حتما تارک الدنیا شده اند و میخواهند که عمودی رفته اند افقی برگردند از حالا برا خودشون قبر بخرند که اگر دفعه پیش منا را داشتیم ایندفعه مشعره داریم که محشره .
  • رضا قانع بخشایش ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    نمیدونم با این کارها جیب چه کسانی پر میشه خدا میدونه ؟بابا عزت ایرانی رو حفظ کنین اونایی که حج میرن بخدا خدا این حج رو نمیخواد از ماست که بر ماست
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    آفرین بر داداش رضا؛ این روزا وحی نازل میشه یا از خودت فتوا میدی یا نماینده ی یه مرجع تقلیدی که به امامت پیشی میگیری در فتوا دادن؟
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    روحانی مسوولی از این نظام است و اگر مشکل داشت نبایست در این جایگاه قرار می گرفت
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    ناشناس بگو دیگه ما پولمونو میدیم تا بریم کعبه رو ببینیم عشق کنیم نه مثل شما بی آبرو ها که میرید آنتالیا دنس میرید
  • علی ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    شما ایرانیها تا میتونید با نظرهای قشنگتون فقط همدیگر را ناسزا بگید غیرت مردان پارس ازبین رفت
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مشرق به چی اعتراض میکنی؟ به کی اعتراض میکنی؟ وجدانا کیا پا میشن میرن مکه و عربستان؟ مردمی که بقول شما تاثیرگرفته از فرهنگ غرب هستند و دوستشون ندارید که پا نمیشن برن سعودی و مکه اونا میرن ترکیه و تایلند و... با انگیزه تفریح هم میرن و اتفاقا در اون کشورها احترامشون رو هم دارن ولی عربستان چی؟ همین طرفدارای خودتون هستن که بعضیاشون سالی چندبار مشرف میشن خب از خودتون شروع کنین بسم الله!
  • ناشناس ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    متاسفانه مواضع ضعیف دولت روحانی باعث گستاخ تر شدن عربستان شده و در سالهای قبل اینقدر گستاخی نمی کردند.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    با لبخند چیزی درست نمی شود...به خدا سوگند اگر رهبر بزرگمان سید علی عربستان را تهدید نمی کرد جنازه ی هم وطنانمان را هم نمی دادند.احمدی نژاد کجایی که غیرت را در وجود تو دیدم و بس...
  • مسعود ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    رضا کوچولوی کم سواد معنای آن جمله دوول عربی خلیج بود نه خلیج عربی !
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    میشه یه روز عربستان باخاک صاف بشه ‏
  • سجاد ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بلللللللللله درسته تا وقتی اینا هستن بلللللللللله
  • زرپی ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    دوستان عیدتون مبارک سر هیچ و پوچ بجون هم نیفتید عربستان در زمان شاه هم مخالف شیعه بوده واین تازگی نداره بعد از انقلاب عربستان خود راژاندارم منطقه میدانست که عربهای دیگه قبول نکردند وتمام امیدشان بصدام بود که رژیم ایران را ساقط کند ولیکن بعد از جنگ دید ایران روی پای خودش ایستاده تصمیم بمقابله مستقیم گرفت وبه بهانه های مختلف حمله سیاسی کرد دید باز زورش نمیرسه شروع به ولخرجی دلاری کرد وبکشور های عربی زیادی پول داد که تحویلش بگیرند الان هم که پارلمان امریکا علیه اونا بلند شدند عصبانی تر شده اند بامید سقوط ال سعود
  • قریشی ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    به کوری چشای دشمنان اسلام که عربستان رو بهانه کردن اگر پولمون رو توی عربستان هم نریزیم میریزیم به پای حزب الله و حماس قهرمان ... تا کور شود هرآنکه نتواند دید
  • سوسول ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    یه بار گفتی بسه دیگه !!! مثلا خیلی بامزه ای؟!
  • محسن ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تاوقتیکه ما باهم درگیریم وبه هم ناسزا میگیم همین طوره وضع دنیا با ما
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    راستی زیارت آنهایی که می روند دوبی و آنتالیا قبول باشد!
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خیر. حج واجب است. آنچه واجب نیست خرید از بازار سعودی است.
  • اذربایجانی ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    هی هات من الظله
  • جانباز ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    هرچی میکشیم از احمدی نزاد است
  • جانباز ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    هرچی میکشیم از احمدی نزاد است
  • ناشناس ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    دکتر احمدی نژاد باعث عزت و اقتدار ایران بود .
  • ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    خیلی سخت نیست نقد و ناسزا تفاوت معنایی دارند مسئله سر حج رفتن مردم نیست مسئله آنجاست که جایگاه ایران در منطقه نزول کرده اگر از موقع خواب بگذرد و چشمها هنوز بسته باشند عواقبش پای خودمان است
  • erfan ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    گل گفتی
  • erfan ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    اعتبار ایران از همون زمان محمود خان به باد رفته.
  • مرتضی ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    جای تعصف داره واسه مسولین ما .مرگ یه بار شیون یه بار.عزت مردم این مملکتو بردین زیر سوال با این دیپلماسیون
  • محسن ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرقی های عزیز، شما که از ماهیت حکومت عربستان و رفتارهای خصمانه ش با ایران خبر دارین. و این رو هم میدونین که مسائلِ فیمابینِ دو کشور، ریشه داره و در دولتِ آقای روحانی ایجاد نشده. پس چرا بی انصافی می کنین و موضوع رو به پای این دولت میذارین؟
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام عربستان و ... هزینه هنگفتی برای نابودیه ایران کردن و منتظر حمله امریکا یا اقلا نابودی ایران بوسیله تحریم بودن بعد از برجام جری شدن و این کارهارو میکنن و مهمتر میگن یه دیوانه سنگ در چاه می اندازه صدتا عاقل نمیتونن درش بیارن.فراموش نکنین رژیم صهیونیستی گفته بود اگر میلیاردها دلار هزینه میکردیم مثل احمدی نژاد نمیتونستیم به ایران لطمه بزنیم
  • حسن ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    نفرین خدا برالسقوط و ال بحرین والاردون و......خواشا مردم به مکه نروید شاید مکر وحیله ای دیگر ال سقوط در سر دارند مرگ بر پادشاه عربستان
  • حسین ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    دروغ لازم نیس همون بهتر بگن ال یهود صلاحیت برپائی حجو ندارن و خونریزن.
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    دیپلماسی ما انقدر ناتوان شده که عربستان جرات تحقیر ما برامده...این بود کلید حل مشکلات؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس