کد خبر 554324
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

خبرگزاری روسی اسپوتنیك نوشت: كارخانه های تولید كننده سامانه های پدافند موشكی اس- 400 وابسته به مجموعه تولیدی 'آلماز آنتای' روسیه با توجه به سفارشات داخلی و خارجی متعدد برای خرید این مجموعه ها به تولید شبانه روزی آن می پردازند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری روسی اسپوتنیك در گزارشی با بیان این كه سامانه اس-400 پیشرفته ترین سامانه موشكی روسیه و جهان است نوشت: این سامانه ها در وهله اول به ارتش روسیه تحویل داده می شود و تعدادی از كشورهای جهان نیز درخواست خرید آن را به روسیه داده اند.

در این گزارش آمده است: موشك های ویژه سامانه اس-400 در كارخانه 'آوانگارد' شهر مسكو، رادارها در كارخانه 'اوبوخوف' شهر پترزبورگ، و مونتاژ نهایی در كارخانه ماشین سازی 'نیژنی' نووگراد انجام می گیرد.

خبرگزاری روسی با بیان اینكه در سال های اخیر تعداد سفارشات برای ساخت سیستم جدید پدافند اس-400، به حدی رسیده كه كارخانجات موجود دیگر قادر به برآورده كردن آنها نیستند، نوشت: برای این منظور كارخانه جدیدی در شهر نیژنی نووگراد، در مساحتی معادل 60 هكتار ساخته شده و احداث این كارخانه 45 میلیارد روبل (بیش از 600 میلیون دلار) هزینه داشته است.

این كارخانه اخیرا با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه افتتاح شد و در آن عملیات ماشین كاری، پرس، ساخت قطعات لاستیكی و پلاستیكی و همچنین دیگر فرآیندهای تكنولوژیكی، انجام می شود.

این كارخانه جدید تسلیحاتی نیژنی نووگراد برای مونتاژ دیگر تجهیزات از جمله سكوی پرتاب موشك و ایستگاه های رادار نیز بكار گرفته خواهد شد.

«یك كارشناس فنی مركز طراحی 'گلبوس' واقع در شهر ریازان (در جنوب مسكو) كه سیستم كنترل وضعیت فنی سامانه های اس 400را تولید می كند گفت: بخاطر سفارشات بسیار زیاد ساخت این سامانه تعطیلی نداریم.»

رسانه روسی افزود: افزایش نیاز به سیستم های پدافندی به علت رشد تقاضای شدید در داخل و خارج، باعث گردیده تا ظرفیت تولید نیز با افزایش روبرو شود.

روسلان پوخوف، مدیر مركز تحلیل راهبردی و فناوری در گفت و گو با اسپوتنیك خاطرنشان كرد: همانطور كه در 25 سال گذشته مشخص شده است، از هنگام شروع عملیات 'طوفان صحرا' آمریكا علیه عراق، تهدید اصلی به حاكمیت و تمامیت ارضی كشورها در جهان و زندگی شهروندان آنها از آسمان و هوا آغاز می شود.

پس از آن بمباران یوگسلاوی، حمله به عراق و لیبی این واقعیت را تائید كرد. هدف بعدی سوریه بود، اگر ما نیروی هوایی و سپس پدافند خود را به آنجا منتقل نمی كردیم چنین حمله ای از سوی امریكا و متحدانش انجام می گرفت.

این كارشناس یادآورد می شود كه از لحاظ تاریخی، اتحاد جماهیر شوروی و روسیه برای جبران كاستی سطح هوانوردی نظامی خود، سیستم های پدافندی كشور را ارتقا دادند.

وی معتقد است هنگامی كه در اوایل سال های 80 ، جنگنده های سوخو-25 در افغانستان ساقط شد، پاكستان مجهز به F-16 بود، حال آن كه میگ 29 و سوخو 27 تنها در حال گذراندن آزمایش های فنی بودند. بنابراین مسئولان شوروی به این نتیجه رسیدند كه دفع این تهدید می تواند تنها از طریق سیستم های دفاع هوایی برآورده گردد. به همین دلیل در زمان حاضر روسیه در عرصه پدافند هوایی و موشكی حرف اول را در جهان می زند.

كارشناس روسی افزود: در بسیاری از موارد، عدم ظرفیت تولید در ساخت S-300 و S-400 ، با افزایش علاقه به خرید مشتریان سنتی خارجی ارتباط دارد.نقطه مشترك این كشورها، استقلال سیاست خارجی، منابع مالی كافی و درك درست از چگونگی جنگ در آینده است.

رسانه روسی یاداوری كرد: چین اولین كشوری است كه قرارداد خرید اس 400 را به امضا رسانده است. هند، ونزوئلا، الجزایر و ایران، مذاكرات خرید این سیستم ها را آغاز كرده اند.

پوخوف می گوید: چند سال پیش اوگاندا، قرارداد خرید هواپیماهای گران قیمت سوخو-30 و دیگر تسلیحات را به ارزش یك میلیارد دلار به امضا رساند. تا همین اواخر چه كسی فكر می كرد كه چنین كشوری این سلاح ها را خریداری خواهد كرد و یا اینكه مصر در آستانه ورشكستگی، درخواست خرید اس-300 را اعلام كند.

اسپوتنیك نوشت: عملیات روسیه در سوریه به مشتریان بالقوه بوضوح نشان می دهد كه تهدید كشورها ممكن است از آسمان آغاز شود و سیستم پدافند، چه نقشــی را می تواند ایفا كند. با اینكه سامانه روسی اس-400 عملیات خاصی انجام نداده است، اما استقــرار آن در سوریه هشداری به نیروی هوایی تركیه تلقی می شود.

در همین راستا طی چند ماه اخیر، تقاضا برای دیگر تجهیزات ساخت روسیه از قبیل دستگاه های جنگ الكترونیكی، هواپیماهای جنگنده، و همچنین سامانه های دفاع هوایی، افزایش چشمگیری داشته است.

مجموعه های پدافند موشكی اس 400 یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-21) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشكی روسی است كه قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا برد 400 كیلومتر و موشك های تاكتیكی تا شعاع 60 كیلومتری است.

مسكو تا كنون این تسلیحات پیشرفته را به هیچ كشوری تحویل نداده است و صنایع نظامی روسیه مجموعه های اس 400 را برای نیازهای ارتش خود می سازند و اخیرا اعلام كرده كه موشك هایی برای سامانه اس 400 ساخته كه دو برابر موشك های قبلی آن برد دارد. این سامانه های های موشكی دارای رادار قوی است كه قادر به شناسایی هر نوع شی پرنده تا شعاع 600 كیلومتری می باشد.

روسیه فقط با چین برای تحویل این سامانه ها قرارداد امضا كرده و «سرگئی چمزوف» رییس شركت دولتی فناوری های روسیه به تازگی از پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت اجرای قرارداد فروش اس-400 روسیه به چین خبر داد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    روسیه فقط به ایران سلاح نمیفروشه درحالی که التماس بقیرو میکنه
  • شهرام ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    اینکه گفته شده ایران جزو کشورهایی است که مذاکرات درباره ی خرید اس 400 را اغاز کرده حقیقت دارد؟؟؟ چرا مقامات نظامی ما در این باره چیزی نگفتند؟؟؟
  • حسین ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    در دو جنگ اول و دوم خلیج فارس سلاحهای روسی در برابر غرب کم آوردن علتش هم بروز نشدن سلاحهای روسی در عراق و تحویل درجه دوم از طرف روسیه بود که موجب از دست رفتن بازارهای فروشش شد و به تبع اون تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری سیاسیش . ورود به سوریه این دوران فترت روسها رو بعد چندین سال جبران کرد و در عمل نشان داد بازم این تسلیحات حرفای زیادی برا گفتن در برابر غرب و ناتو دارن. اگه الان نخواد بفروشه باز خسارات سیاسی و اقتصادی و حیثیتی فراوانی خواهد خورد و متحدینش کمتر وکمتر خواهندشد
  • شهرام ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    ببخشید این مقام روس میگه چین اولین کشوری است که قرارداد خرید اس 400 را امضا کرده به علاوه ایران و چند کشور دیگر را هم نام برده که می گه در حال مذاکره برای خرید اس 400 هستند این حرف ان چه معنی میده؟؟؟
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    نفروشه ایران نیازی به کشوری نداره یک عزیزی که در سپاه بود صحبت میکرد برای ما میگفت : سلاحهایی داریم که امریکایی ها در خواب میبینند که مانندش رو بسازند
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    کلا عراق و لیبی و سوریه که در برابر غرب، حرفی واسه گفتن نداشتند از اسلحه های روسی استفاده می کرده اند. پس از سقوط صدام حاکمان عراق به این نتیجه رسیدند هواپیمای اف 16 آمریکایی بخرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس