وزیران خارجه روسیه و آمریکا در تماس تلفنی بامداد سه‌شنبه خواستار توقف فوری درگیری‌های مرگبار بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده‌اند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران خارجه روسیه و آمریکا تلفنی درباره درگیری‌های میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرده‌اند.

در این بیانیه که خبرگزاری رویترز آن را گزارش کرده آمده دیپلمات‌های دو کشور «نگرانی جدی» خود را از شدت گرفتن درگیری‌ها بر سر منطقه «ناگورنو قره‌باغ» ابراز کرده‌اند.

 کری و لاوروف، به علاوه خواستار توقف فوری درگیری‌های مرگبار بین دو طرف شده‌اند.

دست‌کم 30 سرباز آذربایجان و ارمنستان در درگیری‌هایی که از بامداد شنبه میان دو طرف آغاز شد کشته شده‌اند. این درگیری‌ها روز دوشنبه وارد سومین روز متوالی خود شد.

منطقه مورد مناقشه «ناگورنو قره باغ» از سال 1994 و بعد از جنگ خونبار سه ساله قره باغ، شاهد آتش‌بسی شکننده میان آذربایجان و جمهوری خوانده مستقر در این منطقه که تحت حمایت ارمنستان قرار دارد، است.

قره باغ کوهستانی که جمعیتی اکثرا ارمنی دارد، داخل مرزهای بین‌المللی آذربایجان واقع شده و در حال حاضر جمهوری خوانده ناگورنو قره باغ کنترل این منطقه را در دست دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    1 0
    توقف درگیری یعنی ادامه دادن به وضعیت فعلی. قراباغ باید سریع آزاد شود و مهاجران و نظامیان ارمنی از آن خارج شوند.
  • مهدی ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    1 0
    بسمعه تعالی . همانطوریکه میدانیم سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن ، اتحادیه اروپا ، کنگره امریکا و ... طی چندین قطعنامه با اکثریت قاطع رآی به تعلق منطقه قره باغ به کشور آذربایجان داده اند و خواستار اتمام اشغال این مناطق توسط کشور ارمنستان در سالهای گذشته داده اند . نیابد با فرض مسلمان و شیعه بودن مردم آذربایجان و یا زندگی محترمانه و تجیبانه چند صدهزار ارمنی که دیگر هموطن ایرانی ما هستند اردوکشی و جناح بندی کرد . یکسری بیان با تعصب با شیعه بودن آذری ها از آنها حمایت کنند و یکسری صرف حضور پهباد اسراییلی در ارتش آذربایجان سند قره باغ را ار اینجا بنام ارمنستان بزنند . چند سیوال : 1) آیا یدلیل نزدیکی فعلی کشور آذربایجان به اسراییل ، امریکا و ترکیه آیا باید اشعال یک منطقه ار یک کشور را توجیه و قانونی جلوه بدهیم ؟ و آن منطقه و حق قانونی یک کشور را به کشور دیگر ببخشیم ؟ 2) آیا بدلیل حضور اعراب در خوزستان باید خوزستان از ایران حدا بشه به عراق ملحق بشه ؟ ما بدلیل مخالقت با این طرز فکر بالای 200 هزار شهید از همه اقوام فارس و لر و ترک و ... دادیم . 3) آیا یدلیل اکثریت آلمانی استان آلزاس از فرانسه جدا بشه ؟ آیا باسک باید از اسپانیا جدا بشه ؟ آیا کردستان باید از ایران و ترکیه و عراق حدا بشه ؟ آیا تیومکریکو و ایالات اسپانیایی جنوب امریکا باید جدا و به مکزیک ملحق یشوند ؟ ایا کبک فرانسوی باید از کانادا جدا بشه ؟ تبت از چین جدا و به نپال ملحق یشه ؟ هندوستان ایالات مسلمانش ازت جدا و به پاکستان ملجق شوند ؟ سودرلند آلمانی از جمهوری چک جدا و به آلمان ملحق شوند ؟ دونسک روسی اوکراین به روسیه ملحق بشه ؟ صدها و صدها نمونه این شکلی وجود دارد . 4) راه حل در این مواقع اعطای خودمحتاری در چارچوب حفظ تمامیت ارضی وقوانین جاری کشورهاست . 5) یرزگواران ، صاحبان نظر و کامنت خواهشا خواهشا خواهشا متعصبانه و جنگ صلیبی ، مذهبی و قومی راه نیندازید . ما همه هموطنان ارامنه دوست داشتنی و موجه داریم و هم آذری های عزیز و نجیب . این منظقه هرچی در طول تاریخ و قرون اخیر سرش آمده و از دنیا عقب مانده و سرمایه اش را بجای آبادانی صرف نابودی کرده از عدم تعقل و برخورد تعصبی ، مذهبی و قومی و عدم نحمل و خیرخواهی برای همدیگر بوده است . لطفا تعقل را سرلوحه رفتارمان قرار دهیم . بریم ببینیم چرا در بغل گوش ما کشور آذربایجان که اینهمه اشتراکات قرهنگی با ما داره بچای ما به اسراییل نزدیک شده . دلیل را پیدا کنیم و در جهت رفعش اقدام کنیم . نیاییم و بعنوان یک لر یا یک کرد یا یک فارس از اشعالگری که یک دنیا مجکومش کرده حمایت کنیم و تخم کینه و نفرت را در دل آن هموطن آذری بکاریم با این موضع گیریمان . صدالبته با این مخاصمه حقوق ارمنی ها در کشور آذربایجان بعنوان اقلیت تامین شود و دارای خودمحتاری استانداردی شوند . راه کار اینه نه شعله ور تر کردن جنگ قومی و نژادی و مذهبی . تکلیف قره باغ با خرد جمعی ملل متحذ و در زاهروهای سازمان ملل و شورای امنیت یاید نهایی شود نه در کامنتهای این سایت . والسلام
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    1 0
    روسیه از ارمنستان حمایت کامل دارد . اما ایران که انتظار میرود از اذربایجان حمایت کند از ارمنستان حمایت میکند پس طبیعی است که اذربایجان به امریکا و اسراییل متمایل شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس