استان عسیر به خصوص شهر ابها یکی از مهمترین مقاصد گردشگری داخلی برای مردم عربستان است. این استان به دلیل هم مرز بودن با یمن از اهمیت استراتژیک زیادی نیز برخوردار است.

گروه بین‌الملل مشرق - عربستان یکی از کشورهای بزرگ و ثروتمند در منطقه خاورمیانه می‌باشد که در بسیاری از تحولات این منطقه تاثیرگذار است.

رژیم سعودی سعی کرده که از طریق رسانه‌ها، عربستان را کشوری پیشرفته نشان بدهد که هیچ مشکلی درآن وجود ندارد، اما از نظر بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه عربستان، این مساله درست نیست.

اهمیت این کشور ما را بر آن داشته است تا در سلسله مطالبی با معرفی استان های این کشور، به بررسی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی،مذهبی و سیاسی عربستان از داخل بپردازیم و تصویری روشن و دقیق از این کشور نشان بدهیم.

عسیر؛ استان متفاوت عربستان!

**استان عسیر**

استان عسیر یکی دیگر از استان‌های جنوب عربستان است که به دلیل هم مرز بودن با یمن از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است. ملک عبدالعزیز موسس رژیم سعودی در ابتدای قرن بیستم، آینده این رژیم را در گرو استقرار جنوب عربستان دانسته بود، این مطلب اهمیت استراتژیک استان‌های جنوبی عربستان از جمله عسیر را می‌رساند.

عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
استان عسیر

استان عسیر؛ قطب گردشگری عربستان
 
مرکز استان عسیر شهر ابها است و حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر از مردم عربستان در هشتاد هزار کیلومتر مربع مساحت این استان که به 12 ناحیه تقسیم می شود، زندگی می کنند.
 
استان عسیر به خصوص شهر ابها یکی از مهمترین مقاصد گردشگری داخلی برای مردم عربستان است. گردشگران به دلیل معتدل بودن آب و هوای این منطقه به آن سفر می کنند و ده ها هتل در شهر ابها که به عروس جنوب عربستان معروف است، وجود دارد.


عسیر؛ استان متفاوت عربستان!

عسیر؛ استان متفاوت عربستان!

 طبیعت استان عسیر

استان عسیر بیشتر بافت کوهستانی دارد و مناطق این استان چندین هزار متر بالاتر از سطح دریا است، البته در این استان دشت ها و فلات هم وجود دارد. ارتفاع بلند استان عسیر باعث شده که این استان بیشترین حجم بارندگی در بین استان های عربستان را داشته باشد و حتی در استان عسیر برف هم ببارد.
 
عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
طبیعت استان عسیر

پایگاه های نظامی در استان عسیر
 
یکی از پایگاه های نظامی مهم رژیم سعودی در استان عسیر قرار دارد. پایگاه ملک خالد در نزدیکی شهر خمیس مشیط واقع است و حدود صد کیلومتر با مرزهای یمن فاصله دارد. در پایگاه ملک خالد، دانشکده و پادگان های نظامی وجود دارد و این پایگاه به عنوان مرکز فرماندهی نظامی منطقه جنوب عربستان شناخته می شود.
 
پایگاه ملک خالد مهمترین پایگاه نظامی عربستان در جنگ یمن است. جنگنده‌های نظامی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی از این پایگاه به سوی یمن پرواز می‌کنند و مناطق مسکونی این کشور را بمباران می‌کنند. به همین دلیل نظامیان یمنی یک بار این پایگاه را با دو موشک بالستیک هدف قرار دادند، البته مقامات سعودی مدعی هستند که این دو موشک را با سامانه پاتریوت ساقط کردند و این موشک‌ها آسیبی به پایگاه ملک خالد وارد نکرده است.

عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
 
عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
پایگاه نظامی ملک خالد

عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
جنگده سعودی که برای بمباران یمن از پایگاه ملک خالد پرواز می کند

گسترش جریان وهابیت در استان عسیر
 
استان عسیر مانند دو استان دیگر جنوب عربستان یعنی نجران و جیزان در گذشته جزو خاک یمن بود و رژیم سعودی در ابتدای قرن بیستم با اشغال این سه استان یمنی، آنها را جزو خاک عربستان کرد.
 
استان عسیر به دلیل سابقه‌اش متاثر از فرهنگ‌ها و مذاهب موجود در یمن است. در استان عسیر قبایلی زندگی می‌کنند که امتداد در یمن دارند و فرهنگ قبایلی در استان موجود است.
 
پیش از اشغال استان عسیر، مردم این استان که مذاهب سنی شافعی و شیعه زیدی داشتند، بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند، اما رژیم سعودی پس از اشغال سعی کرد تا بافت مذهبی استان عسیر را تغییر دهد و از این طریق جریان‌های مخالف خود در این استان را از بین ببرد.
 
رژیم سعودی پس از اشغال استان عسیر تعداد زیادی مسجد و مدرسه دینی را در این استان تاسیس کرد تا مذهب وهابیت را در استان عسیر گسترش دهد، به گونه‌ای که اکنون تعداد مراکز مذهبی جریان وهابیت در استان عسیر بیشتر از مراکز خدماتی و درمانی در این استان است.
 
تبلیغات گسترده جریان وهابیت در استان عسیر و جدایی آن از یمن باعث شده که اولا تعداد شیعیان زیدی در این استان بسیار کم گردد، دوما هم پیروان مذهب شافعی از پیروان فرقه وهابیت در استان عسیر کمتر شود.


تبعیض رژیم سعودی در حق مردم استان عسیر
 
ساکنان استان عسیر همیشه از کمبود امکانات و ضعف زیرساخت‌های این استان شکایت دارند که حتی این مساله به برگزاری تجمعاتی در دانشگاه ابها مرکز استان عسیر منجر شد. ساکنان این استان معتقد هستند که رژیم سعودی به اندازه سایر استان‌های عربستان به این استان توجه نکرده، رژیم سعودی البته دلیل این مساله را کوهستانی بودن این استان عنوان کرده است.
 
بی‌توجهی رژیم سعودی به استان عسیر در حالی صورت می‌گیرد که این استان جنوب عربستان از آب و هوای مناسب برای زندگی مردم برخوردار است و برخلاف بسیاری از استان‌های عربستان هیچ مشکلی از لحاظ تامین آب در استان عسیر وجود ندارد.

عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
شهر ابها

مساله دیگر در خصوص استان عسیر در خصوص نگاهی است که رژیم سعودی و طرافداران آن به اهالی استان های جنوبی عربستان و از جمله استان عسیر دارند. مناصب در این کشور به اعضای خاندان آل سعود و طرافداران آنها می رسد و مردم جنوب عربستان بیشتر برای کارهای رده پایین به کار گرفته می شوند، مساله ای که باعث ایجاد فاصله بین مردم جنوب عربستان از جمله این استان با رژیم سعودی شده است، مردم استان عسیر همیشه این احساس را داشتند که مورد تبعیض قرار گرفته اند.
 

اثرات جنگ یمن در استان عسیر
 
حمله رژیم سعودی به یمن هم تبعاتی را برای استان عسیر داشته است. نیروهای نظامی یمن در پاسخ به جنایت های رژیم سعودی، بارها به پایگاه های مرزی این رژیم در استان عسیر حمله کردند، حملاتی که به ویرانی بسیاری از این پایگاه ها و نیز هلاکت صدها تن از سربازان سعودی منجر شده است.
{$sepehr_media_1456538_400_300}
 
نیروهای یمنی علاوه بر این هم در داخل استان عسیر پیشروی کردند و حتی یکی از شهرهای کوچک این استان به نام الربوعه را به کنترل خود درآوردند. شهر الربوعه که در نزدیکی مرز یمن قرار دارد، پیشتر محل سکونت پانزده هزار نفر از مردم عربستان بود، اما ساکنانش به دلیل جنگ مجبور به ترک این شهر شدند.
 
بافت کوهستانی استان عسیر باعث شده تا نیروهای یمنی بدون هیچ ترسی از بمباران جنگنده های سعودی امکان پیشروی را در این استان داشته باشند.
 
عسیر؛ استان متفاوت عربستان!

عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
تصرف شهر الربوعه به دست نظامیان یمنی

امکان جدایی استان عسیر از عربستان
 
مردم جنوب عربستان و از جمله استان عسیر یک روحیه جنگندگی قوی دارند، به هر حال زندگی در مناطق کوهستانی و مواجهه با طبیعت سخت، موجب به وجود آمدن روحیه سلحشوری و دلاوری در مردم استان عسیر شده، این مساله خودش را در حضور اهالی این استان در نبردهای نظامی در دوره های مختلف تاریخ نشان داده است.
 
در دهه های اخیر مطالبات زیادی از سوی مردم یمن برای بازگرداندن استان نجران، جیزان و عسیر به این کشور مطرح شد، اتفاقی که البته در وضعیت کنونی و با توجه به اقتصاد قوی عربستان و درامدهای سنگین نفتی این کشور بعید به نظر می رسد.
 
عسیر؛ استان متفاوت عربستان!
نقشه استان عسیر
 
اما در صورتی که دولت مرکزی در عربستان تضعیف شود و خاندان آل سعود وارد درگیری های داخلی شوند، مناطق جنوبی عربستان مثل استان عسیر مستعد این هستند که از سیطره دولت مرکزی عربستان خارج شوند و این مناطق به صورت یک دولت خودمختار یا حتی جزئی از یمن اداره گردند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    3 0
    الله اکبر چیزی که عوض داره گله ندارد حالا نوبت یمنیها هست که از خجالت سعودیها دربیایند انشاءالله به یاری خداوند پیروز می شوند
  • حسین ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 3
    آل سعود و خانواده سعود که اتفاقا اصلیت یهودی دارن عربستان را اشغال کرده اند ، در تمام دنیا یک کشور نیست که اسم یک خانواده روی اون گذشته شده باشه ، مردم و نیروهای یمنی در حقیقت دارند کمک میکنند مردم عربستان را از سلطه و ستم این خاندان خونخوار نجات بدن.
  • رضا ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    فعلا که حوثی ها دارند با سعودی ها در ریاض مذاکره میکنند. تقریبا همان چیزی که سعودی ها خواستند دارد میشود
  • فرهنگی ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 1
    ان شااله خداوندکمک کنددست حاکمان ظالم عربستان راازمردم مظلوم یمن وعربستان کوتاه گردد
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    عروس زیبا که نیست
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    اردن هاشمی!!!!
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مردم فقیر یمن؟
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    5 1
    مگه ابله هستند که از کشور ثروتمند عربستان جدا شن و برن جزو کشور فقیر یمن؟
  • علی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 2
    همه چیز که ثروت نیست عزت هم مهمه (هیچ ثروتی بالاتر از اینکه
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    1 0
    چارتاساختمان رو شما میگی شهر ربوعه؟
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    عسیر یه چیزایی تو مایه های محمود آباد و خزر شهر و صومعه سرا خودمون
  • حسین ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    عزیز اردن اصلا اسم رسمیش هاشمی‌ نیست و در تمام سازمانهای بین‌المللی به عنوان Jordan میشناسنش و ظاهرا به خاطر جلب توجه مسلمین بدون هیچ صحتی این لقب هاشمی‌ را خودشون روی خودشون گذاشتن ولی‌ عربستان اسم بین المللی اون Saudi Arabia هست و جالبه به اختصار به اون در اکثر مجامع فقط Saudi میگن که این یک افتضاح هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس