حدود ده میلیون تبعه خارجی اکنون در عربستان حضور دارند که بسیاری از آنها به عنوان کارگر در این کشور فعالیت می کنند.

گروه بین‌الملل مشرق - عربستان یکی از کشورهای بزرگ و ثروتمند در منطقه خاورمیانه می‌باشد که در بسیاری از تحولات این منطقه تاثیرگذار است.

رژیم سعودی سعی کرده که از طریق رسانه‌ها، عربستان را کشوری پیشرفته نشان بدهد که هیچ مشکلی درآن وجود ندارد، اما از نظر بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه عربستان، این مساله درست نیست.

اهمیت این کشور ما را بر آن داشته است تا در سلسله مطالبی با معرفی استان های این کشور، به بررسی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی،مذهبی و سیاسی عربستان از داخل بپردازیم و تصویری روشن و دقیق از این کشور نشان بدهیم.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟

**استان جیزان**

استان جیزان یا جازان یکی دیگر از استان های جنوب عربستان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش یعنی نزدیکی به یمن و داشتن سواحل طولانی با دریای سرخ از اهمیت استراتژیکی خاصی برخوردار است.


جیزان؛ استان پرجمعیت عربستان

یک میلیون و سیصد هزار نفر از مردم عربستان در سیزده هزار کیلومتر مربع استان جیزان زندگی می کنند و این استان به عنوان پرمتراکم ترین منطقه از لحاظ جمیعیتی در عربستان شناخته می شود.

همچنین هشتاد جزیره در دریای سرخ جزو خاک استان جیزان عربستان به شمار می رود که مهمترین این جزایر، جزیره فرسان می باشد.

استان جیزان دو بافت جغرافیایی کاملا متفاوت دارد، در غرب این استان ما شاهد سواحل طولانی در کنار دریای سرخ هستیم و در مناطق شرقی استان جیزان هم کوهستان های بلند وجود دارد.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟
جزیره فرسان در استان جیزان
اقتصاد استان جیزان

اقتصاد استان جیزان بیشتر روی بخش کشاورزی متکی است و جیزان به عنوان استانی زراعی در عربستان شناخته می شود. تعداد زیادی از مردم استان جیزان در بخش کشاورزی فعالیت دارند. در این استان علاوه بر زمین های حاصلخیز، آب کافی برای کشاورزی هم وجود دارد که این مساله باعث شده که محصولات مختلف کشاورزی همچون انبه، سبزیجات و میوه کاشت شود.

طول سواحل استان جیزان در کنار دریای سرخ 250 کیلومتر است و این ساحل طولانی زمینه مناسبی را برای صید ماهی فراهم کرده است. تعدادی از اهالی استان جیزان در ایام مختلف به کار صید ماهی مشغول هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

همچنین استان جیزان به دلیل تنوع آب و هوایی، دمای معتدل، مناطق سرسبز و نیز چشمه های آب گرم یکی از مقاصد گردشگری عربستان است و این استان در طول سال میزبان گردشگران از مناطق مختلف عربستان است.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟
بندر جیزان
جیزان؛ بندر مهم عربستان

استان جیزان عربستان از لحاظ اقتصاد رو به رشد است و این استان بندر، فرودگاه بین المللی و تاسیسات صنعتی بزرگ در حوزه های مختلف دارد.

فرودگاه بین المللی ملک عبدالله در شهر جیزان است، این فرودگاه به صورت روزانه به مناطق مختلف عربستان و کشورهای عربی پرواز دارد و سالانه چندین میلیون مسافر از فرودگاه ملک عبدالله به مناطق مختلف جابه جا می شوند. علاوه بر این هم عملیات عمرانی یک فرودگاه جدید بزرگ در شهر جیزان آغاز شده است که این فرودگاه در کنار دریای سرخ قرار دارد و چندین برابر فرودگاه فعلی این شهر وسعت خواهد داشت.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟
شهر جیزان

بندر جیزان هم سومین بندر مهم عربستان است که در سواحل دریای سرخ و در کنار راه دریایی بین منطقه خاورمیانه با اروپا و افریقا قرار دارد، عربستان طی سال های اخیر به دنبال گسترش این بندر بوده است تا در صورت بروز ناامنی در خلیج فارس بتواند از طریق بندر جیزان نیازهای خودش را برطرف کند.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟
پالایشگاه در حال ساخت شهر جیزان

پالایشگاه بزرگ جهان در جیزان

همچنین یکی دیگر از پروژه های عربستان در استان جیزان، ساخت یک پالایشگاه بزرگ با ظرفیت چهارصد هزار بشکه نفت است که در صورت تکمیل یکی از پالایشگاه های بزرگ جهان خواهد بود. بنابر پیش بینی ها این پالایشگاه در سال 2018 میلادی افتتاح خواهد شد.

عربستان پروژه های اقتصادی فراوانی را در استان جیزان مطرح کرده و دولت این کشور به دنبال بناکردن یک شهر اقتصادی در استان جیزان است، اما به هر حال با وجود ادامه جنگ در یمن، مساله امنیت در استان جیزان یک چالش اساسی است و در صورت بروز هرگونه مشکل امنیتی در استان عسیر و کشیده شدن جنگ به شهرهای این استان، تمام این سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی برباد می رود.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟

تاثیر جنگ یمن بر استان جیزان

حمله رژیم سعودی به یمن بر روی اوضاع استان جیزان هم تاثیر گذاشته است. استان جیزان یک مرز طولانی با استان صعده یمن که پایگاه اصلی حرکت انصارالله(حوثی ها) می باشد، دارد، به همین دلیل پایگاه های رژیم سعودی در استان جیزان به صورت مستمر هدف حملات نیروهای یمنی قرار می گیرد، در این حملات علاوه بر به هلاکت رسیدن تعدادی زیادی از سربازان سعودی، چندین تن از سربازان نیز به اسارت نیروهای یمنی درآمدند.

بافت کوهستانی استان جیزان فضا را برای پیشروی نیروهای یمنی در این استان فراهم کرده است، نیروهای چریکی در کوهستان ها راحت تر می جنگند و جنگنده ها هم نقش چندانی در نبردهای کوهستان نمی توانند ایفا کنند، در این حالت بمباران جنگنده ها هم کمتر به نیروهای مهاجم در کوهستان ها آسیب می زند.


جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟
کوه های سرسبز استان جیزان

البته درگیری در مناطق مرزی استان جیزان منحصر به جنگ اخیر یمن نبوده و در سال 2009 هم نیروهای انصارالله(حوثی ها) در پاسخ به حملات رژیم سعودی به یمن، به مناطق مرزی استان جیزان حمله کردند و روستاهای زیادی از این استان جیزان و نیز یکی از شهرک های این استان به نام الخوبه را برای ماه ها در کنترل خود داشتند.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟
نیروهای نظامی عربستان در مرزهای استان جیزان با یمن

جیزان جولانگاه کارگران خارجی

حدود ده میلیون تبعه خارجی اکنون در عربستان حضور دارند که بسیاری از آنها به عنوان کارگر در این کشور فعالیت می کنند. این کارگران خارجی با دریافت حقوق پایین فرصت های کاری را از جوانان عربستان گرفته اند که این مساله باعث بالارفتن آمار بیکاری در این کشور و افزایش مشکلات اقتصادی مردم شده است،کارگران خارجی حاضر در استان جیزان عربستان هم علاوه بر مشکلات اقتصادی که برای مردم این استان به وجود آوردند، در بسیاری از جرم و جنایت های به وقوع پیوسته در استان جیزان هم نقش دارند.

جولان کارگران خارجی در قطب اقتصادی عربستان/ سربازان ارتش عربستان از کدام استان هستند ؟
نظامیان سعودی در مرزهای کوهستانی استان جیزان با یمن

مردم جیزان؛ سربازان رژیم سعودی

به دلیل وضعیت اقتصادی پایین تر مردم جنوب عربستان از جمله استان جیزان نسبت به دیگر مردم این کشور، تمایل در ساکنان استان های جنوبی عربستان برای عضویت در نیروهای نظامی این کشور زیاد است، البته معمولا ساکنان استان های جنوبی در رده های پایین ارتش، پلیس و گارد ملی عربستان به کار گرفته می شوند و افسران ارشد این نهادها از مناطق دیگر عربستان هستند.

در حالی ساکنان استان های جنوبی عربستان به خصوص جیزان حضور چشمگیری در میان سربازان رژیم سعودی دارند که ساکنان این مناطق با این رژیم در تعارض هستند و دل خوشی از رژیم سعودی ندارند، چنین مساله ای می تواند در آینده و در هنگام بروز بحران ها، معضلی برای رژیم سعودی باشد و این سربازان جنوبی در هنگام خطر پشت این رژیم را خالی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • پسر ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    استان اشغال شده جیزان
  • علی ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    به عنوان یه ایرانی از بچه های سپاه جدا تقاضا دارم نیرو های خودشون رو همون طوری که تو سوریه دارن پشتیبانی میکنن به یمن هم بفرستن و از برادران یمنی که اکثر محب اهل بیت (ع) هستن دفاع کنن ، اجرتون با خدا یمنی ها خیلی خیلی تنها هستن !
  • کلمه الله ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 1
    شما نگران بیکار جوانان کشورتان باشید....این کشور و جوووناش نیازی به دلسوزی شما ندارند.
  • ناشناس ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 0
    مردم عربستان جزء تروریست شدن هنر دیگری هم دارند که ما خبر نداریم کار نیاز ندارند با عضویت در گروهای تروریستی برایشان خود اشتغالی ایجاد می شود
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    خوش باشید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس