نخست‌وزیر روسیه از سیاست فروش همزمان سلاح به جمهوری آذربایجان و ارمنستان که نیروهایشان درگیر جنگ با یکدیگر در منطقه خودمختار قره باغ هستند، دفاع کرد.

به گزارش مشرق، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه گفت که اگر روسیه فروش تسلیحات به این دو کشور را متوقف کند، آنها تامین‌کنندگان جدیدی پیدا می‌کنند.

وی پس از سفر به پایتخت‌های ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفت: اگر ما به آنها سلاح نفروشیم، آنها از کشور دیگری سلاح می‌خرند و میزان کشندگی اقداماتشان تغییری نمی‌کند اما همزمان این اقدام تا حدی می‌تواند توازن نیروهای موجود در منطقه قفقاز شمالی را از بین ببرد.

نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ماه جاری با استفاده از توپخانه، تانک و سایر تسلیحات خود جنگی را در منطقه قره‌باغ به راه انداختند که از زمان پایان جنگ جدایی‌طلبی در 1994 در این منطقه، دیده نشده بود. جنگ 1994 موجب شد تا قره‌باغ که رسما بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، به دست نیروهای ارمنی و ارتش ارمنستان بیفتد.

درگیری اخیر میان این دو کشور موجب شد تا حدود 75 نظامی از دو طرف و چندین غیرنظامی کشته شوند. آتش‌بسی به میانجیگری روسیه سه‌شنبه گذشته در این منطقه اجرایی شده اما طرفین هر روز یکدیگر را به نقض آن متهم می‌کنند.

فروش سلاح روسیه به کشور غنی از انرژی آذربایجان خشم بسیاری را در ارمنستان که همپیمان مسکو است برانگیخته. ارمنستان میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است و روابط نزدیک اقتصادی و امنیتی با روسیه دارد با این حال فروش همزمان سلاح به ارمنستان و جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد که روسیه مایل به گسترش نفوذ خود در این منطقه استراتژیک است که یک مجرای کلیدی برای انتقال منابع انرژی دریای خزر به غرب محسوب می‌شود.

روسیه برای میانجیگری در مذاکرات صلح ناگورنو-قره‌باغ به ایالات متحده آمریکا و فرانسه پیوست که تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) عمل می‌کنند؛ سازمانی که از سال 1994 وارد عمل شده اما به نتایج ملموسی دست نیافته است.

همزمان با نشست روز شنبه گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در ایروان، پایتخت ارمنستان، صدها تن از معترضان در یک میدان مرکزی در اعتراض به فقدان پیشرفت مذاکرات دست به برگزاری تظاهراتی زدند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس