کد خبر 555242
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳

خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان اینکه نحوه تجارت با ایران هنوز مبهم است، نوشته است که برخی از سران اروپایی از جمله رئیس‌جمهور فرانسه خواستار شفافیت بیشتر قوانین تحریمی آمریکا در قبال ایران شده‌اند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه در گزارشی در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، نوشته است که با وجود رفع تحریم‌ها، کشورهای خارجی به واسطه تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا علیه ایران، همچنان از معامله با تهران نگران بوده و شفاف‌سازی واشنگتن در این رابطه را خواستار هستند.

این خبرگزاری نوشته است که توقع ایران برای رسیدن به منافع اقتصادی در پی رفع تحریم‌ها از یکسو و تلاش‌های برخی اعضای کنگره، اسرائیل و کشورهای عربی برای تشدید تحریم‌های ایران به بهانه مقابله با تروریسم و برنامه موشکی ایران، کاخ سفید را در وضعیت دشواری قرار داده است.

در این گزارش آمده است: «در حالی که دولت ایالات متحده تلاش می‌کند توافق هسته‌ای مهمی را که با ایران انجام داده اجرا، حفظ و تقویت کند، از همه سو با انتقاد مواجه شده است: ایران، اروپا، آسیا، خاورمیانه و البته اعضای کنگره از جمله تعدادی از آن‌هایی که از توافق حمایت کرده بودند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، باراک اوباما که امیدوار است گشایش فصلی جدید در رابطه ایران و آمریکا به عنوان میراث ریاست‌جمهوری او باقی بماند، از یک سو شرکت‌های خارجی را به معامله با ایران تشویق می‌کند و از سوی دیگر اغلب شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با تهران منع می‌کند. در عین حال واشنگتن به تلاش خود برای محدود کردن برنامه موشکی و حمایت تهران از گروه‌های مقاومت ادامه داده است که همین امر اوضاع را بیش از پیش پیچیده کرده است.

این خبرگزاری با اشاره به پایبندی تهران به توافق هسته‌ای و گلایه تهران از محقق نشدن وعده‌های داده شده در توافق هسته‌ای، نوشته است: «دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و آسیایی، به خصوص بانک‌ها، به واسطه عدم قطعیت موجود در مورد تحریم‌های باقی مانده، از تجارت با ایران که حالا امری قانونی به شمار می‌آید، طفره می‌روند. آن‌ها خواستار شفاف‌سازی مکتوب در مورد این هستند که قوانین کنونی ایالات متحده و قواعد مالی این کشور اجازه چه معاملاتی را (با ایران) می‌دهد. آن‌ها به خصوص خواستار تضمین ایالات متحده هستند مبنی بر اینکه به واسطه معامله با ایران تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته یا جریمه نمی‌شوند.»

احتمال روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در آمریکا و گلایه‌های اسرائیل، کشورهای عربی و اعضای کنگره از اقدامات منطقه‌ای ایران از دیگر عواملی است که به نوشته آسوشیتدپرس، بر این ابهام افزوده است.

مقامات کاخ سفید احتمال اعطای دسترسی ایران به بازارهای مالی آمریکا را رد کرده‌اند، اما در عین حال در حالی بررسی راه‌های شفاف‌سازی قوانین کنونی هستند و مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا این قوانین را برای دولت‌های دیگر تشریح کرده‌اند، اما ابهامات همچنان پابرجا هستند. آسوشیتدپرس نوشته است: «دیپلمات‌ها می‌گویند برخی از سران اروپایی، به خصوص فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، شخصا این مسئله را با اوباما در میان گذاشته‌اند.»

در پایان این گزارش با اشاره به اختلاف نظر کاخ سفید و برخی از اعضای کنگره در مورد نحوه اجرای توافق هسته‌ای، عنوان شده است که دولت آمریکا با وجود عدم قطعیت موجود، هنوز نگفته است که چگونه می‌خواهد این مسئله را برطرف کند یا اینکه اصلا تصمیمی برای این کار دارد یا نه.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس